نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو"كشف كذب وتضليل مسلسل الجماعه على القاهرة اليوم"

احبائى السلام عليكم
أولا أشكر الإداره على تركها مجال للنقاش
ثانيا
أشكر صاحب الموضوع على نقله للفديوهات
وعلى فكره الفيلم ناجح لأنه خلى الناس تقرا كتب الإخوان وتسعى لمعرفة تاريخهم,, ودا إنجاز
وأخيرا
الأخ الى بيقول الجماعه عملت إيه لمصر
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حبيب قلبى لما تكون مش عارف إيه الى بيحصل فى بلدك متتكلمش
أولا أنت بتتكلم عن ناس ملهمش سلطه أًصلا غير أنهم ينزلو الشوارع ويدعو الناس للحق
وعلشان كده بيعتقلوهم لأنهم بيقولو الى الحكام فيه باطل وأن الإسلام بيقول كذا وكذا
أيام زمان مكنش في حاجه أسمها حجاب (دا لسه ف أيام السادات وعبد الناصر)
كانت البنت متتحجبش إلا أما تتجوز
أو متتحجبش أصلا(أسأل والدتيك ياطيب)
الإخوان غيرو المفاهيم الباطله دى كلها والى كانت بتنشرها الحكومه فى الإعلام الخاص بيهم
الإخوان لما دخلو مجلش الشعب ,,قل النصب الى بيحصل على الشعب
لأن بقى فى رقابه عادله وهما نواب الشعب من جماعة الإخوان
أنت تعرف أن فى مصنع ف الجيزه أسمه (مصنع البلاستك) المصنع دا ياباشا واخد مساحه كبيره جدا,, والأخ فلان الى مؤيد من الحزب الوطنى أشتراه برخص التراب
مين الى تطلع الفضيحه دى .. الى أنت ولا تعرف عنها حاجه
أنا أقولك الإخوان
مين الى خلا الناس تبقى ماليا الجوامع وترجع وتفكر لربها.؟
الإخوان
فى حرب 48 لما أفرجو عن الإخوان المعتقلين فى سجون الظلم المصرى
وقالو يخلصو منهم فى الحرب ودخلوهم علشان (يتكلو على الله ويحصلو الإمام ويبقو شهداء)
إيه الى حصل
أنت متعرفش
أنا أقولك
هما الوحيدين الى وصلو لحد مدينة بيت المقدس
وإسرائيل قدمت شكوى لمصر وبالتالى خدو الأمر بالإنسحاب(بحجة الأسلحه الفاسده والى كانت حقيقه بس كان النصر قريب)
أنت وأنت ماشى ف الشارع ف أى حته فمصر
مش بتلاقى يفط زرقاء مكتوب فيها ذكر +أسم الشارع... مين الى عملها..؟ أكيد مش الحزب الوطنى
وبرضه أكيد أنت مش عارف
أنا أقولك
الإخوان
طب ليه أنت مش بتعرف دا كله.؟
لأن الإخوان بيعملو الحجات دى فى السر
مش منتظرين حد يجي ويقول دول عملو كذا فبلدنا ولا فهمونا وعلمونا
والتوفيق ليهم هيكون من ربنا
+ أن كل الحاجات الى بيعملوها دى بتكون فى السر لأن الأمن لو خد باله فكل أخ ساهم ف نشر الخير المعتقل هيكون مصيره
حبيب قلبى أعرفك حاجه
الأستاذ عمرو خالد إخوان علشان كده نفوه
وأقولك حاجه كمان
حماس إخوان والى دعا لتأسيسها الإمام الشهيد رحمه الله وأخد بكلامه الشيخ الشهيد برضه أحمد يس
قبل ما تقول حاجه أبقى أقرأ وأفهم وأتثقف
علشان متشجعش الضلال وأنت متقصدش
تحياتى,

المقال "بالفيديو"كشف كذب وتضليل مسلسل الجماعه على القاهرة اليوم"" نشر بواسطة: بتاريخ:
Life LiNe 4HosT
رد غريب وخصوصا انى مجبتش الكلام دا من عندى فى اعمال عنق واعمال ارهابية اصحابها عملوها باسم الاسلام ومصر عانات من الارهاب الى كان واخد الدين واجهة لة والعالم بردة عانا من الارهاب الى كان واخد الدين الاسلامى واجهة لة ودا كلام موجود فى التاريخ
وزى ما انت عارف فى جماعات ارهابية كان الدين وجهاتها بس دلوقتى ربنا كرمهم (والى على راسة بطحة )
مش عارفة انا بس الى فاكرة الكلام دا ولا اية ولا الناس فقدت الذاكرة

بس انا اتفق معاك فى حاجة واحدة ان الى يخلط الاسلام بالعنف يبقا بنى ادم لايستحق اى تقدير والى يستخدم العنف اصلا لايستحق انة يتقال علية انسان او ان حد يحترمة
لان الاسلام دين سامى ودين سلام ميصحش ان يدخل فية سلاح او عنف او ترهيب الابرياء او قتل الناس بغير الحق والى يعمل كدا سواء زمان او دلوقتى يبقا منافق بيستخدم الدين لاغراضة المريضة
فعلا لايستحق اى تقدير وانا متاكدة انك هاتتفق معايا فى الموضوع دا
حبيب قلبى.. متخليش الإعلام الفاسد يأثر عليك
كلامك دا مش جايبه غير من جرايد وأفلام وبرامج إعلاميه
أتحداك لو التاريخ ذكر أن الجماعه عملت إى عمليه إرهابيه
دى نقطه
النقطه التانيه الإمام كان بيعلم أبناء الجماعه الأمور العسكريه مش علشان يروح يقتلك وأنت ف بيتك ولا يشرد طفل من أطفال أى مصرى
لا ياحبى السلاح أصلا ما أستخدمهوش فى كده
أيام الإمام الشهيد الله يرحمه كان فى إحتلال
وكانت الحكومه متعاونه مع الإحتلال فكان لازم الى يحرر الشعب أحد أبنائها
مسكو فى دى وقالو إرهاب عادى زى ما بيقولو على حماس كده دلوقتى ههههه مهو التاريخ بيعيد نفسه
ولو أنت شايف أن الى بيحرر بلده إرهابى يبقى تسيب دينك أحسن
لأن الرسول والصحابه عاشو على الفتوحات الإسلاميه(مش بس تحرير بلادهم من الظلم لأ دا كانو هما الى بيبدأ ويروحو يفتحو البلد جت بالسلم جت مجتش يبقى بالسيف)
ياشباب إذا جائكم فاسق بنبأ فتبينو عسى أن تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا مافعلتم به نادمين>>فيما معناه وليست الأيه نفسها
الى عايز يتعرض لأى شخص مش بس الجماعه يجيب أدلته ميجبليش جرنان حكومى ولا كارتون إعلامى
لأ يجيب كتاب شهده التاريخ
وكتبه المؤرخين
أو كتاب كتبه الإمام بنفسه
أو حتى من على موقع الإخوان
مش عايزين ناكل فى لحم ناس كل هدفها ترجع الأمه لرشدها الإسلامى بدل ماهيا عايشه فى وهم تقليد الغرب والقموع تحت حمايتهم..
bodi2017
احبائى السلام عليكم
أولا أشكر الإداره على تركها مجال للنقاش
ثانيا
أشكر صاحب الموضوع على نقله للفديوهات
وعلى فكره الفيلم ناجح لأنه خلى الناس تقرا كتب الإخوان وتسعى لمعرفة تاريخهم,, ودا إنجاز
وأخيرا
الأخ الى بيقول الجماعه عملت إيه لمصر
حبيب قلبى لما تكون مش عارف إيه الى بيحصل فى بلدك متتكلمش
أولا أنت بتتكلم عن ناس ملهمش سلطه أًصلا غير أنهم ينزلو الشوارع ويدعو الناس للحق
وعلشان كده بيعتقلوهم لأنهم بيقولو الى الحكام فيه باطل وأن الإسلام بيقول كذا وكذا
أيام زمان مكنش في حاجه أسمها حجاب (دا لسه ف أيام السادات وعبد الناصر)
كانت البنت متتحجبش إلا أما تتجوز
أو متتحجبش أصلا(أسأل والدتيك ياطيب)
الإخوان غيرو المفاهيم الباطله دى كلها والى كانت بتنشرها الحكومه فى الإعلام الخاص بيهم
الإخوان لما دخلو مجلش الشعب ,,قل النصب الى بيحصل على الشعب
لأن بقى فى رقابه عادله وهما نواب الشعب من جماعة الإخوان
أنت تعرف أن فى مصنع ف الجيزه أسمه (مصنع البلاستك) المصنع دا ياباشا واخد مساحه كبيره جدا,, والأخ فلان الى مؤيد من الحزب الوطنى أشتراه برخص التراب
مين الى تطلع الفضيحه دى .. الى أنت ولا تعرف عنها حاجه
أنا أقولك الإخوان
مين الى خلا الناس تبقى ماليا الجوامع وترجع وتفكر لربها.؟
الإخوان
فى حرب 48 لما أفرجو عن الإخوان المعتقلين فى سجون الظلم المصرى
وقالو يخلصو منهم فى الحرب ودخلوهم علشان (يتكلو على الله ويحصلو الإمام ويبقو شهداء)
إيه الى حصل
أنت متعرفش
أنا أقولك
هما الوحيدين الى وصلو لحد مدينة بيت المقدس
وإسرائيل قدمت شكوى لمصر وبالتالى خدو الأمر بالإنسحاب(بحجة الأسلحه الفاسده والى كانت حقيقه بس كان النصر قريب)
أنت وأنت ماشى ف الشارع ف أى حته فمصر
مش بتلاقى يفط زرقاء مكتوب فيها ذكر +أسم الشارع... مين الى عملها..؟ أكيد مش الحزب الوطنى
وبرضه أكيد أنت مش عارف
أنا أقولك
الإخوان
طب ليه أنت مش بتعرف دا كله.؟
لأن الإخوان بيعملو الحجات دى فى السر
مش منتظرين حد يجي ويقول دول عملو كذا فبلدنا ولا فهمونا وعلمونا
والتوفيق ليهم هيكون من ربنا
+ أن كل الحاجات الى بيعملوها دى بتكون فى السر لأن الأمن لو خد باله فكل أخ ساهم ف نشر الخير المعتقل هيكون مصيره
حبيب قلبى أعرفك حاجه
الأستاذ عمرو خالد إخوان علشان كده نفوه
وأقولك حاجه كمان
حماس إخوان والى دعا لتأسيسها الإمام الشهيد رحمه الله وأخد بكلامه الشيخ الشهيد برضه أحمد يس
قبل ما تقول حاجه أبقى أقرأ وأفهم وأتثقف
علشان متشجعش الضلال وأنت متقصدش
تحياتى,
اولا اشكرك لردك
ثانيا كلامك حلو بس فى نقاط ضعف كتير حضرتك بتقول الاخوان هما اللى قللوا الفساد فى البلد بس انا مش شايف بصراحه لو انت حاسس ان الفساد بيقل دى حاجة ترجعلك
ثالثا الاخوان بيخلطوا الاسلام بالعنف وربنا حرم كده
رابعا بيفتوا فتوى خاطئه وعندى ادله منها الفتوى الشهيره لحسن البنا بأن السجائر لا تفطر يا راجل ده كلام
خامسا الشيخ محمد الزغبى العالم الجليل فى برنامجه على قناه خليجية عمل استفتاء على مين اخطر شخصيه على الاسلام تصور طلع مين " البنا"
سادسا انا اعلم ان كل نظام ليس فاسد ككل ولكن فيه مميزات ايضا بأنه نشر العوه ولكن عيوبه اكتر نشرها بالعنف
تقبل ردى
Life LiNe 4HosT
حبيب قلبى كلامك أنت الى كله نقاط ضعف هخليك تضحك على نفسك دلوقتى
أنا واخد إقتباس ورادد عليك ف الإقتباس
اولا اشكرك لردك
ثانيا كلامك حلو متشكر بس فى نقاط ضعف كتير حضرتك بتقول الاخوان هما اللى قللوا الفساد فى البلد بس انا مش شايف بصراحه لو انت حاسس ان الفساد بيقل دى حاجة ترجعلك<<<أنا قلت الفساد قل ودى الحقيقه هقولك كلام تسقل عليه الوالد أو الوالده أو الجد أو الجد المتوفر منهم أسأله كده أو أسألها الحجاب كان نظامه إيه زمان
هتقولك أو هيقولك كانت الى عايزه تلبس الحجاب تلبسه من ورا أهلها
ههههه
طب مين الى عمل كده (أفلامنا) ومين الى خلا دلوقتى الأم بتقول لبنتها أتحجبى(أغلب الأمهات ) الإخوان دى نقطه
ثالثا الاخوان بيخلطوا الاسلام بالعنف وربنا حرم كده <<<ياحبيبى قلتلك ووضحت النقطه دى وقلت الى عايز يقول أن الإخوان بيخلطو الإسلام بالعنف يجيب دليله بحاجه هما عملوها من كتب التاريخ متجيش تقولى فى فيلم كذا ضربو أم محمد علشان هزعل منك
رابعا بيفتوا فتوى خاطئه وعندى ادله منها الفتوى الشهيره لحسن البنا بأن السجائر لا تفطر يا راجل ده كلام <<جه الوقت الى تضحك فيه على نفسك ياباشا الإمام البنا مات بقاله أكتر من 20 سنه الفتوه دى طلعت فى رمضان الى قبل الى فات والى عملها مكنش أسمه حسن البنا كان أسمه البنا وما أعتقدش أنه يقربله ف شى دا تشابه أسماء
بتحسسنى بالى قال أن محمد نور أخو عمود النور ههههههه
خامسا الشيخ محمد الزغبى العالم الجليل فى برنامجه على قناه خليجية عمل استفتاء على مين اخطر شخصيه على الاسلام تصور طلع مين " البنا" <<< بصراحه أنا مش عارف ليه بتقتنع بتمثليات التلفزيون .. أما أخطر شخصيه على الإسلام كان البنا أمال بوش يبقى إيه أخطر شخصيه على المسيحيه..؟ولا على الإسرائيليه .. أنت بتتكلم فى واحد حاول يحرك شعبه للدين+يحرر أرضه من المعتدين والتاريخ بيقول كده أى حد تانى دلوقتى يقول الى عايز يقوله حتى لو مفتى الجمهوريه يعنى هنكدب التاريخ ونصدقه هو..!!
سادسا انا اعلم ان كل نظام ليس فاسد ككل ولكن فيه مميزات ايضا بأنه نشر العوه ولكن عيوبه اكتر نشرها بالعنف << للأسف الى فدماغك فدماغك مفيش فايده أنت مقتنع بفكره ومش ناوى تسمع الحق بيقول إيه
تقبل ردى << ردك على راسى ياحبى
Life LiNe 4HosT
أرجو وأتمنى أن الى عايز يناقشنى فى حاجه يكون قرا كلامى كله
علشان معدش فى نفس النقطه كل شويه
ألف شكر ويارب نور عقولنا بالحق
mshmsha2009
حبيب قلبى.. متخليش الإعلام الفاسد يأثر عليك
كلامك دا مش جايبه غير من جرايد وأفلام وبرامج إعلاميه
أتحداك لو التاريخ ذكر أن الجماعه عملت إى عمليه إرهابيه
دى نقطه
النقطه التانيه الإمام كان بيعلم أبناء الجماعه الأمور العسكريه مش علشان يروح يقتلك وأنت ف بيتك ولا يشرد طفل من أطفال أى مصرى
لا ياحبى السلاح أصلا ما أستخدمهوش فى كده
أيام الإمام الشهيد الله يرحمه كان فى إحتلال
وكانت الحكومه متعاونه مع الإحتلال فكان لازم الى يحرر الشعب أحد أبنائها
مسكو فى دى وقالو إرهاب عادى زى ما بيقولو على حماس كده دلوقتى ههههه مهو التاريخ بيعيد نفسه
ولو أنت شايف أن الى بيحرر بلده إرهابى يبقى تسيب دينك أحسن
لأن الرسول والصحابه عاشو على الفتوحات الإسلاميه(مش بس تحرير بلادهم من الظلم لأ دا كانو هما الى بيبدأ ويروحو يفتحو البلد جت بالسلم جت مجتش يبقى بالسيف)
ياشباب إذا جائكم فاسق بنبأ فتبينو عسى أن تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا مافعلتم به نادمين>>فيما معناه وليست الأيه نفسها
الى عايز يتعرض لأى شخص مش بس الجماعه يجيب أدلته ميجبليش جرنان حكومى ولا كارتون إعلامى
لأ يجيب كتاب شهده التاريخ
وكتبه المؤرخين
أو كتاب كتبه الإمام بنفسه
أو حتى من على موقع الإخوان
مش عايزين ناكل فى لحم ناس كل هدفها ترجع الأمه لرشدها الإسلامى بدل ماهيا عايشه فى وهم تقليد الغرب والقموع تحت حمايتهم..

اولا حلوة طريقة كلامك دة بتفكرنى بطريقة كلام الشيخ محمود المصرى حاسة انى بسمع كوبى لية

اولا انا ذكرت ان السلاح مكنش لايذاء الشعب وانة كان لمكافحة الاحتلال طيب يا سيدى ما الانجليز خرجوا من مصر من اكتر من 50 سنة والجماعة لسة نازعة السلاح من حوالة 10 اة 15 سنة الفترة الى مابين الوقت دا كانوا بيعملوا اية بالسلاح ياترى ؟ هل ياترى كان :
1. بيلعبوا بية عسكر وحرامية .
2. كانوع من انواع الشياكة جمب الجلابية ولا البدلة .
3. للذكرى.

وعاوزة اقولك حاجة فى حاجات كتير اوى الناس عارفها زى الرصاصة الى اضربت على جمال عبد الناصر فى احتفال الثورة تقريبا و الكل عارف من وراها ومين ورا اغتيال السادات وكلنا عارفين مين المجرمين دول.

ثالثا رأى فى جماعة الاخوان زى ماقلت قبل كدا دى مجرد مجموعة من الناس مهماش معصمين من الخطأ ولا مطهرين هتلاقى فيهم الكويس وهتلاقى الوحش وهتلاقى الى مش فاهم حاجة وهتلاقى الى بيكرر الكلام الى حافظة حتى بنفس طريقة الكلام والمصطلحات وهتلاقى الى مش عارف حاجة وهتلاقى المنافق وهتلاقى المستغل وهتلاقى الى بيصقف فى الهيصة هتلاقى فيها كل اصناف البشر مفهاش اى حاجة تميزها عن اى حزب تانى بس ممكن تلاقى شوبة نقط سودة هما قدروا يعملوا غسيل ويشطفوها والى ساعدهم فى كدا عقولنا البيضا.

ونفس الكلام على حسن البنا بردة كان بنى ادم وكان مدرس مكنش شيخ ولا دارس صول الدين ولا نبى ولا مرسل مجرد شخص زينا لية اعمالة الكويسة والوحشة وقرراتة الصح والغلط وافكارة الصح والغلط

ثانيا خلينا واقعين هدف الاخوان هوا السلطة ثم السلطة ثم السلطة حاولوا بطرق عديدة يتحكموا ويوصلوا للسلطة ومعرفوش بقيت الطريقة الوحيدة الى قدامهم انهم يوسعوا انتشارهم وشعبيتهم عن طريق الدين علشان الانتخابات ولو كان هدفهم الوحيد انهم ( يعيدوا للامة رشدها ) يبقوا يكتفوا بالدعوة
للدين وللاخلاق الحميدة لكن ميبسخروش القنوات الفضائية الى تبعهم للتلميح من وقت للتانى لخلافة اسلامية و السياسة
لان يا عزيزى بمنتهى البساطة انتهى عصر الخلفاء الراشدين يعنى معدش ينفع خلافة لانك مش هتلاقى راجل يساوى حتى ظفر واحد من الخلفاء الراشدين يحكم الافضل انا احنا الى نتغير ونغير معملتنا لبعضنا
احنا مش محتاجين جماعة مشكوك فى امرها تحكم علشان نتحسن وحتى لو الجماعة دى احسن ما يكون وحكمت واحنا متغيرناش عمر دا ما هايجى بفايدة بجد احنا الى لازم نتغير ونفهم اكتر ونعرف اكتر عن كل حاجة وعقلنا يكبر وسلوكيتنا تتحسن ومعملتنا تتحسن ونراعى ضميرنا ونحب بعضنا ونضف قلوبنا شوية ونتمسك بالسلوكيات بتاعت دينا و يحاول كل واحد يبقا لة هويتة وافكارة يعنى بلاش نقلد سواء الغرب او اى حد تانى

اما عن الموضوع الاصلى الى هوة المسلسل فانا شايفة انة عمل رائع بمعنى الكلمة وشايفة انة حيادى

والدليل على كدا انى مكرهتش حسن البنا المسلسل دا وصلى الشخصية بطريقة واقعية جدا
انا كنت اعرف ان حسن البنا هوة مؤسس الجماعة لكن بعد اما اتفرجت على المسلس عرفت عنة اكتر عرفت انة بنى ادم ذكى جدا وطموح وشخصية قوية وانا هدفة الاساسى كان نبيل واحب اعلق انة عجبنى ذكائة جدا جدا بس للاسف الطرق الى استخدمها انا ارفضها
ودا بقا جمال المسلسل انة خلانى اعجب جدا بشخصيتة واختلف معاة فى نفس الوقت انا شايفة انة عمل فعلا رائع
وانا عاوزة اقولكم حاجة لو كان مسلسل فاشل او ملوش اهمية اة اى كلام مكنش حصل الهجوم الشرس دا علية الهجوم دا حاصل علشان اتعرف ان المسلسل مهم واتاخف من اهميتة انها تأئر
Life LiNe 4HosT
كالعاده هرد داخل الإقتباس على كل نقطه إن شاء الله
اولا حلوة طريقة كلامك دة بتفكرنى بطريقة كلام الشيخ محمود المصرى حاسة انى بسمع كوبى لية <<والله ولا شفته ولا سألته أرد أقول إيه على الموضوع
ههههههه شرف ليا طبعا أنى أكون زيه ربنا يهدينى المهم

اولا انا ذكرت ان السلاح مكنش لايذاء الشعب وانة كان لمكافحة الاحتلال طيب يا سيدى ما الانجليز خرجوا من مصر من اكتر من 50 سنة والجماعة لسة نازعة السلاح من حوالة 10 اة 15 سنة الفترة الى مابين الوقت دا كانوا بيعملوا اية بالسلاح ياترى ؟ هل ياترى كان :
1. بيلعبوا بية عسكر وحرامية . إجابه خاطئه
2. كانوع من انواع الشياكة جمب الجلابية ولا البدلة . إجابه خاطئه
3. للذكرى. برضه إجابه خاطئه
حبيب قلبى عايز أقولك حاجه أولا هما سايبينه من زمان مش من 15 ولا 20 سنه (مش بالويم هيا)
ثانيا أنت لسه خارج من الإحتلال أول أما يخرج ترمى سلاحك..؟ ولا تأمن نفسك
أقرب مثال غزه(مش هقول فلسطين)
حماس لو سابت السلاح إيه الى هيحصل.؟ مهم خرجو من غزه كذا مره..!! وعملو تهدات ألف مره..!! هسيبك ترد على نسك بس خلى بالك
الى يعتمد على كلمه من أى كائن بشرى يهودى ولا إنجليزى ولا عنده أطماع فى بلدك وبيتك ..يبقى بيضيع نفسه

وعاوزة اقولك حاجة فى حاجات كتير اوى الناس عارفها زى الرصاصة الى اضربت على جمال عبد الناصر فى احتفال الثورة تقريبا و الكل عارف من وراها ومين ورا اغتيال السادات وكلنا عارفين مين المجرمين دول. بالنسبه لمرحوم جمال عبد الناصر ربنا يمسيه بالخير :d دا الفيلم نفسه قايل أنهم مش أخوان ياكابتن (دا بما أن ثقافتك كلها من الأفلام والأكشنات والحجات الجامده دى)
أما الله يرحمه السادات فعايزك تفرق بين الجهاد الإسلامى والإخوان المسلمين دول حاجه ودول حاجه...لو مش عارفهم يبقى لف وأنت تعرفهم(وبرضه التاريخ هو الى بيقول كده مش بجيب حاجه من دماغى) ياجماعه سيبكم من التلفزيون الى هريكم دا

ثالثا رأى فى جماعة الاخوان زى ماقلت قبل كدا دى مجرد مجموعة من الناس مهماش معصمين من الخطأ ولا مطهرين هتلاقى فيهم الكويس وهتلاقى الوحش وهتلاقى الى مش فاهم حاجة وهتلاقى الى بيكرر الكلام الى حافظة حتى بنفس طريقة الكلام والمصطلحات وهتلاقى الى مش عارف حاجة وهتلاقى المنافق وهتلاقى المستغل وهتلاقى الى بيصقف فى الهيصة هتلاقى فيها كل اصناف البشر مفهاش اى حاجة تميزها عن اى حزب تانى بس ممكن تلاقى شوبة نقط سودة هما قدروا يعملوا غسيل ويشطفوها والى ساعدهم فى كدا عقولنا البيضا. جميل جدا
أى حد فعلا وفيه الى بيغلط والى فيه الحلو والوحش والذى منه.. بس أما تقول منافق ولا تقول مستغل أسف مش هسمحلك .. حاول تنضم للإخوان وأنت تعرف هيقولولك إيه
حبيب قلبى مش بالساهل الإخوان ياخدو واحد(ويطلع مستغل) هما مش بيكترو العدد ولا بيكملوه علشان يجيبو واحد مستغل كمالة عدد
لا ياريس لازم يكون حافظ قرءان محافظ على الصلاوت فى الجامع تقى وورع (بقولك أنضم وأنت تشوف لو وافقو عليك ولا عليا أصلا هههههه) ثم نقطه عقولنا البيضه والله يا أسناذ الإخوان من ساعة ما أتوجدو وهما متمسكين بالدين سواء كانت هقول الناس ساعتها بيضه ولا صفاره... مش علشان قالو البنت تلبس الحجاب يبقو أستغلو عقول
ولا علشان قالو نحارب أعداء بقو إرهابيين..!! خلى بالك من كلامك

ونفس الكلام على حسن البنا بردة كان بنى ادم وكان مدرس مكنش شيخ ولا دارس صول الدين ولا نبى ولا مرسل مجرد شخص زينا لية اعمالة الكويسة والوحشة وقرراتة الصح والغلط وافكارة الصح والغلط متقلش مكنش دارس أصول دين(أكيد جايب دى من الأفلام ) ثم أن هل لازم يكون نبى ولا مرسل علشان نحترمه ومنتهمهوش..!!
حبيب قلبى كلمه وقالها نبينا زمان بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما كان
كان زمان بيقولو ليه الرسول مينزلش معاه ملك لأن دى مخيلتهم الى مش هينزل معاه ملك يبقى كذاب... أنت بتكرر الموضوع وأنت بتقول مش نبى ولا رسول .. أقرأ كتاب الداعى والداعيه وأعمل مقارنه بين أفكارك وبين الى فى الكتاب
وأقرأ كتاب رسائل الإمام حسن البنا وأنت تعرف دماغ الراجل دا إيه... والكلام بتاعه أصلا محدش بيقراه غير الى عايز يهجم على الإخوان أو الإخوان نفسهم... يعنى مش بيشيك بيه نفسه ولا بيستخدمها كبرسيل...!!

ثانيا خلينا واقعين هدف الاخوان هوا السلطة ثم السلطة ثم السلطة حاولوا بطرق عديدة يتحكموا ويوصلوا للسلطة ومعرفوش بقيت الطريقة الوحيدة الى قدامهم انهم يوسعوا انتشارهم وشعبيتهم عن طريق الدين علشان الانتخابات ولو كان هدفهم الوحيد انهم ( يعيدوا للامة رشدها ) يبقوا يكتفوا بالدعوة
للدين وللاخلاق الحميدة لكن ميبسخروش القنوات الفضائية الى تبعهم للتلميح من وقت للتانى لخلافة اسلامية و السياسة شوف ياباشا الهدف السلطه (أس 3) <<رياضه
دا ف أنا عايز أقولك كام حاجه أولها أنت راضيك حال السلطه دلوقتى..!! لو راضيك يبقى أنت ف المعسلامه
لو مش راضيك طب أنت شايف الحل الوحيد إيه..؟نتبع أسلوب الغرب لو شايف كده يبقى أنت برضه فى المعسلامه :d
لو شايف أننا نطبق الدين يبقى كده تعالى
لو الحاكم طبق الدين أهلا بيه لكن مطبقش الدين يبقى نمسك مكانه الى يطبق الدين..صح ولا غلط
الإخوان هدفهم من السلطه حاجتين
تطبيق الدين والتعامل بيه(ودا سبب نجاحنا ف الماضى والحاضر والمستقبل)
والحاجه التانيه علشان يقدرو يوصلو للناس ويفهموهم دينهم وحال بلدهم
بدل أما كله بقى بيقول عايز أكل عيالى...!!
فهمت ليه مش مكتفين بأنهم يدعو الناس بس لأن أصلا رعب الدوله
قصدى أمن الدوله مزنقين عليهم ومش مخلينهم يكلمو الناس لو الناس فهمت ف السياسه
هتضيع سلطة الريس له كل الحب والتقدير يلا خليهم يقبضو علينا هههه
لان يا عزيزى بمنتهى البساطة انتهى عصر الخلفاء الراشدين يعنى معدش ينفع خلافة لانك مش هتلاقى راجل يساوى حتى ظفر واحد من الخلفاء الراشدين يحكم الافضل انا احنا الى نتغير ونغير معملتنا لبعضنا
احنا مش محتاجين جماعة مشكوك فى امرها تحكم علشان نتحسن وحتى لو الجماعة دى احسن ما يكون وحكمت واحنا متغيرناش عمر دا ما هايجى بفايدة بجد احنا الى لازم نتغير ونفهم اكتر ونعرف اكتر عن كل حاجة وعقلنا يكبر وسلوكيتنا تتحسن ومعملتنا تتحسن ونراعى ضميرنا ونحب بعضنا ونضف قلوبنا شوية ونتمسك بالسلوكيات بتاعت دينا و يحاول كل واحد يبقا لة هويتة وافكارة يعنى بلاش نقلد سواء الغرب او اى حد تانى حلو الكلام أنتهى عصر الخلفاء الراشدين على كده بقى مش هيطلع مننا صلاح الدين لأن مفيش مننا واحد يساوى ضفره برضه
وعلى كده ننسى فلسطين مهو كده كده مفيش حد يساوى ضفر الى فتحها ولا الى حررها
فى قاعده بتقول أن مينفعش الإنسان يتغير لوحده
وطول مهو لوحده هيضيع نفسه أكتر ومش هيقدر يساعد فى تغير البلد
أنا عايزك تتخيل لو كل واحد قال أنا هغير نفسى ومليش دعوه بغيرى يبقى كده الأمه كلها فى المعسلامه :d :d
كل واحد هيكسل يصلى الفجر ليه لأن مفيش حد بيساعده يصليه(دا أنا بقول الفجر شوف الناس بتصلى أيه أصلا)
وعلى كده الواحد الى هيسب الدين ف الشارع كله هيقول أما أغير نفسى الأول أبقى أكلمه(أنت محتاج تعمل فورمات للميمورى كارد بتاعت دماغك ) ههههه أوعى تاخد كلامى بزعل أحسن هزعل أنا

اما عن الموضوع الاصلى الى هوة المسلسل فانا شايفة انة عمل رائع بمعنى الكلمة وشايفة انة حيادى
هو فعلا حيادى جدا ومش عايز يوصل للناس أن الإخوان دول شوية همج ياراجل دا الى طالع بدور الإمام الشهيد عايش الدور قوى وخلى الناس تحس أن الإمام رحمه الله كان مغرور ماشى فارد نفسه وواخد ف نفسه مقلب هههه

ياعم قعد ساكت الفيلم دا مصروف عليه الملاين علشان يطفو الشعاع المضئ فى الظلمه العتمه

والدليل على كدا انى مكرهتش حسن البنا المسلسل دا وصلى الشخصية بطريقة واقعية جدا
انا كنت اعرف ان حسن البنا هوة مؤسس الجماعة لكن بعد اما اتفرجت على المسلس عرفت عنة اكتر عرفت انة بنى ادم ذكى جدا وطموح وشخصية قوية وانا هدفة الاساسى كان نبيل واحب اعلق انة عجبنى ذكائة جدا جدا بس للاسف الطرق الى استخدمها انا ارفضها مش عارف أنا الطرق الى أستخدمها ياريت توضحهالى فى الرد الجاى(شكلنا بيتين معاكم) أتمنى من إدارة المنتدى تجهزلنا فطار وسحور هههههههههه
ودا بقا جمال المسلسل انة خلانى اعجب جدا بشخصيتة واختلف معاة فى نفس الوقت انا شايفة انة عمل فعلا رائع
وانا عاوزة اقولكم حاجة لو كان مسلسل فاشل او ملوش اهمية اة اى كلام مكنش حصل الهجوم الشرس دا علية الهجوم دا حاصل علشان اتعرف ان المسلسل مهم واتاخف من اهميتة انها تأئر الهجوم بيتعمل على الحاجه الناجحه بس صح من مبدأك هوصلك أن الإخوان ناجحين لأن الدنيا كلها بتهجم عليهم

ولو أنت شايف أن الناجح بس هو الى بيتهجم عليه
يبقى إسرائيل ناجحه
حكامنا ناجحين
يبقى العيب فينا
أخر حاجه عايز أقولهالك الإخوان ياحبى معملوش جماعه أسمها إخوان إلا لسبب وهدف
هو إعادة المجد للأمه
ولو دا أتحقق مش هتلاقى فى مسمى للجماعه تانى
وأنا بوعدك
أنا سعيد جدا بالكلام معاك أتمنى أنى أكون وضحت وجهة نظرى الشخصيه
ويارب مكنش ضايقت حد بطريقة كلامى (لنى بحب أهزر فوسط الكلام) تحياتى
أتمنى تكون فهمتنى
وياريت ياجماعه فعلا الواحد يقرا الكلام لأنه عايز يوصل للحق
مش عايز يدافع عن وجهة نظره وبس
Life LiNe 4HosT
كل دا بكلمك على أنك ولد
لكن لسه واخد بالى أن الأسم مشمشه
فخدت بالى أنك مش ولد
أعذرينى بقى مش هقدر أعدل على الكومنت كله
mshmsha2009
كالعاده هرد داخل الإقتباس على كل نقطه إن شاء الله

أتمنى تكون فهمتنى
وياريت ياجماعه فعلا الواحد يقرا الكلام لأنه عايز يوصل للحق
مش عايز يدافع عن وجهة نظره وبس
( والله ولا شفته ولا سألته ) سألت مين ياترى .

( حبيب قلبى عايز أقولك حاجه أولا هما سايبينه من زمان مش من 15 ولا 20 سنه (مش بالويم هيا)
أقرب مثال غزه(مش هقول فلسطين) )

لا هما سايبينة من اقل من 15 سنة ولو مش كدة قولى انت من زمان دى تطلع اد اية ؟ علشان متبقاش بالويم .

ثانيا متقرنش مابين مصر وفلسطين فلسطين دولة محتلة لكن مصر اتحررت يبقا بيئمنوا نفسهم من مين بالضبط ولا بيئمنوا نفسهم من الزمن مثلا مستنين اما يغلى يبعوة ولا اية بالضبط وبعدين يا سيدى مصر ليها جيش الى عاوز يحرر مصر ينضم للجيش والى عاوز يئمن مصر بردة ينضم لجيش البلد
فكانوا بيعملوا بية اية بردة بالضبط مردتش عليا

اما بالنسبة لجمال عبد الناصر وانور السادات فبردة لسة بقولك الناس عارفين مين المجرمين الى عملوها
عاوزة الفت نظرك لحاجة لو مش عاجبك كلام الجرايد او الكتب الى يعتبر موثق ولة مصدر يبقا انصحك بردة متعتمدش على قعدات الحبايب الى بتجيب منها معلوماتك

ثانيا انت معترف معايا ان الجماعة فيها الحلو والوحش بس معترض على كلمة مستغل ومنافق ازاى ؟

يعنى اية وصفك للوحش دا مثلا اية الى كب كباية اللبن على الارض ولا الى ضرب اخوة الصغير
ما كلمة وحش تشمل كل انواع السوء سواء الكدب او الفساد او النفاق او الاستغلال ..........الخ

وهاقولك عرفت منين الراجل صاحب السوبر ماركت الى عندنا الاخوانجى الى مربى دقنة لغاية ركبتة لما اروح اشترى من عندة علبة عصير والاقيها منتهية الصلاحية وبتتباع
او يبزود فى حق السلعة دا يتقال علية اية
ولا الفكهانى الى يديلك الفاكهة ولما تروح بيتك وتيجى تغسلها تكتشف انها فيها المضروب والحامض دا يبقا اسمة اية
ولا الى منضم للاخوان بردة بدقن لغاية ركبتة بهدف النفاق الاجتماعى علشان يبان انة تقى والناس تثق فية ويضحك علية باى شكل من الاشكال دا يبقا اية ومتقوليش ان النموذج دا مش موجود وبردة هاقولك .........الخ
اما بالنسبة لموضوع ان الاخوان من يوم ما ابتدوا كانوا متمسكين بالدين بس ياترى ماكنوش ماسكين حاجة جمبة زى مثلا سلاح او حاجة كدة

وياسيدى بالتوفيق ليك لو وااااااااااااافقو انك تنضم ليهم اما انا الحمد لله مش محتاجة تانى جماعة مشكوك فى امرها علشان تعرفنى امور دينى الاسلام موجود فى مصر من قبل الجماعة وهايفضل موجود ليوم الدين مش بفضلهم بفضل ربنا انا بالنسبة ليا الجماعة لاتمثل الدين

ومعلومة صدقنى هما محتاجين الانتشار وكتر العدد

( متقلش مكنش دارس أصول دين(أكيد جايب دى من الأفلام ) ) فلا يعنى كان ازهرى داس ومتخصص وحامل شهادة اصول الدين والفقة والشريعة ولا اية ياريت تجاوبنى مدام انت عارف الى مش فى الافلام ؟

( ان زمان بيقولو ليه الرسول مينزلش معاه ملك لأن دى مخيلتهم الى مش هينزل معاه ملك يبقى كذاب... أنت بتكرر الموضوع وأنت بتقول مش نبى ولا رسول .. أقرأ كتاب الداعى والداعيه وأعمل مقارنه بين أفكارك وبين الى فى الكتاب ) هنا بقا كلام فى الضياع خالص انا مش فاهمة انت ازاى قلتة اصلا انت ازاى تعمل مقارنة بين حسن البنا وبين اى نبى او رسول
وانا بقول انة ولا نبى ولا رسول لان دى حقيقة مطلقة اخر الانبياء سيدنا محمد

انا مش عارفة ازاى تقارت اصلا ومفيش وجهة مقارنة

( شوف ياباشا الهدف السلطه (أس 3) <<رياضه ) دى بقا حتة من التعليق بتاعك الظاهر انها جتا غلطت وانت بتعمل كوبى وباست من المكان التانى

اولا كويس انك متفق معايا ان هدف الاخوان هوا السلطة

انا هاقولك انا ولا راضية عن السلطة ولا راضية عن الناس
لان بمنتى البساطة هى عبارة عن مجموعة قوانين ولا المسئولين بينفذوها ولا الشعب بينفذها واكيد نفسى الافضل يجى او الى موجود يتحسن على الاقل

لكن الاخوان مش هى الحل الافضل ومش هى الحل على الاطلاق

لان يا عزيزى جمهورية مصر العربية بلد متعددة الاديان والمذاهب
يعنى تخيل موقفك وانت راجل مسلم وبكرة تصحى الصبح تلاقى مصر بقا اسمها جمهورية مصر العربية المسحية والتعملات فيها بقيت تعملات الدين المسيحى هايكون اية موقفك من الحكومة الدينية المسحية مش هاتثور وتتضايق وتبهدل الدنيا

نفس الكلام للاخوة المسحين الى هما مصرين وليهم حق فى البلد زيهم زيك وبلدهم وارضهم تفتكر مش هايثورا ولا يضايقوا ولا اى حاجة حط بقا نفسك مكانهم

ثانيا بردة مصر مليانة مذاهب ياترى الحكم هايبقا سنى ولا شيعى ولا صوفى ولا اية ؟
الحل ان كل واحد يتمسك بدينة ومعملاتة سواء مسلم او مسيحى او حتى يهودى ويبقا عندة مبدأ

حكم الاخوان مش هايعمل غير فتنة طائفية وحرب اهلية ودا لا ينكن يكون فى مصلحة مصر دا فى مصلحة ناس تانين
الى عاوز يحسن بلدة يبدأ بنفسة يخلى عندة شوية ضمير

فا ما بالنسبة لبقيت كلامك فاة محدش من الخلفاء الراشدين هايجى تانى علشان يقدر يعدل اما موضوع صلاح الدين وفلسطين فا احنا هنا فى مصر بتكلم دلوقتى فى مصر واااخد بالك
انشاء الله ربنا يكرم فلسطين بصلاح الدين

بس انا هاعرفك حاجة تصدقها او لا بس الى متاكدة منه انك كدة كدة هاتصدقها فى يوم من الايام
كل الى موجودين دلوقتى بتوع شعارات وتهلييل واثارة مشاعر ينقصهم القدرة والنية وحط تحت النية دى ميت خط والارادة
كلة كلام فى كلام وكلهم ورق فى ورق

( فى قاعده بتقول أن مينفعش الإنسان يتغير لوحده ) انا مش عارفة ولا فاهمة مين الى قال القاعدة الرهيبة دى هى القاعدة دى موجودة اصلا ليها وجود يعنى مين ياترى العلامة الى قالها

بس ابسط القواعد على الاطلاق انا لاينكن اعرف اغيرك الا اذا ان انت الى تكون عاوز تتغير ونفس الكلام بالعكس الانسان هوة الى بيعر ف يغير الى بية بارادتة مش بارادتة واحد تانى جمبة

وزى ما قلتك البلد دى نساعدها انها تبقا احسن بأ ننا نبتدى بنفسنا ونغير الحاجات الغلط وقلة الضمير الى فينا
مش نساعدها بحرب طائفية واهلية جواها

واة انا مع ان كل واحد يبدأ بنفسة وملوش دعوة بغيرة لانى لما هاروح اقول لواحد اتغير دا انا كدا ابقا بستهبل كدا عمرة ما هايتغير وهاياخد موقف
لكن الحل الابسط والى يأثر فية اكتر انة يتغير انة يشوفنى يشوف اخلاقى وتعملاتى وحب الناس ليا ويحب يبقا زى مش اروح افرض علية واقولة اتغير

تانى حاجة مازلت مقتنعة واكتر من مقتنعة ان العمل رائع الراجل لم مادة المسلسل من مذكرات حسن البنا والى كانوا بيهاجموا حسن البنا ومن الكتب الى كانوا معاه سواء المعارضين او المؤيدين فطبيعى ان يطلع كدا
هوة لو عاوز الناس تكرة كان صورة كمحب للسلطة وخلاص لاكن دا جاب الى لية والى علية وضحلك الرجل اية كان هدفة الى هوة من وجهة نظر البنا نصرة الاسلام والموضوع اتطور معاة ازاى سواء من وجهة نظر البنا او المعارضين لية
فانا شايفة انة اكتر من رائع ويجب ان يكرم علية كمان
الحاجة الاخيرة يا عزيزى انا مش عارفة مقارانتك مالها
صعب اوى انك تقارن هجوم على مسلسل زى الجماعة الهجوم على اسرائيل لان بمنتهى الوضوح لاى حد مبيفهمش كل هجوم ولة اسبابة الهجوم على اسرائيل سببة ان الدولة دى مستولية على ارض مش من حقها وبتمارس ممارسات عنيفة ضدد اهلها فبتالى فى هجوم عالمى عليها بسبب اسبدادها
اما الحكومة فالهجوم عليها بسبب عدم توفير متطلبات الشعب دا السبب فى الغالب اما مسلسل الجماعة فما هوة الا مجرد مسلسل بينقل سيرة ذاتية وتاريخ مجموع من مادة علمية وسر الهجوم علية بمنتهى البساطة انة بيوضح اشياة فى ناس عاوزها تفضل مش معروفة وبالتالى هايأثر على شعبيتهم الى حد كبير فالهجوم هنا والتشوية هنا سببة الخوف من تأثير العمل على جماعة معينة دا سبب الهجوم

ولو هما مش خايفين من التأثير دا كأنوا رايحوا دماغهم ومعبروش
اعادة المجد لمصر مش بالاخوان مصر فيها مسحين ممسلمين وكلهم مصرين ولو المجد هايرجع فاهايرجع بيهم هما الاتنين هايرجع باهل مصر مع بعض

الاخيرة بقا الحاجة الوحيدة الى قلتها صح من اول الكلام ان فعلا العيب فينا
رمضان كريم كل سنة وانت طيب
bodi2017
( والله ولا شفته ولا سألته ) سألت مين ياترى .

( حبيب قلبى عايز أقولك حاجه أولا هما سايبينه من زمان مش من 15 ولا 20 سنه (مش بالويم هيا)

لا هما سايبينة من اقل من 15 سنة ولو مش كدة قولى انت من زمان دى تطلع اد اية ؟ علشان متبقاش بالويم .

