نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى الرياضة أخبار الرياضة المصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هبوط الأهلى للدرجة التانية !!

هل هبط الاهلى للدرجة التانية ام يصارع على الهبوط ؟
من خلال متابعتي للحرب النووية العنيفة التي تدور حاليا ضد النادي الأهلي من خلال قنوات الإعلام الذي يسميه بعض ضعاف النظر إعلاما أحمر، اكتشفت أني متابع غير جيد لأخبار الأهلي وأحواله بصفة خاصة ولا أحوال الكرة المصرية بصفة عامة، وتبين لي بعض الأشياء التي طفت على السطح فجأة.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فهزيمة وتعادل في بداية الدور الثاني من الدوري الممتاز كانتا كفيلتان بأن يتحول الأهلي إلى فريق بدأ في نزيف النقاط بل وربما يصارع للهروب من الهبوط!!
لم ينظر المدعون بالباطل في حق الأهلي أن الفريق يعتمد على جيل جديد من اللاعبين وليس مجرد بضع لاعبين شباب يتم إدخالهم تدريجيا في التشكيلة الأساسية.
فعندما تتكون تشكيلة فريق من لاعبين لم يكن أحد في مصر يعلم عنهم شيئا قبل أواخر عام 2009 وعلى الرغم من ذلك يتصدر جدول الدوري الممتاز فهذا إنجاز.
وكم ضحكت على تعليق أحد الأهلاوية قال فيه "لو واحد كان مسافرلوا سنة ورجع شاف تشكيلة الأهلي الحالية، حيقول الله أمال فين الأهلي يا جدعان هو راح فين؟!"
وهو شيء لا يستبعد أحد حدوثه في ظل غياب أكثر من نصف القوة الضاربة للفريق عن معظم مباريات الفريق في البطولة المحلية.
وتأكدت نظرية المؤامرة، في ظل سعى الكثيرون لإفاقة المنافسين المباشرين للأهلي
ليس عن طريق تقويتهم بل باستخدام الطريق الأسهل وهو إيهام الجميع أن الأهلي أصبح ضعيف.
وتذكرت نغمة "عواجيز" الأهلي التي ترددت الموسم الماضي، وظللت أضحك لأنه حتى وبعد الاعتماد على لاعبين لم يتجاوز أكبرهم الـ21 عاما مازال الأهلي سيئ ولا أعلم ما المطلوب لإرضاء هؤلاء المرضى.
أما على صعيد المساعدات التحكيمية التي يحصل بسببها الأهلي على بطولاته أقول تم إحتساب أول ضربة جزاء للأهلي في الأسبوع رقم 17 من الدوري ، فعلاً الأهلي بيفوز بالحكام.
حسام البدري مدرب قدير ويواجه بشجاعة حتى الأن تحديات كثيرة من تلاحم مباريات إلى إرهاق لاعبيه الأساسين إلى أخطاء تحكيمية، لذلك فهو يستحق كل الدعم.
ووصل الأمر عند بعض أصحاب العقول المريضة إلى حد مهاجمة الأهلي بسبب عدم استقرار شارة قيادة الأهلي على ذراع لاعب معين.
ولم أجد أمامي سوى أن أردد المثل المصري القديم "ملقوش في الورد عيب قالو له يا أحمر الخدين".
ونسى هؤلا المهاجمون أو تناسوا أن شارة القيادة في الأهلي يحكمها نظام الأقدمية، وإن كان هناك البعض يعارض السير وفقا لهذا النظام ولكنها قاعدة أهلاوية سار عليها أجيال ويجب احترامها.

