نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى الرياضة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحلقه الثالثه من برنامج استاد انجولا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا بكم مليون مبروك تحيا مصر ويلا ده اهداء لمصر ورجالتنا الى عملوا امام النسور ( رابط الاغنيه اسفل الموضوع) طبعا اغنيه جميله للفنان لوى وهى كلمات توثر فينا فعلا ولادنا قدها ورجاله منعرفش الهزار فوز غالى لمنتخب مصر بقياده المعلم الى انهارده هنتكلم عنه كثير فى تغيراته الاكثر من رائعه ونفوز بثلاثه اهداف مقابل هدف ولو لاحظنا دى اول مره حد يتقدم علينا واحنا نرجع من التاخر لتقدم بثلاثه اهداف وهذا يدل على الرغبه الحديديه لكل اعضاء المنتخب بعد ضياع حلم كاس العالم وفى نقطه انا بعاتب فيها بعد مشاهدينا هو عدم اهتمام البعض بتلك البطوله يعنى حصل اشباع خلاص احنا الابطال عايزين حاجه جديده وهى كاس العالم انا معاكم ولكن تخيلوا لو مصر اخذت البطوله دى فى انجولا ستكون صوره مصر امام العالم افضل من الدخول فى كاس العالم وحتى تخرج من دور الثمانيه مش الاول كمان لان نظره الدول الاوربيه هى تتطلع الى البطل دائما والدليل فى بعض الفرق الافريقيه تذهب لكاس العالم كل سنه وبالرغم من ذلك العالم كله يقول افريقيا يعنى مصر البطله ونحن لم ندخل كاس العالم منذ 24 سنه يعنى يا جماعه ياريت نفرح بالمنتخب وننسى قصه كاس العالم لم اقصد فضيحه الجزائر لان يوجد مجرمين ساهموا فى فضيحه الجزائر ولابد من معاقبتهم ولكن ننسى احباط عدم الوصول واليوم سنتحدث ايضا عن لقاء بنين وموزمبيق تلك اللقاء الرائع الذى انتهى بالتعادل الايجابى 2-2 نعترف ان اللقاء تسيده بعد العشوائيه ولكن مستواهم اليوم وخاصه بنين تعلن كارت ارهاب لمصر ونيجيرا ولكن دفاعهم ضعيف وايضا جانب حراسه المرمى ولكن حذارى يا مصريين من الهجمات المرتده لكلا الفريقين صعبه للغايه وعن الجانب الفنى يسعدنى ويشرفنى ان يكون معنا الكابتن محمود الشرقاوى ولكن قبل استقبال كابتن محمود لازم يكون فى اشاده بقناه الجزيره الرياضيه الذى قررت فتح لقاءات مصر وتونس على الجزيره 2 مجانا ممكن البعض يقول ده تهديد الذى قامت به تونس بمنع بطاقات الجزيره وايضا مصر ودور الاعلام فى الاعلان كل لحظه عن ترددات الدول الاوربيه حتى فى احد لقاءات برنامج كوره اون لاين قال محمد شبانه على الترددات كفايه دا احنا خربنا بيت قناه الجزيره ولكن انا ارى ان الجزيره ذكيه جدا بفعل هذا القرار لانها طبعا بهذا الفعل هترجع الحب التانى بين مصر والجزيره وخاصه تونس الى منعت قناه الجزيره نهائى وانا بينى وبينكم اتمنى ان تكون هذه نقطه بدايه الصلح بين مصر والجزيره فاصل ونعود

المقال "الحلقه الثالثه من برنامج استاد انجولا" نشر بواسطة: بتاريخ:
اجتماعى اخر حاجه
اهداء اغنيه لوى http://www.6rbtop.com/listen.php?son...2&type=au&q=hi
اجتماعى اخر حاجه
اهلا بكم والان معانا كابتن محمود صاحب البشره المتفائله هو توقع الفوز لمصر والحمد لله كسبنا اهلا بيك يا كابتن محمود انهارده هى حلقه دسمه جدا ومش عايزين نضيع اى وقت فيها فهندخل علطول فى جو الحلقه ما رايك فى مبادره قناه الجزيره اليوم سواء لمصر او تونس وبث مباريتنا ومباراه تونس بدون تشفير هل ترى انها بدايه صلح بيننا وبين الجزيره ام هى زى ما احنا بنقول فى مصر يجر رجلك عشان تشترك فى كاس العالم القادم او اى بطوله اخرى مشفره
أسير الغرام
مبررررررررررررررررررررررررررررررررررررووووووووك لمصر
mahmoud elsharkawy
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا بهنئى الشعب المصرى بالفوز الغالى على النيجيريا النسور وبصراحة الفوز جية فى وقتة بعد الاخفاق فى كأس العالم ولاكن الحمد لله

ثانيا مبادره قناه الجزيره جائت فى محلها وفى وقتها ايضا وكلنا عرفين الجزيرة الرياضية من زمان كانت بتذيع الدورى الاسباني والدورى الايطالى بدون تشفير ولاما شفرة بسعر انا من رائى فى متناول الجميع 10ج فى الشهر
بس مبادرة لتصليح ولازما نسامح وانا بحى قناة الجزيرة على المبادرة الجميلة
اجتماعى اخر حاجه
فعلا هى مبادره جميله وكمان يا كابتن بعد ما مصر كسبت جابت لنا بعض الاغانى وكان هذه الاغانى تعنى يا مصر سامحينا اذا كان حدث بينا خلاف فالاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه وكلنا عرب واتمنى ذلك ولكن نحن دورنا الاعلام عدم السكوت على اى فساد وانا الان اشكر الجزيره ولكن لو رجعت لفساد او سياسه الاحتكار هكون انا اول واحد ينتقدهم ولكن يا كابتن هو سوال يشغلنى قبل الدخول فى اللقاء هل ترى الحركه الطريفه الجميله الى فعلتها قناه الجزيره وهى عدم تشفير لقاء مصر وتونس مش هيكون ليها رد فعل على الجزائر وانت عارف تقلك اشمعنا انا دفعت ومبارياتى مشفره
mahmoud elsharkawy
لا انا حاسس ان فى تفاهم كبير بين الجزيرة والجزائر لاننا منعرفش اية الى دار بينهم سواء من الجانب المادى او من جانب بث المباريات على التلفزيون الارضى الجزائرى

فمنعرفش هى دفعت كام لايوجد اعلان ان الجزائر دفعت مبالغ او لا

انا شايف ا فى تفاهم كبير بين الجزائر وقناة الجزيرة فى حق البث البطولة لانها لايوجد معارضة من الجانب الجزائرى
اجتماعى اخر حاجه
والله يا كابتن وجهه نظر تحترم ونتمنى حد من مسئولى الجزيره يوكد لنا هذا الكلام ندخل بقى على المباراه فوز غالى 3 واحد وسوالى يا كابتن محمود مصر لاول مره تتاخر بهدف ثم تحول التاخر الى تقدم بالثلاثه فى رايك ما هو سر التاخر ثم التقدم عكس كل مباريتنا هل هى عيب تشكيله فى البدايه ثم حدث تعديل ولا احباط الجزائر كان مقصر فى البدايه ولا كانت صحوه نيجيرا اقوى مننا فى البدايه وياريت توضحلنا التشكيله الى بدا بيها كابتن حسن شحاته وخطه لعبه فى البدايه ؟
روميوأبوالعز2
مبروك لينا ولمصر يا أحمد عقبال الكاس بإذن الله
mahmoud elsharkawy
بداء حسن شحاتة المدير الفنى بالطريقة الى كان يلعب بيها فى 2006 و 2008 وهى طريقة 352 وهى :

فى حراسة المرمة عصام الحصرى

وامامة هانى سعيد لبرو
وقدامه محمود فتح الله و وائل جمعة

على اليمين احمد فتحى وعلى اليسار سيد معوض

فى الارتكاذ حسنى عبدربو و حسام غالى

فى وسط ملعب مهاجم احمد حسن

وفى خط الهجوم محمد زيدان و عماد متعب

ولم يجازف المعلم بطريقة 442 بسبب ان لم نكون جاهزين فى هذة الطريق مع العلم انا اغلب اندية المصرية تلعب بطريقة 442

تاخرنا بهدف هو عدم التركيز فى خط الدفاع وهو بصراحة هدف جميل عبر أوباسي عندما تلقى كرة من جون ميكيل أوبي فتلاعب بالمدافع محمود فتح الله عند حافة المنطقة قبل أن يطلقها قوية بيسراه في الزاوية اليمنى البعيدة للحارس عصام الحضري

كما هو امامك على الشاشة هدف من اخطاء دفاعية كان على الاعب هانى سعيد وهو يلعب البرو كان علية التخطية لمحمود فتح لله

اجتماعى اخر حاجه
رائع جدا كابتن محمود ولكن بصراحه شديده انت لو مكان كابتن حسن شحاته هل هتبدا بالتشكيله اللاعيبه دى وخاصه هانى سعيد الى توقع الجميع عدم مشاركته لانه طبعا كابتن حسام لا يشركه مع الزمالك وهل كنت ستلعب بتشكيله 352
mahmoud elsharkawy
بصرحة انا مع الكابتن حسن شحاتة وهو ماشى على الى تغلبو العبو

وبصراحة طريق 442 دى عايز لايقة بدنية قوية ودى متنفعش مع الافرقة بالذات لانهم عندهم لايقة بدنية عالية جدا
اجتماعى اخر حاجه
فعلا يا كابتن ده اكبر سلاح لهم اليوم هو السرعه واللياقه البدنيه انا كنت بتفرج على المباراه واقول الله يكون فى عونك يا فتح الله والان يا كابتن ياريت توضح لنا تشكيله المنتخب النيجيرى فى بدايه اللقاء وخطه اللاعب ومن وجهه نظرك هى مناسبه امام الفراعنه حامله اللقب مع شرح منك للهدف الاول الرائع ونذكر انه من خطا دفاعى مصر ودى رساله من برنامجنا الى كابتن حسن الدفاع الدفاع وكل الفرق الافريقيه اصبحت ممتازه فى الهجوم هى بطوله الاهداف
mahmoud elsharkawy
لعب المدرب امودو علي طريقة 4-4-2 والتي يجيدها النسور حيث تم الدفع بالنجمين جون اوبي ميكائيل وتايي تايو

جاءت تشكيلة المنتخب النيجيري علي النحو :

حراسة المرمي فينسنت إينيياما

خط الدفاع أوبينا نوانيري - يوسف محمد - تايي تايوو - جوزيف يوبو.

خط الوسط جون أوبي ميكائيل - يوسف أييلا - كالو اوتشي - ديكسون إيتوهو.

خط الهجوم فيكتور نسوفور أوبينا - ياكوبو أييجبيني

جاء الهدف الاول للمنتخب النيجيرى عن طريق الاعب أوباسي عندما تلقى كرة من جون ميكيل أوبي فتلاعب بالمدافع محمود فتح الله عند حافة المنطقة قبل أن يطلقها قوية بيسراه في الزاوية اليمنى البعيدة للحارس عصام الحضري

وهو خطاء دفاعى وعدم تركيز من العب محمود فتح لله والاعب هانى سعيد ايضاً لانه يلعب لبرو ويغطى على محمود قتح لله

وانا معاك فعلا لازما نركز من حالة الدفاع جدا
اجتماعى اخر حاجه
رائع جدا وبعد هدف نيجيرا لاحظنا ايضا هجوم من نيجيرا حتى جائت لحظه يوجد كره شك فى ضربه جزاء عندما لمسها محمود فتح الله ما رايك يا كابتن هل هى فعلا ضربه جزاء
mahmoud elsharkawy
لا انا من رائى مش ضربة جزاء ولا حاجة لانها فعلا مش متعمد وايدو كانت وار ظهرو

مفهاش حاجة
اجتماعى اخر حاجه
والله يا كابتن انا شايف انها ضربه جزاء محمود حاطط ايده فى وضعيه خطا عامه قرار التحكيم هو الفاصل ولازم ناخد بالنا ممكن حكم تانى يحسبها وبعد تلك الكره المشكوك فيها ياتى هدف عماد متعب الجميل ياريت يا كابتن تشرح لنا الهدف الاول لمتعب المفاجى
mahmoud elsharkawy
كاد كالو أوتشي أن يضيف الهدف الثاني عندما تلقى كرة عرضية من تايي تايوو إثر مجهود فردي رائع للأخير فسددها بيسراه بجوار القائم الأيمن للحضري وفى الاعادة لم نر الهدف من الاول

ولاكن جاء الهدف عن طربق الهداف عمادمتعب عن طرق خطاء استغل متعب خطأ فادحاً للحارس إينياما الذي خرج من عرينه لقطع كرة بينية خارج المنطقة خطفها متعب وتابعها داخل المرمى الخال من الحارس المرمى

جاء الهدف بثلاثة تمريات من عصام الخصرى الى وائل جمعة الى احمد حسن تمريرة رائعة وممتازة من احمد حسن لمتعب لينفرد تمام ويدرب الدفاع والتسلل ويحرز الهدف الاول للمنتخب الوطنى
اجتماعى اخر حاجه
رائع والان بعدهدف مصر تبدا سيطره مصر واصبحت المباراه هجمه هنا وهناك حتى نهايه الشوط الاول وبدا الشوط الثانى وبدا بهجوم مصرى حتى هدف احمد حسن الرائع ياريت يا كابتن تشرحه لمشاهدينا
mahmoud elsharkawy
انتها الشوط الاول بتعادل الابجابى 1/1 وجاء الشوط الثانى

وكادت نيجيريا أن تفاجئنا بهدف مطلع الشوط الثاني عندما انطلق المشاكس اوباسي من الجهة اليمنى مراوغا حسام غالي ومرر كرة عرضية خطيرة إلى ياكوبو بيد أن الأخير فشل في متابعتها داخل المرمى فالتقطها الحضري

وبعدها جاء احمد فتحى بتسديدة قوية من داخل المنطقة بجوار القائم الأيمن

فى الدقيقة (54) جاء الهدف الثانى للمنتخب الوطنى عن طريق الاعب المخضرم صاحب الخبرة فى بطولات الافريقية احمد حسن هيأ له زيدان كرة خارج المنطقة فسددها قوية بيمناه ارتطمت بتايوو وخدعت الحارس إينيام

اجتماعى اخر حاجه
وكان فعلا هدف جميل للنجم احسن حسن وهى عادته التصويب من بعد والان يا كابتن مع اخطر نقطه كالعاده بين الناقد الرياضى وكابتن حسن وهى التغييرات عايزك تكلمنا عن تغييرات اليوم خاصه تغيير جدو الذى احرز الهدف الثالث ثم تشرح لنا هدف جدو الجميع
mahmoud elsharkawy
اولا التغيرات من وجهت نظرى انها كانت تحدى من المدرب حسن شحاتة وهو اثبات الذات لوجودة داخل المستطيل الاخضر لو نتذكر جميعا عندما تحدى الجميع فى اخيار عمرو ذكى فى بطولة 2006 لما كان عمرو ذكى فى انبى وتحدى الجميع وكان عطول على حساب ميدو كل مرة

لو جينا لتغيرات هنلاقى تغير إحمد المحمدي مكان حسام غالى ودة تغير من وجهة نظرى منطقى وهو ان يلعب المحمدى فى الجانب الايمن واحمد فتحى يأتى فى الارتكاذ مع حسنى عبدربه

