نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حمله سيئاتك بدلها حسنات

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

سيئاتك بدلها حسنات

قرأت العنوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب ممكن فعلا نبدلها حسنات؟؟؟؟

ايوة ممكن . يقول الله تعالى:"الا من تاب وآمن وعمل عملا صالحا فأولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات وكان الله غفورا رحيما"

يعني ايه؟؟؟؟؟؟

يعني ممكن سيئاتي اللي قد الجبال تبقى كلها حسنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أيوة ممكن

شفت ربنا رءوف بينا ورحيم بينا ازاي

يقول الله تعالى:"قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم"

ياااااااااااااااااه . مش احنا مسرفين وعصاة وربنا سمانا عباده

شفت الشرف ده وشفت رحمة ربنا

طيب مستني ايه؟؟؟؟؟وانتي مستنية ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احنا كلنا أصحاب ذنوب ومعاصي انا وانت وانتي وكلنا بنخطئ لكن الفايز هو اللي يصلح اخطاءه ويقلب سيئاته حسنات

طيب احنا كام مرة سمعنا الآيات ديه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كتير مش كدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكام مرة استجبنا ليها؟؟؟؟؟؟؟

مش عارف ولا عاوز تتهرب؟؟؟؟

طيب احنا مستنيين ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مستنيين غضب الله علينا ولا مستنيين ان ربنا يختم على قلوبنا ومايأثرش فيه أي حاجة تاني ولا مستنيين الموت؟؟؟؟؟؟

فكر معايا كدة وفكري معايا كدة

كام واحد من اصحابك او احبابك او اقرايبك مات في حياتك؟؟؟؟؟؟؟؟

كتير مش كدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟كانوا ليك موعظة ؟؟؟؟ولا الموت ماعادش بيأثر فينا؟؟؟؟؟؟؟؟

كام مرة سمعت عن التوبة وسوء أدبنا مع الله وكرمه عز وجل معانا وبرده لسه ماتوبتش؟؟؟

طيب يا جماعة احنا مستنيين ايه؟؟؟؟

مستنيين لما يجيي الموت لينا ونبقى عظة لغيرنا لكن احنا ما حققناش حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماتقولش انا لسه صغير . الموت مايعرفش لا كبير ولا صغير والأيام شاهدة

اسمع كدة الآية ديه:"يقول ياليتني قدمت لحياتي"

سورة ايه ديه؟؟؟تعرف تجاوب؟؟؟؟؟؟ولا حتى مش عارف سورة في جزء عم؟؟؟؟؟؟؟؟

المهم كام مرة سمعت الآية ديه؟؟؟؟؟؟؟؟

كتير مش كدة؟؟؟؟؟؟؟

طيب كام مرة تفكرت فيها وحسيت بيها؟؟؟؟؟؟جاوب بصراحة

عارفين الآية ديه معناها ايه؟؟؟؟؟؟؟

معناها ان في يوم القيامة اللي مش جاهز للحساي هيندم وهيقول يارتني ويارتني . هيقول يارتني ماكنتش كتبت

الحرف كذا في المنتدى كذا , يارتني ماكنتش حطيت كذا في موضوع كذا او في توقيعي , يارتني

ماكنتش هجرت القرآن , يارتني ماكنتش كلمت البنت اللي كنت بحبها , وتقولي يارتني ماكلمتش الشاب اللي كنت

بحبه(اللهم عافنا واعف عنا)لكن مش هينفع لا ندم ولا تمني

يا جماعة انا خايفة من لحظة الندم ديه!!!الحق اندم دلوقتي على ذنوبك لكن اوعى تندم يوم القيامة عليها لان لن

ينفعك الندم ولا خلافه

معلش انا طولت عليكوا بس ايه رايكوا تكون الحملة ده نقطة تحول وتبديل سيئاتنا لحسنات باذن الله تعالى؟؟؟؟؟؟

يعني كل واحد يقعد مع نفسه شويه ويعد اخطاءة وواحدة واحدة يبدلها لحسنات

طيب ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اي غلط بنعمله واحدة واحدة هنتوب منه توبة صادقة وهنندم عليه وب ان شاء الله يتبدل حسنات وكمان نحاول نعمل قد السيئات اللي احنا عملناه حسنات وفي نفس الوقت نبطل بقى ذنوب ولو وقعنا في ذنب نتوب وهكذا عاوزين حياتنا على طول توبة

كل واحد يبدأ بنفسه(يعني من الآخر كدة شوف كام موضوع انت عملته يغضب ربنا وامسحه فورا وماتقولش مش مشكلة بقى في الصفحات الأخيرة هقولك هيفضل حجة عليك الى يوم القيامة وبدل اللي اتمسح نحط مواضيع مفيدة وفي نفس الوقت مسلية والأهم ترضي الله عز وجل.برده شوف كدة كام صورة مش كويسة حطتها في موضوعك او حتى لبنت غير محجبة لانك عارف ان اي شاب هيبص للبنت ديه هتبقى في ميزان سيئاتك واحنا مش ناقصين ذنوب وطبعا شيلها على الفور وحط مكانها صور تانيه وبص كدة على توقيعك لو محتاج تغيير غيره ولو محتاج اضافه اضف له يعني مثلا حاول تخلي توقيعم خليط بين صورة انت حاببها مش بتغضب ربنا وفي نفس الوقت اكتب اي حاجة تذكرنا بالله واكيد هتكون في ميزان حسناتك زي مثلا تكتب صلي على النبي او سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم او اذكر الله لكن المهم يكون توقيعك عبارة عن دعوة + تسليه لاتغضب الله)

انا نبهت على الذنوب اللي احنا بنعملها في المنتديات بالذات لانكوا عارفين ان الذنوب ديه باقية يعني هتفضل معانا حتى بعد مماتنا وبرده لو حسنات هتفضل معانا بعد مماتنا باذن الله يعني من الآخر تجارة رابحة مع الله وطبعا يعني كل واحد عنده من الذنوب ما يغرقه فبقولك نبدأ بالذنب اللي ممكن يفضل بعد مماتنا ونشيله ونمحيه ونغيره وبعد كدة نشوف الذنوب اللي بتنتهي بعد مماتنا وبرده نغيرها

انا عارف اني طولت عليكو وتقلت عليكو بس احنا لازم نساعد بعض عشان نكون مسلمين بجد مش في البطاقة وبس وان شاء الله الحملة ليها تتمة بس بعناوين مختلفة

المقال "حمله سيئاتك بدلها حسنات" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
وصفة طبيعية للتخلص من حصوات الكلي والوقاية من تكون حصوات جديدة
حمله المليار ثائر لاجل العداله 2014 عبرو عنها بالرقص في مصر الجديده -حمله ضد العنف على المراه عبروا عنها عن طريق الرقص
علاج حصوات الكلى بالاعشاب الطبيعية - وصفة لعلاج حصوات الكلى
حمله الشباب على البنات : حمله فوقي يا اما