نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام الفلسفة والفكر والتنمية البشرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تقدر تغير من حواليك.........كيف؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ايه رايك فى اللى بيدور حواليك؟
طيب لو شوفت تصرف مش عاجبك والتصرف دة من شخص اكبر منك ؟هتعمل اية؟
طيب لو فى ظاهرة عامه (زى تشغيل الاغانى فى الموبايلات بصوت عالى )انت مش راضى عنها ؟هتحلها ازاى ؟
حقيقى مشكله صعبه اوى
انا مثلا لما شوفت كتييييييييير من طلبه الكليه متجمعين علشان فى حفله فى الكليه وكانت حفله عاديه من كورال الكليه يعنى مش مطرب ولا حاجه ،والواحد كان نفسه يعيط لما يشوف كل دول علشان خاطر حفله ؟
ولما يكون فى ندوة عن اكتوبر او دكتور له وضعه العلمى للاسف بينادو على الطلبه بالميكوفونات(مثلا) علشان ييجو يملو فراغ (الا قليلا).
لا حول ولا قوة الا بالله

طيب انتى او انت دورك ايه لو شوفت الغلط هتتصرف ازاى هتقول وانا مالى ولا تحاول يمكن تقدر تغير ؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وياريت لو الاجابه فيها مثال او موقف حى

المقال "تقدر تغير من حواليك.........كيف؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
reallove87
أولا : شكرا على الموضوع الهادف ده...

ثانيا : حقيقي الموضوع ده مضايقني أوي وبحاول أغير اللي حواليا على أد ما أقدر...

يعني كمثال : يوم حفلة تامر حسني اللي كانت في المنصوره... قمه في قلة الأدب والسفاله من تامر نفسه قبل الشباب التافهين اللي عملوا عمايل حقيقي تسيء للمنصوره وأهلها...

انا عن نفسي لما سمعت عن الموضوع ده إتضايقت والحمد لله قدرت أمنع ناس من زمايلي إنهم يروحوا أي حفلات تاني...

