نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع تحسين نتائج البحث سيو SEO وتطوير الروابط والزوار

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

سرعة الموقع اصبحت عامل هام جدا لترتيب نتائج البحث ...تابعوا معنا الشروحات

الفترة القادمة ان شاء الله ساقوم بعمل عدة دروس وشروحات تهتم بالاساس بموضوع سرعة الموقع وكيفية تسريع الموقع والصفحات .. التي باتت عنصرا هاما من عناصر ترتيب نتائج البحث حسب ما اعلنته جوجل وياهوو خاصة بعد تطور جوجل كافيين الجديد الذي اهم ما يميزه السرعة بالاضافة لتفضيل الصفحات السريعة..

وسوف اشرح ان شاء الله الاوامر البسيطة لان الاموار المتقدمة انا نفسي مش فاهمها وهي معقدة للغاية

سوف اشرح ان شاء الله ما استطيع من ترجمة هذه الروابط :
http://googlewebmastercentral.blogsp...your-site.html

اولا سابدا بالمبادئ الاساسية :
لتحقيق سرعة افضل للصفحات
1- تجنب الاعلانات المكثفة
2- تجنب الصور الكثيرة
3- تجنب طلبات الhtml الكثيرة ... اه بدينا العقد ... الطلبات دي باختصار هي الروابط والصور على الموقع نفيه والروابط
4- تجنب طلبات ال DNS الكثيرة ... اديها عقد ... دي بقى انك تحط روابط كتير لمواقع خارجية يعني على DNS تاني او دومين تاني زي الصور الكتير .. لذا الصور على الخادم بتاع الموقع افضل .. يعني ارفاق الصور مثلا في المنتديات احسن من روابط ( بس طبعا هتحتاج حجم كبير ع السرفر) والمدونات مثلا رفع الصور احسن من وضعها url
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

5- تجنب الاكثار من الفلاش والجافا سكريبت ... اللي ملوش لزمة ميتحطش
6- صغر ال CSS ...
سوف يشرح تفصيليا بشكل بسيط
7- صغر الصور كحجم ومساحة وقلل عددها قدر الامكان...
سيتم شرح تصغير حجم الصور على الخادم مع الاحتفاظ بنفس الجودة
8- الخوادم الخاصة .. افضل كثير للمواقع الكبيرة ( او حتى الصغيرة لكن المشكلة تبقى في التكلفة) .. الخادم الخاص سيعطي مصداقية لمحركات البحث بشكل افضل بالاضافة لتسريع الموقع وذلك لان اعدادات الخوادم المشتركة (الشيرد) تختلف عن الخاصة Dedicated واعدادت الشيرد غالبا ما تبطئ الموقع

انتظرونا ان شاء الله مع سلسلة من شروحات لاهم عامل (اعتبره انا حاليا اهم عامل) لتحسين نتائج البحث

المقال "سرعة الموقع اصبحت عامل هام جدا لترتيب نتائج البحث ...تابعوا معنا الشروحات" نشر بواسطة: بتاريخ:
sherifer921
ابن حلال والله
كنت لسه حسألك فى موضوعنا اللى هناك عن تفتكر ايه هيا الصيحه الجديدة فى عالم السيو حاليا بدلا من الروابط اللى اصبحت نشاط مشبوه نوعا ما
يظهر ان لازم نهتم اكتر بالسرعة
طب يا ريس هل ينفع شخص ملهوش اى خبرة فى التعامل مع السيرفرات انه يأجر سيرفر خاص ؟
يعنى هل حتى الاعدادات الرئيسية مش محتاجه تعلم كتير ؟
كنت بفكر أخد سيرفر من هوست جاتور مع الادارة بس مش عارف هل حعرف اتعامل معاه بعد كده ولا لأ
Al yasergi
حاجة بقى جامدة جدا هدية للناس ، اضافة لمتصفح الفاير فوكس مقدمة من جوجل لعمل تقييم لموقعك واكتشاف الأماكن البطيئة به وتقديم بعض الحلول التي تساعدك على زيادة سرعة موقعك >>>> http://code.google.com/speed/page-speed/

حاجة تانية هتأثر على البيج رانك ، ان جميع مواقع ياهو جيوسيتيز سيتم اغلاقها ، وازالة كافة الروابط المتعلقة بها من جميع مواقع البحث والأرشفة ، ودا في حدود 7 مليون ونص صفحة
abdobasha
طب يا ريس هل ينفع شخص ملهوش اى خبرة فى التعامل مع السيرفرات انه يأجر سيرفر خاص ؟
يعنى هل حتى الاعدادات الرئيسية مش محتاجه تعلم كتير ؟
كنت بفكر أخد سيرفر من هوست جاتور مع الادارة بس مش عارف هل حعرف اتعامل معاه بعد كده ولا لأ
سعر السرفر الdedicated غالي
لن يقل عن 100 دولار فالشهر
هو لحد ما تكبر خليك على استضافة مشتركة عادي

حاجة بقى جامدة جدا هدية للناس ، اضافة لمتصفح الفاير فوكس مقدمة من جوجل لعمل تقييم لموقعك واكتشاف الأماكن البطيئة به وتقديم بعض الحلول التي تساعدك على زيادة سرعة موقعك >>>> http://code.google.com/speed/page-speed/

حاجة تانية هتأثر على البيج رانك ، ان جميع مواقع ياهو جيوسيتيز سيتم اغلاقها ، وازالة كافة الروابط المتعلقة بها من جميع مواقع البحث والأرشفة ، ودا في حدود 7 مليون ونص صفحة
شرح

كامل

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=59577

sherifer921
سعر السرفر الdedicated غالي
لن يقل عن 100 دولار فالشهر
هو لحد ما تكبر خليك على استضافة مشتركة عادي

يا دكتور عارف والفلوس موجوده ما هو الموقع لو مكانش بيجيب عمرى ما كنت حفكر فى سيرفر خاص
انا اللى يهمنى هل حتعب فى ادارته ولا لأ لانى معنديش وقت اتعلم لسه ادارة سيرفرات
أحمد الزنارى
موضوع رائع فعلا
abdobasha
انا الصراحة لسه مجربتش
وغالبا هخلي حد يديره
بس شكل الموضوع مش صعب يعني

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة: