نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نجوم مصرية تكشف السر وراء تسربات ويكيلكس

* هل تعلم ان 80 %من الوثائق تتحدث عن بالشرق الأوسط .

* هناك وثيقة تدعى أن أردوغان رئيس تركيا له أرصدة بالمليارات فى بنوك سويسرا ... اشمعنى أردوغان ؟
* عشرات الآلاف من الوثائق ليس فيها أى وثيقة تمس إسرائيل فى شئ .
* نصف الوثائق تركز على المعارك بين الشيعة والسنة .
* تقول التسريبات ان نصف حكام العرب كان يستحث بوش على ضرب العراق ...لو صدق النصف الآخر ذلك فكيف ستصبح العلاقات بين الأنظمة العربية ؟
* " من هيافة التسريبات" أنها تتحدثتتحدث عن أخطاء بسيطة للدبلوماسيين الأمريكيين؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

* 30% من الوثائق تهاجم على إيران وتوصفها بالأخطبوط الخطير الناعم ذو الأذرع المليونية ... يعنى إيه ؟

· بعد كل ذلك أليس من الموضوعية والدقة فى التحليل والقراءة بين السطور أن نعلم أن هذه الوثائق تم تسريبها بمعرفة ال cia حتى تشعل الوقيعة فى الشرق الاوسط

المقال "نجوم مصرية تكشف السر وراء تسربات ويكيلكس" نشر بواسطة: بتاريخ:
abdobasha
انا معاك تماما في الكلام دا
مفيش حاجة اسمها واحد عرف يحصل على 250 الف وثيقة كدا من مصادره الخاصة وكلها غاية في السرية
وكل انزعاج امريكا منها ومحاربتها للموقع مسرحيات كلها
100% مخطط امريكي مكشوف زي ما قال احد الخبراء السياسيين مش فاكر مين
reemhmam
امريكا مبتدعة المسرحيات الهزلية دى
وهى الام لها ولا تنسوا واووكد ذاللك
ان اكبر مسرحية لها وانجح مسرحية هى مسرحية 11 ستمبر ذات الفصول التى لن تنتهى
انا واثقة ان البرجين وقعوا بعلم منهاوترتيب مسبقا
godzela55
انا مش متفق معاكم اطلاقا في الكلام دة وليا اسبابي...
لو الوثائق دي حقيقية فهي احرجت امريكا قبل ماتحرج اي حد... واظهرتها كدولة انتهازية مش عايزة غير مصلحتها بس ... بالفعل موضوع اسرائيل دة لغز بس اكيد هيتكشف قريب .. وحتي لو لعبة من السي اي ايه .. كويس انها جت دلوقت عشان نعرف ان زوجات الرؤساء بيتدخلوا في الحكم كمان .. ولكني بكررلكم ... مستحيل امريكا تفضح حلفائها بالشكل دة ... دي حكومات ملاكي عمرها ما هتلاقي زيها تاني .. يبقي ليه تسرب عنهم وثائق ؟ سؤال برضو يحتاج لإجابة
hema4ever
لو الوثائق دي حقيقية فهي احرجت امريكا قبل ماتحرج اي حد... واظهرتها كدولة انتهازية مش عايزة غير مصلحتها بس ... بالفعل موضوع اسرائيل دة لغز بس اكيد هيتكشف قريب .. وحتي لو لعبة من السي اي ايه .. كويس انها جت دلوقت عشان نعرف ان زوجات الرؤساء بيتدخلوا في الحكم كمان .. ولكني بكررلكم ... مستحيل امريكا تفضح حلفائها بالشكل دة ... دي حكومات ملاكي عمرها ما هتلاقي زيها تاني .. يبقي ليه تسرب عنهم وثائق ؟ سؤال برضو يحتاج لإجابة
كلام مزبوط
ارواح واشباح
مستحيل يحصل كده الا بموافقه من امريكا
لانها لو عايزه تنهى كل شى
تنهييه فى ثانيه
دى امريكا يا جدعان
هو فاضل ايه بعد كده
aleskandrany
اعتقد وانا شخصياً مقتنع ان مافيش حاجه بتحصل فى عالم السياسة الا بمعرفة وترتيب من الدول اللى زى امريكا .. بدليل انه الشخص صاحب ويكيلكس بعد ماسجنوه حيخرج بكفالة ... لو كان الشخص ده هو المسئول الوحيد عن تسريب الوثائق ماكنش حيشوف النور بعد كده ... وبعدين حتة انهم مايقدروش يكشفوا حلفائهم بالعكس الحلفاء دول بقوا مكشوفين للطفل الصغير قبل الكبير فمن مصلحة امريكا انهم يتغيروا وييجى حلفاء تانيين ( دم جديد يعنى) ومن مصلحتهم بردوا ان يبقى فى ازمة فى العلاقات بين الشرق الاوسط وبعضه .. وعلى العموم كل واحد ليه وجهة نظره وانا سعيد جداً انكم نورتوا الموضوع بأرائكم
moustafa capo
اتفق معاااااااااك في معظم الرأي