شكرا على الموضوع...
عشق الروح
شكرا على موضوعك الهادف فعلا دا
بس انا هقولك حاجة تانية بس مش عارفة ممكن نعمل اية فيها
عندنا هنا فى المنيا مابقاش فى دم خالص عند الشباب واحنا رايحين الجامعة بنركب اتوبيس اولا الاتوبيس اول مابيبقى جى من بعيد بيجروا علية كل الشباب والبنات بتبقى لسة ماركبيش هنركب ازاى واحنا مابينفعش ندخل فى وسط الشباب طبعا ماينفعش المهم بيدخلوا الشباب كلهم ويملوا الاتوبيس وندخل احنا فى الاخر وتخيلى المنظر كدا معايا ان الاتوبيس بيبقى كل القعدين فية شباب وكل البنات واقفة ومزنوقين وهما بيقعودا يأما يبوصوا ويحاولوا يتحرشوا والكلام دا يأما بيهزروا وبيضحكوا ومفيش ذرة رجولة يعنى مثلا انهردا واحدة ركبت الاتوبيس وشايلة طفلة على كتفها حوالى شهرين ووقفة مافى شاب اتهز وهو شايفها واقفة والاتوبيس من حركتة ممكن يوقعها وهى واقفة
قوليلى انتى اعمل انا اية ممكن اعمل اية فى اللى بيحصل دا وانا هعمل؟
shgareldor
أولا : شكرا على الموضوع الهادف ده...
ثانيا : حقيقي الموضوع ده مضايقني أوي وبحاول أغير اللي حواليا على أد ما أقدر...
يعني كمثال : يوم حفلة تامر حسني اللي كانت في المنصوره... قمه في قلة الأدب والسفاله من تامر نفسه قبل الشباب التافهين اللي عملوا عمايل حقيقي تسيء للمنصوره وأهلها...
انا عن نفسي لما سمعت عن الموضوع ده إتضايقت والحمد لله قدرت أمنع ناس من زمايلي إنهم يروحوا أي حفلات تاني...
شكرا على الموضوع...
والله انا مش فاهمه ليه الشباب بيتهوسو اوى كدة من الحفلات دى وليه التفاهه دى وللاسف اللى بيغنى نفسه يعتبر قدوة ليهم فهما مش جايبينه من فراغ.
لكن احسن حاجه تحس بيها انك ممكن تقدم حاجه صح ولو صغيرة فى وسط كل هذا الضوضاء واكيد انت بتشعر انك غيرت بجد ودة يديك دافع اكبر للتاثير فى المحيطين بالايجاب
وبجد اضفت للموضوع
وشكرا على مرورك الطيب
shgareldor
شكرا على موضوعك الهادف فعلا دا
بس انا هقولك حاجة تانية بس مش عارفة ممكن نعمل اية فيها
عندنا هنا فى المنيا مابقاش فى دم خالص عند الشباب واحنا رايحين الجامعة بنركب اتوبيس اولا الاتوبيس اول مابيبقى جى من بعيد بيجروا علية كل الشباب والبنات بتبقى لسة ماركبيش هنركب ازاى واحنا مابينفعش ندخل فى وسط الشباب طبعا ماينفعش المهم بيدخلوا الشباب كلهم ويملوا الاتوبيس وندخل احنا فى الاخر وتخيلى المنظر كدا معايا ان الاتوبيس بيبقى كل القعدين فية شباب وكل البنات واقفة ومزنوقين وهما بيقعودا يأما يبوصوا ويحاولوا يتحرشوا والكلام دا يأما بيهزروا وبيضحكوا ومفيش ذرة رجولة يعنى مثلا انهردا واحدة ركبت الاتوبيس وشايلة طفلة على كتفها حوالى شهرين ووقفة مافى شاب اتهز وهو شايفها واقفة والاتوبيس من حركتة ممكن يوقعها وهى واقفة
قوليلى انتى اعمل انا اية ممكن اعمل اية فى اللى بيحصل دا وانا هعمل؟
على فكرة دة مش فى المنيا بس دا فى كتير كدة وانا عارفه شعورك لما تكونى انتى واقفه والشاب من دول مفيش عنده مشكله لكن الاهم مننا (على اساس اننا لسه برضو فى عز شبابنا )لما تلاقى فى راجل كبير فى السن او زى ما قولتى واحدة معاها طفلتها تعمل اية طيب !دى مش محتاجه حد يقول ؟؟؟؟؟؟؟؟ (صحيح فى محترم كتير بس برضو )والله ساعات الستات هى اللى بتقوم للكبار سواء ست او راجل .
بيصعبو عليا والله الواحد بيزعل لما يلاقى اب المستقبل بالتفااااهه دى يلا ربنا يهديهم ،
وحاولى تركبى عربيه صغيرة او تحاولى تلحقى مكان ، هههههههههه ربنا يعينا والله .
وشكرا على مرورك نورتى
mido go
اولا موضوع اكثر من رائع
احييك عليه واتمنى لكى دوام انجاح والتقدم
ثانيا هذا الموضوع لا يعكس سوى مدى سلبية الشخصية المصرية
التى تتمثل فى بعض الجمل التى لا تجدها فى اى لغة اخرى سوى المصرية واللهجة العامية على الخصوص ((وانا مالى - ياكش تولع - يعنى انا اللى هغير الدنيا - ما هوه كله بيعمل كده ))لكن انت كده بتحول نفسك ترس صغير مش لى اى دور فى المجتمع مجرد شىء على الهامش وانت اللى بتخلى نفسك كده مش حد تانى

ثالثا الحل ايه احل ان كل واحد يشوف حاجة مش صح يحاول يغيرها مش لازم بالخناق والزعيق بس صدقونى الكلمة الحلوة ليها مفعول السحر عند الناس

اما بالنسبة لموقف من المواقف دى فكتير طبعا ولانى ايجابى شوية وده بيسبب لى احراج كتير بس مش بضايق طالمام انا بتكلم صح

