نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام الفلسفة والفكر والتنمية البشرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ما هى الفلسفة؟

الفلسفة
كلمة مشتقة من فيلاسوفيا و هي كلمة يونانية الأصل معناها الحرفي "محبة الحكمة" والفلسفه دائما تميل للتساؤل و التدقيق في كل شيء و البحث عن ماهيته و مظاهره
وقوانينه ومن اين اتى والى اين يذهب
المادة الأساسية للفلسفة مادة واسعة و متشعبة ترتبط بكل أصناف العلوم و ربما بكل جوانب الحياة ، و مع ذلك تبقى الفلسفة متفردة عن بقية العلوم و التخصصات . توصف الفلسفة احيانا بأنها " التفكير في التفكير " أي التفكير في طبيعة التفكير و التأمل و التدبر ، كما تعرف الفلسفة بأنها محاولة الإجابة عن الأسئلة الأساسية التي يطرحها الوجود و الكون . شهدت الفلسفة تطورات عديدة مهمة ، فمن الإغريق الذين أسسوا قواعد الفلسفة الأساسية كعلم يحاول بناء نظرة شمولية للكون ضمن إطار النظرة الواقعية ، إلى الفلاسفة المسلمين الذين تفاعلوا مع الإرث اليوناني دامجين إياه مع التجربة و محولين الفلسفة الواقعية إلى فلسفة إسمية ، إلى فلسفة العلم و التجربة في عصر النهضة ثم الفلسفات الوجودية و الإنسانية و مذاهب الحداثة و ما بعد الحداثة و العدمية . الفلسفة الحديثة حسب التقليد التحليلي في أمريكا الشمالية و المملكة المتحدة ، تتجه لأن تكون تقنية أكثر منها بحتة فهي تركز على المنطق و التحليل المفاهيمي conceptual analysis . ب مواضيع اهتماماتها تشمل نظرية المعرفة ، و الأخلاق ، طبيعة اللغة ، طبيعة العقل . هناك ثقافات و اتجاهات أخرى ترى الفلسفة بأنها دراسة الفن و العلوم ، فتكون نظرية عامة و دليل حياة شامل . و بهذا الفهم ، تصبح الفلسفة مهتمة بتحديد طريقة الحياة المثالية و ليست محاولة لفهم الحياة . في حين يعتبر الاتجاه التحليلي الفلسفة شيئا عمليا تجب ممارسته ، تعتبرها اتجاهات أخرى أساس المعرفة الذي يجب اتقانه و فهمه جيدا
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

للمزيد عن الفلسفه ومجالاتها وتاريخها
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%81%...B3%D9%81%D8%A9

المقال "ما هى الفلسفة؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
ouakrim
شكرا لك على الموضوع
Nile's Girl
شكرا على الموضوع بس انا دايما بحس ان الفلسفة تميل بعض الشئ الى التفكير في خالق للكون غير الله على الرغم من ان بعض الفلاسفة بنوا اعتقادهم في اصل الوجود على وجود الله وانه خالق هذا الوجود عشان كدة مبحبش ادرسها مع العلم اني طالبة في كلية اداب قسم فلسفة فهل في حد عنده نفس الاعتقاد ولا انا اعتقادي خاطئ
koki4
انا كمان طالبه فى كليه اداب قسم فلسفه
لا اعتقادك مش خاطى
ده بالعكس يعتبر معظم الفلاسفه اليونانين يبحثوا عن شى مادى خالق للكون غير الله
بس اللى انا عاوزة اعرفه هو مجرد اننا بندرس حاجه زى ديه
ده حرام ولا لا مع العلم اننا مش بنهتم باراهم لاننا مؤمنين بالله وبانه خالق للكون
بس بتعجبنى الفلسفه الاسلاميه
ودراسه علم الجمال
hero_ma
شكرااا على الزيارة والردود

انا شايف ان لازم الفلسفه وزى اى علم فى الكون فى النهاية بتودينا الى الايمان اكتر بالله والتامل فى عظمه اعماله فى الكون علشان كل ما بنكتشف حاجه جديده او قدرة عقليه او تناغم الطبيعه بشكل جميل وغريب دا بيدل على ان فيه خالق عظيم ورا كل دا