المقال "هبوط الأهلى للدرجة التانية !!" نشر بواسطة: بتاريخ:
مستر هانى حبيب
أخى العزيز
الاهلى كبير ولا ينظر الى الصغار
الاهلى فى اسوأ حالاته هو الاول
الاهلى هو البطل الاول والاخير والدائم
الاهلى كان فيه زمان وانا فى الثانوي فريق اسمه الزمالك كان ساعات بينافسه على الدورى وكان بيبقي متقدم على الاهلى بفارق 11 نقطة والاهلى فى نهاية الدورى يكسب بالبطولة وبفارق 13 نقطة عن هذا النادى
الزمالك السنة دي كان ترتيبه الرابع قبل الاخير وبفعل فاعل اصبح الخامس وكلنا شوفنا الاهداف التسلل الواضحة والاهداف من الفاولات
بس الاهلى هو البطل وهايفضل البطل باذن الله
وبالنسبة للى بيتكلم عن الاهلى ومش عاجبه الاهلى فدة ذكرنى بحكاية جحا مع ابنه وحمارهم
جحا حاول هو وابنه انه يرضي الناس بكل السبل والطرق لكن ما قدرشي ودة الغلط بعينه علشان كدة الاهلى صح لان له سياسة ثابتة دون النظر الى الصغار الذين ليس عندهم شاغل الا الكلام فقط الكلام
وبالتوفيق الدائم للاهلى ان شاء الله
اشرف نور
انا شايف انها بتبقى مجرد مساحات اعلامية لازم تتملى دلوقتى فيه قنوات كتيرة بتعتمد على الرياضة بشكل اساسى ولازم يبقى فيه مناقشات وحوارات سخنة الناس تتابعها ومش هيلاقوا احسن من الاهلى يتكلموا عنه
مستر هانى حبيب
اكيد ياباشا
معروف من زمان اى لاعب عايز يشتهر بيلعب اما كويس جدا قدام الاهلى ويطحن نفسه لعب او يعمل مشاكل ضد لاعبي الاهلى
نفس الشي فيه مذيعين علشان يعملوا لنفسهم سوق وجماهيرية لازم يتكلموا على الاهلى باي شئ والسلام
شئ طبيعي الاهلى البطل ولازم يتكلموا عليه
بس لو النقد موضوعى يبقي مقبول
لكن لو لمجرد الكلام بس فالواحد مش هايهتم بالعبط دة
tarek_2111
أخى العزيز
الاهلى كبير ولا ينظر الى الصغار
الاهلى فى اسوأ حالاته هو الاول
الاهلى هو البطل الاول والاخير والدائم
الاهلى كان فيه زمان وانا فى الثانوي فريق اسمه الزمالك كان ساعات بينافسه على الدورى وكان بيبقي متقدم على الاهلى بفارق 11 نقطة والاهلى فى نهاية الدورى يكسب بالبطولة وبفارق 13 نقطة عن هذا النادى
الزمالك السنة دي كان ترتيبه الرابع قبل الاخير وبفعل فاعل اصبح الخامس وكلنا شوفنا الاهداف التسلل الواضحة والاهداف من الفاولات
بس الاهلى هو البطل وهايفضل البطل باذن الله
وبالنسبة للى بيتكلم عن الاهلى ومش عاجبه الاهلى فدة ذكرنى بحكاية جحا مع ابنه وحمارهم
جحا حاول هو وابنه انه يرضي الناس بكل السبل والطرق لكن ما قدرشي ودة الغلط بعينه علشان كدة الاهلى صح لان له سياسة ثابتة دون النظر الى الصغار الذين ليس عندهم شاغل الا الكلام فقط الكلام
وبالتوفيق الدائم للاهلى ان شاء الله
هى دى اخلاق الاهلاويه
وانا كازمالكاوى مش هرد على ماهو اقل مننه
اشرف نور
اكيد ياباشا
معروف من زمان اى لاعب عايز يشتهر بيلعب اما كويس جدا قدام الاهلى ويطحن نفسه لعب او يعمل مشاكل ضد لاعبي الاهلى
نفس الشي فيه مذيعين علشان يعملوا لنفسهم سوق وجماهيرية لازم يتكلموا على الاهلى باي شئ والسلام
شئ طبيعي الاهلى البطل ولازم يتكلموا عليه
بس لو النقد موضوعى يبقي مقبول
لكن لو لمجرد الكلام بس فالواحد مش هايهتم بالعبط دة
هو ده قدر البطل فى اى مكان وفى اى بلد مطلوب منه علطول انه يكسب وكمان بأداء كويس .. اللاعيبة دى تحت ضغط مستمر سواء ضغط الجمهور او الاعلام وحاليا ضيف اليهم كمان الحكام !!
اشرف نور
هى دى اخلاق الاهلاويه
مفيش داعى للحساسية دى فى النهاية احنا اخوات واصحاب والكورة دى حاجة تانية ممكن نتناقر فيها بهزار لكن من غير ما حد يزعل من حد
مستر هانى حبيب
هى دى اخلاق الاهلاويه
يااخ طارق هاترد تقول اية بس؟؟؟؟؟؟؟
هل لو رديت هاتكذ بالتاريخ وتكذب الحقائق؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل الكلام دة ما حصلشي
ما اعتقدشي انى عندى زهايمر مبكر ولا حاجة لانى لسة فاكر المواسم السبعة المتتالية الل فاز فيها الاهلى بالدوري وكان فى احد المواسم الزمالك هو الاول وبفارق 11 نقطة عن الاهلى والاهلى تفوق عليه فى نهاية الموسم بفارق 13 نقطة

والله انا بابقي سعيد لما يكون الزمالك كويس علشان نلاقي منافس قوي فلما نفوز عليه بيبقي الفوز له طعم حلو جدا غير لما بنبقي رايحين مباراة واحنا واثقين ومتأكدين مليون فى المية اننا هانفوز باقل مجهود
علشان كدة انا بادعى ان الزمالك يبقي قوى
طايشه بس عايشه
بتفق تماما مع مستر هانى
!XP!
يا ريت يهبط هنستريح منه
مستر هانى حبيب
يا ريت يهبط هنستريح منه
ياأخى حرام عليك
لو الزمالك هبط هايبقي النادى الاهلى هو النادى الوحيد في مصر الذي لم يهبط لدورى الدرجة الثانية وكدة الاهلى هايشعر بوحدة كبيرة وهايحس انه وحيد خلى الزمالك موجود معاه علشان يونسه
هههههههههههههه
باهزر يازملكاوية اوعوا حد يزعل
تمنياتي برجوع الزمالك الى قوته الحقيقية حتى يمثل مصر فى البطولات الدولية ويرفع رأس مصر عاليا ان شاء الله
اشرف نور
خلينا منضحكش على بعض الدورى مش هيبقى ليه اى طعم بدون الاهلى او الزمالك واساسا انا عن نفسى بقيت اتابع المباريات لما الزمالك شد حيله وحسيت ان الدورى ليه معنى وبتمنى كاهلاوى ان الزمالك يرجع تانى ونرجع لفرق النقطة والنقطتين ويدخل كمان الاسماعيلى والدورى يولع ونتفرج على ماتشات على حق ربنا ،
اشرف نور
واساس المتعة فى الدورى المناقرة بين الاهلاوية والزملكاوية والاسماعلاوية والحكم ده ظالم والحكم ده كويس وانتوا جبتوا جون اوفسايد واحنا لينا ضربة جزاء متحسبتش ... دى حلاوة الدورى ومن غيرها هنفقد 80% من متعة المشاهدة
mahmoudmaiz
ياعم انتتا بتتكلم فى ايه
الاهلى الاول دايما وهو دلوقتى يعتبر معتمد على شويه لاعيبه كلهم ناشئين الموسم ده اغلب اللعيبه مكنوش موجودين علشان مباريات المنتخب ودوره كاس العالم للشباب ومع ذلك هو الاول برده فا مفيش اساسا مجال للمناقشه دا بيكسب الحمدلله باى فريق معاه والله لو هجيب لاعيبه جمهوريه شبين هيسكب بيهم الدورى برده
مستر هانى حبيب
فعلا لو جبت اى لاعيبة تحت مسمي الاهلى هايكسب باذن الله
لان روح الاهلى لها قيمتها الكبيرة وادارة الاهلى الحازمة بتعرف تسير الامور بطريقة احترافية سليمة
نبيل العربى

هل هبط الاهلى للدرجة التانية ام يصارع على الهبوط ؟
من خلال متابعتي للحرب النووية العنيفة التي تدور حاليا ضد النادي الأهلي من خلال قنوات الإعلام الذي يسميه بعض ضعاف النظر إعلاما أحمر، اكتشفت أني متابع غير جيد لأخبار الأهلي وأحواله بصفة خاصة ولا أحوال الكرة المصرية بصفة عامة، وتبين لي بعض الأشياء التي طفت على السطح فجأة.
فهزيمة وتعادل في بداية الدور الثاني من الدوري الممتاز كانتا كفيلتان بأن يتحول الأهلي إلى فريق بدأ في نزيف النقاط بل وربما يصارع للهروب من الهبوط!!
لم ينظر المدعون بالباطل في حق الأهلي أن الفريق يعتمد على جيل جديد من اللاعبين وليس مجرد بضع لاعبين شباب يتم إدخالهم تدريجيا في التشكيلة الأساسية.
فعندما تتكون تشكيلة فريق من لاعبين لم يكن أحد في مصر يعلم عنهم شيئا قبل أواخر عام 2009 وعلى الرغم من ذلك يتصدر جدول الدوري الممتاز فهذا إنجاز.
وكم ضحكت على تعليق أحد الأهلاوية قال فيه "لو واحد كان مسافرلوا سنة ورجع شاف تشكيلة الأهلي الحالية، حيقول الله أمال فين الأهلي يا جدعان هو راح فين؟!"