كنت مرة راكب المترو ورايح الجامعة وفى االمقاعد بتاعه كبار السن والمعوقين قاعد عليها اتنين شبابا وطبعا مش لازم اقول كانوا بيعملوا ايه اكيد كلكم بتشوفوا المهم طلع واحد ماش على عكاز فقام ليه واحدة ست وكل الرجالة قاعدين
انا ناديت على الراجل بتاع العكاز وروحت قولت للشابا قوموا
تخيلوا ردوا وقالولى لا تعبانين
قلتلهم ده مش مكانكم ده مكان كبار السن والمعوقين
وطبعا كعادة المصريين كل المترو تحول الى رجال لديهم من الشهامة والنخوة والرجولة ما يكفى لعبور جديد
ونزلت اللعنات على الشباب وما فعلوه ورددودهم لدرجة ان احد الرجال فى المترو كاد ان يتعدى عليهم بالضرب
هذا الموقف ملىء بالسلبيات واحزننى كثيرا ما وصلنا اليه من عدم احترام لاخر وعدم تقدير واحترام الكبير
وغياب الوعى والتفاهم والنقاش
بشكرك عل ىلى الموضوع الهايل ده
وجزاك الله كل الخير
skyway
النصيحة بالحكمة و القول الطيب و الواحد لو سمع رد مش كويس مايزعلش لان كله بثوابه
و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر واجب كل شخص على قدر استطاعته

مشكورين على هذا الموضوع الجميل
shgareldor
اولا موضوع اكثر من رائع
احييك عليه واتمنى لكى دوام انجاح والتقدم
ثانيا هذا الموضوع لا يعكس سوى مدى سلبية الشخصية المصرية
التى تتمثل فى بعض الجمل التى لا تجدها فى اى لغة اخرى سوى المصرية واللهجة العامية على الخصوص ((وانا مالى - ياكش تولع - يعنى انا اللى هغير الدنيا - ما هوه كله بيعمل كده ))لكن انت كده بتحول نفسك ترس صغير مش لى اى دور فى المجتمع مجرد شىء على الهامش وانت اللى بتخلى نفسك كده مش حد تانى

ثالثا الحل ايه احل ان كل واحد يشوف حاجة مش صح يحاول يغيرها مش لازم بالخناق والزعيق بس صدقونى الكلمة الحلوة ليها مفعول السحر عند الناس

اما بالنسبة لموقف من المواقف دى فكتير طبعا ولانى ايجابى شوية وده بيسبب لى احراج كتير بس مش بضايق طالمام انا بتكلم صح

كنت مرة راكب المترو ورايح الجامعة وفى االمقاعد بتاعه كبار السن والمعوقين قاعد عليها اتنين شبابا وطبعا مش لازم اقول كانوا بيعملوا ايه اكيد كلكم بتشوفوا المهم طلع واحد ماش على عكاز فقام ليه واحدة ست وكل الرجالة قاعدين
انا ناديت على الراجل بتاع العكاز وروحت قولت للشابا قوموا
تخيلوا ردوا وقالولى لا تعبانين
قلتلهم ده مش مكانكم ده مكان كبار السن والمعوقين
وطبعا كعادة المصريين كل المترو تحول الى رجال لديهم من الشهامة والنخوة والرجولة ما يكفى لعبور جديد
ونزلت اللعنات على الشباب وما فعلوه ورددودهم لدرجة ان احد الرجال فى المترو كاد ان يتعدى عليهم بالضرب
هذا الموقف ملىء بالسلبيات واحزننى كثيرا ما وصلنا اليه من عدم احترام لاخر وعدم تقدير واحترام الكبير
وغياب الوعى والتفاهم والنقاش
بشكرك عل ىلى الموضوع الهايل ده
وجزاك الله كل الخير
فعلا الكلمه الحلوة هى العامل المهم فى التاثير بس انت عايز طوله بال وصبر علشان تقدر تكمل الكلام ، دا لو اللى قدامك مش مستفز اساسا.
وحقيقى السلبيه فى المصرى حاجه اساسيه يعنى انا مرة شوفت فى التلفزيون برنامج عن ايه رايك فى الانتخابات وكدة ،قام واحد قال للمزيع اقول ايه هه اقول حلوة ولا اية
اما بالنسبه للى بيحصل فى الاتوبيسات والمترو فدا كتير ومش عارفه الشباب حصلهم ايه النخوة قلت بجدوكذلك احترام الكبير والضعيف ،ربنا يهديهم ويهدينا
وشكرا على مرورك الى بجد اضاف
وجزاك الله خيرا
shgareldor
النصيحة بالحكمة و القول الطيب و الواحد لو سمع رد مش كويس مايزعلش لان كله بثوابه
و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر واجب كل شخص على قدر استطاعته

