نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فتاه المنصورة اللى عايزة تبقى ولد: نفسى الناس تقول لى يا أحمد

طوال 15 عاماً هى عمرها عاشت هبة حياة مضطربة تركت على إثرها الدراسة فى الصف الخامس الابتدائى لعدم قدرتها على التواصل مع الآخرين بهذا الشكل، وعملت فى مصنع كعك وبسكويت، دون أن تؤكد للآخرين حقيقة ما يدور داخلها، وأخيراً اقتربت مشكلتها من الحل، عندما لاحظت والدتها أن طفلتها الصغيرة التى أصبحت فتاة قاربت على سن الزواج - حسب تقاليد بلدتها فى المنصورة - لم تظهر عليها علامات البلوغ، وعندما أخبرت والدها بذلك اصطحبها إلى الدكتور أسامة أبوالفتوح، طبيب النساء والتوليد فى مستشفى بلقاس، الذى أكد أنها ذكر ونصح والدها بالتوجه بها إلى مستشفى الجامعة، وهناك حينما فحصها د. مختار فريد أكد أنها تحتاج إلى جراحة تحويل جنس، لتفاجأ والدتها بأنها رزقت بولد بعد أن كانت أماً لثلاث بنات.
قالت هبة: «أنا فرحانة علشان هاعمل العملية، وأعيش ولد طبيعى»، وتابعت: «زمايلى البنات كانوا بيكلمونى كويس لكن لما عرفوا إنى هابقى ولد، بطلوا يكلمونى، وقاطعونى كلهم وعلشان كده مش قادرة أخرج الشارع، ولا أرجع المصنع لحد ما أخلص كل العمليات، وأكون ولد كامل، لأن فى ناس لسه بتسأل على هبة، وأنا نفسى الناس كلها تنسى اسم هبة وتقولى يا أحمد».
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وأضافت: «أنا مش خايفة ولا مكسوفة، لأن مافيش راجل بيخاف أو بينكسف، واللى هايقول لى يا هبة مش هارد عليه بعد كده، وبعد ما أخلص العمليات، هارجع أشتغل، وهاعمل مصنع للكعك والبسكويت خاص بى، وأساعد أبويا وأخواتى البنات علشان مش هايكون لهم حد غيرى».
وقال عبدالعزيز والد هبة: أعادت الحياة لأسرتى بالكامل بعد نشر قصتها وتبنى الدكتور كمال عبدالإله لحالتها وعرضه إجراء عمليات تعديل الجنس لها. وأضاف: «الخبر كان مفاجأة لنا لكن أنا فرحت لأن ربنا ماكنش رزقنى بأولاد وحسيت إن اللى حصل هدية من عند ربنا».

وأكد عبدالعزيز أن أهل بلدته بمجرد سماعهم للخبر، انكسف بعضهم من الحديث معه حول هذا الموضوع والبعض الآخر قال له: مبروك.

المقال "فتاه المنصورة اللى عايزة تبقى ولد: نفسى الناس تقول لى يا أحمد" نشر بواسطة: بتاريخ:
امو

سبحان الله
ثاااااااااانكس ع الخبر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اعشاب الميرمية ومعلومات مهمة عنها تهم كل بنت فى حياتها اللى جاية وخصوصا اللى عايزة اولاد
ديكورات حمامات فاخرة تعالوا شوفوا الناس اللي عايشة صح...
احذية رياضية سبورت للي عايزة تبقى انيقة تناسب جميع الاذواق
لو عايزة تبقى دلوعة أتفضلى برجليك اليمين