نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحلقه السابعه من برنامج هات من الاخر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اعزائى المشاهدين اهلا وسهلا بيكم فى حلقه جديده من برنامجنا اليوم حلقه ليس عاديه فهى تعتبر خاصه جدا لانها تخص حبايبنا الشباب وحلقتنا اليوم بعنوان ( الزواج العرفى ) والان بعضنا عندما يسمع هذه الكلمه لا يهتم لانه تعود عليها ولكننا نخاطب الانسان العاقل الذى يعرف مدى خطوره هذه القضيه وايضا نناشد اى انسان الزواح العرفى ده ممكن تكون اختك او واحده من اقاربك او المصيبه الاكبر ممكن تكون امك ولكن السوال الان ما هو الزواج العرفى ؟ باختصار هو زواج اسهل بكثير من الشرعى مفهوش مسئوليه غرضه الاول الجنس والمتعه وليس استقرار واسره والزواج العرفى هو افعى هذا العصر التى تقضى على شرف بناتنا ومن يدرى بهذه المصيبه الكل مشغول باكل العيش ومش مهم التربيه بقى الاقتصاد قبل التربيه ولكن ما هو سبب الزواج العرفى وقبل الاسباب صحيح البعض يعتقد ان الزواج العرفى فى السر وهذا خطا بل معرف ولكن لعدد محدود ومن اهم الاسباب صعوبه الحياه الاقتصاديه وانعدام التربيه ومقاوم العولمه التى تشجع على ذلك وحتى لا يعتقد مشاهدينا انى كلامنا غير حقيقى انظر الى هذه الاحصائيات

كشفت إحصائية رسمية حديثة، أن عدد حالات الزواج العٌرفي، التي أمكن حصرها بين الطلاب والطالبات في مختلف الجامعات المصرية، بلغت نحو 130 ألف حالة.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كشفت إحصائية صدرت عن وزارة التضامن الاجتماعي أن أكثر من 255 ألف طالب وطالبة في مصر متزوجون عرفياً، بنسبة تصل إلى 17 في المائة، من إجمالي طلبة الجامعات، البالغ عددهم 5.1 مليون طالب.

وقالت الإحصائية إن بمصر حوالي 14 ألف طفل من "مجهولي النسب"، هم نتاج الزواج العرفي.

والان يا اخوانى بعد هذه الاحصائيات عرفنا مدى خطوره هذه الظاهره ولكن ما الحل طبعا اعزائى المشاهدين التمسك بالدين الاسلامى والتربيه السليمه وعمل ندوات للتوعيه وغير قوانيين من الحكومه ولمعرفه المزيد مع ضيف حلقتنا الليله