مشكورين على هذا الموضوع الجميل

كلامك صحيح بس علشان الواحد يقدم النصيحه لازم يتحمل اى رد فعل فى سبيل الحاجه اللى بينصح بيها دى
وشكرا على مرورك
وردة المستقبل
بحاول اغيره بس
وشكرااااااا
مثل القمر لي جانب مظلم
فعلا مو ضوع محتج حل بس لللا سف الحل صعب
SIMPLICITY
ميرسي للموضوع ده ياشجرة الدر

مرة جيت افكر من واقع المجتمع مالقيتش فيه اي نوع من الاستجابة

بعدها وبشكل كبير اوي بديت اغير من نفسي من عيلتي من اصدقائي احنا المجتمع الصغير ده وانتي بمجتمع صغير معاكي وغير وغيرنا كده ممكن نعمل فرق
thezoro_112
الموضوع كويس قوى قوى .....

والردرد والمشاركات فعلا فعالة

أشكركم ومنتظرين أكثر

وكل واحد يبدأ يغير من نفسه أولا .
shgareldor
ميرسي للموضوع ده ياشجرة الدر

مرة جيت افكر من واقع المجتمع مالقيتش فيه اي نوع من الاستجابة

بعدها وبشكل كبير اوي بديت اغير من نفسي من عيلتي من اصدقائي احنا المجتمع الصغير ده وانتي بمجتمع صغير معاكي وغير وغيرنا كده ممكن نعمل فرق
ماهو دة بدايه التغيير الصح الاول نفسك وبعدين اهلك والمحيطين
لحد ما التغيير ينتشر
وممكن ناخد التغيير بس للاسوء كمثال عندك مثلا الناس الفنانين اللى بتنشر الافيهات المبتذله والكلام الخارج دول بيغيرو
بس التغيير للعكس اصعب طبعا
وجزاك الله خيرا وشرفنى مرورك

الموضوع كويس قوى قوى .....

والردرد والمشاركات فعلا فعالة

أشكركم ومنتظرين أكثر

وكل واحد يبدأ يغير من نفسه أولا .
فعلا لازم نبدا بنفسنا
وشكرا لمرورك وتفاعلك
وباشكر كل الى شرفنى بمرورهم
امو
موضوع جميل
تسلمى يا قمر
سكوتنا والله هو اللى جعل الامور تتدهور وتزيد سوق
وتوصل لدرجة عمرنا ماكنا نتخيل ان احنا نوصلها
زى مابنسمع عن التحرش الجنسى والاغتصاب والله حتى المعاكسة بتكون بكلام سافل ووقح
حد سمع فى امريكا ودول الغرب
اللى فيها العبر عن تحرش واغتصاب بالنسب اللى موجوده فى الدول العربية
واخصصها بالاسلامية هو موجود لكن النسب عندنا تخطت الحدود
والله السبب فى بعدنا عن ديننا
لو اتبعنا تعاليمه وطبقناها
عمرنا ماكنا هنوصل للوضع ده
ونبدا بنفسنا الاول
كل الامور ان شاء الله هتتحل
moustafa capo
مــــــوضوع ممتااااااااز وراااااااااااائع
والحلول مش هتبقي مرة واااااحدة زي ا حصل تدهور علي فترة الرجووووووع ايضا الي الصواااااب
يحتااااااج فترة
المشكلة انه السطحية وعدم المبالاة شئ يبدأ بسيط الي ان يكبر
والنتيجة الان وااااااضحة

بدأنا كلنا نستسهل الخطأ والذنب البسيط الي ان اصبح عااااااااادي جدا
كل ما نراه الان وان حااااول بعضنا الاصلاااااااح اصبح هو الغريب
وليس العكــــــــــس

اللهم اهدينا فيمن هديت وعاااااااافينا فيمن عااااااااافيت

مشكـــــshgareldorــــــــــــورة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
خلى كل حاجة حواليك تحبك | بكره احلى
خبر عاجل :تغير وزارى اليوم بعد ساعات قليلة يشمل تغير 6 وزراء فى حكومة قنديل
شرح تغير كلمه مرور الماسينجر تغير باس ورد الهوت ميل بسهوله
تقدر تعمل كده لو تقدر نفذ مستني ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
بص حواليك تعرف الحب اكتر