ثانيا متقرنش مابين مصر وفلسطين فلسطين دولة محتلة لكن مصر اتحررت يبقا بيئمنوا نفسهم من مين بالضبط ولا بيئمنوا نفسهم من الزمن مثلا مستنين اما يغلى يبعوة ولا اية بالضبط وبعدين يا سيدى مصر ليها جيش الى عاوز يحرر مصر ينضم للجيش والى عاوز يئمن مصر بردة ينضم لجيش البلد

اما بالنسبة لجمال عبد الناصر وانور السادات فبردة لسة بقولك الناس عارفين مين المجرمين الى عملوها
عاوزة الفت نظرك لحاجة لو مش عاجبك كلام الجرايد او الكتب الى يعتبر موثق ولة مصدر يبقا انصحك بردة متعتمدش على قعدات الحبايب الى بتجيب منها معلوماتك

ثانيا انت معترف معايا ان الجماعة فيها الحلو والوحش بس معترض على كلمة مستغل ومنافق ازاى ؟

يعنى اية وصفك للوحش دا مثلا اية الى كب كباية اللبن على الارض ولا الى ضرب اخوة الصغير
ما كلمة وحش تشمل كل انواع السوء سواء الكدب او الفساد او النفاق او الاستغلال ..........الخ

وهاقولك عرفت منين الراجل صاحب السوبر ماركت الى عندنا الاخوانجى الى مربى دقنة لغاية ركبتة لما اروح اشترى من عندة علبة عصير والاقيها منتهية الصلاحية وبتتباع
او يبزود فى حق السلعة دا يتقال علية اية
ولا الفكهانى الى يديلك الفاكهة ولما تروح بيتك وتيجى تغسلها تكتشف انها فيها المضروب والحامض دا يبقا اسمة اية
ولا الى منضم للاخوان بردة بدقن لغاية ركبتة بهدف النفاق الاجتماعى علشان يبان انة تقى والناس تثق فية ويضحك علية باى شكل من الاشكال دا يبقا اية ومتقوليش ان النموذج دا مش موجود وبردة هاقولك .........الخ
اما بالنسبة لموضوع ان الاخوان من يوم ما ابتدوا كانوا متمسكين بالدين بس ياترى ماكنوش ماسكين حاجة جمبة زى مثلا سلاح او حاجة كدة

وياسيدى بالتوفيق ليك لو وااااااااااااافقو انك تنضم ليهم اما انا الحمد لله مش محتاجة تانى جماعة مشكوك فى امرها علشان تعرفنى امور دينى الاسلام موجود فى مصر من قبل الجماعة وهايفضل موجود ليوم الدين مش بفضلهم بفضل ربنا انا بالنسبة ليا الجماعة لاتمثل الدين

( متقلش مكنش دارس أصول دين(أكيد جايب دى من الأفلام ) ) فلا يعنى كان ازهرى داس ومتخصص وحامل شهادة اصول الدين والفقة والشريعة ولا اية ياريت تجاوبنى مدام انت عارف الى مش فى الافلام ؟

( ان زمان بيقولو ليه الرسول مينزلش معاه ملك لأن دى مخيلتهم الى مش هينزل معاه ملك يبقى كذاب... أنت بتكرر الموضوع وأنت بتقول مش نبى ولا رسول .. أقرأ كتاب الداعى والداعيه وأعمل مقارنه بين أفكارك وبين الى فى الكتاب ) هنا بقا كلام فى الضياع خالص انا مش فاهمة انت ازاى قلتة اصلا انت ازاى تعمل مقارنة بين حسن البنا وبين اى نبى او رسول

( شوف ياباشا الهدف السلطه (أس 3) <<رياضه ) دى بقا حتة من التعليق بتاعك الظاهر انها جتا غلطت وانت بتعمل كوبى وباست من المكان التانى

انا هاقولك انا ولا راضية عن السلطة ولا راضية عن الناس
لان بمنتى البساطة هى عبارة عن مجموعة قوانين ولا المسئولين بينفذوها ولا الشعب بينفذها واكيد نفسى الافضل يجى او الى موجود يتحسن على الاقل

يعنى تخيل موقفك وانت راجل مسلم وبكرة تصحى الصبح تلاقى مصر بقا اسمها جمهورية مصر العربية المسحية والتعملات فيها بقيت تعملات الدين المسيحى هايكون اية موقفك من الحكومة الدينية المسحية مش هاتثور وتتضايق وتبهدل الدنيا

نفس الكلام للاخوة المسحين الى هما مصرين وليهم حق فى البلد زيهم زيك وبلدهم وارضهم تفتكر مش هايثورا ولا يضايقوا ولا اى حاجة حط بقا نفسك مكانهم

الحل ان كل واحد يتمسك بدينة ومعملاتة سواء مسلم او مسيحى او حتى يهودى ويبقا عندة مبدأ

حكم الاخوان مش هايعمل غير فتنة طائفية وحرب اهلية ودا لا ينكن يكون فى مصلحة مصر دا فى مصلحة ناس تانين

فا ما بالنسبة لبقيت كلامك فاة محدش من الخلفاء الراشدين هايجى تانى علشان يقدر يعدل اما موضوع صلاح الدين وفلسطين فا احنا هنا فى مصر بتكلم دلوقتى فى مصر واااخد بالك

بس انا هاعرفك حاجة تصدقها او لا بس الى متاكدة منه انك كدة كدة هاتصدقها فى يوم من الايام
كل الى موجودين دلوقتى بتوع شعارات وتهلييل واثارة مشاعر ينقصهم القدرة والنية وحط تحت النية دى ميت خط والارادة

( فى قاعده بتقول أن مينفعش الإنسان يتغير لوحده ) انا مش عارفة ولا فاهمة مين الى قال القاعدة الرهيبة دى هى القاعدة دى موجودة اصلا ليها وجود يعنى مين ياترى العلامة الى قالها

بس ابسط القواعد على الاطلاق انا لاينكن اعرف اغيرك الا اذا ان انت الى تكون عاوز تتغير ونفس الكلام بالعكس الانسان هوة الى بيعر ف يغير الى بية بارادتة مش بارادتة واحد تانى جمبة

وزى ما قلتك البلد دى نساعدها انها تبقا احسن بأ ننا نبتدى بنفسنا ونغير الحاجات الغلط وقلة الضمير الى فينا

واة انا مع ان كل واحد يبدأ بنفسة وملوش دعوة بغيرة لانى لما هاروح اقول لواحد اتغير دا انا كدا ابقا بستهبل كدا عمرة ما هايتغير وهاياخد موقف
لكن الحل الابسط والى يأثر فية اكتر انة يتغير انة يشوفنى يشوف اخلاقى وتعملاتى وحب الناس ليا ويحب يبقا زى مش اروح افرض علية واقولة اتغير

تانى حاجة مازلت مقتنعة واكتر من مقتنعة ان العمل رائع الراجل لم مادة المسلسل من مذكرات حسن البنا والى كانوا بيهاجموا حسن البنا ومن الكتب الى كانوا معاه سواء المعارضين او المؤيدين فطبيعى ان يطلع كدا
هوة لو عاوز الناس تكرة كان صورة كمحب للسلطة وخلاص لاكن دا جاب الى لية والى علية وضحلك الرجل اية كان هدفة الى هوة من وجهة نظر البنا نصرة الاسلام والموضوع اتطور معاة ازاى سواء من وجهة نظر البنا او المعارضين لية
صعب اوى انك تقارن هجوم على مسلسل زى الجماعة الهجوم على اسرائيل لان بمنتهى الوضوح لاى حد مبيفهمش كل هجوم ولة اسبابة الهجوم على اسرائيل سببة ان الدولة دى مستولية على ارض مش من حقها وبتمارس ممارسات عنيفة ضدد اهلها فبتالى فى هجوم عالمى عليها بسبب اسبدادها
اما الحكومة فالهجوم عليها بسبب عدم توفير متطلبات الشعب دا السبب فى الغالب اما مسلسل الجماعة فما هوة الا مجرد مسلسل بينقل سيرة ذاتية وتاريخ مجموع من مادة علمية وسر الهجوم علية بمنتهى البساطة انة بيوضح اشياة فى ناس عاوزها تفضل مش معروفة وبالتالى هايأثر على شعبيتهم الى حد كبير فالهجوم هنا والتشوية هنا سببة الخوف من تأثير العمل على جماعة معينة دا سبب الهجوم

اعادة المجد لمصر مش بالاخوان مصر فيها مسحين ممسلمين وكلهم مصرين ولو المجد هايرجع فاهايرجع بيهم هما الاتنين هايرجع باهل مصر مع بعض

الاخيرة بقا الحاجة الوحيدة الى قلتها صح من اول الكلام ان فعلا العيب فينا
بسم الله ماشاء الله كلام موزون ربنا يبارك فيكى واتفق معاكى 100% 100%
Life LiNe 4HosT
قبل ما أقول أى كلمه
أنا عايز ألفت نظرك ونظر الى بيتابعونا لحاجه
وهيا أنى باخد إقتباس لكلامك كله
أنتى بتقطعى ف الكلام تاخدى الى على مزاجك وتسيبى الى على مزاجك علشان ردك يكون شكله شيك مفهوش أى تفكير ضال
إن شاء الله من الرد الجاى تاخدى إقتباس لكلامى كامل
لو محصلش مش هرد عليكى
ردى فى الإقتباس
( والله ولا شفته ولا سألته ) سألت مين ياترى . أستاذ محمود المصرى فى إيه متصحصحى معايا شويه مش كده

أنا عايز أقولك زى كل مره أرجعى للكتب وللتاريخ المكتوب مش هفضل أعدها كل مره
ثم أنهم سايبينه من قبل الثوره..دا التاريخ مش فيلم عمر وسلمى الى أنتى بتجيبى أحداث الإخوان منه :d
والله يا أستاذه مشمه أنا رديت عليكى بس يظهر أنك مش مركزه وأخر مره هرد عليكى تانى على الكلام كله
أولا بالنسبه لمتقارنش فلسطين علشان هيا محتله ..أنا هقولك موقفين يارب تفتحى عقلك وأنتى بتسمعيهم لأنك برضه ف الرد الجاى هتحاولى تثبتى كلامك بكلام فارغ(وندخل فى مرحلة جدال ع الفاضى)المهم
أنا عايز أفكرك أن كل الصحابه كانو ماسكين السيف لحد أما كل واحد راح المقبره والخلفاء الراشدين وحتى السلطان العثمانى
دا شئ طبيعى أحنا محتاجين نكون مأمنين على نفسنا(أحنا كمصريين أو مسلمين عموما _علشان متجيش تقولى أحنا كأخوان عارف حركاتك دى)(هتقولى نأمن نفسنا من أيه هقولك أقرى الى جاى)
ثم أن ربنا بيقول أعدو لهم ما أستطعتم من قوه ومن رباط الخيل
مقلش أستنو حتى يحتلوكم وبعدين أعدو لهم ما أستطعتم من قوه علشان تحررو نفسيكم..!! لأنهم فى الحاله دى هيكونو أغتصبوكم وأسروكم وقتلوكم وعلى قفاكم ضربوكم
يعنى ياناصحه مش هنستى الإحتلال وبعدين نعقد 50 سنه بنجهز نفسنا وبعدين نروح نحرر نفسنا..!! دا تفكير مش منطقى(خلصنا من قضيه السلاح ولا لسه هتجادلى.؟)

أولا أنا مش بأيد أسلوبك ف الكلام أنا بكلمك بكل أدب وإحترام وهدوء ... يعنى سيطرى على نفسك شويه على شان شخصيتك متتهزش قدامى
ثانيا الناس كلها عارفه أن مين الى قتل أنور ومين الى ضرب الرصاصه المزيفه على جمال(الله يحرحمهم جميعا)
بس عرفتو منين(بتلفى أنتى ف الموضوع دا كل ما أقولك هاتى من كتب تفضلى تلفى وتدورى)
ثانيا أنا مقلتلكيش أنى مش بقتنع من الكتب الموثوقه(أنتى كده فعلا مش مركزه هبدأ أقلق عليكى)
أنا قلتلك متجبيش من الأفلام الى فى التلفزيون ولا الحواديت الى فى الجرايد (لأن أصلا الرقابه أتشالت من أيد مصر وبقت ف إيد أمريكا يحطو التاريخ الى هما عايزينو ويشيلو الى هما عايزينو)
وأخيرا أنا مش بقعد مع الحبيايب لأنى أصلا مش محتاج حد يجبلى المعلومات جاهزه (أنا بتعب وبقرأ وبدور فى التاريخ والكتب الى موثقه فى كل مكان) أما حضرتك فثقافتك كلها وللأسف من الأفلام الى كلها أكشنات وحركات ولعب عيال

هنا بقى أنتى بينتي ليا أنك مش عارفه كويس عن دينك وثقافة بلدك(قبل كل حاجه عايز ألفت نظرك أنك قلتلى الوحش والمشتغل والمنافق..فلو من وجهة نظرك أن دول ينضمو للوحش ليه ذكرتيهم على إنفراد..؟علشان مش عارفه أسلوب الكلام فى الحجات دى) المهم
أن المنافق ميتقلش عليه وحش وكخ وياي ويع... لأ دا ليه وضعه فى القرءان يعنى القرءان مقلش على المنافق وحش قال عليه منافق وليه مقعد ف النار
والمستغل ف دى صفه بذيئه مش وحاشه لما حد يستغلك هتقوليله أمشى ياوحش مبحبكش..!!
او يبزود فى حق السلعة دا يتقال علية اية أولا الإخوان مش بيربو دقن(شكلك عارفاهم كويس بس فعلا من التلفزيون بس)
ياست الكل أنا عايز أفهم منك حاجه أنتى بتمشى تشمى على ضهر إيدك تقولى دا إخوان..؟!!
ولا حضرت الفكهانى ولا البقال بيكون كاتب على بضاعته صنع فى جماعة الإخوان المسلمين..؟
ولا بيكون كاتب على اليافطه بتاعته أنا إخوان ولا بيكون حاطط السيفين والمصحف
ولا بيقولك أنا إخوان..؟ولا مفيش حد ملتزم غيرهم أًلا ولا إيه
مش فاهم أنا أنتى أصلا فاكره أنى الى بيربى دقنه بقى إخوان.. ودى معلومه محتاجه تعمليلها دى أكتيف
مش أى حد مربى دقنه بقى منافق ومش أى حد مربى دقنه بقى إخوان
يا أستاذه الى بيربى دقنه فى ناس بتربيه علشان شكلها فيها حلو وناس بتربيها علشان سنه عن الرسول وناس بتربيها علشان مكسله تحلقها (أنتى مش فاهمه حكاية الدقن)
أنا خايف وربنا لما تشوفي ياهودى (هما بيربو دقنهم على فكره) تقولى عليه إخوان..!!
ولا وأنتى معديه من قدام كنيسه تلاقى قسيس تقولى عليه إخوان ..لووول (كان زمان بيقولو على الى مربى دقنه إرهابى دلوقتى بقى منافق وبكره هتكفروه)
كلامى واضح ولا محتاج توضيح..
متكرريش الكلام
بصى يا مشمشه أولا أنتى فهمتى كلامى غلط ثانيا أنتى كل هدفك الهجوم أما بتصدقى تلاقى كلمه تتمسحى فيها
ثالثا كل واحد محتاج الى يشجعه على الطاعه(بذمتك ودينك أنتى بتصلى.؟طيب ولما بتصلى بتقومى لوحدك كده ولا حد بيشجعك...خلاص بتصلى سنن بتذكرى ربنا ...كل دا ليه لأن مفيش حد يشجعك ع الطاعه) وأنا مقلتش أن الإخوان هما مصباح علاء الدين السحرى الى لوحدهم هيرجعو المجد للأمه ولا قلت أنها تمثل الدين
أنا بقول أنهم شوية ملتزمين وبيفتحو عقول الناس على الدين والسياسه
والأمن مش عايز كده
أحسن أوضاع أمريكه تتدهور والمسلمين يفوقو علشان كده طلبو بث السم فى الإعلام وأنتى شربتيه
بتهيألك هما مش بيقولو للى بيكلموه ف الدين ونبى تعالى أنضم معانا
ولا كاتبو لوحه الرجاء الإنضمام للإخوان المسلمين
ولا جم فى مره وعملو إحصايئه قالو أحنا عددنا 50 مليون فى مستوى العالم وفى إزدياد حيث كل يوم ينضم المئات ولا الهبل دا كله .. قولى بقى عايزين يكترو عددهم إزاى..؟ علشان الكتره تغلب الشجاعه...لوووول
هنا بقى أنا عايز أديكى الى أنتى مخدتهوش من التلفزيون حلو
أولا أنا عايز أعرف أنتى عارفه الدكتور صلاح سلطان.؟(أكيد لأ تعرفى تامر حسنى بس)
صلاح سلطان دا عالم ف الدين(ومش أزهرى ولا فنجرى)
دا متخرج من نفس كلية الإمام الشهيد عليه رحمة الله
الى هيا كلية دار العلوم
فهل ياترى أنتى عارفه هما بيدرسو إيه فيها.؟ ولا محتاجه أقولك
طبعا هقولك
بيدرسو اللغه العربيه والشريعه الإسلاميه(أخص شكلك بقى وحشششش)
يعنى هو دارس الدين يا أستاذه وكان من حقه ينشر أفكاره فى ناس أقتنعت بيها أهلا وسهلا وفى ناس مقتنعتش برضه أهلا وسهلا بس منعملش بقى زى أبو لهب وحبيب قلبه أبو جهل ونفضل نهجم ونشتم ونسب ونلعن فيه..!!
وأنا مقلتش أنه نبى ولا رسول أعوذ بالله هنا هقدر أطبق كلام الرسول عليكى (كل النساء ناقصات عقل ودين إلا أمهات المؤمنين)
أنا كل الى قلته أن الرسول قال أن الإسلام هيرجع غريب زى ماكان وقبل الإسلام كانو الأنبياء غرباء وكان الى بيهجم عليهم كفار
دلوقتى الشهيد كان غريب وهجمت عليه الدوله برعاية مسيس إنجلترا
وبعد كده لقو الشعب هيتعاطف معاهم قالو نعمل فلم ونخوف الناس منهم
أفهمى الى قلته
أولا أنا عايز أقولك أ،ى مش زيك مش محتاج أروح وأدخل وأجيب كوبى علشان أديهولك
أنا كل المعلومات بجبها من دماغى الحمد لله كونك مش مركزه فدا شئ ميخصنيش
وعلى فكره دا بقى رد بتاعى وهتلاقى لونه أحمر مش أسود (صباح الخير يامصر)
أنا متفقتش معاكى أنا قلت الهدف هو أن الى يمسك السلطه واحد محترم يطبق الشرع لو مفيش هيمسكها الإخوان
انا هاقولك انا ولا راضية عن السلطة ولا راضية عن الناس ياه على اليأس
الأفضل يجى لما الناس تفهم لأن ربنا بيعين على الرعيه راعى من أعمالهم كل ما أعمالنا تكون تخذل ربنا هيعين علينا واحد يخذل(دا كلام الرسول)
أنا مقلتش أنها مصباح علاء الدين السحرى الى من غيرها مش هيكون فى حل..!!
حلو جدا يعنى أنتى مقتنعه أن الإسلام مش من حقه يحكم ويطبق فى مصر..! علشان هيا متعدده الأديان.؟(أصل أيام سيدنا عمر كان فيها دين واحد)
والله بدأت أِك فيكى
ااه وتولع الدنيا ف بعضها القانون مش عاجبهم ولازم دينه ومذهبه الى يمشى..!! تفكير خاطئ طبعا
علشان تراضى دا كله فى حل من أتنين
ياتنضمى ليهم
ياتخلى كل واحد يمسك حته ف البلد(ودول أصلا مش هيرضو غير بكده) لازم نطبق منهج أهل السنه والجماعه(طبعا هتفكرى الجماعه الى هيا الإخوان هههه)
علم غيب رائع جدا قوليلى إمتحان السنه الجايه بعد أذنك
مصر فلسطين سوريا العراق(أصلا صلاح الدين طلع من مصر) كله عالم إسلامى واحد ولا أنتى خلاص نسيتى ...
وبرضه هيطلع من مصر
على رأيك فعلا دا كلام صح بس مين الى هيطلع الإراده الشعب هيولدها بنفسه..أما الحكومه منيماه ف الخط ولاهياه بغلاء الأسعار والتلفزيون هارى الشباب ومخلى كل شب همه ف بنت وكل بنت هما فخطوبه وكل ست همها ف عياله ومحدش بيفتح عنيه لا لدين ولا لسياسه
المسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضهم بعضا
وأنا مش هكون عايز أتغير إلا إذا حد نبهنى أنى غلطان وبعد أما ينبهنى للغلط ينبهنى للصح
بكده يبقى فتح قدامى طريق للتغير