وهو شيء لا يستبعد أحد حدوثه في ظل غياب أكثر من نصف القوة الضاربة للفريق عن معظم مباريات الفريق في البطولة المحلية.
وتأكدت نظرية المؤامرة، في ظل سعى الكثيرون لإفاقة المنافسين المباشرين للأهلي
ليس عن طريق تقويتهم بل باستخدام الطريق الأسهل وهو إيهام الجميع أن الأهلي أصبح ضعيف.
وتذكرت نغمة "عواجيز" الأهلي التي ترددت الموسم الماضي، وظللت أضحك لأنه حتى وبعد الاعتماد على لاعبين لم يتجاوز أكبرهم الـ21 عاما مازال الأهلي سيئ ولا أعلم ما المطلوب لإرضاء هؤلاء المرضى.
أما على صعيد المساعدات التحكيمية التي يحصل بسببها الأهلي على بطولاته أقول تم إحتساب أول ضربة جزاء للأهلي في الأسبوع رقم 17 من الدوري ، فعلاً الأهلي بيفوز بالحكام.
حسام البدري مدرب قدير ويواجه بشجاعة حتى الأن تحديات كثيرة من تلاحم مباريات إلى إرهاق لاعبيه الأساسين إلى أخطاء تحكيمية، لذلك فهو يستحق كل الدعم.
ووصل الأمر عند بعض أصحاب العقول المريضة إلى حد مهاجمة الأهلي بسبب عدم استقرار شارة قيادة الأهلي على ذراع لاعب معين.
ولم أجد أمامي سوى أن أردد المثل المصري القديم "ملقوش في الورد عيب قالو له يا أحمر الخدين".
ونسى هؤلا المهاجمون أو تناسوا أن شارة القيادة في الأهلي يحكمها نظام الأقدمية، وإن كان هناك البعض يعارض السير وفقا لهذا النظام ولكنها قاعدة أهلاوية سار عليها أجيال ويجب احترامها.
الاخ اشرف اذا كنت بتتريق ان الاهلى بيحارب فانا بقولك ان الاهلى النادى الوحيد فى مصر اللى كل الحكام بتجامله مجامله صارخه. وبعدين انهو فريق جديد اللى بتتكلم عليه هوا وائل جمعه جديد ؟ هوا ابو تريكه جديد ؟ هوا احمد فتحى جديد؟ هوا احمد حسن جديد؟ هوا عماد متعب جديد؟ عهوا احمد السيد جديد؟ هوا سيد معوض جديد؟ هوا حسام عاشور جديد ؟؟هوا اسامه حسنى جديد؟؟ حترك الرد لك ولللزملاء
مستر هانى حبيب
هو الناس اللى بتقول عليها دي كلها مش بقالها كتير ما بتلعبشي بسبب الاصابة ولا انت مش متابع الدوري ولا اية؟؟؟؟؟
ثم انت مش واخد بالك كام مباراة الاهلى اتعرض فيها لتعنت تحكيمي صارخ وواضح ومش واخد بالك ان الاهلى لو كان الحكام بيشوفوا كويس بس كان زمانه فيه فرق يجي 18 او 20 نقطة على الاقل عن اول منافسيه
راجع اخر مباريات للاهلى وشوف الظلم الصريح
ونفس الحكام شوفهم حسبوا اهداف تسلل واضحة واهداف من فاولات واضحة للاندية اللى بتحاول تنافس الاهلى
ولكن هيهات هيهات هيهات
اجتماعى اخر حاجه
ردود فى قمه السخافه والجهل الكروى وفعلا لا تعليق وانا لم اخطا لما انتقدت البعض وقلت انه عصبى كروى وسيظل الزمالك والاهلى اكبر من اى حوارات جاهله وسيظل جماهير الاهلى والزمالك المثقفين نسمع لفكرهم ولا عزاء للاخرين
محمد ابن الحاج على
يا جماعة ارجوكوا بلاش عقل صغير .
مالة الومالك يعنى .
عاملكوا اية .
مصدعكوا لية .
تاعبين دماغكوا بية لية .
ما هو انتوا مش تتعبوش دماغكوا بحد اوى كدة ..
وتشغلوا بالكوا بية اوى كدة .
ودايما تبقوا عايزين تشوهوا صورتة بالشكل الكبير دة .
الا لما يكون طالع من دماغكوا .
براحة يا جماعة عالهادى يعنى .
انسوا بقا شوية اللقمة الى فى الزور الى اسمها الزمالك .

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم