نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

استفذاذ تانى من مصرى خفيف الدم وذكى اوى

استفذاذ تانى
ومن مصرى المرة دى
استاذ المفروض انه اعلامى زى ما بيقولوا
كتب مقال على موقع البشاير قولت اجيبه هنا ونرد بقى عليه بقى ونشوف خفيف الدم واذكى رجل فى العالم ده مين
قولت ةنجيب المقال كلها منقول هنا ونشوف بقى ايه الحكاية دى
اتفضلوا وياريت اللى يرد يقرا المقال كله الاول ويرد عشان يبقى ملم بالموضوع
عنوان المقال : ما لايحب المصريين سماعه عن احداث الخرطوم

نص المقال :

كتب : مصطفى عبيد
لله ...ثم للحقيقة والصدقية ولمصر ايضا اجد من الضرورى والخطير أن أقدم شهادتى لما جرى من حرب اعلامية بين مصر والجزائر . وبما أننى مصرى أعتز بمصريتى ولدى اصدقاء وأقارب كثيرون جزائريون فإن شهادتى من الصعب جرحها ،خاصة أنها تستند الى حقائق وشهادات حية ..

أولا : كان لدىّ كثير من التشكك حول ما جرى من اعتداءات وحشية من مشجعين جزائريين على مصريين فى الخرطوم . وقد بنيت تشككى ذلك على عدة أمور منها ان اى من الفضائيات غير المصرية سواء الجزيرة أو العربية أو الم بى سى لم تذع شيئا عن تلك الاعتداءات . كما ان الصحف العربية لم تشر اليها ، فضلا عن التجاهل الغريب والكبير من جانب الصحافة ووسائل الاعلام العالمى . فى الوقت نفسه لم تذع اى من فضائياتنا الزاعقة اى صورة أو فيديو يؤكد اعتداء جزائرى متعمد على مشجعين مصريين . كذلك لم يظهر احد المصابين المزعومين على الشاشات وهم ينزفون الدماء جراء الاعتداء اللهم الا شخص واحد اصيب بحجر طائش فى رأسه هو الكابتن يحيى السيد .فضلا لذلك فإن بيان السفارة المصرية عن الاحداث قال ان عدد المصابين بلغ 21 مصابا وجميعها اصابات طفيفة . لقد انتهز بعض الاعلاميين المهيجين قيام عدد محدود من الجزائريين برشق حافلتين للجمهور المصرى بالحجارة وسب من فيها ليفتعل أزمة غير طبيعية ويتحدث عن مذبحة وهمية كان يتم الاعداد لها لكافة المصريين . وأنا احيلكم لشهادة هامة لزميلى فى جريدة الوفد الناقد الرياضى محمود على الدين والذى اخبرنى أنه لم ير بعينه اى اعتداء مباشر على الجمهور المصرى من قبل الاخوة الجزائريين ، وأن كل ما هنالك أن عدد محدود من مشجعى الجزائر شتم المصريين والقى حجارة على حافلتين كانتا تستقل بعضهما .وقال لى صديقى أن ما جرى من حملة تهييج مصرية لم يكن ليجرى لو فاز المنتخب المصرى فى المباراة . وقال ايضا ان تلك الحرب الشعواء المقصود منها التغطية على سوء اوضاع اتحاد الكرة والتجديد للجهاز الفنى .

ثانيا : كنت ولا زال متابعا للتراشق الاعلامى بين الصحف الجزائرية والفضائيين المصريين وفى رأيى أن التجاوز الاعلامى من بعض المهيجين المصريين كان مخجلا ومهينا لمصر واسمها عند كافة العرب. لقد حزنت كثيرا وأنا اسمع عمرو اديب وهو يدعو الله أن ينكد على الجزائريين ، وكنت أكثر حزنا وأنا استمع الى شخص سخيف اسمه مصطفى عبده يصف الشعب الجزائرى كله بأنه حقير وببأن نسائه عاهرات ويقول انه سيضرب اى شخص يرفض ذلك بالجزمة .. أى حماقة وانحطاط بعد هذا الكلام . واذا كنا نلوم على الشروق وصفها لمصر ببلد فيفى عبده والنصف والمليون راقصة فإننا بالتأكيد لا نحترم من يعمم الحكم بهذه العشوائية . إن كثير من اصدقائى الجزائريين – الذين لن أفرط فى صداقتهم - بسبب الحرب المفتعلة بكوا حزنا من كلمات الاعلام المهيج . ما معنى ان يقول مصطفى عبده قبل المباراة أنه لن يشجع الجزائر اذا تأهلت لكأس العالم رغم انها الفريق العربى الوحيد!

ثالثا: لقد انتزعت بعض الفضائيات حكايات وهمية عن كراهية شديدة يكنها الشعب الجزائرى تجاه المصريين واستدلوا على ذلك ب\"كيليب \" لشاب جزائرى يتوعد المصريين ويقول انه يكرههم . وأنا أفجر مفاجأة عندما أقول لكم أننى اعرف هذا الشاب تماما وقد تناولت الغذاء فى بيته منذ ثلاث سنوات بحى القبة بالعاصمة الجزائرية واسمه عبد العزيز فاتح وعمره 25 عاما ويقيم حاليا فى لندن . وقد تحدث الى عقب اذاعة \"كيليب \" له فى الفضائيات المصرية وقال لى أن الفضائيات اقتطعت جزء صغير من \"الكيليب \" الذى صوره ردا على عمرو اديب عندما قال انه سيبكى جميع الجزائريين ودعا الله ان ينكد عليهم وقد وضعه على الموقع الخاص به على \"اليوتيوب\" وفوجىء به مذاع فى الفضائيات كحديث ارهابى جزائرى . وبعث لى الصديق بأصل الكيليب الذى يقول فى أوله أنه سيمثل مشهدات طريف للرد على عمرو أديب .

رابعا : لقد استغلت السلطات المستبدة فى كل البلدين المباراة فى التسويق السياسى لها فقامت حكومة الجزائر بتخصيص طائرات الجيش للمشجعين دون اى رسوم للسفر الى السودان ، بينما دفع النظام المصرى علاء مبارك للتحدث لأول مرة فى الاعلام عن كرامة المصريين وعن وهم العروبة والعرب والاعتداءات المزعومة . والسؤال الذى يفرض نفسه : لماذ لم نسمع كلام علاء مبارك فى كوارث القطارات والعبارة وقتلى الخبز ... أين كان سيادته عندما رأى كرامة المصريين تداس فى كل دول العالم دون اى رد فعل ؟ أين كان سيادته من كرامة المصريين المهانة فى المعتقلات واقسام الشرطة المصرية ؟ نحن لم نسمع رأيه فى احداث غزة ولم نسمع رأيه فى الفساد المتغلغل فى كل مكان ، ولم نسمع رأيه فى مشاكل البطالة وتدنى خدمات الصحة والتعليم .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

خامسا : يجب الاعتراف اننا تعاملنا بتهاون شديد مع بعض الاعتداءات المصرية على الجزائريين فى اطار التهييج الاعلامى ، وهو ما دفعنا كى نصور حادث رشق اتوبيس المنتخب الجزائرى بالتمثيلية ونتغاضى عن اعتداءات تمت لنحو 30 جزائرى بعد المباراة كأن دمائهم مباحة، وهو نفس ما قابل به الجزائريون اخبار الاعتداء على جمهورنا .

إننا فى حاجة أن نراجع أنفسنا ، وأن ننتصر للحقيقة . واذا كنت ادعو اخوتى المصريين الى نصرة المصريين ظالمين ومظلومين فأنا ممن يرون ان نصرة الظالمين هى ردعهم عن ظلمهم . ولا أتمنى ان يشك أحد فى مصرييتى بسبب هذا المقال فأنا عاشق لهذا الوطن حتى آخر نفس لى فى الرحلة العابرة على الأرض.

نهاية المقال ؟
اقسم بالله عندى رد لكل نقطة من ملاحظات البيه الظابط ده اللى عامل فيها مصرى وبيعشق تراب الوطن
بس انا هسيب الموضوع ليكم لان من حقكم تدافعوا عن حقكم كمصريين

ملاحظة : المقالة منقولة من موقع البشاير

المقال "استفذاذ تانى من مصرى خفيف الدم وذكى اوى" نشر بواسطة: بتاريخ:
scorpion
تصدق الواحد كدة مبقاش عارف حاجة
بس احنا شوفنا كليبات فعلا للاثار اللي عملوها
وكلام الكلاب دول اللي بيدخلوا معانا هنا
يبقي ازاي بقي
بص يا محمد هي نظرتنا ليهم خلاص بقيت معروفة ومش هنقدر نغيرها
خلاص هما بالنسبالنا انتهوا
وشكرا ليك علي الموضوع
برنسيسه
[size="4"ههههههههه ايه الكلام العك الي بيقوله ده والله العظيم ده استهبال بدل ما يوقف جنب بلده مصر
والله حاجه تكسف يعني الي عملوه فينا ده كان كله كدب وبس ايه الاستهبال ده كلنا عارفين الحقيقه فين دول المنتخب الجزائري وهو بيلعب ماكنش بيلعب ده كان بيضرب ويتخانق ده اكبر دليل علي الحقد الي كان في قلبهم ثم علاء مبارك وقف وقفه كويسه مع المصريين ده جزاته ده المفروض الي نقوله عليه بدل ما نشكره ونقف جنبه عشان ياخد حقنا
طب والناس الي رجعه من السودان مضروبه ومجروحه والناس الي اتهجموا عليهم الجزائريين في الجزائر وهما في بيوتهم ده كله كذب واستهبال وافتري انا هقول كلمه وحده [/size]
حسبي الله ونعم الوكيل
moustafa capo
ارد انا يا ميدو علي بعض اسئلته ولو اهلل مش منطقية بالمرة
طب والتدمير الشامل لمبني اوراسكوم والمقاولون العرب ومصر للطيران
مشفتوشش ليه يا اعمي يا ابن الاعمي يا منافق
علم مصر اللي اتحرق في المطار والشوارع الج.................
يا منافق يا ابن المنافق
جنازة الاعلام المصري وحسن شحاته
يا عبيط اخواتك
ولا انت نظر امك راح واتعميت
الفتاة التي راها العالم كله تلوح بيدها باشارات غير اخلاقية في مباراة القاهرة هذا الفتاة الجزائرية
ولا انت شايف ده عادي يا ديوث
الكليب اللي بتتكلم عليه يا سلام يعني انت الوحيد اللي طلع وقال اعرف الشاب واتغديت عنده

