نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الجاليات العربية خارج الوطن منتدى المصريين المقيمين خارج مصر

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بعد غربتكم قولولنا اتعلمتوا ايه

مساء / صباح الخير

انا مصري و مولود في مصر في مدينه المحله الكبري
و الله لو لفيتو الدنيا كلها مش هتلاقو الناس الطيبين و الشوارع اللي مليانة حياة و البحر اللي في موجه بياخد كل همومنا من غير ما يزهق و لا يشتكي
في بلد ممكن تديك دا غير بلدك ؟؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بجد انا بحبك يا مصر
خدتني دوامه الغربه
انا اتعلمت فيها الصبر و الحنين الشديد لاهلي
حبيت اطرح سؤال .. بالنسبه للمغتربين .. وبالأخص الأقدميه بعد سنه أو أكتر ..
بالتأكيد راح يكون سؤال مهم لاستفاده منه بالنسبه للمغتربين الجدد ..

السؤال كما هو واضح من العنوان

ماذا تعلمت من الغربة ؟

ماهى فوائدها .. وعيوبها بالنسبه لك ؟

في انتظار اجابتكم ؟

المقال "بعد غربتكم قولولنا اتعلمتوا ايه" نشر بواسطة: بتاريخ:
omezma
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله انا بالنسبة لي اتغربت سنة واحدة بس
بس عاوزة اقولك ان السنة دي عرفت فيها حاجات كتير
اولا السنة دي كانت في الإمارات
قبل السفر كنت متضايقة اني هسيب بلدي وأهلي والشوارع والناس وكل حاجة اتعودت عليها وهسافر بلد جديدة معرفش فيها حد ولا حاجة ولا نظامهم ايه
وبعد كام يوم من الوصول كان رمضان والعيد وبقيت أقارن بين كل المظاهر اللي موجودة في مصر وفي الإمارات
وطبعا كانت النتيجة في صالح مصر أكيد
وبعد فترة من الوقت ابتديت اكتشف المزايا والعيوب
اولا العيوب اللي اكتشفتها ان بعيدة عن أهلي وناسي وإن الحياه في مصر اسهل في نقطة واحدة بس وهي بخصوص اللغة عشان احنا في مصر كلنا بنتكلم عربي وسهل تتفاهم مع اي حد وكمان الحياه في الإمارات غالية موووووووووووت كمان المصريين ملهمش المكانة اللي كانت زمان ومن كل العرب
لكن المميزات بقى
أولا الحياه في الإمارات اسهل بكتيييييييييييييير لأن اي حاجة بتعوزها بتلاقيها في أي وقت وأي مكان
النظاااااااااااام النظااااااااااام النظااااااااااام هناك نظام غير عادي والقوانين بتطبق على الكل لان الإمارات أكثر من ثلثين الناس وافدين من الخارج عشان كدة في قوانين وبتطبق مش عايشين بالفهلوة والشطارة
التعليم الخاص هناك مستواه عالي جدا والتنافس فيه كبير لان المدارس الخاصة فيها من كل الجنسيات لان المدارس الحكومية قاصرة على المواطنين الإماراتيين فقط عشان كدة التعليم الخاص مستوى الأولاد فيه مرتفع وعلى فكرة مناهج الإمارات قريبة من المناهج المصريةبس أصعب شوية
لو حبيت تدخل أي مول هتلاقي كل حاجة من الإبرة للصاروخ مش محتاج تخرج تجيب أي حاجة من برة وبالأسعار الموجودة في أي مكان مش زي المولات في مصر لناس معينة طبعا في الإمارات غالية نار بس هي دي أسعارها في أي مكان سواء مول أو غيره
لما تشتري اي حاجة بيحاول البياع انه يديلك احسن حاجة عنده يعني مثلا لو حابب تشتري لحمة بوفتيك يشفيها ويقطعها ويوزنها ويرقها ويلف كل قطعة وحدها ويديهالك أو لو بتجيب كبدة يقشرهالك ويقطعهالك بالحجك اللي عاوزة ويشيل العروق الداخلية ويوزنها سواء كبدة أو لحمة وزن صافي وكله بنفس السعر يعني البوفتيك بنفس سعر اللحمة الملبسة أو حتى لو دهن كله نفس السعر مش بيغلي عليك السعر شويه عشان دي لحمة حمرا
النظافة دي حدث ولا حرج الشوارع كلها نظيفة ومنظمة وأي مكان بتروحه الباركن قدام المكان مش بتلاقي حد طالع يتخانق معاك عشان متركنش قدام المحل
بصراحة حبيت البلد هناك جامد وكان نفسي أستمر لكم مكنش فيه نصيب
طايشه بس عايشه
ربنا يصبركم ع غربتكم
سفير الاحترام
اكيد مهما اخذتنا الغربه مش ممكن ننسى مصر وجو مصر وتراب واهل مصر ولو للحظه واحده
مصر من اجمل بلدان العالم
وبالنسه لى اتعلمت كتير من الغربه
واهم شئ
الصبر
وشكرا على موضوعك
وتقبل تحياتى

اسم العضو: