نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تحتاج لطبيب نفسي?

هل تحتاج الى طبيب نفسي ?-----سؤال مهم جدا لدرجة ماتتصوروهاش كل ماتيجي سيرة الطبيب النفسي ع طول نفتكر المجانين أو المتخلفين عقليا ---يمكن جت فتره و قولنا ان الطبيب النفسي نفسه مجنون ---وده بسب الإعلام و الأفلام اللي دايما تطلعلنا انه مجنون و تصرفاته غريبة---لكن حقيقي الطبيب النفسي ده كل واحد فينا محتاجه ---كتير مننا يتحط في مواقف مش قادر يتصرف فيها مع انه يقدر ---و كتير مننا حياته متلخبطة علشان هو متردد و متذبذب و مش عارف ياخد القرار --و كتير أوي اللي نلاقيه متعصب و زعلان و مدخل الأمور في بعضها و بوظ الدنيا --و كتير اللي نلاقيه بيخاف على مشاعر الناس لدرجة انه مايحققش اي حاجة في حياته --وفي اللي بيحب السلطة و التسلط--وفي اللي مابيحبش حد --وفي و في....معظم اخطائنا من مشاكل نفسيه ...حتى في نفسنا.. بنغلط فيها و أكبر حاجة واضحة هو الحب كتير اوي بنلاقي اللي بيدور ع الحب علشان يحقق السعادة لكن ده مايعرفش ان السعاده هي اللي هاتوصلك للحب الصح ...حاجات كتير اوي بتبوظ بسبب المشاكل النفسية وأكبر دليل على اننا كلنا عندنا المشاكل دي هو عدم تقبلنا الذهاب للطبيب النفسي يعني احنا معقدين و اقل حاجة هانقولها لو وافقنا ع مبدأ الذهاب للطبيب النفسي هو الناس تقول عننا ايه و ده في حد ذاته مرض نفسي و هو الخوف من الناس او عدم القدره ع تبرير موقفك يعني عدم القدرة ع المواجهة ...وسلام بقى

المقال "هل تحتاج لطبيب نفسي?" نشر بواسطة: بتاريخ:
*soseta*
مممممم انا اعترف بصراحة انا محتاااااجة طبيب نفسي ^_^
تسلم على الموضوع
في ناس ليها تصروفات غريبة ومبتكونش محتاجة ده حسب
نفسيته وطباعه
^_^
wesam
انا فعلا محتاج طبيب نفسى لان انا حياتى ملخبطة اليومين دول
minie
انا كمان محتاجة لطبيب نفسي لانى متذبذبه
saso
وانا كماااااان محتاجه لطبيب نفسي لاني مش عارفه احكم اعمل ايه في مشكلتي
و بجد الاعلام وصلنا ان الطبيب النفسي مجنون واللي يفكر يروحله هو كمان مجنون
علشان كده محدش مننا بيفكر يقول انه عايز يروح لطبيب نفسي علشان محدش
يقول عليه مجنون وكفايه رغي بقه علشان مصدعكووووووش
m_mizo_2008
بص بقي من الاخر كلنا محتاجين طبيب نفسي
nonosh
صح مفيش حد مش محتاج طبيب نفسي

لان مفيش حد كامل ولان كلنا فينا سلبيات

ومحتاجين حد يسمعنا ويحاول يحلها معانا
yokia
اه صح الطبيب النفساني ده مش عيب ولا حرام واكيد كل واحد فيناا عنده مشاكل وسلبيات ولازم نحلهاا مع مساعدت متخصصين وده مش عيب لكن العيب اننا نشوف سلبيتناااااا ونسكت ونخااف ونمشي وراا كلام الناس
خير الدين
اجعل من نفسك طبيب لنفسك
na3nosha
مفيش حد فى الزمن دا مش محتاج لطبيب نفسى
semsema
انا محتاجه جدا لطبيب نفسي ولما اقول لحد كده يضحك عليا انا نفسيتي تعبانه جدا ومتردده جدا ومش عارفه اخد قرارات في حياتي
lost_angle
اكيد طبعا محتاه طبيب نفسي واغلب الناس دلوقتي محتاجه لطبيب نفسي يحاول يريحها لان محدش عارف يريح نفسه دلوقتي
salwaa
ايوة فعلا كلنا محتاجين طبيب نفسى لانو مهم جدا لكل واحد فينا بس هنقول لمين الشعب المصرى متخيل ان الى بيعرف بس طبيب نفسى بيكون مجنون ليه مش عارفه .
nimnim
ياجماعة الدكتور النفسى مش عيب بس كمان الامراض النفسية احنا اللى بنزرعها جوانا وممكن للفرد منا انه يعالج نفسه اول شىء شوف ايه الخطاء اللى بتعمله او الاصحاب كويسين ويستهلوا انهم يكونو اصحابك ومتفتكرش نفسك ضعيف واعرف انك بشر زى اى حد يعنى مافيش فرق واولا واخير اغصب على نفسك انك تعمل الصح مهما كان ونقى روحك بالصلاة والاعمال الخيرة واللى يقدرك قدره بس اعرف مقامه والسلام
nimnim
على فكرة انا بتابع مع دكتور نفسى
نور القمر
انا اكيد محتاجه طبيب نفسي و مين فينا مبتوجهوش مشاكل مش قادر يتصرف فيها كتير مننا و انا من زمان نفسي اتابع مع طبيب نفسي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ذهبت لطبيب نفسي...ولكن...
الحبس سنة مع إيقاف التنفيذ لطبيب تخدير تسبب فى وفاة سعاد نصر
الحبس سنة لطبيب بالفيوم تسبب في بتر ذراع طفلة
خطوبة شيرين سيف النصر لطبيب تجميل.. والزفاف يوم عيد ميلادها
3سنوات سجنا لطبيب التخدير المتسبب فى وفاة سعاد نصر