نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو"كشف كذب وتضليل مسلسل الجماعه على القاهرة اليوم"

بسم الله الرحمن الرحيم

فى البرنامج الشهير القاهرة اليوم كشف كذب وتضليل مسلسل الجماعه

الفيديو مقسم على اربع اجزاء

الجزء الاول

الجزء الثانى

الجزء الثالث

الجزء الرابع

المقال "بالفيديو"كشف كذب وتضليل مسلسل الجماعه على القاهرة اليوم"" نشر بواسطة: بتاريخ:
ertuio
مسلسل الجماعة كشف تضليل الاخوان
mero show
مسلسل فاشل اصلا
bodi2017
فعلا مسلسل فاشل
lovestory2010
الف شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــكر
prinsnezar
انا المسلسل عاجبنى جدا و فيه الكثير من الحقيقة
طمطم995
يعنى الغش والتضليل فى المسلسل وبس الجماعةنفسهةاكبر ضلال حديقلى هما عملوا ايةلمصرمن يوم نشاءتهم دول جماعةكذب وكلام فى كلام
himasat
شكراااااااااااا مااااااااااان
bodi2017
الف شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــكر
انا المسلسل عاجبنى جدا و فيه الكثير من الحقيقة
يعنى الغش والتضليل فى المسلسل وبس الجماعةنفسهةاكبر ضلال حديقلى هما عملوا ايةلمصرمن يوم نشاءتهم دول جماعةكذب وكلام فى كلام
شكراااااااااااا مااااااااااان
شكرا على الردود مرسى كتير
ايمن شوقى
الاخوة الى مش عرفين اى حاجه فى اى حاجه وبيهجموا جماعة الاخوان المسلمين ومش عرفين هم بيهجموا الاخوان بسبب ايه ,واحد منهم بيقول عشان بيدخلوا السياسه فى الدين وعيزين السلطه طيب ودى فيها ايه هى السياسه فى الدين حرام او الوصول للسطه من الكبائر والمسلم الى يفصل الدين عن السياسه او يفصل الدين عن الدوله حكمه فى الشريعة هو الكفر
ostaz4u
يا إخوانى بلاش كلام على الفاضى وخلاص اللى بيقول الإخوان عملوا إيه طيب وغيرهم اللى بقاله سنين كاتم على أنفاسنا عمل إيه هم كانوا مسكوا حاجة فى الدولة علشان نشوف هما عملوا ولا لأ وبعدين وحيد حامد معروف بإذدرائه للشيوخ وللإخوان فى كل أعماله الفنية وبعدين ده هاجم الدعاة كمان هو أنتم ماشفتوش الحلقة اللى كان فيها شيخ بيقلد عمرو خالد وكان رئيس القناة الفضائية بيتهمه إنه شيخ ممثل وما بيعرفش حاجة وإنه بيقرأ من الكتب وإن الفضائيات هى اللى عملتوا نجم ياريت اللى ينتقد الإخوان يقول لنا غيرهم عملوا إيه وهم ماسكين مقاليد البلد
Alotthank you
عصفور المطر
المسلسل من انجح المسلسات التى عرضت فى رمضان ..
ان لم تكن انجحها على الاطلاق..
المسلسل يرصد وقائع حقبيقية رواها حسن البنا نفسه ورواها المقربين منه..
ولم يخترع وحيد حامد او يرصد اشياء من وحى الخيال..
لانه يعلم مدى وصول الاخوان للشارع المصرى وسيطرتهم على رؤوس الناس..بتمسحهم فى الدين..
من وجهة نظرى ان ما يحكيه المسلسل هو اقل القليل عن الاخوان وحقيقتهم ..
وقولى من واقع تجربة شخصية معهم لانى كنت قريبا منهم..او بالمعنى الاصح كنت واحدا منهم..
واعرف دهاليز ..واساليب اللعبة جيدا..
bodi2017
الاخوة الى مش عرفين اى حاجه فى اى حاجه وبيهجموا جماعة الاخوان المسلمين ومش عرفين هم بيهجموا الاخوان بسبب ايه ,واحد منهم بيقول عشان بيدخلوا السياسه فى الدين وعيزين السلطه طيب ودى فيها ايه هى السياسه فى الدين حرام او الوصول للسطه من الكبائر والمسلم الى يفصل الدين عن السياسه او يفصل الدين عن الدوله حكمه فى الشريعة هو الكفر
يا إخوانى بلاش كلام على الفاضى وخلاص اللى بيقول الإخوان عملوا إيه طيب وغيرهم اللى بقاله سنين كاتم على أنفاسنا عمل إيه هم كانوا مسكوا حاجة فى الدولة علشان نشوف هما عملوا ولا لأ وبعدين وحيد حامد معروف بإذدرائه للشيوخ وللإخوان فى كل أعماله الفنية وبعدين ده هاجم الدعاة كمان هو أنتم ماشفتوش الحلقة اللى كان فيها شيخ بيقلد عمرو خالد وكان رئيس القناة الفضائية بيتهمه إنه شيخ ممثل وما بيعرفش حاجة وإنه بيقرأ من الكتب وإن الفضائيات هى اللى عملتوا نجم ياريت اللى ينتقد الإخوان يقول لنا غيرهم عملوا إيه وهم ماسكين مقاليد البلد
احب اعقب اى شىء لو بسيط بيأثر وبصراحه الاصح اننا نمشى على الشريعه الاسلاميه وان القوانين بتاعتنا دى قوانين فرنسيه وكمان الفرنسيين لاغوها
tarek_2111
مسلسل جميل
bodi2017
بردك احب اقول اى مسلسل بيبقى فيه حشو وده طبعا للاثاره
وانا مش بنحاز لطرف على حساب طرف اخر ولكن لازم نرصد الحقيقة الواقعه وبلاش الزيادات
tarek_2111
بردك احب اقول اى مسلسل بيبقى فيه حشو وده طبعا للاثاره
وانا مش بنحاز لطرف على حساب طرف اخر ولكن لازم نرصد الحقيقة الواقعه وبلاش الزيادات
انا معرفش حاجه عن جماعه الاخوان او فكره
المسلسل قربنى من الجماعه دى وحبته
ومبهور بالام العظيم حسن البنا
bodi2017
حسن البنا مثال للشخصيات الخطيره على الاسلام
thezoro_112
حسن البنا مثال للشخصيات الخطيره على الاسلام
يعنى اية حضرتك الامام حسن البنا
مثال للشخصيات الخطيرة