يا ابن الهبلة فاكر من ثلاث سنين كنت معزوم علي غدا ولا عشا

يا اهبل اخواتك
كل هذا لا تراها ولكن لك كل الحق فالانسان المصاب بعمي القلب اشر من الانسان المعمي لفقدان البصر
وبعدين لما تغار عند قولك بلد المليون راقصة

يا خسارة نسيت اخواتك في اكتوبر وغيرهم الظاهر انك صنف شبيه بالصنف الج.............
ما انت قلت انك ليك اقارب منهم يبقي انا مغلتطش فيك ده العادي
وكنت بتسال علي عمك علاء يا تافه صح

الراجل كله ما في الامر انه يعشق الكرة ومش اول مرة يذهب لمؤازة المنتخب
وتصريحاته يا حمار يا ابن الحمار علشان شهد الواقعة بنفسه علشان عنده عنين مش اعمي زيك
بص انا عندي ردود كتير يا ميدو بس شكلي هابتدي اغلط وانا وعدت نفسي انا محدش يستفذني
شكرا يا ميدو علي الموضوع
أميرة الورد
بصراحة انا معتش عارفة حاجة

بس حاسة بتناقض كبير قووووووووي في كلامو

هو ممكن يكون سبب الي خلاه يكتب المقالة دي هو صحابو الجزائريين وجابولو معلومات عن الولد دة