ولو نشوف المشهد ده كان في فيلم سنة 1996

اعتقد اسمه ((القبلة الاخيرة))

هاتلاقي ان اذرع اليهود تمدد لتحكم العالم وهدفها العرب والاسلاااااام

ده مشهد من ضمن احدااث فيلم شبيه نوعا ما بما حدث في سبتمبر
الفيلم عرض عام 1996 اي قبل ما يعادل خمس سنوااااات
من الاحداث الحقيقة

لكن الغريب انهم ينجحو رغم فهمنا لمخططهم
لان العرب اتفقووووووا علي شئ واحد هو

الا يتفقوووووووووووووا

شكــــــــــــــــرا لمجهودك الرائع يا بااااااااشا

أميرة الورد
ازاى بقى وان الوثائق دى لا تخدم امريكا وزي ما قال godzela55

انها اظهرت امريكا في ابشع صورة ودة ممكن يعملها مشاكل

وعلى فكرة 11 سمتبر مكانتش مسرحية امريكا لوحدها بل كانت مسرحية اسرائيلية 100%

وزي ما اكلمت ويكيليس عن هيافة الدبلوماسيين اكلمت بردو عن الحرب السرية بينها وبين الصين في استغلال افريقيا

طيب ليه بتقولو ان امريكا عملت كدة ومش نقول ان اسرائيل عايزة توقع امريكا

اشمعنى اسرائيل الى متذكرتش في الوثائق

وليه ميكونش الى سرب المعلومات دى من اسرائيل وطبعا زي ماحنا عارفين حتى لو اسرائيل متفاهمة مع امريكا فهى بتخدم مصالحها وبس وممكن تعمل اي حاااجة طالما شايفة ان في حد في يوم من الايام هيوقف ضدها

واحتمال تكون عملت كدة علشان توقع كل الدول الى انذكرت في بعضها ومبينهم امريكا

علشان كل دول لوقعو في بعض هى الكسبانة الوحيدة
hossam512
شكرااا عالخبر
حسنىaly
الوثائق حقيقيه ولم يكن فيها ادنى شك وما عن انها لاتمس اليهود الاسرائليين بشىء لانى الموقع بيصرف عليه اليهود ودى حقيقه ولاكن السوال اعزائى الاحباب لما خرجت هذه المستندات دى فى الموقع المشهور كيليكس فى الوقت ده با الذات لما مستهدفين الشرق الاوسط هنا السوال اللى عاوز اجابه دقيقه
عاشق الشعر
مازلنا نؤمن بنظرية المؤامرة فكل شئ يحدث فى اى موضوع هى مؤامرة امريكية او صهيونية
من قال لك سيدى الفاضل ان 80 فى المية من الوثائق تخض منطقة الشرق الاوسط هل اطلعت عليها
تقول الوثائق ان الرئيس مبارك كان ضد غزو العراق فهل هذا استكمالا للمؤامرة
اين الوثائق التى كان تحوى سبا ضمنيا لسياسيين و وزراء بارزين امريكيين
ايضا هناك وثائق تدين الغزو الامريكى للعراق وافغانستان
abdobasha
زي ما في كلامك
ازاي تقنع الحومات الحليفة بان الوثائق دي مش متفبركة غير بانك تظهر انها طرتك
وشوف كدا الضرر؟
هل هناك ضرر
لما يطلع ان الدبوماسيين الامريكين بيتجسسوا على الكوريين الشماليين في الامم المتحدة
هو دا مثلا مش متوقع
والعكس مش متوقع؟؟

