نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ماتنساش حصتك من اصول الدولة (عايز حقى) موضوع هام

أعلن جمال مبارك الأمين العام المساعد للحزب الوطني وأمين لجنة السياسات الملامح الأساسية للبرنامج الجديد لإدارة الأصول العامة.
قال في مؤتمر صحفي مشترك مع الدكتور محمود محيي الدين وزير الاستثمار إن الفكرة الرئيسية في البرنامج تقوم علي نقل ملكية أسهم شركات قطاع الأعمال العام المملوكة للدولة إلي المواطن المصري بالمجان من خلال توزيع محفظة أسهم.. وبأيسر الطرق وأكثرها ضماناً للعدالة في التوزيع.. مع الحفاظ علي حقوق الأجيال القادمة.
أكد علي ترحيب ممثلي العمال بالنظام الجديد والذي يطرح في شكل مشروع قانون علي المجالس النيابية حيث يتم الحفاظ -من خلاله- علي حقوق الذين تظل تبعيتهم للدولة ولإدارة قطاع الأعمال العام.
أضاف أن للمواطن كامل الحرية في بيع الصكوك أو الاحتفاظ بها أو التبرع بها.
أكد د.محمود محيي الدين وزير الاستثمار أن هناك 41 مليون مواطن سوف يستفيدون من برنامج إدارة الأصول العامة.. وأن عملية توزيع الأسهم ستتم بالنسبة للموظفين وأصحاب المعاشات من خلال مكاتب البريد ومنافذ البنوك وشركات التأمين.
أوضح د.محيي الدين أنه سيتم تجميد برنامج الخصخصة لحين الموافقة علي مشروع إدارة الأصول العامة.

يعنى كل واحد هيكون ليه محفظة بها عدد من الاسهم لشركات قطاع عام ويمكن لاكبر من 21 عام الحصول عليها

القرار ده الحكومة اخدته وينتظر لسه عرضه على مجلس الوزراء ومجلسى الشعب والشورى ؟

وعلى راى هانى رمزى فى فيلم عايز حقى

كلنا هنبقى م م ع ( مالك الملكية العامة)
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بسى اوعى وقتها تروح فندق خمس نجوم تابع للدولة وتاكل فيه وتمشى من غير ماتدفع وتقول انك م م ع

بسى بجد ياجماعة قرار جميل جدا من وجهة نظرى لان كل مواطن هيحس انى المال العام ملكه بجد ويحافظ عليه
انا متفائل جدا بالقرار ده واتمنى انه يتنفذ صح

المقال "ماتنساش حصتك من اصول الدولة (عايز حقى) موضوع هام" نشر بواسطة: بتاريخ:
ادسنس
الموضوع مهم ميرسى كتييير
hamedahmed
الموضوع مهم ميرسى كتييير
مشكور ادسنس على ردك القيم واتمنى اعرف وجهة نظرك فى الموضوع
أسيرة الليل
أكيد لو القرار ده أتنفذ هيبقى الهدوء الذى يسبق العاصفه
eso2008
هههههههههههههه
ياريت ياخويى امشى من جانبة بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
hamedahmed
هههههههههههههه
ياريت ياخويى امشى من جانبة بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
ان شاء الله تمشى من جنبه وتسلمى عليه كمان

أكيد لو القرار ده أتنفذ هيبقى الهدوء الذى يسبق العاصفه
نتمنى ان تكون عاصفة جيدة
sonaa
ياريت يتنفذ الموضوع دا بجد

لو اتنفذ هيكون رائع

ميرسى كتير على التوبك
hamedahmed
ياريت يتنفذ الموضوع دا بجد

لو اتنفذ هيكون رائع

ميرسى كتير على التوبك
فعلا لو اتنفذ هيبقى رائع لكن نتمنى اننا نعرف الكثير من التفاصيل حول المشكلة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موضوع مهم جدا لو عايز تكسب كتير باذن الله
أنتم اسوأ أعضاء في اسوأ منتدى وأنا أعلن رحيلي عنكم ..
الى عايز جواز ناجح (موضوع لكل شاب وبنت واب وام)