نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحلقه الثامنه من برنامج هات من الاخر

الحمد لله انا عن نفسى مش شايل من حد ولا شايف انه حد ممكن ازعل منه لان الكل كويسين بس شايف انه فى ناس ممكن تكون زعلت او تأثرت لما حبيت ميسره كأنى اخدتها منهم لكن الحمد لله على كل شئ ومش كل حد بيتمنالك الخير ومش كل حد صافى من ناحيتك
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وارجوك متطلبش منى اسماء

المقال "الحلقه الثامنه من برنامج هات من الاخر" نشر بواسطة: بتاريخ:
اجتماعى اخر حاجه
لا طبعا الاسماء دى حريه شخصيه وتلاقيهم عارفين نفسهم من غير ما تقول وعلى حكايه خدت مننا ميسره بالعكس يا راجل دا انت خلتها تكون سعيده اكثر دا انا كنت مسميها الفتاه المجهوله هههههههههه والان دعنا ننتقل الى موضوع اليوم وهو الحكومه والشعب وسوالى لك هل انت مظلوم من الحكومه ؟
captin
والله الحمد لله على كل شئ الواحد ممكن ميكنش مظلوم وشايف نفسه مظلوم
لكن انا بقول الحمد لله انا يمكن احسن من غيرى ومنكرش اننا كلنا مظلومين من الحكومه مش انا لوحدى الشعب المصرى كاملا كله مظلوم
اجتماعى اخر حاجه
فعلا نجمنا ولكن توقع ما هو سبب ظلم الحكومه للشعب؟
captin
والله من وجه نظرى انا انه بسبب الناس اللى متحكمه فالحكومه لانه فى ناس هى اللى مشيه الحكومه على مزاجها او بمعنى اصح بما يتناسب مع مكاسبهم الشخصيه
اجتماعى اخر حاجه
نعم وجهه نظر والان سوال اخر لو انت الان رئيس الجمهوريه ماذا تفعل بكل صراحه
captin
بكل صراحه هساعد طبقه الكادحين فى البلد الى تحسين مستوى معيشتهم وتحسين مستوى حياتهم
هعمل عمليه توازن فالمجتمع مش هخلى حد يبقى معاه ملاين الملاين وحد تانى مش لاقى ياكل هخلى الطبقات متقاربه هعمل صندوق لاعانه الناس المطحونه من فلوس الناس اللى عايشه على مزاجها هحسن مرور البلد واعمل روابط احسن من كده ومش هخلى البلد تمشى بالواسطه
الكلام ده طبعا بالعافيه انه بتحقق بس لما يبقى انا اونت وغيرنا من اللى زينا كتير عايزين يصلحوا البلد اكيد هتتصلح
اجتماعى اخر حاجه
فعلا نجمنا والان بصراحه ما هو عيب الشعب المصرى وسبب تاخر البلد بسببه طبعا بجانب الحكومه ولكن الحكومه مش هى السبب الوحيد طبيعى الشعب له اخطاء ما هى
captin
اخطاء الشعب المصرى عاما هو انه بيحب يعلق كسله واخطاءه على شماعه الحكومه انها هى السبب فكل حاجه بس مش معنى كده اننا نستسسلم لا لازم يشتغل ولو فى فايديه حاجه يعملها لكن كلام بينى وبينك الواحد مبقاش عارف العيب منين وكمان كفايه ان الشعب ملهى فالعيش وزياده الاسعار كل يوم والمواصلات والشغل برضه الشعب عليه عبئ كبير جدا
والله الواحد فعلا مبقاش عارف العيب منين.
اجتماعى اخر حاجه
الله عليك نجمنا صدقت والان سوال هام ما هى افضل حكومه مسكت مصر فى رايك ؟
captin
اممممممممممممممم
تقصد ايه بالظبط رؤساء ولا وزاره
اجتماعى اخر حاجه
روئساء فى عهد مين كانت الحكومه افضل
captin
والله يا سيدى انت شكلك عايز تحبسنى
بص فكل عهد رئيس كان فى ايجابيات وكان فى سلبيات ومش انا اللى اقدر احدد واقول وخصوصا انى مش مذاكر التاريخ اوى هههههه
لكن خلينا نتكلم عن مميزات كل رئيس من وجه نظرى
عبد الناصر
امم قناه السويس كان بيحارب التحالف بدء فى التأسيس لحرب 73 وبالمناسبه النكسه كانت بسبب الحكومه مش بسببه
السادات
حارب فى 73 وكسبنا الحرب وخططلها كويس وكامب ديفيد طبعا وكان هيخلى مستوى الشعب احسن من كده
مبارك
طابا وانشئ كبارى اه العيشه صعبه اليومين دول بس الواحد يشهدله ممكن ناس كتير اوى تقول ده سلبى
لكن هو ايجابى جدا وكفايه انه مدخلش مصر حروب تانى ومحافظ على كينونتها فوسط العالم كله

وبس بقى بدل ما توودينا فداهيه
اجتماعى اخر حاجه
هههههههههههه جميل نجمنا والان سوال هام هل ترى ديمقراطيه فى مصر ؟
captin
لا لا توجد ديوقراطيه واذا وجدت فهى غير كامله
اجتماعى اخر حاجه
برافو نجمنا على صراحتك والان نجمنا نريد ان تلخص لنا علاقه الشعب والحكومه فى كلمتين من عندك
captin
قـــــــــــــــــــط و فـــــــــــــــــار
اجتماعى اخر حاجه
ههههههههههههههههه حلوه من نجمنا والان بعد ما استفسرنا من نجمنا عن موضوع الليله نقله تهدى اغنيه ايه لحبيبتك ميسره اولا واغنيه للمنتدى ؟
captin
لحبيبتى ميسره اغنيه طول مانتى جمبى لمحمود العسيلى
للمنتدى شاغلنى وشاغل بالى لاليسا

اما ليك انت بقى اسيبك لا حسام حبيب
اجتماعى اخر حاجه
بجد بشكرك نجمنا على هذه الاهدائات والان مع السوال الاخير عايزين تقول كلمه لبرنامجنا الى تشرف باستضافتك نجمنا ؟
captin
بجد البرنامج رائع جدا وانت انسان موهوب بجد وممتع جدا وفعلا بتعرف تجيب اللى جوا الواحد من غير ما يحس وربنا يكرمك يا رب وتحقق امنياتك كلها والبرنامج يتنقل من نجاح لنجاح اكبر وبالتوفيق انشاء الله وبشكرك على رحب صدرك ليا وبشكر كل من هيبدى رايه فالحلقه واسف على الاطاله لكن بصراحه الواحد مكنش عايز البرنامج يخلص فعلا من كتر حلاوته
ربنا معاك
اجتماعى اخر حاجه
والله بشكرك جدا نجمنا ونحن الى سعداء جدا بيك والان مشاهدينا للاسف وصلنا لنهايه هذه الحلقه الجميله دى والان مع سوال المشاهدين
1- ما هى الديمقراطيه ولماذ1غير موجوده فى مصر ؟ واتمنى فى النهايه ان تنول الحلقه اعجابكم سلام عليكم
sasa1610
1- ما هى الديمقراطيه ولماذ1غير موجوده فى مصر ؟

باحييك اجتماعي على موضوع الحلقه المهم للغايه
وعلى ضيفك الجميل
واللي شعرت بصدق في كلامه

وانا سعيد لاني كسبت الحلقه اللي فاتت
وبشكرك اجتماعي

اما بخصوص سؤال النهارده

فالديموقراطيه هي اللي جسدها الرسول ( صلى الله عليه وسلم )
في عدم الانفراد باتخاذ الراي ذي ما بيقول ربنا ( وامرهم شورى بينهم )
الاستماع الى الكبير والصغير حتى ولو اختلفوا معنا في الراي
التعبير عن رايك دون خوف وفي نفس الوقت في سياق الادب والذوق بشرط ان يسمع صوتك
وكل مواقف الرسول مع الصحابه

اما ليه هى مش موجوده في مصر
فبيرجع للاسباب الاتيه
الشعب المصري منذ ان خلق وهو مستعبد
لم يعرف الجمهوريه الى سنه 52 ولم تتطبق كما موجوده في الدستور
وفي الوقت الحالي
لامتلاك الخوف وسيطرته على قلوبهم
طيبة القلب التي تجعله يتخلى عن حقوقه والتي تجعل الاخرين يتحكمون به
يرضى بالقليل
وجود كلمة ( وانا مالي ) في قاموسهم اليومي

وبشكرك اجتماعي مره تانيه على الموضوع
ولو افتكرت حاجه تانيه هدخل واسجلها

تحياتي
captin
متشكر جدا على ابداء رايك ومشاركتك معانا وميرسى كتير على كلامك الجميل واتمنى ان الحلقه تنول اعجاب الجميع
ميسره
سلام عليكووووووووو