فاصل ونعود

المقال "الحلقه السابعه من برنامج هات من الاخر" نشر بواسطة: بتاريخ:
اجتماعى اخر حاجه
عدنا من الفاصل
اهلا بكم احبائى مره اخرى عدنا والان مع النجم الجميله ياسمين اهلا بيكى ياسمين نحن سعداء جدا باستضافتك والان مع اول سوال لكى من هى ياسمين فريجينيا عرفينا بنفسك ؟
ياسمين فيرجينيا
اهلا بيك انت يااحمد ومرسي علي استضافتك ليا انا ياسيدي اسمي ياسمين في تالتة اداب عبري جامعه عين شمس عندي22 سنة وبس
اجتماعى اخر حاجه
تشرفنا بيكى نجمتنا والان سوال اخر الاسم المستعار ياسمين فريجينيا لماذا اخترتى هذا الاسم بالذات عن غيره ؟
ياسمين فيرجينيا
انا هجاوبك بصراحه وووالله مش غرور ولا اي حاجة بس انا هقولك بصراحه انا الحمد لله حلوة ربنا اداني ملامح حلوة فبعض اصحابي كانو بيقولولي فيرجينيا علشان كده بقت يعني زي لقب كده واختارته للمنتدي
اجتماعى اخر حاجه
وليه يا نجمتنا تقولى غرور ده نعمه من عند الله ولو تلاحظوا جماهيرنا قلت فى الاول مع نجمتنا الجميله شكلنا وكل شى والان سوال هام جدا تقولى انك اداب عبرى لماذا اخترتى العبرى عن غيره هل تفضيلا عن الاخرين ام لزياده فرصه عملك فى المستقبل ام ما هو السبب ؟
ياسمين فيرجينيا
لاء انا الاول كنت عايزة ادخل انجلش بس كان درجتي فيه 45 من50 وهو كان بياخد من 48 وانا بحب دراسة اللغات جدا فااختارت عبري لانه لغة جديدة ونادرة وكمان شغلها حلو ومستوي اجتماعي عالي يعني برستيج عالي
اجتماعى اخر حاجه
والله رائع نجمتنا اختارت الاثنيين التميز والعمل جيد جدا والان سوال هام كيف تعرفتى على منتدى نجوم اف ام ؟ وماذا يمثل لكى هذا المنتدى؟
ياسمين فيرجينيا
انا كنت بالصدفة بقلب في جوجل بتفرج علي مواقع وبشوف مواضيع فتحت منتدي اف ام وعجبتني كذا فكرة فيه فاشتركت فيه وحبيته اوي والمنتدي ده اول منتدي اشترك فيه وبيمثلي اهلي لاني انا تقريبا بحس اني في وسط اهلي واخواتي لما ادخل معاكو هنا
اجتماعى اخر حاجه
شعور جميل جدا من نجمتنا والان موقف هام جدا لنجمتنا زى ما احنا سمعنا انى نجمتنا جميله والكل يشهد بذلك وطبعا كل مشاهدينا الرجال سمعت جى واحد بعد الحلقه وقال معجب بيكى واتمنى ان ارتبط بيكى فى رساله خاصه ماذا تفعلى ؟
ياسمين فيرجينيا
هقوله المواضيع دي بتاعه ربنا واللي ربنا كاتبو هيكون من غير اي تدخل مننا وكمان انا لسه في موضوع تقريبا في حياتي لما اشوف هينتهي علي ايه وبعدين يعني هو معجب بيا منين وهو ميعرفنيش صعب الموضوع ده اوي
اجتماعى اخر حاجه
نعم نجمتنا والان سوال اخر مع هو سر توقيعك فى المنتدى ؟
ياسمين فيرجينيا
سر توقيعي ياسيدي انسان حبيته وهو اول حد احبه بس هو علي طول بيخليني ابكي وعلي طول بيخلي قلبي يبكي فلقيت نفسي بكتب الكلام ده يعني بيطلع من جوايا كده
اجتماعى اخر حاجه
نجمتنا ولكن من يعرف الحب لا يمكن يجرح حبيبه لماذا استمريتى مع هذا ؟ وهل تركتيه ولا لسه ؟ وهل هو من المنتدى ؟
ياسمين فيرجينيا
لسه متركتوش بس علي الابواب يعني في حاجات وقرارات قدر ينفذها هنكمل مقدرش يبقي انا هجرح نفسي علي الفاضي وساعتها يبقي البعد اكرم
استمريت معاه لاني بحبه للاسف وهو مش من المنتدي لاء
اجتماعى اخر حاجه
الحمد لله انه مش من المنتدى ويانجمتنا اعتقد انك جوهره جميله ولا تستحقى هذا الشخص ولكن على رايك الى رايده ربنا هيكون ونرجع لاسئلتنا سوال يهم اعضائنا جدا حددى اكثر الاعضاء تحبيهم فى المنتدى ؟
ياسمين فيرجينيا
بص والله انا مش بجاوبك بدبلوماسية بس بحب اعضاء كتير اوي

روميو احمد عوض احمد شطا ميدو حمادة اجتماعي اخر حاجة ميسرة جوليت همسات اسيرة القلب الطيب ضوء القمر حلو وكداب وكاكي ولوست انجل ومحمد حنفي كتير والله مش عايزة حد يزعل لو نسيته بس كل اللي بتكلم وبهزر معاهم بحبهم
اجتماعى اخر حاجه
جيد جدا نجمتنا وشرف لى ان اكون فى القائمه والان سوال اخر لو قلت لكى عرض عليكى الان الاداره فى المنتدى هتغيرى ايه فى المنتدى مش عجباكى او عايزه تضفيها ؟
ياسمين فيرجينيا
بصراحه مش هغير حاجة لان المنتدي عاجبني يمكن عشان بحبه اوي ومراية الحب عامية بس انا بجد حابة المنتدي زي ماهو مش عايزة اضيف حاجة بس هغير لونه بس
اجتماعى اخر حاجه
رائع نجمتنا ولكن ما هو اللون الى هتغيرى المنتدى ليه ؟
ياسمين فيرجينيا
الاحمر في الاصفر عشان يبقي في بهجه كه وحيوية وحدود المنتدي هتبقي سودا علشان يظهر اللون الاحمر والاصفر
اجتماعى اخر حاجه
شكلك فنانه والان سوال من بعض اعضائنا لماذا تريدى تعلم الفوتوشوب ؟
ياسمين فيرجينيا
هههههههههههههههههعارفة السؤال ده جاي منين ماشي يااحمد ياعوض

اصل انا بحب الصور والجرافيك والالوان والاشكال وتركيبالصور وتغير لونها وتاثيراتها كده يعني فحبيت اتعمله علشان كده
اجتماعى اخر حاجه
برافو نجمتنا ورائع انك تتعلمى الفوتوشوب والان سوال اخر ما هو اكثر موقف محرج تعرضتى له فى حياتك ؟ وفى المنتدى خاصه ؟
ياسمين فيرجينيا
اكتر موقف محرج اني كنت قولت مش هدخل النت تاني ولا هفتح الاميل تاني وبعدين مقدرتش ابعد عن المنتدي وفتحت فمعظ اصحابي افتكرو اني كنت بقول كده علشان مش عايزة اكلمهم بس والله مكانتش كده وهما فهمو غلط وكان ده موقف محرج اوي بالنسبة ليا
اجتماعى اخر حاجه
فعلا شى صعب الا الاصدقاء والان سوال النقيض ما هو احسن موقف حدث لكى فى حياتك ؟
ياسمين فيرجينيا
بصراحه مش عارفة اجاوبك انا الحمد لله راضيه عن حياتي والحمد لله علي كل شئ بس حياتي مفيهاش حاجة حلوة بتكمل للاخر يعني لحد دلوقتي مفيش موقف اقدر اقولك عليه احسن موقف
اجتماعى اخر حاجه
ياسمين اجابتك دى خطيره وتعنى انك بداتى تدخلى فى عدم التفائل ومن الممكن ان تفقدى معانى الحب بهذه الكلمات ما ردك على هذا الكلام؟
ياسمين فيرجينيا
انا يااحمد اساسا ملقيتش معاني الحب علشان افقدها انا الحب ده جوايا بس بحب الاحساس وبحب الانسان اللي بحبه وبحب اصحابي بس هما مش بيحبوني غير وانا مبسوطة وبهزر وبضحك ودمي خفيف بس اول مااازعل كل حد فيهم يقول مش عايزين عكننة واعتقد ان اللي بيحب حد بيقبلو وبيستحملو وبيبقي جنبه في الوحش قبل الحلو لكن انا ملقيتش ده من حد ولا حتي اصحاب علشان كده قررت اني ابقي لذيذة وبهزر وبضحك واللي جوايا يبقي بتاعي انا وبس لان محدش هيهتم بيه
اجتماعى اخر حاجه
نجمتنا والله الكلمات دى اخطر من الاولى وما معنى ذلك هل اختيارك الخطا للاصدقاء ؟ ام هناك سبب اخر ارجو الاجابه بكل وضوح لان الموضوع خطير وهل اصدقاء المنتدى منهم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
برنامج أهل الجنة حلقة السبت 27/7/2013 قناة النهار يوتيوب كاملة الحلقه السابعه عشر
الحلقه الثامنه من برنامج هات من الاخر
معاد الحلقه السابعه من برنامج هات من الاخر
الحلقه الثالثه من برنامج هات من الاخر