نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات



تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل




لو علمتم الغيب ..... اللى عايز يبطل كتابة قصص تانى , يقراها

 

قصة اكثر من رائعة لكاتبنا الكبير وحبيبنا الذى تربينا على اسلوبه الفذ فى الكتابة د. نبيل فاروق

* لو علمتم الغيب *

انطلق حسن غنيم بسيارته، في ذلك الطريق المظلم، الذي يربط قريته بالطريق الرئيسي، وهو يهمهم
بكلمات ساخطة غاضبة، ويعقد حاجبيه في توتر وسخط
كان قد خسر منذ قليل، واحدة من الصفقات، التي بنى أحلامه وآماله عليها
ولم تكن هذه أول مرة يخسر فيها صفقة
ولا أول مرة يغضب على هذا النحو
كان بطبعه شخصية ساخطة، ناقمة، متوترة، تكره كل ما يمكن أن يمسها بأدنى سوء، حتى ولو كان هذا السوء من وجهة نظرها فحسب
وفي حنق، هتف حسن: لماذا لا أصبح مليونيرا لماذا لا أصل إلى ما وصل إليه غيري؟
لم يكد ينطق عبارته هذه، حتى أضيئت الدنيا كلها أمامه بغتة.. في البداية تصور إنها سيارة قادمة، أو شيء ينفجر، ثم لم يلبث أن انتبه إلى فجوة عجيبة، تكونت في الهواء
وخلفها كان المشهد مذهلا
كان هناك طريق ممهد، وآلات طائرة، وأشياء أخرى مبهرة، لم يفهم ماهيتها، وإن أدرك على الفور أنها نتاج تكنولوجيا مذهلة، لم تبلغها حتى الولايات المتحدة الأمريكية نفسها
ووسط كل هذا، كان هناك رجل
رجل يرتدي ثيابا عجيبة، ويمسك بيده شيئا يشبه الجريدة.. وفي ذعر، حدق كل من حسن والرجل في وجه الآخر، قبل أن يضغط حسن فرامل سيارته، بكل ما يملك من قوة، ويتراجع الرجل في حدة ورعب
ثم دوى مايشبه الانفجار ..
انفجار مكتوم، تردد في أذني حسن، قبل أن تندفع عشرات الأشياء، لترتطم بمقدمة السيارة، ثم يهدأ كل شيء، ويعود الظلام إلى المكان
ولثوان، ظل حسن داخل سيارته، ذاهل العينين، شاحب الوجه، ثم لم يلبث أن هتف: ماهذا بالضبط
استجمع شجاعته، وغادر السيارة، وتطلع أمامه في توتر، حيث كانت الفجوة، ثم التقت إلى مقدمة سيارته وزجاجها، وقد تناثرت فوقها أشياء شتى، نصفها بالغ الغرابة بالنسبة إليه
ولكن أكثر ما جذب انتباهه تلك الجريدة
وفي حذر، مد يده ليلتقطها
كانت جريدة الأهرام المصرية، ولكنها مطبوعة على شيء يشبه الكاوتشوك، له ملمس رخو مريح، وكل الصور والرسوم بها مجسمة، مطبوعة بأسلوب عجيب، حتى لتبدو حية متحركة
حتى الإعلانات كانت مدهشة
وبالذات إعلانات العطور
كل إعلان كان يفوح برائحة العطر المعلن عنه
وبسرعة، قلب حسن الجريدة، ليقرأ تاريخ صدورها
ثم شهق في انبهار
كان تاريخ صدور الجريدة هو الثالث من نوفمبر، عام الفين وثلاثين
*******
هتف حسن بكل الانفعال في أعماقه: رباه.. لقد خشيت مجرد التفكير في هذا، ولكنها حقيقة.. حقيقة تشبه ما نشاهده في أفلام الخيال العلمي.. لقد انفتحت فجوة بيني وبين المستقبل.. فجوة قذفت كل هذه الأشياء بين يدي، ثم تلاشت
كان جسده يرتجف في انفعال وانبهار، ولكنه أسرع يجمع كل تلك الأشياء، التي قذفتها فجوة المستقبل، وانطلق إلى منزله في القاهرة
وفي حجرته، راح يتلهم تلك الجريدة التهاما
قرأ كل الأخبار، والمقالات.. وحتى الإعلانات
وتضاعف انبهاره أكثر وأكثر
كان يجوب المستقبل دون أن يبارح مكانه
وبدا له هذا المستقبل مبهرا، حتى أنه هتف: ياللروعة.. لن يصدق مخلوق واحد ما حدث لي.. إنها معجزة
قلب الصفحة الأخيرة للجريدة المستقبلية، وتطلع في إهتمام إلى صورة لشيخ وقور، بدت له مألوفة إلى حد كبير، فتساءل عن اسم صاحبها، و
وفجأة، وثب من مكانه، وهو يطلق شهقة قوية
وأسفل ، قرأ بحروف مضيئة عبارة تقول: توفى أمس المليونير المعروف حسن غنيم، وسيقام العزاء في قصره، في مصر الجديدة
*******
إنه هو …
إنه يقرا خبر وفاته
ارتجف جسده، وألقى الجريدة جانبا، وراح يلهث في انفعال
ليس من السهل ابدا أن يقرأ المرء خبر وفاته، حتى ولو كانت هذه الوفاة ستحدث بعد أكثر من خمس وثلاثين عاما
ثم فجأة انتبه إلى أمور آخرى
لقد وصفته الجريدة بإنه مليونير معروف، يمتلك قصرا في مصر الجديدة
لقد نجح إذن
أو سينجح..
لقد عرف هذا الآن..
راح يطلق صيحات ظفر وسعادة، وهو يقرأ الخبر مرات ومرات، ثم لم يلبث أن ألقى الجريدة جانبا، وألقى جسده على فراشه، وابتسامة واسعة تلتهم وجهه كله
إنه سيصبح مليونيرا..
هكذا يقول المستقبل..
والأعظم إنه يعرف بالتحديد تاريخ وفاته
الثالث من نوفمبر، عالم ألفين وثلاثين
إنه أول مخلوق في العالم، يعرف تاريخ وفاته بالتحديد
اعتدل جالسا، وقال في حزم: لا خوف بعد اليوم إذن.. الموت بعيد عني تماما ..بعيد بأكثر من خمسة وثلاثين عاما
وفي اليوم ، بدأ حسن صفقاته الناجحة
كان واثقا من النتائج، بعد ما قرأه في جريدة المستقبل
ولأول مرة، ربح صفقة كبيرة
ثم ثانية ..
وثالثة ..
ورابعة ...
وطوال خمسة أعوام، لم يخسر حسن صفقة واحدة، وصار ثريا معروفا
ثم اشترى ذلك القصر في مصر الجديدة
اشتراه وأقام فيه مع أشقائه وأمه
ومع الجريدة
لم يتخلص منها قط، بل كان يختلي بنفسه في حجرته أحيانا، ويقرؤها في سعادة، وكأنما لم يطالعها قط من قبل
وامتلأت نفسه بالثقة
إنه سيموت مليونيرا ومعروفا
وفي موعد محدود ..
*******
هكذا أصبح حسن غنيم شديد الجرأة والشجاعة
وذات يوم، كان يقود سيارته الجديدة، وإلى جواره خطيبته، التي شعرت بالخوف من تلك السرعة الفائقة، التي يقود بها فقالت: حسن ..أرجوك.. لا تقد السيارة هكذا
أطلق ضحكة عالية وهتف: لا تخافي ..لن نموت الآن
قالت في ضراعة: أرجوك يا حسن
قهقه ضاحكا مرة آخرى، وزاد من سرعة السيارة أكثر وأكثر بلا خوف
وفجأة، ظهرت تلك السيارة الضخمة
وصرخت خطيبته: احترس يا حسن
وحاول هو أن يضغط فرامل السيارة
ولكن الاصطدام حدث
وأظلم كل شيء من حوله
*******
لم يدر كم ظل فاقد الوعي، ولكنه استعاد وعيه مع آلام رهيبة، تسري في جسده كله، فحاول أن يتحرك، أو يضع يده على عظامه المتألمة، ولكنه عجز عن هذا تماما
ثم سمع صوتا إلى جواره، يقول: خطيبته لقيت مصرعها على الفور، أما هو فما يزال على قيد الحياة
كانت الآلام عنيفة، ولكنه أدرك ان الذي يتحدث هو طبيبه الخاص، وحاول ان يشرح له آلامه وعذابه، ولكنه لم يستطع النطق، في حين سمع صوت شقيقه يقول: وكيف حاله الآن؟
بدا له صوت طبيبه مفعما بالأسى، وهو يقول: إنه اشبه بالموتى فهو في غيبوبة تامة، لا يستطيع الحركة أو النطق
سأله شقيقه في هلع : وهل تعتقد إنه سيشفى؟
أجابه الطبيب في مرارة: إنه حالة مجهولة، لم يشف منها شخص قط.. الأرجح أنه سيقضي ما بقى له من العمر، في هذه الحالة
صرخ حسن: ولكنني حي ..أشعر وأسمع.. أنا اسمعكما
ولكن صرخته هذه لم تتجاوز أعماقه
لم يسمعه أحدهما ..
أو حتى يشعر به ..
وتصاعدت الآلام ..
واشتد العذاب ..
وهتف حسن لنفسه: ألن ينتهي هذا العذاب ابدا.. رباه ..كم أتمنى الموت، لينتهي العذاب والآلام
لم يكد يفكر في هذا، حتى أنطلقت صرخة في أعماقه
صرخة تموج بالرعب والهلع
لا.. لن ينتهي العذاب
هو وحده يعلم هذا
أمامه ثلاثون عاما أخرى من العذاب
ثلاثون عاما حتى يموت
وانهارت أعماقه في يأس
لقد فقد حتى الأمل..
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل


الأمل في أن ينتهي عذابه بالموت
وللمرة الثالثة، تردد في أعماقه صرخة مريرة
ليتني لم أعلم..
ليتني لم أعلم..
وظلت هذه الصرخة تتردد، وتضاعف العذاب، طوال ثلاثين عاما أخرى
وبلا توقف..

*******
د. نبيل فاروق






المقال "لو علمتم الغيب ..... اللى عايز يبطل كتابة قصص تانى , يقراها" نشر بواسطة: بتاريخ:
ضوء القمر
القصص جميله جدا وفيها اكتر من عبره ودروس اللله يعطيك العافيه

تحياتى لك
elzayan
مشكور

يا ضوء القمر ...

و ...

ضوء المنتدى.

تحياتى
نادية
الله الله على القصة الجميلة يازيان
لو تعرف بحب نبيل فاروق اد ايه مش هتصدق
روايات ادهم صبرى الرجل المستحيل ظابط المخابرات ومساعدته منى
عارف ليه بح روايات نبيل فاروق بتاع الرجل المستحيل لانها رواية بوليسية رومانسية ده غير انه دايماً فى رواياتة تحث بإثارة فى الاحداث وفى نفس الوقت فكر عالى اوى وفى فى رواياته معلومات كتير ده غير انه روائى هايل تحس انك شايف الاحداث انا بحبه اوى هو وصالح مرسى

والقصة دى عجبتنى جداً لأن فيها موعظة دينية كمان وفى نفس الوقت فكرها عالى اوى

احنا عندنا أدباء احسن كتير من الاجانب يعنى تصدقنى لو قلتلك انى شايفة إن شيكسبير مايستاهلش لقب الاديب الاول هو اديب رائع لكن فى احسن منه وبيتهيألى اننا عندنا ناس احسن منه بس انا بحب تشارلز ديكنز وعندى احسن من شيكسيبير

ميرررررررررررسى على القصة التحفة دى يازيان شكراااااااااااااااااااااا
ياسمين جيسى
تسلم ايدك قصه جميله
elzayan
الله الله على القصة الجميلة يازيان
لو تعرف بحب نبيل فاروق اد ايه مش هتصدق
روايات ادهم صبرى الرجل المستحيل ظابط المخابرات ومساعدته منى
عارف ليه بح روايات نبيل فاروق بتاع الرجل المستحيل لانها رواية بوليسية رومانسية ده غير انه دايماً فى رواياتة تحث بإثارة فى الاحداث وفى نفس الوقت فكر عالى اوى وفى فى رواياته معلومات كتير ده غير انه روائى هايل تحس انك شايف الاحداث انا بحبه اوى هو وصالح مرسى

والقصة دى عجبتنى جداً لأن فيها موعظة دينية كمان وفى نفس الوقت فكرها عالى اوى

احنا عندنا أدباء احسن كتير من الاجانب يعنى تصدقنى لو قلتلك انى شايفة إن شيكسبير مايستاهلش لقب الاديب الاول هو اديب رائع لكن فى احسن منه وبيتهيألى اننا عندنا ناس احسن منه بس انا بحب تشارلز ديكنز وعندى احسن من شيكسيبير

ميرررررررررررسى على القصة التحفة دى يازيان شكراااااااااااااااااااااا
الله الله على القصة الجميلة يازيان
لو تعرف بحب نبيل فاروق اد ايه مش هتصدق
روايات ادهم صبرى الرجل المستحيل ظابط المخابرات ومساعدته منى
عارف ليه بح روايات نبيل فاروق بتاع الرجل المستحيل لانها رواية بوليسية رومانسية ده غير انه دايماً فى رواياتة تحث بإثارة فى الاحداث وفى نفس الوقت فكر عالى اوى وفى فى رواياته معلومات كتير ده غير انه روائى هايل تحس انك شايف الاحداث انا بحبه اوى هو وصالح مرسى

والقصة دى عجبتنى جداً لأن فيها موعظة دينية كمان وفى نفس الوقت فكرها عالى اوى

احنا عندنا أدباء احسن كتير من الاجانب يعنى تصدقنى لو قلتلك انى شايفة إن شيكسبير مايستاهلش لقب الاديب الاول هو اديب رائع لكن فى احسن منه وبيتهيألى اننا عندنا ناس احسن منه بس انا بحب تشارلز ديكنز وعندى احسن من شيكسيبير

ميرررررررررررسى على القصة التحفة دى يازيان شكراااااااااااااااااااااا
مرسيه ليكى يا نادية

انا بحب د.نبيل فاروق جدا وبحترم اى حد بيقرا له

وبجد لو قالوا لى تحب تشوف مين من الكتاب هختاره على طول

تعرفى انا بقرا رجل المستحيل من وانا فى اولى اعدادى

وحاليا بقرا كل روايات د. نبيل فاروق

وعلى فكرة فيه منتديات على النت فيها جميع اعداد روايات رجل المستحيل وملف المستقبل وفارس الاندلس وزووم وكوكتيل 2000

بس طبعا ما ينفعش اذكرها هنا

عشان من شروط المشاركة فى المنتدى ان احنا ما نروجش لمنتديات تانية

وعارفة لما بلاقى د.نبيل فاروق فى التلفزيون بسيب كل اللى ورايا وبقعد اسمع له

واكتر حاجة عاجبانى فيه انه ساب الطب واشتغل فى الادب

ومعنى كده ان شخصيته جامدة جدا ومش بيتأثر بكلام اى حد وما بيشغلش باله بكلام الناس

ده طبعا غير اسلوبه الممتع جدا جدا جدا فى الكتابة

وسخريته الفظيعة اللى بتخلينى هموت على نفسى من الضحك

بجد والله الراجل ده مدرسة فى الادب بكل الوانه

وفعلا والله احنا عندنا عظماء فى الادب وبصراحة انا بستتقل دم الاجانب فى الكتابة

انا مرة قريت رواية اسمها عرين الدودة البيضاء للكاتب : برام ستوكر وبصراحة ما صبرتش لحد ما اكملها للاخر

ومرة تانية قريت رواية اسمها الحب القاتل ل : ألفريد هتشوك ومش ساعتها بطلت اقرا لأى كاتب اجنبى

معلش طولت عليكى

تحياتى
elzayan
تسلم ايدك قصه جميله
تسلمى عزيزتى ياسمين على المرور

شكل القصة ما عجبتكيش !
نادية
آه عندك حق خصوصاً الانجليز والالمان دمهم يلطش بصراحة غلسين جداً بشكل ماقولكش انا مابكرهش فى حياتى اد الانجليز وليا موقف وانا صغيرة مع واحد بريطانى كان ساكن قريب مننا خلانى كرهت الاجانب
هعمله قصة و هعمل قصة الكلبة ليزا انت اللى شجعتنى

تعرف وانا فى ابتدائى كنت بكتب قصص واحط فيها رسومات واوزعها على قرايبى

لسة فاكرة اول قصة كتبتها كنت فى تانية ابتدائى والقصة كان اسمها الحصان الطائر تعرف انى لسة فاكرة انا كتبت فيها ايه

انت اللى حمستنى هقعد واكتب وهستنى رأيك

معلش طولت

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااا
elzayan
ولا يهمك

وانا طبعا يشرفنى انى اقرا القصص اللى انتى كاتباها

بس عايز اقول لك حاجة

الانجليز حلوين جدا فى القصة القصيرة وانا هبقى احط لك قصة قصيرة اسمها ( رأيت الموت) من الادب الانجليزى هتعجبك جدا

انا ما بحبش الروايات والمسرحيات بتاعتهم لكن القصص القصيرة بتعجبنى اوى ومش عارف ليه

عموما انا مستنى القصص بتاعتك

بس خلصيهم بسرعة بقى عشان انتى شوقتينى
همسة
سبحان الله
كل يوم البشرية بتتاكد ان ربنا لم يمنعها عن شئ الا وكان له فيه الخير زى الخمر والميسر وحجب الغيب عنهم
شكرا عالقصة الجميلة والموعظة الاجمل
وربنا يخلى لنا د.نبيل فاروق
elzayan
مرسيه جدا ليكى يا همسة

وفعلا كلامك صحيح

وهو ده دكتور نبيل

بيعالج كل القضايا فى شكل اعمال ادبية

والله الراجل ده المفروض يتعمل له تمثال

بس هتعملى ايه

على رأى استاذنا خالد الصفتى :

احنا فى مجتمع اصبح فيه لاعبو كرة القدم والممثلين والراقصات على قمة الهرم

بينما اصبح العلماء والمفكرون والادباء فى قاعه

تحياتى ليكى عزيزتى همسة

ويارب تكونى استفدتى من المنتدى
زهره
الله القصه جميله جدا

تسلم
elzayan
بشكرك جدا يا زهرة

ومرسيه على مرورك وتعليقك

تحياتى
tito policeman
مشكوررررررررررررررررررررر جدا
koky2008
قصه موعظه فعلا
بس بيتهيئلى مش هبط كتايه برده
smile
قصه رووووووووووعه
AMR00
قصه جميله فعلا



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نكت عن المدرسين لكل اللي عايز يضحك
صينية العجة بالبيض في الفرن طعم و شكل تاني مع همسه
شوية فوازير من اللى قلبك يحبهم اللى عايز يألش على صحابه يخش
عايز تكون حد تانى غير نفسك؟؟؟

Powered by vBulletin Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
جميع الحقوق محفوظة © fmisr.com منتديات نجوم مصرية