الرسول لو كان فكر بالتفكير دا كان زمان أسمك مريان... والصحابه لو فكرو بالطريقه دى كان زمان الإسلام موصلش للأندلس..! مش بقولك محتاجه تعملى فورمات للميمورى كارد بتاعك وترجعى تاريخها لأيام عزنا وتشوفى كنا أعزاء وشرفاء ليه..؟
حلو جدا أنا محترم هيقولو دا فلان محترم جدا والله وبعد أما يخلصو كلام عليا هيروح الى يزنى والى يشرب والى يقتل..!! يبقى أنا عملت إيه خدت صيط لنفسى..؟ وبرضه الرسول الوصحابه معملوش كده
عايز أسألك حاجه ربنا عمل حاجه أسمها صلاة الجمعه وخطبة الجمعه ليه..؟ ياريت تجاوبى على سؤالى
قلتلك كذا مره أقرى الكتب الى هو جاب منها وشوفى هو عمل أكشنات وتعديلات قد إيه (هو أنا لو قلتلك أنا جايب كلامى دا من كتاب كتبه سيدنا عمر هتصدقينى ولا لازم تشوفى الكتاب وتقريه.؟ لو هتدقينى يبقى أنتى ف الضايع ولامؤخذه :d
حلو جامد بس لما يضيف شوية دراما ف الفيلم أولا شكل الإخوان وهما بيدربو أيام الإحتلال وشكله هو نفسه وهو ماشى كأنه مغرور ولا لما باس إيده أستاذ عبد الرحمان ودا ضحك ضحكة زباله يبقى هو بيجيب من الكتاب..؟ يابنتى بصى للكتب الله يهديكى
وأنا مقلتش أصلا أن الفلم وحش ودا كان كلامى فى أول رد
لأنه خلى ناس كتيره تبحث وتشوف إيه الإخوان وخلى الى قاعدين على الكوفى شوب يقول الإخوان كذا وكذا ومحدش يقدر يعملهم حاجه(لأنهم بيتكلمو ع الفيلم) زمان الى كان يعمل كده يبقى أمه داعيه عليه
طيب طالما جايبه لكل خجوم سبب ورغم أنك قلتى سبب الهجوم بالفيلم غلط
بس هقولك
أنتى عارفه أن الدوله بتاعتنا أصلا مداره من أمريكا برموت كنترول (يعنى إيه) يعنى هيا من هناك تقول لصاحبنا أعمل يعمل
تقوله لا دا يأثر علينا يضيعها
هما لقو الإخوان بيصحو الشعب النايم
لقو فى تهديد على إسرائيل
وعلى مستقبل أمريكا
وحسو أن الإسلام هيرجع زي زمان نكون أحنا الأسياد وهما التابعين
هما الى يتعلمو عندنا مش أحنا الى نتعلم عندهم
قالو لأ ضيع أجل الإخوان(قالو نقتل الإمام)مضعش أجل الإخوان(قالو نعتقلهم) ثبتو على عقيدتهم
خلاص يبقى نهاجمهم ونسؤ سمعتهم(بس هنا فعلا هيطبق حديث الرسول ) بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما كان
والإسلام هنا مش المقصود أن الواد يعبد ربنا ف السر
لأ
المقصود أن محدش يقدر يتكلم ف الدين إلا ف السر أحسن هيكون إرهابى ومنافق وضلالى وبيحب السلطه

اعادة المجد لمصر
اااه نبدأ بقى نخبط ف الدين
أنتى كده بتعملى لغبط لغابيط(بكلمك بثقافتك)
أنا قلت قبل كده أنهم أًلا مش بيعيدو المجد لمصر أنا قلت بيعيدو المجد للأمه(تانى هقولك صحصحى)
ثم أن المجد يكون بالإسلام
متقنعنيش أن أحنا لو بنحارب أمريكا (مش فبلدنا لأ فى بلد تانى) هينضم للجيش مسيحين
عيب يعنى تعض الإيد الى بتتمدلك
دى أمريكا مأكلاهم ومشارباهم ومزغطاهم
يحاربوها ليه هيا خربت
يا أستاذه فتحى عينك شويه متخليش أفكارك تعميكى فيها إيه لما تبحثى وتدورى وتقرى وتتثقفى بالكلام الصح
التمثليات مش هيا كل حاجه
مش هيا الى بتدينا ثقافتنا
أقرى القرءان وأفهميه وأحفظيه
أقرى السنه وأعرفى السيره
أقرى كتب التاريخ الإسلامى
هتعرفى أن الإسلام هو الى بيتهجم عليه مش الإخوان
مش بالاخوان مصر فيها مسحين ممسلمين وكلهم مصرين ولو المجد هايرجع فاهايرجع بيهم هما الاتنين هايرجع باهل مصر مع بعض
لسه موضح النقطه دى فوق

الاخيرة بقا الحاجة الوحيدة الى قلتها صح من اول الكلام ان فعلا العيب فينا ودا الى أنا عدته تانى ف الدر بتاعى :d
وأنتى بالصحه والسلامه
ورمضان مبارك
أخر حاجه عايز أقولك للمره التانيه أعملى إقتباس لكلامى كله
مش للكلام الى أنتى عايزاه
وعايز ألفت نظر الكل لحاجه
الإخوان أصلا حواليكم فى كل مكان
أنت وأنت ف الجمعه ولا المعهد ولا المدرسه ولا الجامع
الإخوان حواليك بيقومو بشغلهم
بيعلقو يفط دينيه
وبيعملو حملات إسلاميه
الشباب الملتزمه الى عندك ف الجامعه دول إخوان
راقبهم
وشوف حركاتهم
تعرف هدفهم وطريقة شغلهم ونيتهم الصالحه
سلام
Life LiNe 4HosT
بسم الله ماشاء الله كلام موزون ربنا يبارك فيكى واتفق معاكى 100% 100%
ههههههههههه لحقت غيرت كلامك مره واحده
دا أنت الى حاطط الفديو
أنت ملقكش رأى ولا إيه.؟؟
حبيب قلبى والله
mshmsha2009
قبل ما أقول أى كلمه
أنا عايز ألفت نظرك ونظر الى بيتابعونا لحاجه
وهيا أنى باخد إقتباس لكلامك كله
أنتى بتقطعى ف الكلام تاخدى الى على مزاجك وتسيبى الى على مزاجك علشان ردك يكون شكله شيك مفهوش أى تفكير ضال
إن شاء الله من الرد الجاى تاخدى إقتباس لكلامى كامل
لو محصلش مش هرد عليكى
ردى فى الإقتباس
أخر حاجه عايز أقولك للمره التانيه أعملى إقتباس لكلامى كله
مش للكلام الى أنتى عايزاه
وعايز ألفت نظر الكل لحاجه
الإخوان أصلا حواليكم فى كل مكان
أنت وأنت ف الجمعه ولا المعهد ولا المدرسه ولا الجامع
الإخوان حواليك بيقومو بشغلهم
بيعلقو يفط دينيه
وبيعملو حملات إسلاميه
الشباب الملتزمه الى عندك ف الجامعه دول إخوان
راقبهم
وشوف حركاتهم
تعرف هدفهم وطريقة شغلهم ونيتهم الصالحه
سلام

بس انا عاوزة اقولك حاجة اننا برد على كل جزئية فى كلام مبسبش ولا كلمة بس مش بعرف اعمل اقتباس زيت واعلقك جواة وبعتمد انك عارف الى انت كاتبة فاكيد هاتعرف انا برد عن اية
اما الكلام الى مابين الاقواس فدا الكلام الى شد انتباهى اوى وشايفاه غريب او مكانة مش هنا او جة معاك غلطة فا انا برد عن كل كلمة

وصدقنى حاولت اعمل اقتنباس للنص كامل مبيجيش غير اخر كلام انت كاتبة ودا ممكن يكون راجل لانك رادد داخل الرد بتاعى اصلا

المهم انا هارد عليك ةانت زى ما قلتلك عارف كلامك فى اكيد هاتعرف انا بتكلم عن اية وهاحاول افسر النقط اكتر

( والله ولا شفته ولا سألته ) سألت مين ياترى . أستاذ محمود المصرى فى إيه متصحصحى معايا شويه مش كده
دى اول حاجة انا حطتلك الرد بتاعك ما بين قوسين لان الكلام الى كاتبتة كان ( انا حاسة انى بسمع كوبى للشيخ محمود المصرى ) فكان ردك (انا لاشفتة ولا سألتة ) فمحستش اى دى جملة مفيدة تنفع رد على انا كتبتة واخد بالك ومتقاقش عليا انا مركزة اوى اوى اوى ومبنساش حاجة

بس دمك خفيف مشاء الله عمر وسلمى وجميل وامينة مشاء الله مشاء الله

( أنا عايز أقولك زى كل مره أرجعى للكتب وللتاريخ المكتوب مش هفضل أعدها كل مره
ثم أنهم سايبينه من قبل الثوره..دا التاريخ مش فيلم عمر وسلمى الى أنتى بتجيبى أحداث الإخوان منه :d
)

لا يا فندم ارجع انت للكتب الى بتقول الحقيقة وانت تعرف ان موضوع قبل الثورة دا مش صح ولو متاكد انة صح قول سنة كام وازاى وهات الكتب الصح الى بتقول الكلام دا بس قبل ما تدور هاجبلك المفيد الكتب كلها الى كانت بتتكلم عن الفترة الى كان فى الاخوان مسلحين وفترة نزع السلاح مختفية ومش هتلاقيها
لان فى ناس عاوزة تنسى الناس الفترة دى اصلا المهم نروح لكلام تانى

والله يا أستاذه مشمه أنا رديت عليكى بس يظهر أنك مش مركزه وأخر مره هرد عليكى تانى على الكلام كله
أولا بالنسبه لمتقارنش فلسطين علشان هيا محتله ..أنا هقولك موقفين يارب تفتحى عقلك وأنتى بتسمعيهم لأنك برضه ف الرد الجاى هتحاولى تثبتى كلامك بكلام فارغ(وندخل فى مرحلة جدال ع الفاضى)المهم
أنا عايز أفكرك أن كل الصحابه كانو ماسكين السيف لحد أما كل واحد راح المقبره والخلفاء الراشدين وحتى السلطان العثمانى
دا شئ طبيعى أحنا محتاجين نكون مأمنين على نفسنا(أحنا كمصريين أو مسلمين عموما _علشان متجيش تقولى أحنا كأخوان عارف حركاتك دى)(هتقولى نأمن نفسنا من أيه هقولك أقرى الى جاى)
ثم أن ربنا بيقول أعدو لهم ما أستطعتم من قوه ومن رباط الخيل
مقلش أستنو حتى يحتلوكم وبعدين أعدو لهم ما أستطعتم من قوه علشان تحررو نفسيكم..!! لأنهم فى الحاله دى هيكونو أغتصبوكم وأسروكم وقتلوكم وعلى قفاكم ضربوكم
يعنى ياناصحه مش هنستى الإحتلال وبعدين نعقد 50 سنه بنجهز نفسنا وبعدين نروح نحرر نفسنا..!! دا تفكير مش منطقى(خلصنا من قضيه السلاح ولا لسه هتجادلى.؟)

عنيا هارد عليك يا ناصح
زمان ايام الرسول والصحابة كان ليهم جيش اسلامى وهوة الى كان بيئمن البلد الى زية دلوقتى موجود جيش مصر الى بيحارب وبيدافع وبيئمنا
والى كان عاوز يجاهد فى كان بينضم للجيش دا وكذلك جيش مصر الى هوة الجيش الاساسى مش محتاجين اخوان جايبين سلاح بطرق غير مشروعة علشان بئمننوا بية

(( اما بالنسبة لجمال عبد الناصر وانور السادات فبردة لسة بقولك الناس عارفين مين المجرمين الى عملوها
أولا أنا مش بأيد أسلوبك ف الكلام أنا بكلمك بكل أدب وإحترام وهدوء ... يعنى سيطرى على نفسك شويه على شان شخصيتك متتهزش قدامى
ثانيا الناس كلها عارفه أن مين الى قتل أنور ومين الى ضرب الرصاصه المزيفه على جمال(الله يحرحمهم جميعا)
بس عرفتو منين(بتلفى أنتى ف الموضوع دا كل ما أقولك هاتى من كتب تفضلى تلفى وتدورى)
ثانيا أنا مقلتلكيش أنى مش بقتنع من الكتب الموثوقه(أنتى كده فعلا مش مركزه هبدأ أقلق عليكى)
أنا قلتلك متجبيش من الأفلام الى فى التلفزيون ولا الحواديت الى فى الجرايد (لأن أصلا الرقابه أتشالت من أيد مصر وبقت ف إيد أمريكا يحطو التاريخ الى هما عايزينو ويشيلو الى هما عايزينو)
وأخيرا أنا مش بقعد مع الحبيايب لأنى أصلا مش محتاج حد يجبلى المعلومات جاهزه (أنا بتعب وبقرأ وبدور فى التاريخ والكتب الى موثقه فى كل مكان) أما حضرتك فثقافتك كلها وللأسف من الأفلام الى كلها أكشنات وحركات ولعب عيال ))
كويس انك بتكلمنى بكل ادب واحترام ودا نفس الاسلوب الى بكلمك بية مش عارفة كالكلام الى فوق فية شتيمة ولا اية واسيطر على نفسى ازاى بالضبط يعنى

مين الى ضرب الرصاصة على جمال عبد الناصر ومين الى قتل انور السادات نورنا ؟
ومعلومة مش امريكا بس هى الى بتشيل وتخفى الحاجات الى مش عاجباها
وصدقنى انا فرحنالك انك بتقرا بس اتمنا انك تكون بتقرا فى الكتب الصح

( يعنى اية وصفك للوحش دا مثلا اية الى كب كباية اللبن على الارض ولا الى ضرب اخوة الصغير
ما كلمة وحش تشمل كل انواع السوء سواء الكدب او الفساد او النفاق او الاستغلال ..........الخ )

(هنا بقى أنتى بينتي ليا أنك مش عارفه كويس عن دينك وثقافة بلدك(قبل كل حاجه عايز ألفت نظرك أنك قلتلى الوحش والمشتغل والمنافق..فلو من وجهة نظرك أن دول ينضمو للوحش ليه ذكرتيهم على إنفراد..؟علشان مش عارفه أسلوب الكلام فى الحجات دى) المهم
أن المنافق ميتقلش عليه وحش وكخ وياي ويع... لأ دا ليه وضعه فى القرءان يعنى القرءان مقلش على المنافق وحش قال عليه منافق وليه مقعد ف النار
والمستغل ف دى صفه بذيئه مش وحاشه لما حد يستغلك هتقوليله أمشى ياوحش مبحبكش..!! )

ياراجل هنا اثبتلك انى مش عارفة دينى وثقافى بلدى

بص عند البنى ادمين بيقلوا البنى ادم دا وحش او سىء لما يكون فية صفات وحشة ومش كويسة زى الكدب والفساد والنفاق والاستغلال كل دا مرادف للكلمة دى
وانا الحقيقة مستغربة على كلام حاسة انة كلام وخلاص
يعنى انت متفق معايا انهم وحشين بس مش منافقين ولا استغلالين

طيب يا سيدى الوحشين الى فى الاخوان عاملين ازاى ؟؟

وعلى فكرة مش المنافق ولا الاستغلالى بس الى ليهم عقاب فى القران كبير لا وفى الكداب والى بيجيب فى سيرة الناس وحاجات كتير يا فندم

( ياست الكل أنا عايز أفهم منك حاجه أنتى بتمشى تشمى على ضهر إيدك تقولى دا إخوان..؟!!
ولا حضرت الفكهانى ولا البقال بيكون كاتب على بضاعته صنع فى جماعة الإخوان المسلمين..؟
ولا بيكون كاتب على اليافطه بتاعته أنا إخوان ولا بيكون حاطط السيفين والمصحف
ولا بيقولك أنا إخوان..؟ولا مفيش حد ملتزم غيرهم أًلا ولا إيه
مش فاهم أنا أنتى أصلا فاكره أنى الى بيربى دقنه بقى إخوان.. ودى معلومه محتاجه تعمليلها دى أكتيف
مش أى حد مربى دقنه بقى منافق ومش أى حد مربى دقنه بقى إخوان
يا أستاذه الى بيربى دقنه فى ناس بتربيه علشان شكلها فيها حلو وناس بتربيها علشان سنه عن الرسول وناس بتربيها علشان مكسله تحلقها (أنتى مش فاهمه حكاية الدقن)
أنا خايف وربنا لما تشوفي ياهودى (هما بيربو دقنهم على فكره) تقولى عليه إخوان..!!
ولا وأنتى معديه من قدام كنيسه تلاقى قسيس تقولى عليه إخوان ..لووول (كان زمان بيقولو على الى مربى دقنه إرهابى دلوقتى بقى منافق وبكره هتكفروه)
كلامى واضح ولا محتاج توضيح.. )

كلامك ظريف انا عاملة اضحك وانا بقراة والله دمك خفيف

انا مشمتش على ظهر ايدى الناس دى مش مخبين كونهم اخوان لا بيقلوا عادى
وانا بديك نموذج علشان انت فى ردك الى قبل كدا قلتلى لايكن ابدا تلاقى فاسد ولا منافق ولا مستغل بينهم فكنت بدى لحضرتك نماذج من الحياة الواقعية الى بعشها

ومتقلقش انا عارفة موضوع الدقن وعارفة انهم كانوا بيربوها من قبل حتى الرسول ما يجى شفت بقا يا سيدى انا مش عاوزاك تقلق انا عارفة كل حاجة

( متكرريش الكلام ) انا مبكررش الكلام انا برد على كلام حضرتك بس الظاهر ان كلمة سلاح مش عاجباك

( بصى يا مشمشه أولا أنتى فهمتى كلامى غلط ثانيا أنتى كل هدفك الهجوم أما بتصدقى تلاقى كلمه تتمسحى فيها
ثالثا كل واحد محتاج الى يشجعه على الطاعه(بذمتك ودينك أنتى بتصلى.؟طيب ولما بتصلى بتقومى لوحدك كده ولا حد بيشجعك...خلاص بتصلى سنن بتذكرى ربنا ...كل دا ليه لأن مفيش حد يشجعك ع الطاعه) وأنا مقلتش أن الإخوان هما مصباح علاء الدين السحرى الى لوحدهم هيرجعو المجد للأمه ولا قلت أنها تمثل الدين
أنا بقول أنهم شوية ملتزمين وبيفتحو عقول الناس على الدين والسياسه
والأمن مش عايز كده
أحسن أوضاع أمريكه تتدهور والمسلمين يفوقو علشان كده طلبو بث السم فى الإعلام وأنتى شربتيه )

لا يا سيدى بقوم اصلى لوحدى زى كتير ابوهم وامهم علمهم يقوموا يصلوا فى معاد الصلاة وانا مش فاهمة كلامك غلطت خالص صدقنى ومش بهجمك انا برد عليك

والاخوان مش مصباح علاء الدين مينفعش اصلا يبقوا كدا
تانى حاجة الاخوان عندهم حاجة اسمها نظرية المؤامرة كل العالم غير المسلمين لازم يكونوا اعداء الاسلام منهم امريكا وغير امريكا وهاقولك حاجة انا مبقلش ان مثلا امريكا بتحبنا لسمح الله اطلاق بس بردة محناش مغرين ليهم فى حاجة ولا ليهم مصلحة عندنا
فا موضوع نظرية المؤامرة بتاعتهم دى انا رفضها

( بتهيألك هما مش بيقولو للى بيكلموه ف الدين ونبى تعالى أنضم معانا
ولا كاتبو لوحه الرجاء الإنضمام للإخوان المسلمين
ولا جم فى مره وعملو إحصايئه قالو أحنا عددنا 50 مليون فى مستوى العالم وفى إزدياد حيث كل يوم ينضم المئات ولا الهبل دا كله .. قولى بقى عايزين يكترو عددهم إزاى..؟ علشان الكتره تغلب الشجاعه...لوووول ) لا صدقنى هما محتاجين الكترة والانتشار علشان الانتخابات وعلى فكرة فى ناس كتير اخوانجية وهى مش عارفة لان بمنتهى البساطى فى قنوان بتبث افكارة وناس بتصدقها وتقتنع بيها ودا يبقا مكسب ليهم

( هنا بقى أنا عايز أديكى الى أنتى مخدتهوش من التلفزيون حلو
أولا أنا عايز أعرف أنتى عارفه الدكتور صلاح سلطان.؟(أكيد لأ تعرفى تامر حسنى بس)
صلاح سلطان دا عالم ف الدين(ومش أزهرى ولا فنجرى)
دا متخرج من نفس كلية الإمام الشهيد عليه رحمة الله
الى هيا كلية دار العلوم
فهل ياترى أنتى عارفه هما بيدرسو إيه فيها.؟ ولا محتاجه أقولك
طبعا هقولك
بيدرسو اللغه العربيه والشريعه الإسلاميه(أخص شكلك بقى وحشششش)
يعنى هو دارس الدين يا أستاذه وكان من حقه ينشر أفكاره فى ناس أقتنعت بيها أهلا وسهلا وفى ناس مقتنعتش برضه أهلا وسهلا بس منعملش بقى زى أبو لهب وحبيب قلبه أبو جهل ونفضل نهجم ونشتم ونسب ونلعن فيه..!! )

انا شكلى بقا وحش سبحان الله
صلى على النبى
طيب زيد النبى صلى

بس ياسيدى انا دارسة دين فى المدرسة وانت دارس دين فى المدرسة باختلاف اسم المادة من زمان لدلوقتى الى درسة البنا وصديقة يا عزيزى كانت مادة او قشور الدين لكن الى عاوز يدرس الدين ويتخصص فية بيدخل الزهر ويدرس اصول الدين والشريعة والفقة ولا اية يا فندم

مين هجم ومين شتم ومين سب ولعن مين مين الى عمل كدا انا مقلتش كلمة وحشة من اول الكمونتات على البنا انت الى مش مركز معايا او بيتهيالك حاجات خلى بالك التهيأت هاتبد أ اهى

(( ( ان زمان بيقولو ليه الرسول مينزلش معاه ملك لأن دى مخيلتهم الى مش هينزل معاه ملك يبقى كذاب... أنت بتكرر الموضوع وأنت بتقول مش نبى ولا رسول .. أقرأ كتاب الداعى والداعيه وأعمل مقارنه بين أفكارك وبين الى فى الكتاب ) هنا بقا كلام فى الضياع خالص انا مش فاهمة انت ازاى قلتة اصلا انت ازاى تعمل مقارنة بين حسن البنا وبين اى نبى او رسول
وأنا مقلتش أنه نبى ولا رسول أعوذ بالله هنا هقدر أطبق كلام الرسول عليكى (كل النساء ناقصات عقل ودين إلا أمهات المؤمنين)
أنا كل الى قلته أن الرسول قال أن الإسلام هيرجع غريب زى ماكان وقبل الإسلام كانو الأنبياء غرباء وكان الى بيهجم عليهم كفار
دلوقتى الشهيد كان غريب وهجمت عليه الدوله برعاية مسيس إنجلترا
وبعد كده لقو الشعب هيتعاطف معاهم قالو نعمل فلم ونخوف الناس منهم ))

انت الى بتقول ودا تعليقك ( ان زمان بيقولو ليه الرسول مينزلش معاه ملك لأن دى مخيلتهم الى مش هينزل معاه ملك يبقى كذاب... أنت بتكرر الموضوع وأنت بتقول مش نبى ولا رسول .. أقرأ كتاب الداعى والداعيه وأعمل مقارنه بين أفكارك وبين الى فى الكتاب ) واطلع فوق وبس دا تعليقك بترجع تنكرة ولا اية
وميرسى على حكاية النساء ناقصات عقل ودين وميرسى انك قلتها لانك لو تعرف معناها هاتعرف انة مفهوش اى حاجة تسوء للنساء بالعكس معناة جميل عموما ميرسى

أولا أنا عايز أقولك أ،ى مش زيك مش محتاج أروح وأدخل وأجيب كوبى علشان أديهولك
أنا كل المعلومات بجبها من دماغى الحمد لله كونك مش مركزه فدا شئ ميخصنيش
وعلى فكره دا بقى رد بتاعى وهتلاقى لونه أحمر مش أسود (صباح الخير يامصر)

صباح الخير يا مصر انت دا التعليق بتاعك اطلع وشوفة وانت هاتعرف هوة طالع اسود علشان انا واخدة كوبة وباست من عندك مش عاملة اقتباس والتعليق بتاعك موجود انامش هاعرف اعمل عليةتعديل واضيف الكلام دا يعنى

اما لو اتمسح فجاءة من تعليقك القديم فدا هايبقا ضعف منك

( أنا متفقتش معاكى أنا قلت الهدف هو أن الى يمسك السلطه واحد محترم يطبق الشرع لو مفيش هيمسكها الإخوان )
كلامك كان معناة الاتفاق راجع الكومنت بتاعك

( الأفضل يجى لما الناس تفهم لأن ربنا بيعين على الرعيه راعى من أعمالهم كل ما أعمالنا تكون تخذل ربنا هيعين علينا واحد يخذل(دا كلام الرسول) )

خلاص يبقا الناس تحسن اعمالهم علشان ربنا يبعتلنا راعى كويس

( حلو جدا يعنى أنتى مقتنعه أن الإسلام مش من حقه يحكم ويطبق فى مصر..! علشان هيا متعدده الأديان.؟(أصل أيام سيدنا عمر كان فيها دين واحد) )

ايا سيدنا عمر يا فندم كان فى سيدنا عمر احنا بقا دلوقنتى فى واحد عشر سيدنا عمر

( والله بدأت أِك فيكى ) لا متشكش انا الحمد لله مسلمة واحب لنفسى الى احبة لغيرى مش انانية وعاوزة اعيش فى سلام وعاوزة الناس كلها تبقا كويسة وتحب بعض مش عاوزة ناس تيجى تفرق الناس عن بعضها بفتنة طائفية

( ااه وتولع الدنيا ف بعضها القانون مش عاجبهم ولازم دينه ومذهبه الى يمشى..!! تفكير خاطئ طبعا
علشان تراضى دا كله فى حل من أتنين
ياتنضمى ليهم
ياتخلى كل واحد يمسك حته ف البلد(ودول أصلا مش هيرضو غير بكده) لازم نطبق منهج أهل السنه والجماعه(طبعا هتفكرى الجماعه الى هيا الإخوان هههه) )
انا الى بتجبرنى انى اكرر الكلام تانى لانك مبتدرش على كلامى او بترد رد ملوش معنا واو كلام مش مفيد
يا فندم كل واحد من دول عاوز شريعتة ودينة الى تحكم
زى ما انت بتفكر كدا غيرك بيفكر ويقول اشمعنة ما دينى هوة الى يمشى
رد عليا لو انت مكانهم هاتقبل ان دين تانى غير دينك الى تبقا علية مصر

ساعتها لو الكلام دا حصل هايبقا فى تمرد وحرب طائفية جوا البلد ودى موجودة فى بلاد وبتاعنى منها

(( علم غيب رائع جدا قوليلى إمتحان السنه الجايه بعد أذنك )) لا مهواش علم غيب شفنا العراق الى فية بس السنة والشيعة كان هناك حرب على السطة والسنة والشيعةكانوا بيموتوا فى بعض

اما عن امتحان السنة الجاية ياريب يارب تكبر كدا وتنجح وتبقا اد الدنيا دى كلها عاوزاك تبقا شاطر كدا وتفرحنا بيك

( مصر فلسطين سوريا العراق(أصلا صلاح الدين طلع من مصر) كله عالم إسلامى واحد ولا أنتى خلاص نسيتى ...)
اة بس احنا دلوقتى مبنكلمش عن العالم الاسلامى دا احنا بس بنتكلم عن مصر وحبيت الفت نظرك لانى لاقيت انك ناوى تدخل الموضوع فى كلام تانى وتسيب الموضوع الاساسى وانا الاسلوب مبيكلش معايا
ان احنا نكبر ونضخم وننقل على كلام تانى علشان نسيب الكلام الى مش عاجبنا او مش هايعمل معناة نتيجة

( على رأيك فعلا دا كلام صح بس مين الى هيطلع الإراده الشعب هيولدها بنفسه..أما الحكومه منيماه ف الخط ولاهياه بغلاء الأسعار والتلفزيون هارى الشباب ومخلى كل شب همه ف بنت وكل بنت هما فخطوبه وكل ست همها ف عياله ومحدش بيفتح عنيه لا لدين ولا لسياسه )

انت محمل الحكومة كل حاجة غلط مع ان احنا لينا نصيب كبير اوى فى الغلط دا وبتحمل كلة على الحكومة انا مش بدافع عنهم بس انا واقعية

(( فى قاعده بتقول أن مينفعش الإنسان يتغير لوحده ) انا مش عارفة ولا فاهمة مين الى قال القاعدة الرهيبة دى هى القاعدة دى موجودة اصلا ليها وجود يعنى مين ياترى العلامة الى قالها
المسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضهم بعضا )

انت مردتش على استفسارى انت بعد اما لاقيت ان الى انت كتبتة مش منطقى فهربت منه بقول تانى بدل ما تفسرلنا مين العبقرى الى قال المقولة دى

( وأنا مش هكون عايز أتغير إلا إذا حد نبهنى أنى غلطان وبعد أما ينبهنى للغلط ينبهنى للصح
بكده يبقى فتح قدامى طريق للتغير ) ولو حد نبهك انك غلطان ولو انت نفسك عارف انك غلطان بردة مش هاتتغير الا اذا كان عندك رغبة انك تتغير

( الرسول لو كان فكر بالتفكير دا كان زمان أسمك مريان... والصحابه لو فكرو بالطريقه دى كان زمان الإسلام موصلش للأندلس..! مش بقولك محتاجه تعملى فورمات للميمورى كارد بتاعك وترجعى تاريخها لأيام عزنا وتشوفى كنا أعزاء وشرفاء ليه..؟ )

معلومة صغير انت تعرف ان الناس الى الى كانت بتروح للرسول علشان تسلم لانها كانت بتسمع عن كرم اخلاقة فكانوا بيروحوا يشوفوا الراجل دا ودى نظريتى

( عايز أسألك حاجه ربنا عمل حاجه أسمها صلاة الجمعه وخطبة الجمعه ليه..؟ ياريت تجاوبى على سؤالى ) صلاة الجمعة بيتقال فى خطبة علشان تعلم الناس امور دينهم وعلشان هوا يوم مبارك

( بيهاجموا حسن البنا ومن الكتب الى كانوا معاه سواء المعارضين او المؤيدين فطبيعى ان يطلع كدا
قلتلك كذا مره أقرى الكتب الى هو جاب منها وشوفى هو عمل أكشنات وتعديلات قد إيه (هو أنا لو قلتلك أنا جايب كلامى دا من كتاب كتبه سيدنا عمر هتصدقينى ولا لازم تشوفى الكتاب وتقريه.؟ لو هتدقينى يبقى أنتى ف الضايع ولامؤخذه :d )

خلاص انا هاعتمد عليك مدام انت علامة وعارف الكتب هاتها هات كتب المعارضين والموؤيدين علشان هوا لم المادة من هناك يلا شد حيلك

( حلو جامد بس لما يضيف شوية دراما ف الفيلم أولا شكل الإخوان وهما بيدربو أيام الإحتلال وشكله هو نفسه وهو ماشى كأنه مغرور ولا لما باس إيده أستاذ عبد الرحمان ودا ضحك ضحكة زباله يبقى هو بيجيب من الكتاب..؟ يابنتى بصى للكتب الله يهديكى
وأنا مقلتش أصلا أن الفلم وحش ودا كان كلامى فى أول رد
لأنه خلى ناس كتيره تبحث وتشوف إيه الإخوان وخلى الى قاعدين على الكوفى شوب يقول الإخوان كذا وكذا ومحدش يقدر يعملهم حاجه(لأنهم بيتكلمو ع الفيلم) زمان الى كان يعمل كده يبقى أمه داعيه عليه )
موافقة هاتلى كتب المؤيد والمعارض هة شد حيلك
انا عاوزة افهمك حاجة واحدة بس هوة عامل المسلسل ولا شكر ولا ذم فى حسن البنا زى ما قلتلك لمم المادة بتاعتة من ناس بتعرضة وناس بتئيدة فطبيعى هايطلع كدا

بس عموما احنا مستنين الكتب

(( دا الى انا كاتبة : فانا شايفة انة اكتر من رائع ويجب ان يكرم علية كمان

دا ردك
طيب طالما جايبه لكل خجوم سبب ورغم أنك قلتى سبب الهجوم بالفيلم غلط
بس هقولك
أنتى عارفه أن الدوله بتاعتنا أصلا مداره من أمريكا برموت كنترول (يعنى إيه) يعنى هيا من هناك تقول لصاحبنا أعمل يعمل
تقوله لا دا يأثر علينا يضيعها
هما لقو الإخوان بيصحو الشعب النايم
لقو فى تهديد على إسرائيل
وعلى مستقبل أمريكا
وحسو أن الإسلام هيرجع زي زمان نكون أحنا الأسياد وهما التابعين
هما الى يتعلمو عندنا مش أحنا الى نتعلم عندهم
قالو لأ ضيع أجل الإخوان(قالو نقتل الإمام)مضعش أجل الإخوان(قالو نعتقلهم) ثبتو على عقيدتهم
خلاص يبقى نهاجمهم ونسؤ سمعتهم(بس هنا فعلا هيطبق حديث الرسول ) بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما كان
والإسلام هنا مش المقصود أن الواد يعبد ربنا ف السر
لأ
المقصود أن محدش يقدر يتكلم ف الدين إلا ف السر أحسن هيكون إرهابى ومنافق وضلالى وبيحب السلطه

طبعا واضح ان ردك ملوش اى علاقة بالكلام الى كاتبه دى مجرد داعية للاخوان الى انت كاتبة دا انا كلامى كان على الهجوم على المسلسل

(اااه نبدأ بقى نخبط ف الدين
أنتى كده بتعملى لغبط لغابيط(بكلمك بثقافتك)
أنا قلت قبل كده أنهم أًلا مش بيعيدو المجد لمصر أنا قلت بيعيدو المجد للأمه(تانى هقولك صحصحى)
ثم أن المجد يكون بالإسلام
متقنعنيش أن أحنا لو بنحارب أمريكا (مش فبلدنا لأ فى بلد تانى) هينضم للجيش مسيحين
عيب يعنى تعض الإيد الى بتتمدلك
دى أمريكا مأكلاهم ومشارباهم ومزغطاهم
يحاربوها ليه هيا خربت
يا أستاذه فتحى عينك شويه متخليش أفكارك تعميكى فيها إيه لما تبحثى وتدورى وتقرى وتتثقفى بالكلام الصح
التمثليات مش هيا كل حاجه
مش هيا الى بتدينا ثقافتنا
أقرى القرءان وأفهميه وأحفظيه
أقرى السنه وأعرفى السيره
أقرى كتب التاريخ الإسلامى
هتعرفى أن الإسلام هو الى بيتهجم عليه مش الإخوان )

ياريت متتهمنيش باتهامات تعبانة عيب عليك

الامة بالنسبة ليا هى شعب مصر لان المسلمين فى البلاد الاخرى ليهم حكومات هما تابعين ليعا
الامة فى مصر مكونة من اشخاص والاشخاص دول فيهم مسلمين ومسحين

وصح المجد بالاسلام المجد انك تتبع تعاليم الاسلام ونحب نفسنا وغيرنا والقيم الجميلة بتاعتة

اما موضوع ان المسحين هايحربوا مع الامريكان فدا كلام سورى يعنى مش ولا بلد قبل كدا حربنا الانجليز والفرنسوين والالمان ودول طبعا كانوا مسحين ومع ذلك المسحين المصرين حربوهم مع المسلمين المصرين علشان دى بلدهم يا فندم

المشكلة عندك المشكلة لو انت فاهم ان دينا وثقفتنا بتقولك ان احنا نكرة الغير ونقول عليهم انهم خونة لان عمر ما دينا قلنا كدا دينا فى قيم جميلة حاول تعرف عنها حاجة

وبرضة كل سنة وانت طيب ورمضان كريم
Life LiNe 4HosT
بصى أنا قلت لو مش هتعملى إقتباس لكلامى كله وتتكلمى فيه مش هرد مينفعش تاخدى مقاطع وتنسيبى مقاطع
ومتحاوليش تتوهى الموضوع+
النقطه الى أتكلمنا فيها قبل كده متتكلميش فيها تانى
أنتى كده داخله فى جدل...
برب
mshmsha2009
بصى أنا قلت لو مش هتعملى إقتباس لكلامى كله وتتكلمى فيه مش هرد مينفعش تاخدى مقاطع وتنسيبى مقاطع
ومتحاوليش تتوهى الموضوع+
النقطه الى أتكلمنا فيها قبل كده متتكلميش فيها تانى
أنتى كده داخله فى جدل...
برب
انت من الواضح انك مقرتش او انك بتخلع انا واخدة كلامك كلة وحاطاة بين الاقواس وردا علية
هوة مش جدا دى اسمها مناقشة بس من الواضح انك انت الى بتوة اقولك خلى صاحبك بالمرة يقفل الموضوع دا علشان معرفش ارد عليكم زى الى فات ما هى دى الجدعنة اليومين دول
Life LiNe 4HosT
شوفى يا أستاذه مشمشه أولا أنا مهربتش
ثانيا كلامك كله هايف وليه الرد من العلم
بس أنتى مش بتتناقشى
المناقشه يعنى الواحد يجيب أدله لكلامه من كذا وكذا
ولما أقولك أقرى كتاب كذا متقريهوش
وبعدها تيجى تسألينى ف نقطه موجوده ف الكتاب
عايزانى أرد أقولك إيه
ولما نفس النقطه عايزانى أعيدها 100 مره ومره زياده
يبقى عايزه تسمى دا نقاش
ولما أدربلك مثال تقلبيها بزعل وتقولى والدتى ومش والدتى
دا يبقى نقاش
ولما تاخديها خناقه وتقولي أنت في إيه لواحد محترم وأكبر منك ف السن(أستاذ أيمن) يبقى دا نقاش
ولما تقفلى دماغك والى فى دماغك فى دماغك نفس الكلام بتعيديه كل مره
ونفس النقطه هيا الى بنتكلم فيها من أول الموضوع
يبقى دا نقاش
ثانيا أستاذ جودزلا أنا معرفوش ولا عمرى كلمته ولا ف أى موضوع ولا فى أى حته تانيه
كل الى ف الموضوع أنه قال كلام وأ،ا أحترمته لأن رأى من رأيه
وأنتى تردى تقولى غنو على بعض
بالزمه دا نقاش

ولا أما تقولينى كلام مقلتوش وتقولى أنت متفق معايا ف النقطه دى وأنا مقلتش كده..
عايزه الواحد يشغل وقته بيكى ليه.؟
ويضيع وقته وجهده معاكى ليه
أما أنتى مش عارف أسلوب النقاش..؟
ولما الناس كلها تجتمع على حاجه
وكلهم جايبين أدله
وأ،تى طالعه بدماغك ومصممه على الى فيها
يبقى دا أسمه
أسمه جدال×جدال+تحكم رأى+تنشيف دماغ=كلام فارغ<<معادله أفهميها علشان تعرفى تتناقشى بعد كده
أنا بتهيألى أنتى لو قدامى وأتناقشنا علنى بالصوت و قدام الناس مش هتعرفى تعملى حاجه
دا إلى جانب أن الناس هتقول أنك مش فاهمه حاجه وجايبه الكلام دا من خلال تفكير جواكى مش من خلال كتب موثقه زى ماقلتى
بطلى شغل الأفلام الى أنتى فيه
أنا ف الأول كنت سعيد أنى بتكلم معاكى
بس لما لقيت الموضوع داخل فى جدال وتضيع وقت وكلام ع الفاضى
ولقيتك مش فاهمه حاجه(واحده بتقولى أخوانجى مربى دقنه عايزانى أقولها إيه)
أنتى يا أستاذه مفيش كلمه بتتقال إلا وتغلطيها دا ف أى موضوع على فكره
يعنى الدنيا كلها غلط وحضرتك بس الى ماشيه صح
أنا أتكلمت معاكى وبدأت نقاش على أساس نقاش مش جداااال
الجدال دا من صفات المسيحين بيجادلو علشان يقولو أن تفكيرهم الى ملوش لزمه صح... أنتى والى الله أعلم بيكى وديانتك عامله زيهم
بس هما بيتربو على الكلام دا ف الكنيسه
أنتى جايبه الكلام دا منين....!؟
قلت ملوش داعى
مع التحيه
mshmsha2009
شوفى يا أستاذه مشمشه أولا أنا مهربتش
ثانيا كلامك كله هايف وليه الرد من العلم
بس أنتى مش بتتناقشى
المناقشه يعنى الواحد يجيب أدله لكلامه من كذا وكذا
ولما أقولك أقرى كتاب كذا متقريهوش
وبعدها تيجى تسألينى ف نقطه موجوده ف الكتاب
عايزانى أرد أقولك إيه
ولما نفس النقطه عايزانى أعيدها 100 مره ومره زياده
يبقى عايزه تسمى دا نقاش
ولما أدربلك مثال تقلبيها بزعل وتقولى والدتى ومش والدتى
دا يبقى نقاش
ولما تاخديها خناقه وتقولي أنت في إيه لواحد محترم وأكبر منك ف السن(أستاذ أيمن) يبقى دا نقاش
ولما تقفلى دماغك والى فى دماغك فى دماغك نفس الكلام بتعيديه كل مره
ونفس النقطه هيا الى بنتكلم فيها من أول الموضوع
يبقى دا نقاش
ثانيا أستاذ جودزلا أنا معرفوش ولا عمرى كلمته ولا ف أى موضوع ولا فى أى حته تانيه
كل الى ف الموضوع أنه قال كلام وأ،ا أحترمته لأن رأى من رأيه
وأنتى تردى تقولى غنو على بعض
بالزمه دا نقاش

ولا أما تقولينى كلام مقلتوش وتقولى أنت متفق معايا ف النقطه دى وأنا مقلتش كده..
عايزه الواحد يشغل وقته بيكى ليه.؟
ويضيع وقته وجهده معاكى ليه
أما أنتى مش عارف أسلوب النقاش..؟
ولما الناس كلها تجتمع على حاجه
وكلهم جايبين أدله
وأ،تى طالعه بدماغك ومصممه على الى فيها
يبقى دا أسمه
أسمه جدال×جدال+تحكم رأى+تنشيف دماغ=كلام فارغ<<معادله أفهميها علشان تعرفى تتناقشى بعد كده
أنا بتهيألى أنتى لو قدامى وأتناقشنا علنى بالصوت و قدام الناس مش هتعرفى تعملى حاجه
دا إلى جانب أن الناس هتقول أنك مش فاهمه حاجه وجايبه الكلام دا من خلال تفكير جواكى مش من خلال كتب موثقه زى ماقلتى
بطلى شغل الأفلام الى أنتى فيه
أنا ف الأول كنت سعيد أنى بتكلم معاكى
بس لما لقيت الموضوع داخل فى جدال وتضيع وقت وكلام ع الفاضى
ولقيتك مش فاهمه حاجه(واحده بتقولى أخوانجى مربى دقنه عايزانى أقولها إيه)
أنتى يا أستاذه مفيش كلمه بتتقال إلا وتغلطيها دا ف أى موضوع على فكره
يعنى الدنيا كلها غلط وحضرتك بس الى ماشيه صح
أنا أتكلمت معاكى وبدأت نقاش على أساس نقاش مش جداااال
الجدال دا من صفات المسيحين بيجادلو علشان يقولو أن تفكيرهم الى ملوش لزمه صح... أنتى والى الله أعلم بيكى وديانتك عامله زيهم
بس هما بيتربو على الكلام دا ف الكنيسه
أنتى جايبه الكلام دا منين....!؟
قلت ملوش داعى
مع التحيه

دا خلع خلع رسمى انا اخر كمونت كتبتة رديت على كل حاجة لدرجة انى قلتلك هات الكتب دى
ودا كان ردك بس بردة هاقولك الحمد لله اية حد هايقرا الكلام هايعرف مين الى ساب النقاش كويس اوى
علشان معرفش يسد فية لانة كل الى بيقولة مش افكارة لو كانت افكارة كان عرف يتناقش فيها

وكل الى قرا الموضوع والكمنونتات اكيد هايعرفوا مين الى بيكرر الكلام وانا لما بكرر الكلام فدا لانك بتككر نفس الجزئية
واة فعلا الى بيقول كلام لازم يجيب علية ادلة فين ادلتك
اما بالنسبة لموضوع والدتى فامش من حقك اصلا تجيب سيرتها حتى فى مثال اية الى دخلها فى موضوع دا اسمة اية يعنى

وللمرة اللمليون انا بقولك انا الحمد لله مسلمة وعارفة دينى كويس مش قادرة افهم اية وجهة الاستفادة من الكلام الى انت بتقولة دا

مهوة مش علشان انا مختلفة معاك فى الرأى ابقا بجادل ومنشفة دماغى

اية ولا لازم اقتنع بالكلاتم الفارغ ناس عمالة تولع الدنيا فى بعضها
ولما اقول اة احنا مختلفين بس لازم نحترم بعضنا ونعيش فى سلام بقيت غلطانة وفى الى جاى يقولى انتى دخلتى فى العقيدة اية دا
والتانى كتب تعليق ويقولى انتى جاية تعملى فتن انا الى جاية اعمل فتن
علشان بقلولكم ان احنا نعيش فى سلام ونبطل نتخانق