ماشاء الله عليك يا سعيد انت شخصيه رائعه جدا ومحترمه جدا جدا وعقلك كبير جدا وكلامك في السياسه جميل بس خف شويه هه ...ههههههه

ومعرفش ان ربنا بيحبني كده عشان رزقني بواحد زيك يا قمر

اما انت يا احمد شكلك كده حتضرب مني قريبا ان شاء الله ههههههههه

بهزر طبعا انت بجد يا احمد شخصيه جميله جدا بس انا نفسي اعرف ليه في نظرك الفتاه المجهوله هه

انت قمر بجد وكل مواضيعك حلوه يا احمد

سعيد على فكره انت كسفتني جدا وشي احمر من كلامك مرسي جدا يا قمر

شكرا على الاغنيه وانا اهديك اغنيه

امممممممممممممممم

حبك ليا ..نانسي عجرم

سلاموووووووووووز

اه اسفه جدا اني محضرتش الحلقه ولا حتى بدخل زي الاول عشان النت فاصل وحشتوني جدا يا جماعه والله

سلامووووووووووز
همسة
نورت الحلقة يا كابتن وبجد كانت حلقة مميزة
واجتماعى كمان مذيع ممتاز
ميرسى اوى على مجهودكم فى اخراج الحلقة الجميلة وبالتوفيق يا رب
strangerofthenight
حلقة جميلة جدا .....

اختيار موفق يا احمد ... انت انسان رائع واتمنى اشوفك فى الــــــــbbc
وضيفك اروع نتمنى نشوف مدير وحدة مراقبة طياران مش ظابط وبس لانوا يستاهل كل خير ....

ومن نجا لنجاح اكثر بازن الله ....

تحياتى ليكم .......
captin
متشكر يا جماعه على ردودكم اللى زى العسل ورأيكم ومجاملاتكم بس بصراحه لو الحلقه حلوه فهى عشان احمد كان منزل الاسئله عليا زى الصورايخ ومش راحمنى
ده حتى مخلانيش اعرف اشرب العصير اللى قدمهولى فالبرنامج ومتشكر جدا بجد لكل من اتمنالى كل امنيه جميله
strangerofthenight
ما هى الديمقراطية ولمادا ليست موجوده فى مصر ؟؟

سؤال جميل ...
لكن سيدى الفاضل الحرية والديمقراطية هم من صنع الغرب والغرض منهم حريه الشهوات وحرية التمرد على الله عز وجل وحرية العبودية لغير الله عز وجل .اما الحرية الحقيقية فهيا التى تحقق بها كرامة الانسان وهى ان لا يعبد الا الله ولا يطاع الا الله ولا يخضع الا لله وهذه ليست موجوده فى الغرب ..الموجود الان فى العالم هو ستار ينسدل تحت مسمى الديمقراطية... ونحن نقرا فى الصحف ما يحدث فى العالم الغربى من شخص يتحكم فى الانتخابات ويتحكم فى مصير الشعب ... وهذا ما يسمونه الديمقراطيه الذى لا يستفيد منها الا الارباب الاهواء.
ان معنى الديمقراطيه بالنسبه للعالم هو نظام غربى قائم على حكم الشعب نفسه بنفسه فالحاكمية فيه ليست لله عز وجل بل للشعب نظريا ولاصحاب الاملاك ورؤس الاموال ملكيا وفى حقيقة الامر .
ان الديمقراطية فى الاسلام هى تتلخص فى ... قول الله تعالى ((اليوم اتممت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الاسلام دينا ))) المائدة ... لم يقل اشتراكيه ولا ديمقراطيه ولا اى مسمى اخر ولكن سمانا (((هو سماكم المسلمون)) الحج فلا يرضى الله عز وجل ان نسمى باى مسمى اخر ولا نتبع اى ملة اخرى .
هل الديمقراطية موجوده فى مصر ؟
دى بقا غريبه شويه .... ان الديمقراطيه التى منحا لنا الله هى ما اسميها ديمقراطيه وهو ان نعبد الله لانه الواحد الاحد ان نحب بعضنا البعض ان نسعى ونجتهد لكى نرقى لاحلى المتويات بفضل الله ... ان ننظر الى مفهوم السياسه الغربيه بانها سياسه طاغيه ولا نوافقهم ولا نقتبس منهم اى شى ء..