التغير التانى وهو نزول محمد ناجي جدو بدل من حسني عبد ربه وهو لتنشط خط الوسط

اما التغير الثالث وهو خروج زيدان بدل من عبد الشافى وهو دة اثبات الذات الى انا بتكلم فية اشمعنا عبد الشافى وانك هتحتفظ بسيد معوض علاشان ان هم اكثر ناس كان عليهم الكلام الكتير وعلاشان يسكت الناس الى يتتكلم ويتقول لية خد دة وساب دة وهو بيروض فى الملعب انا واخد الناس الى اقدر استفاد منها ولو تتذكرو لما ضم حسام حسن فى بطولة 2006 وقال انا مش واخدو مجمله انا محتاجة فى المعسكر وشاركة بالفعل فى البطولة

هو دة حسن شحاتة

الهدف الثانى جاء عن طريق سيد معوض إثر مجهود فردي من نصف الملعب والذي مرر كرة إلى محمد ناجي جدو فسددها بيمناه من 20 متراً على يمين الحارس إينياما وكانت الضربة القاضية للمنتخب النيجيري

اجتماعى اخر حاجه
فعلا التغيرات قامت بالدور الممتاز حتى عبد الشافى قام بدور جيد وكالعاده المحمدى متالق وجدو هو رجل مصر القادم فى هجوم المنتخب وطبعا بعد الهدف الثالث او قبل الهدف الثالث شهدنا تالق الحضرى ما رايك يا كابتن فى مستوى الحضرى اليوم وهل ترى انه اخطا فى الهدف الاول خاصه ان الكره لمست يده قبل ان تدخل
mahmoud elsharkawy
لا الحضرى كان متألق كاالعادة فى حراسة المرمى

والهدف الاول كانت الكورة سريعة بس لو كان خد خطوة قدام كان ممكن ان يخرجة بس الكورة سريعة

والحضرى مش مسؤال عن الهدف اطلاقا
اجتماعى اخر حاجه
والان لو نلاحظ مشاهدينا الوقت تاخر الساعه الان 3 وربع فاحنا هنتحدث عن منتخب بنين وموزمبيق وانتهى بالتعادل 2-2 ونظرا لضيق الوقت بقلك يا كابتن شاهدت لقاء بنين وموزمبيق ولاحظنا قوه هجوم الفريقين هل ترى ان تلك القوه الهجوميه خاصه لفريق بنين ترى انها هتاثر على منتخب مصر
mahmoud elsharkawy
والله على قد القوة الهجومية على قد الدفاع الغير منظم

وكانت مبارة بمعنى العشوائية فى الاداء وان منتحب بنين وموزمبيق ليسة لهم اى جودة فى الاداء

وهم اخر طموحاتهم ان يعملو نتيجة كويسة امام مصر و نيجيريا او يصعدو لدو التانى ودة اخر طموحاتهم

والمجموعة الوحيد الى التواقعات لم تخيب فيها غير المجموعات التانية الى لعبة
اجتماعى اخر حاجه
فعلا ولكن يا كابتن محمود انت قصدك اننا حتى لو عجزنا نغلق الدفاع كويس هم يمتلكون دفاع سيى نقدر نعوض برحتنا وكمان حراسه المرمى غير جيده ده كانت مسخره انهارده وخاصه الهدف التانى لموزمبيق
mahmoud elsharkawy
فعلا كان هدف بصراحة نكتة جدا الهدف الثانى

والهدف الاول ايضا كان خطاء من حارس المرمى بنين

اجتماعى اخر حاجه
فعلا يا كابتن الحمد لله عندنا السد العالى وعبد الواحد وابو السعود والان يا كابتن ومن غير فلسفه توقعاتك من الى هيصعد من المجموعه دى خاصه انها بطوله المفاجئات
mahmoud elsharkawy
والله انا اتوقع واتمنا المنتخب المصرى اولا بعد كدة اى حد تانى متفرقش معايا

بس الواضح من المباريات اليوم ان المنتخب المصرى والمنتخب النيجيري هم الاقرب للوصول لدور التانى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الحلقه الاخيره من برنامج استاد انجولا
الحلقه الاولى من برنامج استاد انجولا
الحلقه الثانيه من برنامج استاد انجولا
الحلقه الثالثه من برنامج هات من الاخر
اليكم معاد الحلقه الثالثه من برنامج هات من الاخر