نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى الطبي والعيادة منتدى الطب النفسي

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مشكلتى و مش عارفة اعمل ايه

انا حاسة ان الدنيا سودة في وشي اوى وحاسة انى لوحدى وبخاف اقرب من الناس ومخنوقة جدا بتمنى انى اموت وخايفة مارتحش في الاخرة واتعاقب انا مش عارفة اعمل ايه ولا عارفة انا عايزة ايه مش بعرف اخد قرار ومشتتة جدا حتى مش عارفة دخلت الكلية اللى انا فيها لية وحاسة بالفشل في كل حاجة ومابحبش احكى لاى حد حاجة عنى عشان بحس ان ماحدش بيخاف علي حد ولا حد بيحس بحد حاسة ان كل الناس بتكدب علي بعض ومابعرفش اثق في حد انا بيجى عليا اوقات بيبقى عندى ملل فظيع مابقاش عارفة اعمل ايه وبحاول انام ومابعرفش في نفسي ايقي لوحدى فترة وابعد عن الناس عايزة اسافر برة البلد كلها انا مخنوقة اوى ياريت تقولولى اعمل ايه

المقال "مشكلتى و مش عارفة اعمل ايه" نشر بواسطة: بتاريخ:
sweet nov
السلام عليكم يا صوت البحر
يا اختي والله كلنا مرت علينا ايام كدا نحس وهم و غم لكن والله مافيش احسن من انك تفضفضي مع حد لان دا ممكن يسببلك مرض انا كنت زيك ما بحكيش لحد على حاجه لحد ما وقعت في مشاكل كتير بس الحمد لله اكتشفت ان امي اقرب صديقه ليا وعمرها ما هتكون مش حاسه بيكي صدقيني حاولي تدوري على حد من جوه بيتك وتفضفضيله بدل ما تفكري في الموت الكلام دا كلو وحاولي تصلي وتقري صران ودا هيريحك كتير
وعموما يا سيتي مين فينا الي دخل كليه وحبها دا الواحد مابيصدق يخلص الكليه عشان ينطلق في عالم البطاله صدقيني الامور بسيطه ماتحوليش تعقديها عشان ربنا يفرجها من عندو
وعتبريني صديقه ليكي دا لو كان معندكيش مانع ياقمر
صوت البحر
لا طبعا ماعنديش مانع نكون اصدقاء المشكلة اصلا من جوة البيت مش لاقية حد فاهمنى
حدوته مصريه
صوت البحر
ان ماتشعرين به انما هى اعراض اكتئاب فهو يظهر بعدة طرق مختلفة وله اسباب مختلفة. فسواء كان المسبب مشاكل عائلية ، عدم تقدير للذات ، رد فعل لخسارة شىء ما فإنه يؤثر على كل جزء من حياتنا فهو قد يقود إلى التفكير في الاختفاء عن الأنظار أو الرغبة في التلاشي أو ربما الانتحار وتمنى الموووت
وعلاجك مشكلتك فى النقاط الاتيه
الايمان بالقضاء و القدر و تقوى الله تعالى والعمل الصالح هما وقاية وعلاج للإنسان من الاكتئاب والحزن والضيق والهم
الدعاء من أقوى أسلحة المؤمن للتغلب على جميع الأمراض سواء النفسية أو العضوية

واخيرا لابد ان تقتربى من احد وافتحى قلبك دون خوف او قلق لكى تزيحى عن نفسك كرهها للحياه
وربنا يصلح احوالنا جميعا
EL GENERAL
لا طبعا ماعنديش مانع نكون اصدقاء المشكلة اصلا من جوة البيت مش لاقية حد فاهمنى
ده اكيد من جرح جواكى

بس نصحتى انك لازم تختارى صديقه بجد

تحكيلها وتتكلمى معاها

ولو كنتى انجرحتى فده ليه علاج تانى

لازم تعرفى الوجع من ايه
اجتماعى اخر حاجه
اطمنت ان الدنيا لسه بخير ومش هقلك غير كلمه واحده لو تخيلتى نفسك انك ضعيفه وعاجزه ستظلى كذلك ولو تخيلتى العكس سيتحول الفشل الى نجاح
طايشه بس عايشه
اولا خليكى قويه وعندك عزيمه وخلى مقوله بالايمان والعمل لن نفقد الامل قدامك خلى عندك ايمان بالله وهو احن عليكى من اى حد وعمره سبحانه وتعالى ما هيخذلك

ثانيا كلنا اخواتك لو محتاجه اى حد فينا كلنا تحت امرك

واعتبرنى اختك مش صحبتك

وربنا يخفف عنك ويوفقك ويملى حياتك بسعاده ليس لها نهايه امين يارب العالمين
solitary girl
بصي احسن حاجة تعمليها لما تكوني مضايقة قومي صلي
هتحسي احسن باذن الله
صوت البحر
شكرا ياجماعة بس عارفين احساس لما تكتشفي انك عايشة في كدبة من وانتى لسة سنك صغير وحاسة ان مافيش اي حاجة من ذكريات طفولتك او من حتى دلوقتى من حقك احساس يارب ماتجربوه انا حاسة انى لوحدى عشان انا لوحدى فعلا انا مابعرفش اتكلم مع حد بصلي وكل حاجة بس مش مرتاحة في الدنيا بحس ان ماحدش بياخد منها حاجة انا خايفة من بكرة ومن الاخرة ومن المستقبل خايفة اعيش وخايفة اموت صدقونى ياجماعة احساس وحش وصعب الواحد يخرج منه انا حاسة ان كل حاجة في حياتى كدب انتم اول حد مع انى ماعرفش حد منك خالص حكيتلكم علي اللي بيا عشان انا خلاص تعبت من الناس ومن الدنيا ومن نفسي الحياة وحشة اوى ناس بتموت واحنا مانعرفهمش وبعدين نكتشف ان احنا عارفينهم ولخبطة في كل حاجة انا عارفة ياجماعة انى هاجيب ليكم اكتئاب من الكلام دة بس انا حاسة انى احكى للدنيا كلها عشان انا تعبت انا حتى لسة قريب جدا بدات اشترك علي منتدى عشان اضيع وقت لانى ماكنتش بقعد علي النت كتير بس من كتر الزهق فكرت ان اقول ليكم
ملاك الحب2010
ياااااااااااااه ايه الياس ده ياقمر
انتى عارفة بيجيلة اوقات بكون زيك كده
ومش بيجيلى من ورا كده غير التعب النفسى
ووزنى بينزل جاااااااااااااااااااامد
ده غلط
انا لما بيجيلى الحالة دى بحاول ع قد ما اقدر ادل فى مود تانى
علشان مموتش
بصى لما تحسى بالضيق اى كده
نصيحة منى صلى لربنا واقرى قران
وتكلمى مع ربنا واشكيله
وانتى هترتاحى صدقينى
صوت البحر
واله بعمل كدة ادعولي ياجماعة كلكم ادعولي بجد ماتقروش اللى بكتبه وانى بقول ليكم ادعولي وماتدعوليش
Hinar
لصوت البحر اجعلى الله محور حياتك واستينى به وتوكلى عليه ستتحول حياتك تماما
Hinar
ليه مافكرتيش تروحى لدكتور نفسى يساعدك
M.Sgroup
بسم الله بصي بقي دي نظرة تشاؤمية فظيعة ولآزم تنسي الكلام دا
لأن الواحد مننا بيحكم على حياته بكلامه عن نفسه وبطريقته مع الناس.. فبلاش أرجوكي الكلام دا
ثانياً ليه متقعديش شوية كدة مع نفسك وتشوفي الإيجابيات اللى فيك ( مافيش حد مالوش ايجابيات)
واعرفي ان كل واحد ليه دور فى الحياة بيؤديه مش لآزم تدوري عليه ديلوقتي المهم تظبط حياتك الأول
وياريت تختاري الصديق قبل الطريق ( مش أي حد هنكلمه في أي حاجة ) زي المريض اللى عايز دكتور بيروح كدة لأي حد ؟؟
طب عشان متكلمش كتير :
انسي اللى فات , بصي للمميزات وحاولي تستخدميها , ونرتب الأولويات في حياتنا ( أول حاجة هي العبادة . الروحانية هى أول شيء يبحث عنه الإنسان) , اهتم بصحتك , وبأسرتك , وطبعاً الإختيار الجيد للصديق >>> اعملي دول بس وان شاءالله هتقولي الدنيا بقت تمام
scorpion
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حضرتك المشكلة دي علي فكرة عامة
عند أغلب البعض يعني
في حاجة اسمها حقائق وفي حاجة اسمعا تعب نفسي
الاتنين دول متواجدين في مشكله حضرتك
هبتدي بالوقائع اللي انا شوفتها في المشكلة
وهي مش جزء كبير هي جمله قولتيها يعني
ان كل الناس بتكذب علي بعضها
هي فعلا الحياة كلها وحش وصعبه
وفيها مشاكل كتيره جدا في ناس مش بتلاقي لمشاكلها حلول لانهم مفكر وش صح في مشكلتهم
وادولها إهتمامات زايده
بس اللي عاوز اقوله هو ان المشكلة الواقعيه دي لا مفر منها بس مش كل صوابعك زي بعضها
في إختلافات كتيره وكبيرة مابين كل إنسان والتاني
دي حاجة
الحاجة التانيه وهو الجزء الخاص بموضوع المشكلة
اللي هو التعب النفسي
التعب النفسي دا من اشد التعب بخلاف التعب البدني ممكن يكون اصعب بكتير
بس الواحد لازم يتحمل
واللي بتدور عليه مشكلتك هو انك مش حاسه بأمان
وعلشان تحلي المشكله دي لازم تحسي بالأمان
حاولي تغيري من نفسك جربي مرة واحده
بالاضافة الي اول حاجة قبل دي طبعا
هعي انك تقربي من ربنا اكتر من كدة
ربنا عمره ما بيسيب حد
والموت مش حل علي فكرة
ول كان حل
يبقي هسألك سؤال
انتي مستعده تقابلي ربنا
مستعده عملتي كل حاجة في حياتك صح
والله الواحد فينا بيتمني فرصة واحده انه يعوض اللي عمله في دنيته قبل اخرته
الموضوع مش تعب نفسي قوي يعني
لان التغيير وكل حاجة باديكي انتي اللي مكن تقرري وتعملي كل حاجة في الموضوع دا
اولاً: بالتقرب الي الله وتأكدي ان الله رحمته واسعه
ومش بيسيب عباده ابدا
وثانياً: إنك تحاولي تغيري من نفسك من شخصيتك كدة مجرد تجربة واكيد ان شاء الله تحسي بفرق
أسأل الله أن يبعد الهم والحزن عن جميع المسلمين
ام فتكات
هاى عارف ده كمان اللى بحس بيه
%u0645%u0646%u0645%u0646
اتقربى من ربنا وانشاء الله هتبقى كويسة بس ليه حاسة انك واحد مش واحدة اصلا ههههههههه وبتمثلى علينا ده احساسى والله اعلم
%u0642%u0645%u0631
ربنا يوفقك
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا دائما زعلانة
drspiderman
مفيش مشكله من غير حل
و اكيد فيه ناس كتيره بتفهمك ، بس انتي الى ممكن يكون اسلوبك غريب في الحوار او التعبير
لازم تشلي الافكار دي من دماغك
و افتحي صفحه جديد مع كل الناس الى حواليكي
و حاولي تفهميهم و تفهمي طبع كل واحد فيهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يقويكى يارب ويفك خنقتك يارب ومتفكريش كتير عشان متتعبيش والدنيا مفيهاش حاجه تستحق الخنقه فانسى حمومك وعيشى حياتك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مش عارفة اقول ايه بس في حاجة في حياتي مضيقاني جدا ومخلياني في حيرة وتردد ومش عارفة احدد طريقة حياتي او اعرف ازاي اعمل اي
انا مش عارفة اعمل قناة على الاكونت بتاعى
مش عارفة اعمل ايه
كنت عارفة..................انك..........
عملت حساب في جوجل ادسنس ومش عارفة اعمل ايه تاني ؟