ولكن ديمقراطية مصر قائمه على تليفون جاى من امريكا ... حتى الريس مبيحكمش بنفسه شعبه ... يبقا فين الديمقراطيه ... تلاقى لاخوان المسلمين عايزيزن يطبقوا الديمقراطيه وتلاقى حرامية البلد عايزين الديمقراطيه بتاعتهم وتلاقى الزعماء والووزرا عايزين الديمقراطيه بتاعتهم ... بالزمة ... فى حاجه حتحصل ... بس للاسف الى بيفتح بقؤ ويتكلم بيروح ورا الشمس ... علشان بيطالب بالديمقراطيه ... والحب والايخاء ... الديمقراطيه هيا ان تسعى فى طريق الله وتجتهد لكن بشرط ان لا ياخز احد منك مقابل ... لانك تسعى فى طريق الله وواجبه ان يعين ازا كان يستطيع ولكن انظر الان علشان توصل للدكتور ولا حتا رئيس وزرا لازم وسايط وفولس ورشاوى ... وكل حاجه تتخيلها من اسليب قزره .ز.

سيدى مفيش حاجه اسمها ديمقراطيه .... اليهود هم من ابتدعوها .... الدين لم يشرع لنا هزا الاسم ...
ولنفترض انك مقتنع بوجودها لمازا ليست موجوده فى مصر ... علشان احنا شعب بندعى كل شىء ... ندعى البطاله ونقول الحكومه هيا السبب ندعى الفقر ونقول الحكومه هيا السبب .. ندعى وندعى وندعى ونقول الحكومه هيا السبب ..
اطلبوا العلم ولو فى الصين ..... الغنى غنا النفس ......اعبد الله انك تراه فان لمت تكن تراه فانه يراك ....

ولا حنعمل زى عادل امام فى الزعيم اؤمر تطاه ابتسامتك عطف على الشعب الكلام ده كلام خرافات ويؤدى الى طريق مهالك ....

من الاخر .... لو عايزين ديمقراطيه يبقا كل واحد يحاسب نفسه الاول امام ربنا ..... ويشوف هو غلطان ولا مش غلطان ....
لكن تقولى ديمقراطيه ... وموجوده فى مصر ولا لا .... انا يوم حمدى للنعمه هو حمدى لله عز وجل وليس لرئيس ادخل لنا معونه ...... لمازا حين اتكلم يقال اصمت وحين يتكلمون لا يريدون الا ازان تصغى حتى ولم تفهم .... هيا دى الديمقراطيه ...

الرسول عليه الصلاه والسلام قال((( ... وامرهم شورى بينهم ))

اخيرا واسف ازا كنت اطالت ... سؤالك جميل وصريح لكن للى مش خايف بقا ياعم الحج ....
لكن طول ما فيه خوف اؤكدلك سيدى انى عندى اكتر من 50 مليون يقولك تحيا الرئيس تحيا الامه يحيا الزعيم ...ههههههههه .
لكن لو الرئيس والحكومه اتوكلوا على الله .... اتفرج بقا ..... فى مقوله فى جريده الوفد للاطباء بتقول (( افرج عنا يا ريس )) الى عاملين مظاهرات واعتصامات ؟...

مفيش ديمقراطية يا ناس ... كل واحد بقا ماشى بدماغه ...
السبب من الحكوه والشعب ...

والسبب الاكبر .... هو الابـــــــــــــــــــــــتعـــــــــــــــــــــ ـــــاد عن سنة الرسول الكريم وكتاب الله .. عز وجل
اجتماعى اخر حاجه
والله العظيم يا جماعه مش عارف اشكركم ازاى ويلا يا ميسره اى خدمه وحلوه اوى الاهداء ده افرح يا كابتن ويا استرنجر الى bbc مره واحده يا راجل ده من ذوقك والله وبجد يا جماعه بجدد الشكر مره ثانيه ومعلومه الجماهير هى رقم 1 دائما

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
برنامج أهل الجنة حلقة الاحد 28/7/2013 قناة النهار يوتيوب كاملة الحلقه الثامنه عشر
الحلقه العاشره من برنامج هات من الاخر
معاد الحلقه الثامنه من برنامج هات من الاخر
الحلقه السابعه من برنامج هات من الاخر
رشح نجم الحلقه التاسعه من برنامج هات من الاخر