نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نصائح مفيده عند شراء لاب توب(كمبيوتر محمول) مستعمل

بسم الله الرحمن الرحيم
أنا آسف لو كنت أزعجت سعادتكم الكريمه
بس بصراحه أنا عندي سؤال
أنا قررت إني أشتري لاب توب مستعمل لإني بصراحه عايز يكون في نوع من المرونه
يكون معي في أي وقت وأي مكان
وذلك لأهميه الكمبيوتر بالنسبه لي
وأيضا أنا ميزانيتي ما تسمحش إني أشتري جديد
ياريت يا جماعه إلي عنده خبره عن اللاب توب يفيدني ويقولي شويه نصائح عند الشراء ؟؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وياريت متوسط الأسعار ؟؟
والمواصفات المعقوله منين لفين ؟؟
معلش بقي آخر حاجه لو حد بيعرض جهازه للبيع ياريت يوضح المواصفات والثمن
ولو في حد من الغربيه ياريت يوضح أماكن بيع اللاب توب المستعمل
شكرا وأنتظر ردرودكم

المقال "نصائح مفيده عند شراء لاب توب(كمبيوتر محمول) مستعمل" نشر بواسطة: بتاريخ:
alaa omar
ياريت يا حماعه حد يرد علي
hazem_copra
بص يا علاء انا مش خبير خالص في الحكاية دي

بس اهم حاجة وانت بتشتري لاب توب مستعمل تتاكد من البطارية بتاعته لان طبعا البطارية هيا اغلي حاجة في اللاب توب

وتتاكد انها الاصلي بتاعت الجهاز

والباقي بقي مواصفات عادية

زي الهارد لان معظم الابتوبات بيبقي مساحة الهارد قليلة

وتشوف الرمات والبروسيسر

كده يبقي انت تمام التمام

والله ده علي قد الي اعرفه ياريت تكون استفدت يا علاء
taroo
مشكور ع الموضوع
alaa omar
بص يا علاء انا مش خبير خالص في الحكاية دي

بس اهم حاجة وانت بتشتري لاب توب مستعمل تتاكد من البطارية بتاعته لان طبعا البطارية هيا اغلي حاجة في اللاب توب

وتتاكد انها الاصلي بتاعت الجهاز

والباقي بقي مواصفات عادية

زي الهارد لان معظم الابتوبات بيبقي مساحة الهارد قليلة

وتشوف الرمات والبروسيسر

كده يبقي انت تمام التمام

والله ده علي قد الي اعرفه ياريت تكون استفدت يا علاء
شكرا يا مان والله بجد أفدتني
يعني البطاريه فعلا هي أغلي من المعالج والهارد
طيب مش ممكن يشتغل بالشاحن لو البطاريه بايظه
hazem_copra
شكرا يا مان والله بجد أفدتني
يعني البطاريه فعلا هي أغلي من المعالج والهارد
طيب مش ممكن يشتغل بالشاحن لو البطاريه بايظه

البطارية فعلا هيا الاغلي

انا سألتلك امبارح واحد صحبي قالي علي حاجة كمان مهمة

الشاشة بتاعت اللاب بتبقي سعات فيها بقع او خطوط من الجناب يعني تبقي تبص ع الشاشة واللاب مفتوح قدامك

وبالنسبة للشاحن فهو اللاب مكن طبعا يشتغل بالشاحن بس كده هيبقي اللاب توب ملوش لازمة وهو معمول اصلا عشان تتحرك بيه في اي حتة مش لازم بقي يبقي متوصل بالكهربا يبقي هاتلك بي سي عادي بقي

واي استفسار انا في الخدمة
فريده
شكر على الموضوع
alaa omar
البطارية فعلا هيا الاغلي

انا سألتلك امبارح واحد صحبي قالي علي حاجة كمان مهمة

الشاشة بتاعت اللاب بتبقي سعات فيها بقع او خطوط من الجناب يعني تبقي تبص ع الشاشة واللاب مفتوح قدامك

وبالنسبة للشاحن فهو اللاب مكن طبعا يشتغل بالشاحن بس كده هيبقي اللاب توب ملوش لازمة وهو معمول اصلا عشان تتحرك بيه في اي حتة مش لازم بقي يبقي متوصل بالكهربا يبقي هاتلك بي سي عادي بقي

واي استفسار انا في الخدمة
أشكرك بشده أخي حازم علي المعلومات المفيده دي ومعلشي أنا تعبتك معاي
%u0627%u062D%u0645%u062F
انا اريد شراء لاب توب يا ريت اى عندة خبراة فية يقول لى اريد الاب توب مستعمل لكن كويسى ارجوكم افداوانى
شنديدي
طبعاً أغلب مستخدمي الكمبيوتر هذه الأيام لديهم أجهزة محمولة نظراً لعدة أسباب أهمها رخص أسعار الأجهزة و ذلك لأنه أغلب الشركات العملاقة صارت تصنع بالصين ...!!!!
المهم اليوم جايبلكم شوية ملاحظات جمعتها من أجل اللي يريد شراء جهاز لابتوب مستعمل من زميله مثلاً أو من السوق ,,,
نبدأ بسم الله
1- طبعاً ما رح قول لكم أنه تختاروا نوع معين لأنه اللابتوب مستعمل و يمكن تقعد 100 سنة على بال يجيك اللابتوب اللي تريده و لكن لح قول لك لما تشوف لابتوب تأكد من أنك إرتحت له إسأل نفسك إذا كان عاجبك و الشركة المصنعة تكون أنت بتحبها أو أنك شفت لابتوب مستعمل أحلى في مكان آخر و لا تريد غيره
2- تأكد من أن خامة الجهاز نفسها ... يعني شوف سطح الجهاز هل أنه مفتوح سابقاً (شوف المسامير - البراغي هل عليها أثار مفك ...الخ) أو مكسور في زاوية معينة أو متعرض لحادث مثلاً طايح من فوق الطاولة ... دووف
3- تأكد منه ترتاح لما تضع أيديك عليه و شوف الكيبورد و الماوس باد ... لأني هذه النقطة تختلف من شخص لآخر
4- تأكد من أنك تجرب أزرار الكبيورد كلها زر زر و لا تسمع كلام صاحبه بأنها كلها شغالة و خصوصاً أزرار الفانكشن الخاصة باللابتوب (تغيير جهاز العرض - الصوت - الوايرلس - الإضاءة ...)
5- تأكد من منافذ الجهاز و لو قدرت كلها و أهمها اليو إس بي (USB) - مرة واحد صاحبي إشترى لابتوب و طلع اليو إس بي بالماين بورد متعطل ...أوف ... طبعاً صاحبه ما خبرنا
6- شوف البطارية ... طبعاً ما رح أقول لك تكون نظيفة أو لا , لأن العمر الإفتراضي للبطارية من سنتين إلى ثلاث سنوات تقريباً و بعدين تبدأ تقل سعتها التخزينية حتى تخرب .. إعمل حسابك على شراء بطارية جديدة و تأكد أنه مأخذ الطاقة و البطارية متوفر (مو يخرب عليك المحول و تجلس تدور عليه .....؟؟؟)
7- شوف الشاشة أنه ما فيها بكسلات ميتة (نقط سوداء)
8- شوف إمكانية التطوير عليه هل هي متاحة - مثلاً زيادة رامات أو كرت شاشة جديد لو بهمك الأمر طبعاً
9- حاول تاخذ أسبوع ضمان من صاحبه على سبيل التجربة أقل شي
10- استمع لصوت الهارد ديسك هل فيه طقطقة أو أي شي مريب
11- شوف الحرارة و المراوح اللي أسفله و من الجوانب و تأكد من أنها شغالة
12- في برنامج يطلع مواصفات الجهاز اسمه (CPUZ) مجاني يمكنك تنزله من الإنترنت لمعرفة مواصفات المعالج و الرامات و السرعات و أهم شي درجة الحرارة و برنامج آخر اسمه HDD Health لتجربة الهارد ديسك فحصه
13- آخر نقطة عندي لا تتوقع أنه يكون مثل الجديد .. لو معك تجيب لابتوب جديد جيب على طول و لا تروح للمستعمل أبداً.
أرجو من اللي عنده نقاط أخرى غير مذكورة ينوهنا عليها للفائدة .. و دمتم

منقول
زهير ابراهيم
كل الموضوع متعلق بالبطارية
لان لها عمر يصعب تحديد ما تبقى منه
اما الباقي فتحصيل حاصل معروف لدى الجميع
شخصيا لاانصح بشراء لاب توب مستعمل ابداً
%u0632%u0627%u0626%u0631
عزيزي الكمبيوتلر المستعمل عمرة قصير جدا
elnegm
المواصفات المعقولة كور اي 3 اوي اعلي بسرعة لا تقل عن 2 جيجا هيرتز... الكور تو ديو مش وحش برضو
و رامات لا تقل عن 2 جيجا بايت
و هارد علي حسب احتياجاتك و لكن بصفة عامة لن يقل عن 160 جيجا و سرعة الهارد عادة 5400 و ممكن تلاقيه 7200 و ده افضل و اسرع
و لو بتحب الالعاب و كده دور علي جهاز فيه كارت شاشة منفصل لا يقل عن 1 جيجا و لكن انصحك بشراء جهاز جديد اذا كنت تنوي اللعب لانه غالبا هايكون طالع عينه من اللعب عليه يفضل شراء بدون كارت شاشة و من شخص كبير في السن او سيدة لا يلعبون العاب ثقيلة لانها تقلل من عمر الجهاز فعلا
يا رب اكون افدتك
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكرا على المعلومات المفيدة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
تحذير قبل شراء اي فون مستعمل ; خاصية Activation Lock
نصائح قبل شراء كمبيوتر لوحى او بلغة السوق اى باد
سوني تطلق أخف كمبيوتر محمول بالعالم
أول كمبيوتر محمول بشاشتين من gScreen