نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حل مشكلة تسجيل المواليد الجدد على بطاقة التموين

منذ أن أعلنت وزارة التموين إمكانية تسجيل المواليد الجدد على بطاقة التموين من خلال الإنترنت عبر موقع دعم مصر http://subsidy.egypt.gov.eg/ وبدأ أصحاب البطاقات في محاولة تسجيل المواليد الجدد من بعد 2005 وحتى نهاية 2011 على هذا الموقع. ومنذ ذلك الوقت استطاع البعض التسجيل بنجاح بينما أخفق البعض الآخر في ذلك.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

في الأغلب نجح في التسجيل من لم يكن مسجل له على البطاقة أي أشخاص من قبل أما من كان مسجلا ببطاقته بعض الأفراد أو المستفيدين من قبل لم يستطع التسجيل وكلما حاول يقال له البيانات خاطئة.

وكان أغلبنا يعتقد أن العيب في مرجع الكهرباء وعدم القدرة على كتابته بالشكل الصحيح. ولكن المفاجأة في الأمر أنه كي تضيف مواليد جدد أو تحذف أفراد من البطاقة ينبغي في البداية تعديل بيانات البطاقة والأفراد بمعنى: لو فيه أفراد مسجلين بالفعل، ينبغي وضع أرقامهم القومية قبل التمكن من إضافة أي مواليد جدد
وكذلك أي خانة محطوط عندها نجمة حمراء ينبغي إدخال البيانات المطلوبة فيها

وللعلم مرجع الكهرباء والإيميل حاجة اختيارية يعني مش لازم يتكتبوا

التلخيص:
يجب تعديل بيانات البطاقة قبل تسجيل المواليد الجديد
يتم إضافة الأرقام القومية للأفراد المسجلين من قبل (ودا غالبا اللي كان معطل التسجيل)
يتم ملء أي خانة يظهر بجوارها نجمة حمراء
مرجع حساب الكهرباء والبريد الإلكتروني إختياريين (يعني ممكن منكتبهمش)

وإن شاء الله اللي يجرب ويتمكن من التسجيل يقول لنا وبالتوفيق للجميع

المقال "حل مشكلة تسجيل المواليد الجدد على بطاقة التموين" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
عاوز اعرف اكتب اية فى خانة الرقم القومى الخاص بالمولود.
yaledo
عاوز اعرف اكتب اية فى خانة الرقم القومى الخاص بالمولود.
كل مولود له رقم قومي بيبقى موجود في شهادة الميلاد المميكنة (الكمبيوتر) وهوا دا اللي يتكتب

وهتلاقيه مكتوب تحت كلمة صورة قيد ميلاد

زي في دي كدة
taro357
رائع اخى الفاضل و جزاك الله كل الخير
yaledo
رائع اخى الفاضل و جزاك الله كل الخير
بارك الله فيك وشكرا لمرورك العطر
%u0632%u0627%u0626%u0631
كل ما اكتب بيانات البطاقه سواء الذكية او الورقية يقول البيانات غير صحيحه بالرغم من تاكدى منها ولا اعرف السبب حتى اتمكن من الدخول لاضافة المولود ارجو الافادة ضرورى
%u0645%u064A%u0645%u0648
نفس الشكوى السابقة انا متأكد من بيانات البطاقة الذكية و كل ما اكتبها يقولي البيانات غير صحيحة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا حضرتك عملت وضفت الاسم بس فيه غلطه فى الاسم اما الرقم القومى صحيح حاولت اعدل من خلال خيار تعديل بيظهرلى صفحه صفرا كده ويقولى error ومش راضى يعدل والصفحه كلها اكواد انجليزى ومعرفش ليه الاسم دا بالذات بيعمل كده اما باقى الاسماء بتتعدل كويس مع العلم ان الاسم دا الاسم المضاف
yaledo
كل ما اكتب بيانات البطاقه سواء الذكية او الورقية يقول البيانات غير صحيحه بالرغم من تاكدى منها ولا اعرف السبب حتى اتمكن من الدخول لاضافة المولود ارجو الافادة ضرورى
هل أضفت بيانات كل الأفراد الموجودين بالفعل؟
هل أضفت الأرقام القومية المطلوبة كاملة ( 14 رقم)؟
هل أضفت رقم المحمول كاملاً؟

نفس الشكوى السابقة انا متأكد من بيانات البطاقة الذكية و كل ما اكتبها يقولي البيانات غير صحيحة
تأكد من من الإجابة على الأسئلة السابقة بخصوص البيانات والرقم القومي ورقم المحمول

انا حضرتك عملت وضفت الاسم بس فيه غلطه فى الاسم اما الرقم القومى صحيح حاولت اعدل من خلال خيار تعديل بيظهرلى صفحه صفرا كده ويقولى error ومش راضى يعدل والصفحه كلها اكواد انجليزى ومعرفش ليه الاسم دا بالذات بيعمل كده اما باقى الاسماء بتتعدل كويس مع العلم ان الاسم دا الاسم المضاف
فعلا فيه مشكلة في التعديل بس غالبا هتبقى مشكلة وقتية وإن شاء الله لو جربت بعد فترة ممكن تكون اشتغلت