على

الاسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟

وضح قولك وفسره وبالادلة والا لا تقوله
thezoro_112
لانه يعلم مدى وصول الاخوان للشارع المصرى وسيطرتهم على رؤوس الناس..بتمسحهم فى الدين..
وقولى من واقع تجربة شخصية معهم لانى كنت قريبا منهم..او بالمعنى الاصح كنت واحدا منهم..
أولا : المسلسل لازم يكون من انجح المسلسلات لأنه يتحدث عن شخصية عظيمة

وعن جماعة كبيرة ومنتشرة في العالم الاسلامي عامة ومصر خاصة

فبيتفرج علي المسلسل اتباع الجماعة واعدائها والنقاد والمحللون والمذيعون ليأخذوا شهرة اكثر

لبرامجهم التليفزيونية وكله فى مصلحة الانتاج وفريق العمل

ثانيا : طب يا أخي اتفرج حلو حتى على الفيديو اللى انت بترد عليه وشوف اللوا بيقول اية بنفسه

وبينقضه تانى وحسبي الله ونعم الوكيل وأنت بتقول ان الاحداث دى اللى راويها هو الامام وقد جاء في

المسلسل ان الراوى على لسانه الفلاش باك جاء من وكيل نيابة امن الدولة وهو يقرأ من كتاب مذكرات

الدعوة والداعية للإمام الشهيد حسن البنا وانا أدعوك أخى الفاضل لتقرأ الكتاب من هنــــــا

http://www.ikhwanonline.com/Article....1695&SecID=373

او تحميله من هنا لتعرف الحقيقة اللى المفروض المسلسل بيقولها من المصدر اللى هو وضحه فى المسلسل من هنــــــــــــا
http://www.ikhwanonline.com/Data/2009/7/19/daawa.pdf
thezoro_112

يا ريت يا أخي تقولنا اية هى حقيقة الاخوان من وجهة نظرك
التى جاء المسلسل ببعض منها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وانت بقول انك كنت واحد منهم
يا ريت تقول لى ولكل اعضاء المنتدى اية سبب دخولك الاخوان ؟؟؟؟؟؟؟