تفتكر لما الفضائح الامريكية تكشف فعلا هتكون الاخبار البسيطة دي هي الفضائح

ولا الفضائح فعلا اللي اتنشرت عن العالم العربي وايران والدول التانية؟؟
aleskandrany
صح كلامك ياعبدو باشا فعلاً ازاى امريكا او اسرائيل حتقنع العالم بان الوثائق دى مش مفبركة الا ولازم يحطوا فيها حاجه تبين انها ضرتهم كمان لكنها فى الحقيقة حاجه عبيطة جداً ماتضرش امريكا الا ضرر بسيط ....
أخى عاشق الشعر ... دى مش نظرية مؤامرة ولا حاجه ده فعلاً حقيقة واللى انا مقتنع بيه وكمان اللى قاله بعض المحللين السياسيين ولو حضرتك بتشكك فى الاحصائيات اللى مكتوبه ممكن حضرتك تقرا اكتر عن الوثائق وهى بالآلأاف ومواقع كتيره وفضائيات كتير اتكلمت عنها...
وفى النهاية بردو ده مجرد رأى

emad kamel
انا مع الرأى القائل بأن هذة الوثائق خدعة من امريكا
وهذا موضوع كامل تكلمت فيه عن سر هذة الوثائق من اكثر من 10 ايام ماضية

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=228858
mohamed89
بالفعل هى مسلسل اخراج وتمثيل وانتاج امريكى
وانا اكتر حاجة مش قادر اصدقها
ان الموقع لسه سغال لحد دلوقتى
ولو امريكا عايزه توقف الموقع كان اتوقف من اول يوم
وكمان السيرفر الى موجود عليه الموقع من امريكا
http://whois.domaintools.com/wikileaks.org
ادخل على تاب server stats
وهتلاقى ان السيرفر فى كاليفورنيا
nonosh
انا مع رأى صاحب الموضوع لازم تكون امريكا ليها يد في الحكايه دى وعلى درايه كامله بيها

بس من وجهه نظرى ان التمثيليه دى للايقاع بين الدول العربيه وايران لو لاحظنا ان معظم الوثائق الى بتخص الدول العربيه بتتكلم عن ايران وبغض الحكومات العربيه ليها وتخوفات الحكام من ان قوتها تزيد ... بس ليه ؟؟؟ هل لزعزعت الثقه في ايران من عدم مساندت العرب ليها لو حصلت حرب ؟؟
هل ده بيبشر فعلا بقرب الحرب الامريكيه على ايران ؟؟؟

بصراحه الموضوع ده ليه خلفيات كتيره وفيه شئ غامض جدا ...بس الايام الى جايه هتظهرلنا كتير اوى

شكرا لموضوعك الرائع ..خالص تقديري
medoaseem
مستحيل يحصل كده الا بموافقه من امريكا
لانها لو عايزه تنهى كل شى
تنهييه فى ثانيه
دى امريكا يا جدعان
هو فاضل ايه بعد كده
"" هو فاضل ايه بعد كده "" !!!!!!!؟؟؟؟
مش فاهم ...ممكن توضيح؟

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الأهرام تكشف عن مفاجأة في السر وراء إغلاق الفراعين
صور مقر و مخبأ ويكيلكس wikileaks - يمكنه تحمل ضربة نووية - خطيير و حصري لمنتديات نجوم مصرية