وبالنسبه للفلاسفه اليونان او غيرهم احنا بناخد الحاجه المفيده من الناحيه العملية مع عدم معارضه الدين زى ما فلاسفه العرب زمان عملو وقدمو الفلسفه بشكل جديد زى مثلا ابن رشد وغيره
Nile's Girl
كلامك صحيح ياهيرو بس انا مع كوكي في سؤالها هل حرام ندرسها ولا لا مع العلم باننا مؤمنين بالله سبحانه وتعالى وانه هو خالق هذا الكون بصراحة انا ساعات بخاف ادرسها وبعدين ارجع اقول انه طالما احنا مؤمنين بالله تعالى مفيش مشكلة من دراستها بس مش عارفة
hero_ma
انا مقدر قلقكم -مع انى مش بدرس فلسفه اصلا بس بحبها وبحب اقرا فيها- انا شايف برده ان طلما احنا مؤمنين بالله خلاص مفيش مشكله احنا ناخد كلامهم على انه زى معرفه الناس دى كانت بتفكر ازاى وازاى ان فكرهم وقف عند كدا ومقدروش يوصولو لوجود الله لكن حرام وحلال اعتقد ان دا علم ككل واذا حرمناه فبيبقى دا كدا تخلف

ويمكن دا احد اسباب تخلفنا دلوقتى لو رجعنا بالزمن لورا ايام نهضه الحضارة الاسلاميه هتلاقى ان العرب كانو منفتحين على الثقافات اخدو منها المفيد واللى مش هيفيد بحاجه جنبوه وهم كمان اللى ترجمو الكتب من اليونانيه للعربيه وطوعو الفلسفه اليونانيه لحد ما طلعلنا الفلسفه الاسلاميه وكذلك فى المسيحيه غيرو الفلسفه اليونانيه الوثينه الى فلسفه مسيحيه مؤمنه بوجود الله

فمعتقدش انهم كانو غلط احنا دلوقتى عملين زى مثلا واحد خايف يقرا كتاب لا يلاقى فيه كفر مع انه لو قراه صح هيلاقى فيه اسم الله ودلائل عظمته
Nile's Girl
ميرسي جدا ياهيرو على ردك
hero_ma
العفو و اتمنى انك تكونى مقتنعة
خير الدين
الاخ هيرو مشكور على الموضوع ،، ودايما مستنين مواضيعك المتميزة
وانا سعيد بالحوار الدئر بين الاخوة فكم هو شيق ومتحضر...
نتمنى التوفيق للجميع
hero_ma
شكرا لك يا خير الدين
وانا كمان سعيد بمساحه الحوار فى منتدانا الرائع
روميو
بصراحه انا مليش في الفلسفه والحبشتكانات دي

بس فيه سؤال بيطرح نفسه وانا بضم صوتي لصوته

وهو تعرف ايه عن المنطق
hero_ma
بصراحه انا مليش في الفلسفه والحبشتكانات دي

بس فيه سؤال بيطرح نفسه وانا بضم صوتي لصوته

وهو تعرف ايه عن المنطق
ولا انا لى فيها انا بس بحب اقرا فى الفلسفه وكدا

وبالنسبه للمنطق احلى اجابه للسوال ديما بتكون هى : إن الواحد لما يقع على الأرض مايحطش... منطق

وكل واحد ومنطقه

لكن المنطق بقى تعريفه هو : علم فلسفي يبحث في تماسك القضايا و الكلام ، التعريف الدقيق للمنطق موضع جدال إلا أن هناك اتفاقا على ان المنطق يحاول أن يقدم مؤشرات قد تكون صحيحة او خاطئة ليميز بين القضايا و الحجج الجيدة من السيئة .

للمزيد عن المنطق من ويكيبيديا: http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82
charif22
merciiiii , thanks
hishamragaa
الرجاء ارسال امتحان كادر علم النفس والاجتماع
زهير ابراهيم
في اعتقادي الفلسفة
تعني فرض واقع قد يكون موجود او لايكون
ودراسة ما يحيط بهذا الواقع
والوصول الى اسهل الطرق للتعامل معه
بمعنى دراسة الموجود من الاموجود
وظروف منشاءه اذا نشاء
وخلق منشاء له اذا لم يخلق
ومعرفة ما يحيط به
simo montada
موضوع جميل

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نموذج اجابة الفلسفة والمنطق للثانوية العامة 2013 الآن الاجابة النموذجية اختبار الفلسفة والمنطق 2013 الصف الثالث الثانوي
دور الفلسفة فى بناء الدولة
مفهوم علم الفلسفة
مفهوم الفلسفة في الإسلام
حول الفلسفة ونظامها