واية اللى شوفته معاهم وكنتم بتعملوه مع بعض ؟؟؟؟؟؟؟

وهل هم كانوا بيعينوك على الصلاة والعبادة والطاعة لله وللوالدين ؟؟؟؟؟؟؟

ولا كانوا بيعينوك على المعصية وعقوق الوالدين ؟؟؟؟؟؟؟

ولا كانوا سيبينك كدة مع نفسك مش معبرينك
ومش فارقة معاهم بتصلى وتطيع ربنا ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟

وياريت تقولنا على حكاية الدهاليز واللعبة بالتفصيل ؟؟؟؟؟؟؟

بما انك كنت واحد منهم وبتقول انك كنت عارف كل حاجة فى كل حاجة !!!!

وحكمت عليهم من وجهة نظرك انهم ............ ياريت تكتب انت وصفك ليهم بالظبط

ويا ريت كل كلمة تقولها تكون مرفقة باحداث ووقائع وتفاصيل حقيقية بعيدة عن الكلام الكثير على الفاضي

وأنا وكل أعضاء المنتدي في انتظار الرد الوافي الشافي
Ahmad shata
يا جماعه
انا اصلا مش شوفت المسلسل ده
ولا اى مسلسل خالص والحمد لله
كلام فاضى نفسى اعرف ازاى بتقدروا تشاهدوا المسلسلات دى
bodi2017
يعنى اية حضرتك الامام حسن البنا
مثال للشخصيات الخطيرة

على

الاسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟

وضح قولك وفسره وبالادلة والا لا تقوله
ماذا فعلوا الاخوان المسلمين تجاه مصر لم يفعلوا شىء كل اللى بيعملوه انهم بيتكملوا وبيفتوا وكل فتواهم خاطئه واشهد على الفتوى الشهيره ان السجائر لا تفطر ده كلام والله
انا هحاول ارفع الفيديوهات الى معايا وتحكم يا باشا

يا جماعه
انا اصلا مش شوفت المسلسل ده
ولا اى مسلسل خالص والحمد لله
كلام فاضى نفسى اعرف ازاى بتقدروا تشاهدوا المسلسلات دى
معاك حق بس احنا بتكلم عن شخصيه عامه مش على تفاهه
ostaz4u
المسلسل بيجامل الحكومة ضد غلإخوان والدليل العبارة الشهير فى المسلسل وهى (السياسة تفسد الدين والدين يفسد السياسة ) وطبعا كل ده علشان نجاح الإخوان بعدد كبير فى الإنتخابات الماضية لمجلس الشعب وعلى فكرة هذه المقولة علمانية جدا فالدين لا ينفصل عن الحياة وعندما كان يحكم الرسول والخلفاء الراشدين كانوا يحكمون بالدين والشريعة يعنى وحيد حامد بيخرف لصالح الحكومة وبعدين أن نفسى اللى يهاجم الإخوان من الإخوة الأعضاء وبيذكر إن لهم عيوب كثيرة وللأسف لا يذكر منها شىء ياريت يقولنا حتى إيه هى مميزات الناس التانية طالما من وجهة نظره الخاطئة الإخوان كلهم عيوب
meme banota
على فكرة المسلسل جامد جدا وبيحكى حاجات كتيرة صح مية فى المية
وبيعرفنا حاجات فى تاريخنا مهمة جدا يمكن فية شوية تناقضات بس هو ناجح جدا جدا
zozo_tota
mshmsha2009
الفيديوهات مش ظاهرة عندى مش عارفة لية
بس انا رأى ان المسلسل اكتر من رائع ومش منحاز لاى جهة

لان ببساطة شعب مصر عبارة عن شوية ناس صغيرة كويسين وشوية كتار وحشين وشوية مش عارفين حاجة ومشوية مش فاهمين حاجة وشوية منافقين وشوية استغلالين وشوية بيصقفوا فى الهيصة وخلاص ودا حال كل الناس على الارض والجماعة بتاعت الاخوان دى عبارة عن شوية ناس من دول مهماش جماعة مطهرة ولا معصومة من الخطأ دا غير ان الجماعة دى لسة نازعة السلاح من وقت قريب وقبل كدا السلاح والعنف كان وسيلتها لحقنا ننسى
وكذلك حسن البنا كان بنى ادم ومكنش شيخ ولا دارس اصول دين دا كان مدرس مهوشاش نبى ولا مرسل ولا معصوم من الخطأ انا بلاقى الناس بتهاجم الى بيهاجم حسن البنا دا على انة بيهاجم الاسلام كأن الاسلام ممثل فى حسن البنا .

لا والاقيلك حاجات غريبة الاقى حد طالع يقول ان ان فصل الدين عن السياسة دا كفر مش عارفة انهى شيخ محترم الى قال الكلام دا ولا احنا خلاص بقينا مفتين وشيوخ وبنفتى يا جماعة كلة كفر او التكفير دى كلمة صعبة جدا لو حد عارف عقوبتها اية مكنش قالها اصلا
انا رأى ان بلد زى مصر لازم يبقا فيها الدين بعيد عن السياسة لان احنا دولة بمنتهى البساطة متعددة الاديان والمذاهب يعنى مش عايشين فى الدنيا وحدنا
يعنى هايبقا اى شعور حضرتكم لو بقيت جمهورية مصر المسحية والمعملات يقيت على الدين دا اكيد هاتبقوا مش مرتاحين ومضايقين
كذلك اخوانا المسحين الى هما عددهم مش قليل
د
دا غير المذاهب المتعددة ياترا هاتبقا سنية ولا شعية ولا صوفية

يا جماعة صدقونى من الحل ان احنا نحط كلمة اسلامية او مسحية جمب اسم الدولة
الحل ان احنا الى نتغير كل واحد بيقلولك انا عاوز البلد كويسة وعاوز وعاوز وعاوز وتلاقية مبهدل الدنيا
الحل يا جماعة ان كل واحد يتقى ربنا فى نفسة والى حوالية ويتقى ربنا فى معملاتة وسلوكة ويلتزموا بدنهم شوية سواء مسلمين او مسحين وساعتها بلدنا هاتبقا احسن بلد
bodi2017
الفيديوهات مش ظاهرة عندى مش عارفة لية
بس انا رأى ان المسلسل اكتر من رائع ومش منحاز لاى جهة

لان ببساطة شعب مصر عبارة عن شوية ناس صغيرة كويسين وشوية كتار وحشين وشوية مش عارفين حاجة ومشوية مش فاهمين حاجة وشوية منافقين وشوية استغلالين وشوية بيصقفوا فى الهيصة وخلاص ودا حال كل الناس على الارض والجماعة بتاعت الاخوان دى عبارة عن شوية ناس من دول مهماش جماعة مطهرة ولا معصومة من الخطأ دا غير ان الجماعة دى لسة نازعة السلاح من وقت قريب وقبل كدا السلاح والعنف كان وسيلتها لحقنا ننسى
وكذلك حسن البنا كان بنى ادم ومكنش شيخ ولا دارس اصول دين دا كان مدرس مهوشاش نبى ولا مرسل ولا معصوم من الخطأ انا بلاقى الناس بتهاجم الى بيهاجم حسن البنا دا على انة بيهاجم الاسلام كأن الاسلام ممثل فى حسن البنا .

لا والاقيلك حاجات غريبة الاقى حد طالع يقول ان ان فصل الدين عن السياسة دا كفر مش عارفة انهى شيخ محترم الى قال الكلام دا ولا احنا خلاص بقينا مفتين وشيوخ وبنفتى يا جماعة كلة كفر او التكفير دى كلمة صعبة جدا لو حد عارف عقوبتها اية مكنش قالها اصلا
انا رأى ان بلد زى مصر لازم يبقا فيها الدين بعيد عن السياسة لان احنا دولة بمنتهى البساطة متعددة الاديان والمذاهب يعنى مش عايشين فى الدنيا وحدنا
يعنى هايبقا اى شعور حضرتكم لو بقيت جمهورية مصر المسحية والمعملات يقيت على الدين دا اكيد هاتبقوا مش مرتاحين ومضايقين
كذلك اخوانا المسحين الى هما عددهم مش قليل
د
دا غير المذاهب المتعددة ياترا هاتبقا سنية ولا شعية ولا صوفية

يا جماعة صدقونى من الحل ان احنا نحط كلمة اسلامية او مسحية جمب اسم الدولة
الحل ان احنا الى نتغير كل واحد بيقلولك انا عاوز البلد كويسة وعاوز وعاوز وعاوز وتلاقية مبهدل الدنيا
الحل يا جماعة ان كل واحد يتقى ربنا فى نفسة والى حوالية ويتقى ربنا فى معملاتة وسلوكة ويلتزموا بدنهم شوية سواء مسلمين او مسحين وساعتها بلدنا هاتبقا احسن بلد
اتفق معاك فى الجزء الاول والثانى من الكلام لكن باقى الكلام ده صعب شويه
انا رأيى ان اى حد بيحاول يخلط الاسلام بالعنف هو انسان لا يستحق اى تقدير واللى على راسه بطحه ...........
mshmsha2009
اتفق معاك فى الجزء الاول والثانى من الكلام لكن باقى الكلام ده صعب شويه
انا رأيى ان اى حد بيحاول يخلط الاسلام بالعنف هو انسان لا يستحق اى تقدير واللى على راسه بطحه ...........
رد غريب وخصوصا انى مجبتش الكلام دا من عندى فى اعمال عنق واعمال ارهابية اصحابها عملوها باسم الاسلام ومصر عانات من الارهاب الى كان واخد الدين واجهة لة والعالم بردة عانا من الارهاب الى كان واخد الدين الاسلامى واجهة لة ودا كلام موجود فى التاريخ
وزى ما انت عارف فى جماعات ارهابية كان الدين وجهاتها بس دلوقتى ربنا كرمهم (والى على راسة بطحة )
مش عارفة انا بس الى فاكرة الكلام دا ولا اية ولا الناس فقدت الذاكرة

بس انا اتفق معاك فى حاجة واحدة ان الى يخلط الاسلام بالعنف يبقا بنى ادم لايستحق اى تقدير والى يستخدم العنف اصلا لايستحق انة يتقال علية انسان او ان حد يحترمة
لان الاسلام دين سامى ودين سلام ميصحش ان يدخل فية سلاح او عنف او ترهيب الابرياء او قتل الناس بغير الحق والى يعمل كدا سواء زمان او دلوقتى يبقا منافق بيستخدم الدين لاغراضة المريضة
فعلا لايستحق اى تقدير وانا متاكدة انك هاتتفق معايا فى الموضوع دا
bodi2017
رد غريب وخصوصا انى مجبتش الكلام دا من عندى فى اعمال عنق واعمال ارهابية اصحابها عملوها باسم الاسلام ومصر عانات من الارهاب الى كان واخد الدين واجهة لة والعالم بردة عانا من الارهاب الى كان واخد الدين الاسلامى واجهة لة ودا كلام موجود فى التاريخ
وزى ما انت عارف فى جماعات ارهابية كان الدين وجهاتها بس دلوقتى ربنا كرمهم (والى على راسة بطحة )
مش عارفة انا بس الى فاكرة الكلام دا ولا اية ولا الناس فقدت الذاكرة

بس انا اتفق معاك فى حاجة واحدة ان الى يخلط الاسلام بالعنف يبقا بنى ادم لايستحق اى تقدير والى يستخدم العنف اصلا لايستحق انة يتقال علية انسان او ان حد يحترمة
لان الاسلام دين سامى ودين سلام ميصحش ان يدخل فية سلاح او عنف او ترهيب الابرياء او قتل الناس بغير الحق والى يعمل كدا سواء زمان او دلوقتى يبقا منافق بيستخدم الدين لاغراضة المريضة
فعلا لايستحق اى تقدير وانا متاكدة انك هاتتفق معايا فى الموضوع دا
فعلا الكلام صح وانا اتفق فيه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو أردوغان بجامعة القاهرة اليوم : يهتف بالعربية "يا مصر يا أم الدنيا" و"ارفع راسك فوق إنت مصري"
بالفيديو :: برنامج القاهرة اليوم وأستضافة " إسماعيل هنية" رئيس الوزراء الفلسطينى ولقائه مع عمرو أديب
بالفيديو.. عمرو أديب لطوني خليفة: سأعتزل "القاهرة اليوم" في 2010