انتوا الكلام دا مش جاى على هواكم انتوا شكلكم كدا عاوزين تولعوا الدنيا

عمالين تهجموا فى الناس مخلاص عرفنا ان احنا مختلفين ومعاهم ومهم كمان مختلفين مهنا المطلوب اية بقا نولع فيهم علشان تترتاحوا

وجاى تقولى كلامى كلام فارغ وانتى مجبتيش ادلة
وحضرتك مليت الكومنات ادلة

دا لو كانت الكومنتات دى كلامك اصلا وميكونش فيها كلام انت ناقلة كوبى وباست من مكان تانى

بس انت مش عاوز تتناقش وعاوز تخلع دا حاجة ترجعلك بس متجيش تبرر دا بكلام تعبان انتى منشفة راسك وجدال وانتى مسحية والكلام الفارغ دا
تصدق بالله انا انهاردة زعلانة جدا ان بقا فى بشر وصلت للمرحلة دى من غسيل المخ والحفظ والكرة الى مليها دا
Life LiNe 4HosT
لأاحول ولا قوة إلا بالله
والله أنا مش هقدر أقول غير ربنا يهديكى بجد
كوبى بست إيه الى عماله تتكلمى عليه
ما أنا قلتلك علشان تتأكدى أنى مش بتنيل أجيب كوبى بست ياستى نتكلم على الميل
ونصور فديو الحوار الى بينا...علشان تورى للناس الى محدش منهم متفق معاكى أصلا الكلام الى بينا
وعلشان تشوفى الفديو بنفسك وتشوفى أنى مش بعمل كوبى أنتى بتقولى كلام توهمي بيه نفسك وخلاص
ثم أما هيا مش أفكارى حضرتك ماشاء الله لما دخلتى جوا دماغى كده ومراقبانى عرفتى أن دى أفكار مين
غسيل مخ لا والله أنتى كده بتتكلمى عن نفسك بجد
سبحان الله الواحد أما بيتكلم فى الحق بقى بيولع الدنيا لما يقول فلان كارهنا وفلان واخد حقه وبيتأمر وفلان بيسب إلهنا ودينا بقينا بنولعها
أصل المسلم يسمع وياخد على قفاه ويسامح لأن ربنا قال نعفو ونصفح
نعفو ونصفح يا أستاذه لما يكون كام بشرى بيغلط فينا دا غير أنه بيقول كده مش علشان أهداف عايز يحققها لأ علشان مقتنع بكده
لكن دول عايزيين يحققوا أهداف أنتى مش عرفاها دى حاجه ترجعلك
أنا مش بخلع م الحوار وقلتلك كل كلمه ليها ردى من غير جدال
بس نصور فديو ونتكلم ميل
إيه الى يزعل فى كده..؟
وبعدين دينا دين سلام إيه ياستى هو حد قال لازم نجيب السنجه ونقطعهم مثل الرنجه..!!
أنتى بتوهمى نفسك بكلام
وبتقولى الناس كلام مقلهوش
وبتستنجى إستنتاجات خاطئه منك لنفسك
ودا طبيعى
لأن الرسول قال كل النساء ناقصات عقل ودين
روحى يا أٍتاذه هاتى راجل عاقل يتكلم معانا
...
أو تعالى نتكلم ميل ونصور الكلام أنتى تصورى وأنا أصور
ونشوف مين الى بيعمل كوبى بست
تآفهه
mshmsha2009
لأاحول ولا قوة إلا بالله
والله أنا مش هقدر أقول غير ربنا يهديكى بجد
كوبى بست إيه الى عماله تتكلمى عليه
ما أنا قلتلك علشان تتأكدى أنى مش بتنيل أجيب كوبى بست ياستى نتكلم على الميل
ونصور فديو الحوار الى بينا...علشان تورى للناس الى محدش منهم متفق معاكى أصلا الكلام الى بينا
وعلشان تشوفى الفديو بنفسك وتشوفى أنى مش بعمل كوبى أنتى بتقولى كلام توهمي بيه نفسك وخلاص
ثم أما هيا مش أفكارى حضرتك ماشاء الله لما دخلتى جوا دماغى كده ومراقبانى عرفتى أن دى أفكار مين
غسيل مخ لا والله أنتى كده بتتكلمى عن نفسك بجد
سبحان الله الواحد أما بيتكلم فى الحق بقى بيولع الدنيا لما يقول فلان كارهنا وفلان واخد حقه وبيتأمر وفلان بيسب إلهنا ودينا بقينا بنولعها
أصل المسلم يسمع وياخد على قفاه ويسامح لأن ربنا قال نعفو ونصفح
نعفو ونصفح يا أستاذه لما يكون كام بشرى بيغلط فينا دا غير أنه بيقول كده مش علشان أهداف عايز يحققها لأ علشان مقتنع بكده
لكن دول عايزيين يحققوا أهداف أنتى مش عرفاها دى حاجه ترجعلك
أنا مش بخلع م الحوار وقلتلك كل كلمه ليها ردى من غير جدال
بس نصور فديو ونتكلم ميل
إيه الى يزعل فى كده..؟
وبعدين دينا دين سلام إيه ياستى هو حد قال لازم نجيب السنجه ونقطعهم مثل الرنجه..!!
أنتى بتوهمى نفسك بكلام
وبتقولى الناس كلام مقلهوش
وبتستنجى إستنتاجات خاطئه منك لنفسك
ودا طبيعى
لأن الرسول قال كل النساء ناقصات عقل ودين
روحى يا أٍتاذه هاتى راجل عاقل يتكلم معانا
...
أو تعالى نتكلم ميل ونصور الكلام أنتى تصورى وأنا أصور
ونشوف مين الى بيعمل كوبى بست
تآفهه

كلام كلة تعب فى تعب
نتصور مين فى حاجة حصلت فى دماغك مين دى الى تتصور فى اية وهوة يعنى لما نتصور ووشنا يطلع على الكام دا هايمنعك تعمل كوبى وباست ووبعدين الكلام دا مش جايبة من عندة دا فى كومنتاتك وانا باينتهولك
وانت ولا حتر رديت على الكومن الطويل العريض الى ردا فى على كل كلامك

وحلو نظام بتقول كلمة حق ومبتولعش الدنيا اى حد سورى يعنى بريالة هايقارا الكلام هايفهم

وعمال تقولى ردى ردى امال اية الى انا كاتبة فوق دا

وعمال تلف وتدور

وبردة قلت كلمة النساء ناقصات عقل ودين علشان تستفزنى تانى بس انت لو تقى اوى كدا كنت عرفت ان معناها مش وحش زى ما انت قاصد

اما عن الكلمة دى (( تافهة )) فللاسف انا احترمتك وانت متطلعتش على مستوى الاحترام دا وبقيت بتخرف لما لاقيت شكلك وحش وعمال تهرب كل شوية ومبتردش وعمال تهرب بموضوع نتصور انت لو كان عندك حاجة كنت رديت وكتبتها من زمان

وانا بجد زعلانة انى نزلت لمستواك واتكلمت معاك بس دى غلطة مش هاتتكر تانى مهما قلت بعد كدا
علشان انا احب لما اتكلم اتكلم مع بنى ادمين اشبع بالرد زى ما انت عاوز وشوة ولف ودور اصلا خسارة انى ابص على كلمة من كلامك
فعلا الغلط من عندى انى نزلت لمستواك

وانا بجد اسفة انى اتكلمن
bodi2017
يا جماعه اهدوا شويه ده شيطان دخل بينكم

استعيزوا بالله
Life LiNe 4HosT
سبحان الله...زى ماقلت كلامك كله خاوى وأجوف
كلام كلة تعب فى تعب
واضح أنك تعبتى من الجدل الى بتجادليه
نتصور مين فى حاجة حصلت فى دماغك مين دى الى تتصور فى اية وهوة يعنى لما نتصور ووشنا يطلع على الكام دا هايمنعك تعمل كوبى وباست ووبعدين الكلام دا مش جايبة من عندة دا فى كومنتاتك وانا باينتهولك
وانت ولا حتر رديت على الكومن الطويل العريض الى ردا فى على كل كلامك
سعادتك أنا مطلبتش منك أشوف وشك ولا تشوفى وشى
هو أنتى متعرفيش أن فى حاجه أسمها تصوير شاشه.?
يعنى بنصور الى بيحصل على الشاشه بالفديو
ودا هيمنع فعلا أن حد يعمل كوبى
وكل واحد هيشوف التانى بيعمل إيه علشان يرد عليه(دا لو أنتى واثقه فنفسك قوى كده)
إيه الى جاب تصوير الوش بقى دلوقتى..!!
وحلو نظام بتقول كلمة حق ومبتولعش الدنيا اى حد سورى يعنى بريالة هايقارا الكلام هايفهم
محترمه..تربية أهلك هنعمل إيه..
وعمال تقولى ردى ردى امال اية الى انا كاتبة فوق دا
والله كونك مش فاهمه بقى أنا بقول إيه (يبقى متتكلميش طالما مبتفهميش)
أنا قلتلك مش هرد على كلام هايف بكلام عاقل تقومى رده عليه تانى بنفس الكلام ونفضل نعيد ونزيد فى نفس الكلمه
وقلتلك نتكلم ميل أحسن علشان منعدش النقطه كل شويه
...ناقصه فهم وتركيز
وعمال تلف وتدور
باين عليا أن أنا الى بلف ودور..
وبردة قلت كلمة النساء ناقصات عقل ودين علشان تستفزنى تانى بس انت لو تقى اوى كدا كنت عرفت ان معناها مش وحش زى ما انت قاصد
أتفضلى حضرتك ترجمى الحديث..أنا لسه جاهل مش عارف معناه
قولى أنتى معناه من غير كلام كتير
وسعادتك أما أنتى بتستفزى من النقاش..بتتناقشى ليه..!!
هو أحنا ف برنامج الإتجاه المعاكس ..سيبى البرنامج وأمشى بقى(أراهن أنك مش عارفه الإتجاه المعاكس)
اما عن الكلمة دى (( تافهة )) فللاسف انا احترمتك وانت متطلعتش على مستوى الاحترام دا وبقيت بتخرف لما لاقيت شكلك وحش وعمال تهرب كل شوية ومبتردش وعمال تهرب بموضوع نتصور انت لو كان عندك حاجة كنت رديت وكتبتها من زمان
أما عن نقطة تافهه دى فدا شئ حقيقى لما أكون أنا قايلك هاتى أدله تقولى هاتها أنتا يبقى دى تفاهه ولا مش تفاهه.؟ مش عارفه تجيبى أدله قولى مش عارفه مش تقولى طب هات أنت ونفضل نحلف على بعضينا ونتعازم هات أنت لأ هاتى أنتى..!!
أما عن نقطه مش برد دى بقى فمتكرره كالعاده..أتعودنا منك على التكرار..رديت فوق ومش هرد تانى
وانا بجد زعلانة انى نزلت لمستواك واتكلمت معاك بس دى غلطة مش هاتتكر تانى مهما قلت بعد كدا
علشان انا احب لما اتكلم اتكلم مع بنى ادمين اشبع بالرد زى ما انت عاوز وشوة ولف ودور اصلا خسارة انى ابص على كلمة من كلامك
سبحان الله بجد
أنا بدخلفى مناظرات مع منتديات مسيحيه فيها قسيسن ورجال دين عندهم كتير وبغلبهم ومحدش بيعرف يرد فبيطرو يحذفو ردودى ويقولو شتم
وبدخل فى منتديات علمانين وبسبتهم بالكلام
وسعادتك الى نزلتى لمستوايا
والله يظهر أن الواحد لما يعاملك على قد عقلك ..بتاخدى عليه وبتفكر عقله من عقلك..الى هو ناقص أصلا
فعلا الغلط من عندى انى نزلت لمستواك
برضه بتعيدى الكلام
وانا بجد اسفة انى اتكلمن
أعصابك مش مخلياكى تعرفى تكتبى
على العموم أنا الى آسف وبقول الكلمه دى لنفسى ولكرامتى الى نزلتها علشان أفهم فدماغ سعادتك الى مش ناويه تفهم أصلا
خلص الكلام
عايزه مناقشه هاتى راجل عاقل يكلمنا
متجيبيش مجادلين وناس جايه تتخانق وتقول فى إيه أنت في إيه ونظام فرش مليات..!!
لكن أنتى أنتهى معاكى الكلام خلاص
مش هرد عليكى علشان أنتى أصلا متستحقيش دقييقه من وقتى الثمين تضيع معاك
المسيحين أولى بيها منك
على الأقل بيفهمو..
سلام
Life LiNe 4HosT
يا جماعه اهدوا شويه ده شيطان دخل بينكم

استعيزوا بالله
نهاية الجدل دايما كده يا بودى
على العموم أدى الكلام خلص خلاص
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
meme banota
يا جماعة الفيديوهات مش شغالة وانتو كا تبين كلام كتير الواحد مش عارف يقرا اية ولا اية بس من الاخر
والله يا جماعة لو متا بعين المسلسل بجد وفهمتوة هتحبوة فعلا بيحكى حاجات من التاريخ كتير اوى لازم كلنا نعرفها ممكن تكون فية شوية سلبيات بس مينفعش نقول علية مسلسل فاشل

وربنا يهدى
Life LiNe 4HosT
يا جماعة الفيديوهات مش شغالة وانتو كا تبين كلام كتير الواحد مش عارف يقرا اية ولا اية بس من الاخر
والله يا جماعة لو متا بعين المسلسل بجد وفهمتوة هتحبوة فعلا بيحكى حاجات من التاريخ كتير اوى لازم كلنا نعرفها ممكن تكون فية شوية سلبيات بس مينفعش نقول علية مسلسل فاشل

وربنا يهدى
شوفى هو المسلسل رائع
بس بيحط السم ف العسل
أقرب مثال خلقة إمبارح
لما الأستاذ عبد الرحمن أمر الشاب بقتل القاضى ورجع من غير مايقتله
عمل إيه
1-تف فى وجهه
2-قاله ياحيوان
3-وهو ماشى قال عليه زفت
هل كل دا موجود فى كتاب الداعى والداعيه ..ولا أكشنات هدفها تسوئ سمعة الجماعه..
يعنى الى يذكر التاريخ ميحرفش فيه
لأن فى ناس بتتأثر بكده..وهما مش فاهمين
وبالتالى يبدأ يقولو كلام بتأثير من الفيلم ولا المسلسل الى شافوه
فهمتى...ربنا يهدى الجميع إن شاء الله
meme banota
شوفى هو المسلسل رائع
بس بيحط السم ف العسل
أقرب مثال خلقة إمبارح
لما الأستاذ عبد الرحمن أمر الشاب بقتل القاضى ورجع من غير مايقتله
عمل إيه
1-تف فى وجهه
2-قاله ياحيوان
3-وهو ماشى قال عليه زفت
هل كل دا موجود فى كتاب الداعى والداعيه ..ولا أكشنات هدفها تسوئ سمعة الجماعه..
يعنى الى يذكر التاريخ ميحرفش فيه
لأن فى ناس بتتأثر بكده..وهما مش فاهمين
وبالتالى يبدأ يقولو كلام بتأثير من الفيلم ولا المسلسل الى شافوه
فهمتى...ربنا يهدى الجميع إن شاء الله

طيب ماشى انا معاك بس لية مركزين على السلبيات الى فى المسلسل شوفو الايجابيات كمان واحكمو علية
Life LiNe 4HosT
هو الموضوع خرج عن المسلسل أصلا
وبقى بيتكلم ف الجماعه نفسها
هههههه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو أردوغان بجامعة القاهرة اليوم : يهتف بالعربية "يا مصر يا أم الدنيا" و"ارفع راسك فوق إنت مصري"
بالفيديو :: برنامج القاهرة اليوم وأستضافة " إسماعيل هنية" رئيس الوزراء الفلسطينى ولقائه مع عمرو أديب
بالفيديو.. عمرو أديب لطوني خليفة: سأعتزل "القاهرة اليوم" في 2010