والله اعلم

ومش بعيد بردو يكون باع ضميرو علشان الكلمتين دول
mido go
شكرا ليكم كلكم على مروركم وردكم الجميل
والحقيقة واضحة زى عين الشمس ومش محتاجة كلام بس حبيت اوريكم واحد المفروض انه مصرى قال ايه وانا شايف ان فى ناس كتير دخلت ومش سابت ا رد ومعاهم حق لاننا مش هنجادل فى الباطل
وكل الناس عارفة مين الصح ومين اللى غلط بس انا لو بايدى الامر هسقط الجنسية عن كل واحد بيطالب بالتهوان والتنازل عن كرامتنا لانه ساعتها مش يستحق يكون مصرى لان لقب مصرى ده شرف اى واحد يتمناه
وطبعا كلكم تعرفوا ان اللقب ده بيطلق على عرب كتير حتى لو مش مصريين ولا حتى بيبقى ليهم اى جذور مصرية لان ده شرف ليهم
وده انسان تافه وحقير
فرعونى مسلم
انا مش عارف لسه بيشككوا فى ايه اذا كان الجزائريين الكلاب نفسهم اعترفوا ..
دة غير طيارات اليوشن بتاعت النقل العسكرى اللى باعتها المرتزقة لمهاجمة النساء و الاطفال العزل
المفروض اى حد يطالب بالتهدئة او المصالحة يتم اسقاط الجنسية المصرية عنه فورا لانه فرط فى كرامة بلادة
انا عندى دلوقتى عدوين اسرائيل و الجزائر .. دة غير طبعا عرب النفاق اللى سخروا من هزيمة مصر بس هنعمل اية
اهل نفاق .. صحيح الهزيمة يتيمة و النصر ليه الف اب .. نفس اللى عملوة معانا فى النكسة و حرب اكتوبر
انا مصرى مسلم و بس
ملاك الحب2010
ده عبيط ده ولا ايه
ده شكله حزايرى كلب بس متخفى هههه
مانجة
ده ميييييين ده ؟
ده عبيط والا ايه
ده فى اكتر من برنامج جاب الجزائرين وهما بيعتدوا ع المصريين
وجابو مصابين بردك اللى مصاب فى عينه واللى مصاب بجرح فى بطنه واللى واللى
والا الاخ مش بيشوف الا اللى على مزاجه
عامة الكلام اللى هو كاتبه ده مالوش اساس م الصحة واضح ان خياله مريض شوية وبيقول كلام مش عارف اذا كان صح والا لاء
واشك فى انه مصرى اصلا
mido go
شكرا اخواتى على المرور والرد الكريم نورتوا
جوماندا نصر الدين
والله الواحد بقى محتار
بس استحالة يكون كل اللى حصل فى اخوانا المصريين ده كدب
وانا من رأيى ان الكاتب ده كتب مقاله ده علشان شهرة مش اكتر
عالعموم كلنا كمصريين مبقناش نقبل الجزائريين
وهى العلاقات بين مصر والجزائر بقى لها حدود قوية
خلاص بقى كل واحد لازم يعرف اللى ليه وعليه
وميرسى يامحمد على الموضوع
لك خالص تحياتى
gomanda
shgareldor
. كذلك لم يظهر احد المصابين المزعومين على الشاشات وهم ينزفون الدماء جراء الاعتداء اللهم الا شخص واحد اصيب بحجر طائش فى رأسه هو الكابتن يحيى السيد
يعنى مش مكتفى وبيقول احد المصابين المزعومين (وهم ينزفون الدماء)يعنى هو كان عايز قد ايه بالضبط وعينه مش جابت غيرة بس(اشك ف مصريته)
لقد انتهز بعض الاعلاميين المهيجين قيام عدد محدود من الجزائريين برشق حافلتين للجمهور المصرى بالحجارة وسب من فيها ليفتعل أزمة غير طبيعية
حقيقى مصرى وبيخاف على اهل بلدة والله الواحد مش لاقى تعليق
وقال لى صديقى أن ما جرى من حملة تهييج مصرية
إن كثير من اصدقائى الجزائريين – الذين لن أفرط فى صداقتهم - بسبب الحرب المفتعلة بكوا حزنا
ماشاء الله واضح ان كل معلوماته مأخوذة على لسان اصدقائه الجزائريين الذى لم يفرط فى صداقتهم (طيب ما يتكلمو هما)
وقال ايضا ان تلك الحرب الشعواء المقصود منها التغطية على سوء اوضاع اتحاد الكرة والتجديد للجهاز الفنى
يعنى مش شايف اى مبرر للحمله غير كدة وعلاء مبارك هو كمان بيغطى على سوء اوضاع الكورة هو وكل المصريين مش لاقيه كلام ارد بصراحه
وفوجىء به مذاع فى الفضائيات كحديث ارهابى جزائرى . وبعث لى الصديق بأصل الكيليب الذى يقول فى أوله أنه سيمثل مشهدات طريف للرد على عمرو أديب .
طيب بالعقل يا صاحب العقل هل دة مشهد طريف ولا يصنف كحديث ارهابى ولو كلامك صحيح كان الشاب دة طلع فيديو اخر لكى يعتزر فيه لما بدر عنه ولا دة مش بعته لحضرتك
فقامت حكومة الجزائر بتخصيص طائرات الجيش للمشجعين دون اى رسوم للسفر الى السودان
طيب انا راضيه ضميرك فى حد عاقل يصدق دة
بينما دفع النظام المصرى علاء مبارك للتحدث لأول مرة فى الاعلام عن كرامة المصريين وعن وهم العروبة والعرب والاعتداءات المزعومة
للعلم فقط ان علاء لما اتكلم كان بيتكلم على اساس انه واحد من الناس اللى اتضررت ،وبعدين هو احنا برضو مش سمعنا صوت حضرتك لما كان فى حوادث عبارات وقطارات لكن لو مش شايف ان كرامتنا تستحق انه يتكلم يبقى حضرتك كمان لاتستحق انك تكتب
[size="5"][
واذا كنت ادعو اخوتى المصريين الى نصرة المصريين ظالمين ومظلومين فأنا ممن يرون ان نصرة الظالمين هى ردعهم عن ظلمهم
/size]
كمان جاءتك الجراءة انك تقول علينا ظالمين
انا كمصريه اتبرأ من كونك مصرى ولا اجد كلاما يصف حسرتى لما يتلفظ به احدا يدعى انه ه مصرى

وانا اسفه على الاطاله بس انا مردتش دا مجرد تعليق بسيط وللاسف مش لاقيه كلام ارد به
وشكرا بجد على موضوعك المتميز

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ليه تحتارى لما تكون قدامك كل حاجة جاهزة الحل عندنا مش عند حد تانى كل ما تحتاجه العروسة فى جهازها
حوار مع مواطن مصرى دمة خفيف
عاطل وذكى ورايق جدا
حوار مع مواطن مصري خفيف الظل