نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى المدونين والتدوين

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

معاناه مع جوجل وبلوجر ولا اعرف حلها؟!؟!؟!؟!؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا انا اسف لو هاطول عليكم شوية لانى اواجة مشاكل مع البلوجر وجوجل من اسبوعين

المشكلة الاولى:
انا قمت بانشاء المدونة الثانية لى فعند المحاولة بتغيير القالب و على تاكيد وحفظ اجد ظهور رسالة (يجب حذف feed1 -feed2-archive-profile) على ما اظن ان الرسالة دى عادية
فقمت بالضغط على تاكيد وحفظ ولكن لا اجد اى تفاعل مهما ضغط و حتى حاولت مع قوالب كثيره ولكن الصفحة زى ما هى لا تتحرك هذا عندما كنت استخدم متصفح الفاير فوكس
فقمت بتشغيل متصفح الاكسبلورر وحاولت و بعدما ضغط على تاكيد وحفظ وجدت ظور هذه الصفحة التى لا فائدة منها كما ب

رابط للصورة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حاولت مرارا وتكرارا ومع تغير قوالب كثيره ولكن لا فائدة

مسحت ملفات التيمب وملفات الكويكز ولكن بدون جدوى حتى انى اتصلت بشركة النت ولكن لا اجد حل

ما الحل ارجوا المساعدة يوجد عندى مشكلة ثانية ولكنى لا اريد طرحها حتى لا اكون ثقيل عليكم
ومشكورين على المنتدى الرائع

المقال "معاناه مع جوجل وبلوجر ولا اعرف حلها؟!؟!؟!؟!؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
migha
كانت عندى نفس المشكلة لكن الحل انك تفك من على القالب اللى انت عايز تحطه فى مدونتك
اربح دهب
مشكله عاديه جدا وحصلت معايا لكن كان الحل فى انى ريحت البلوجر عشر دقايق علشان
بلوجر تعبت منى وبعدها جربتها لاقيتها عاديه جداا واتفعل القالب
لا تقلق ::::
lil raafat
كانت عندى نفس المشكلة لكن الحل انك تفك من على القالب اللى انت عايز تحطه فى مدونتك
مشكور على الرد

انا فكيت طبعا اظن ان هذه خطوة اجبارية انك تفك وبعدها حصلت هذه المشكلة
lil raafat
مشكله عاديه جدا وحصلت معايا لكن كان الحل فى انى ريحت البلوجر عشر دقايق علشان
بلوجر تعبت منى وبعدها جربتها لاقيتها عاديه جداا واتفعل القالب
لا تقلق ::::
مشكور على الرد

انا ريحت البلوجر لمدة اسبعوين حتى انى قررت ترك جوجل والبلوجر واتجهت الى الورد بريس
بس الصراحة الورد بريس سئ جدا جدا عدا سرعة تنفيذ الخدمات حتى حاولت كتير انى اضع اعلانات اد سنس بس معرفتش اظن انه مش بيدعم اد سنس وبعدها اتخنئت وقررت المحاولة مره اخرى مع بلوجر ولكن مازالت المشكلة قائمة
migha
ماتخافش والله انا برضه مريت بنفس ظروفك بالظبط بعد ما فكيت ودة عيب من يبلوجر مش عندك انت بس وفى كمان حاجات اكتر من كدة
بس ممكن سؤال
هو عمل مدونة على ورد برس مجانى ولا لازم مدفوع وياريت تقولى نبذة مختصرة عن عمل مدونة على الورد بريس وجزاك الله خيرا
lil raafat
ماتخافش والله انا برضه مريت بنفس ظروفك بالظبط بعد ما فكيت ودة عيب من يبلوجر مش عندك انت بس وفى كمان حاجات اكتر من كدة
بس ممكن سؤال
هو عمل مدونة على ورد برس مجانى ولا لازم مدفوع وياريت تقولى نبذة مختصرة عن عمل مدونة على الورد بريس وجزاك الله خيرا
بجد شكرا على المساعدة

بالنسبة للورد بريس

انشاء مدونة عليها مجانى وعلى ما اظن ان فى فرصة انشاء مدونة عليها بالدفع بس بتبقى مميزات كثيرة
اول تجربة ليها الاسبوعين الى فاتو طبعا زى ماقولت
1 -انا اراها منظمة اكتر عن البلوجر
2- سريعة جدا فى تنفيذ الخدمات والتطبيقات
3- تعتبر بمثابة موقع DIRECTORI لانها تظهر احدث المواضيع
4- اقترح استخدام الورد بريس العالمى وليس العربى
5- تعتبر من اكبر المنافسين لبلوجر فاكيد بها مميزات اخرى انا ملحقتش اعرفها
6- يوجد بها بعض الادوات الجاهزه زى blog stat-meta section-blog roll- tag تكون موجودة فى الdashboard.
العيوب :
1- اظن انها لا تدعم ادسنس لانى حاولت كثيرا ولم اتمكن او يمكن لاننى استخدم مدونة مجانية - ممكن تكون مسموحة فقط لاصحاب مدونات الدفع(لو معلوماتى خاطئة ارجوا من اصحاب المعرفة والخبرة تصحيحها).
2- لايمكن اضافة اى قالب من خارج الورد بريس طالما مدونة مجانية ولكن المدفوعة ممكن ولذالك انا تركتها لانى تقيدت .
3- يوجد ادوات وخدمات كثيرة محجوبة عن المدونة المجانية ولكن انا رايت بعض الادوات يمكن الدفع فيها بنظام اليوم(مثلا استخدام الاداة الفلانية 8 دولار فى اليوم)مثل ذلك
4-صعوبة التعامل مع الاكواد وقد واجهت صعوبة فى ذلك الصراحة.
5- ورايت ان القوالب ليست عالية فى التصميم ولكن هى بسيطة ومنظمة والحق يقال.

والله اعلم فى الباقى لانى رفضت ان اكمل بها خالص
الرجوا لو فى اى معلومة خاطئة اى حد يعرف الصح يصلحها لانى تكلمت عن تجربتى فقط ولا اعلم الباقىز
وشكرا على المساعدة مرة اخرى واسف على الازعاج
migha
شكرا على المعلومات وجزاك الله خيرا
إنتهيت
خليك فى بلوجر موقتا هى كويسة بس فى الفترة الاخيرة وتقريبا بعد الازمة المالية وانيهار البرصة تاخرت شوية وبقت فيها مشاكل بس اظن فترة وهتعدى
lil raafat
خليك فى بلوجر موقتا هى كويسة بس فى الفترة الاخيرة وتقريبا بعد الازمة المالية وانيهار البرصة تاخرت شوية وبقت فيها مشاكل بس اظن فترة وهتعدى
يا رب يسرها ولا تعسرها

شكرا على ردك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فوازير و حلها لذيذة و دمها خفيف - فوازير وحلها صعبة
كود جوجل +1 و كيفية اضافة زر جوجل +1 الجديد في المنتديات والمواقع والمدونات ووردبرس وبلوجر google +1
كارثة فى جوجل ادسنس لابد من حلها فورا ارجو الاهتمام من الجميع