نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات بنات طبخ و وصفات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

طريقة عمل كاسات التراميسو بالصور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انهاردة الموضوع حصرى جدا بس بصراحة مش انا الى عاملاه دا اختى حبيبتى هيا طبعا استاذة فى الحلويات
اختى حبيبتى بتقول لنجوم مصرية كل سنة وانتم طيبين وعملتلكم "كاسات التراميسو" عملتها بكل تفاصيلها وتكاتها
بالصور وواحدة واحدة

هنشوف مع بعض المقادير

المقادير:-(( المقادير دى عملت 4 كاسات بفضل الله))

***ظرف دريم ويب

***رشة فانيليا

*** ظرف مسحوق كريم كراميل ((هنحتاج الكريم بس مش الكراميل))
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

***علبة قشطة اى نوع صغيرة

حوالى 100 جم جبنة كريمية

. معلقتين سكر ناعم

نصف فنجان لبن

***بسكوت (lady fingers) او أصابع الست....وعلى فكرة بسكوت الشاى العادى مش بيقول لا . ***مقدارمن القهوة المفضلة لديك محوجة او سادة زى ما بتحبوها.

نيجى بقى للطريقة وهى اسهل ما يكون
**ندوب ظرف دريم الويب مع رشة الفانيليا مع ملعقتين السكر مع نص فنجان الحليب كله مع بعض ونخفقهم كويس لحد ما يدوا القوام بتاعى المتماسك..

** نضيف عليهم القشطة وظرف الكريم كراميل ومقدار الجبنة ونخفق كويس لحد ما يتجانسوا تماما ونحصل على خليط ناعم مفيش فيه اى تكتلات..

**نكون عاملين مقدار فنجان كبير من القهوة ونسيبه يبرد ونصفيه فى طبق .

** طبعا ميزة بسكوت التيراميسو ان بيشرب السوائل بصورة سريعة جدا وبيكون منفوش وجميل اوى لما بينزل عليه الخليط الكريمى .. نجيب البسكويت ونغمسه فى القهوة ونضع طبقة بسكويت فى قاع الكأس ..وبالنسبة لاستخدام بسكوت الشاى العادى نغمسه برضه بس نضع طبقتين منه لأن سمكه قليل .

***باستخدام قمع الكريم شانتيه نضع فيه الخليط الكريمى ونضع طبقة فوق طبقة البسكويت ثم نقوم برش طبقة من القهوة وفيه ناس بترش شيكولاته مبشورة لو مش عايزين القهوة تظهر بصورة كبيرة بس انا بحبها جدا..

** نكرر غمس بعض البسكويت فى القهوة ونصنع طبقة اخرى من البسكويت فوق طبقة الكريمة..ونضع عليها طبقة اخرى من الخليط الكريمى ونرش بعض القهوة على وش الكاسات وبعدها على الثلاجة انا عملتها وانا بحضر الغدا واكلناها بالليل بالهنا والشفا. ودا شكلها النهائى

المقال "طريقة عمل كاسات التراميسو بالصور" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موضة كاسات النيش تفتح ابوابها باشكال غايه فى الجمال ـ كاسات نيش 2014 طابع جديد لكى سيدتى
طريقة عمل التراميسو
طريقة عمل التراميسو - طريقة عمل الرز بالخضار
طريقة تحضير كاسات الكاستر بالموز بالصور
طريقة عمل كاسات الشوكولاته بالصور