بفكر أقول لك تجرب تخصمه وتضيفه من جديد بس متأكد هينفع كدة ولا لأ
memo15
هل أضفت بيانات كل الأفراد الموجودين بالفعل؟
هل أضفت الأرقام القومية المطلوبة كاملة ( 14 رقم)؟
هل أضفت رقم المحمول كاملاً؟

تأكد من من الإجابة على الأسئلة السابقة بخصوص البيانات والرقم القومي ورقم المحمول

فعلا فيه مشكلة في التعديل بس غالبا هتبقى مشكلة وقتية وإن شاء الله لو جربت بعد فترة ممكن تكون اشتغلت

بفكر أقول لك تجرب تخصمه وتضيفه من جديد بس متأكد هينفع كدة ولا لأ

سيدي الفاضل انا لم اصل لهذه المرحلة بعد ( مرحلة ادخال بيانات الاسرة الرقم القومي و رقم المحمول و ..... الخ )
فبمجرد فتح الموقع و اختيار بطاقة ذكية من قائمة ( تعديل بيانات / اضافة مواليد ) يطلب منك ادخال المحافظة و والادارة و المكتب و التاجر و رقم البطاقة التموينية و اسم صاحب البطاقة
و قمت بإدخال جميع البيانات السابقة و على الرغم من تأكدي من صحتها الا انه دائما تظهر لي رسالة
عفواً، بيانات البطاقة غير صحيحة . الرجاء التأكد من صحة البيانات المدخلة
و لا يمكنني الانتقال للمرحلة التي يتم فيها ادخال ارقم القومي لافراد الاسرة و رقم المحمول و رقم مرجع الكهرباء .....الخ هذا ما كنت اعنيه
علما بأنني حاولت ادخال الاسم بأكثر من طريقة ثلاثي و ربعاي و خماسي و ثنائي و لكن لا جديد ارجو الافادة مع خالص الشكر و التقدير
yaledo
سيدي الفاضل انا لم اصل لهذه المرحلة بعد ( مرحلة ادخال بيانات الاسرة الرقم القومي و رقم المحمول و ..... الخ )
فبمجرد فتح الموقع و اختيار بطاقة ذكية من قائمة ( تعديل بيانات / اضافة مواليد ) يطلب منك ادخال المحافظة و والادارة و المكتب و التاجر و رقم البطاقة التموينية و اسم صاحب البطاقة
و قمت بإدخال جميع البيانات السابقة و على الرغم من تأكدي من صحتها الا انه دائما تظهر لي رسالة
عفواً، بيانات البطاقة غير صحيحة . الرجاء التأكد من صحة البيانات المدخلة
و لا يمكنني الانتقال للمرحلة التي يتم فيها ادخال ارقم القومي لافراد الاسرة و رقم المحمول و رقم مرجع الكهرباء .....الخ هذا ما كنت اعنيه
علما بأنني حاولت ادخال الاسم بأكثر من طريقة ثلاثي و ربعاي و خماسي و ثنائي و لكن لا جديد ارجو الافادة مع خالص الشكر و التقدير
أهلا وسهلا بحضرتك، الشكوى دي متكررة وكان فيه تصريح لمستشار وزير التموين لشئون التكنولوجيا أقر فيه بكدة وقال إنهم خاطبوا وزارة الدولة للتنمية الإدارية لحل هذه المشكلة ووعدوهم بحلها بحلول نهاية الأسبوع الحالي

ودا رابط الخبر ، وبالتوفيق إن شاء الله وشكرا لذوقك

حل مشكلة عدم صحة البيانات
اسم العضو
شكرا جداااااااااااااااااااااا
yaledo
شكرا جداااااااااااااااااااااا
العفو ورمضان كريم عليك وعلى جميع المصريين
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكرا تمت العملية بنجاح
حسن الاصلى
انا اضفت المولود وقبلوه وكتبولى قصادوا "مستفيد" بس لحد الان بتاع التموين بيقولى ما نزلش فى البطاقه التموينية وفيه ناس قالتلى لازم تعمل تنشيط للبطاقه ..... ممكن لو سمحتوا تساعدونى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موقع وزارة التموين لاضافة المواليد الجدد على بطاقة التموين الذكية subsidy.egypt.gov.eg
طريقة تسجيل المواليد الجدد على بطاقة التموين وتعديل البيانات على موقع دعم مصر لاضافة المواليد subsidy.egypt.gov.eg
موقع دعم مصر لأضافة المواليد الجدد على بطاقة التموين وعمل بطاقة الاسرة الذكية
بالصور شرح تسجيل المواليد الجدد على بطاقة التموين وتعديل البيانات على موقع دعم مصر subsidy.egypt.gov.eg
موقع تسجيل مواليد بعد 2005 على بطاقة التموين - كيفية تسجيل المواليد - تعديل بيانات افراد البطاقة -موقع وزارة التموين