نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عايزين نصنع هدف لمصر هدف قومي نرفع رأسنا بيه (يارب الناس كلها تشوف الموضوع دا وشكراً)

من الأخر أنا شايف الناس عايشة كدة لنفسيها ولوقتها وهو دا اللى مضيع الدنيا كلها هو حاجة وحدة بس لو عملها كل واحد هتتحل كل المشاكل هي
التفكير فى الأجيال القادمة بعدينا يعنى أقل حاجة ممكن نبصلها 10 سنين قدام
أمثلة بقى:
نبدأ بالزبالة وعدم إعادة تصنعها ! طبعا عندنا فى زبالة كتير بس اللى منعرفوش ان فيه مصانع كبيرة بتتعمل عشان تشتغل فى الزبالة دي ويطلع منها إنتاج ضخم مش هشرح ازاي عشان مطولش
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ثانيا كل واحد بيفسد فى الأرض أو بيلوث البيئة فهو مش واخد باله إن عياله أو أحفاده هم اللى هيعشيشوا فى التلوث دا حتى لو مكان بعيد عنه فهو داخل غلاف جوي واحد وأرض واحدة....

ياريت نفكر فى الناس اللى جية بعدينا لأن احنا عايشين على غلط اللى قابلينا ومش بنطور لا احنا بنبوظ!!!

نيجى بقى مش بيراعي ضميره فى زرع أو أكل وأغذية عموماً : دا بقى معتقدش انه هيشوف أحفاد أساساً !!! دا بقى بيقضى على الأولاد والأجيال اللى جية من قبل ما يجوااا ...... وللي مش فاهم ازاي أقوله : بالمواد المسرطنة والهرمونات اللى بتتحط فى الأغذية من بداية زراعتها الى أن تأتي فى صورة منتج وكفاية مش عايز أفسر أكتر ......
أما بقى اللى بيلوث المياه دا بقى إنتوا عارفين !!!!!!!!!!!

نيجي للناحية الأخلاقية بردوا التربية السليمة ليها ورها زي مثلا اللى بيربي عياله على إنهم يعيشوا على قاعدة "أنا ومن بعدي الطوفان" فدا بقى عمل كل اللى فات من تلوث لأنه طلع جيل يخرب فى الأرض مش يصلح
ربنا خلقنا كي نعبده ونعمر أرضه.....

رجاء كل اللى عنده إضافة يقولها ويارب يوصل الكلام دا لكل الناس والله أنا عايز أقول أكتر والموضوع فعلاً كبير ومش سهل
وصلو لبعض وقولوا للناس وضيفوا عالكلام دا لازم نحلها بقى...................................

المقال "عايزين نصنع هدف لمصر هدف قومي نرفع رأسنا بيه (يارب الناس كلها تشوف الموضوع دا وشكراً)" نشر بواسطة: بتاريخ:
hebaahmed
مهو ياريت فى ادينا حاجة نعملها
ادينا بنقول يارب ونحاول على قد مانقدر
ان شالة حتى فى اننا نزرع شجرة ولا
ننظف ادام بيتنا وربنا يقدرنا ونربى عيالنا
تربية حلوة يحترموا فيها الصغير والكبير
أميرة الورد
تعرفو بنكون قاعدين باليل بنتفرج بنسمع بلاستيكات الزبالة بتترمي من فوق وعلشان اليل ستار

البلاسيكة دي بتعمل صوت الله اكبر

الكل بيفتح الشبابيك وهاتك يا زعيق هههههههههههههههههههههههههههههههههه

ولا بتكون ماشي في الشارع والمكان الازبال فاضي المفروض تترمي فيه الزبالة لا بيسيبوه نضيف وبيرموها على الارض هههههههههههههههههههههههههههههههه

ويقولو الحكومة مش نظفت طب ما البشر تنضف نفسها الاول ويعملو زي ما بيعملو في بيتوهم هيرضو يرمو الزبالة على السفرة يعني ولا علشان دة شارع الحكومة مسؤولة عنو ؟

ياريت الناس يكون عندها وعي ومسؤولية وان الشارع هو ليك زي ما بيتك ليك يعني بدل ما نلوم عن الكمة انها مش صلحت نصلح انفسنا الاول
M.Sgroup
شكرا ياجماعا عالمشاركة بس والله ليها حل بس كل واحد يعمل اللى عليه ويدعوا الباقى بس
شكرا يا هبة ويا مس
كتكووته
كل كلامك صح ويا ريت بقى نفوق لنفسنا بقى
عندى اقتراحات كتيره قوى
اولها زى ما قلت الزباله تنظيف البيئه
علم مصر يبقى فى كل بيت على بلكونه
فى الشقق فى الشوارع
فى كل حته علم مصر يفضل مرفوع
كمان حاجه الجزائر عملت حاجه كويسه قوى خلتنا مع بعض قوى
يا ريت نبقى كده على طول لما نبقى مع بعض البلد هتبقى اقوى بلد فى العالم
وان شاء الله مصر ربنا هيحفظها وهيحفظ الاسلام
ان شاء الله
تقبل مرورى وكلامى
M.Sgroup
شكرا يا كتكووووته عالمرور
وعلى فكرة المصريين طول عمرهم بيقفوا مع بعض بس عند الشدة بس للأسف احنا بقى مش هنقعد نستني البالوة لما تقع ونقف جنب بعض احنا عايزين نقف من ديلوقتى ونصع وننهض وانصلح فى البلد فى الأرض كلها

أنا بس كل اللى بطلبه تـــــــفكيـــــــر فى الأجيال القادمة (اللى هم أولادنا وأحفادنا)
هل اللى بنعمله ديلوقتى هيفدهم فى المستقبل ولا احنا عايشين لنفسينا بس!!!!!!!!!!
M.Sgroup
يا جماعا بلاش نأجل كل حاجة لو فإيدك حاجة تعملها إعملها ديلوقتى
مين فينا يضمن بكرة !!!!!!!!!!!

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
جميعا نرفع شعار (يارب النصر للاهلى يوم الاحد)