نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شاب مصري : يعلن علي الفيس بوك انه اول منتحر في 2011

في حادثة غريبة من نوعها علي الشعب المصري هي قيام شاب باعلان انتحاره علي اكبر شبكة اجتماعيه علي النت ( الفيس بوك ) ليصبح اول منتحر في عام 2011
وكان نص الرسالة هو
"كلها ساعات واسيب البيت الجميل بس هكون صريح معاكم
انا فاقد اي مشاعر وحاسس اني ضخم اوي وكل العالم ناس صغيريين بما فيهم اكبر قادة
وشامم ريحة البحر وحاسس اني عاوز احضن الارض
ورغم القلق اللي جالي بعد ما الموضوع اتعرف وكان القلق من ناحية ان يحصل حاجه تزعجني وتلخبط اي ترتيب
وبعد شوية هكتب اخر رسالتين واحدة فيهم دعاء ليا عاوزه يفضل عايش طول الحياه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وبلاش الظلم يجي منكم يا اخواتي لو تسمحولي ابقا اخوكم اخر يوم ليا"

كان هذا آخر ما كتبه شاب قال إنه في البطاقة مصري لكنه لا يحس إنه مصري على صفحته التي أنشأها على الفيس بوك قبل 48 ساعة من انتهاء عام 2010 تحت عنوان "أول حادث انتحار في 2011" ليعلن فيه عن عزمه على الانتحار مع مشارف العام الجديد بسبب يأسه من تدهور الأوضاع السياسية والاقتصادية والقضاء على الحريات في مصر.

ومن الجدير بالذكر أن الجهاز المركزي للإحصاء كان قد أعلن أن الإحصاءات تشير إلى اقتراب مصر من أعلى معدلات الانتحار عالميًا والتي تنتشر بين أوساط الشباب بالتحديد حيث لفت الجهاز إلي أن هناك‏43‏ ألف شخص من الذكور والإناث من مختلف الأعمار في مصر يقدمون علي محاولة الانتحار سنويا

المقال "شاب مصري : يعلن علي الفيس بوك انه اول منتحر في 2011" نشر بواسطة: بتاريخ:
spring rose
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
ربنا يهدى
hazem_copra
انا علي الصفحة دي دلوقتي يا جماعة والناس كلها بتحاول تقنعه بالتراجع وانه يرجع لربه بس هو مصمم

مش عارف ليه ربنا يهديه يا جماعة ادعوله بالهداية وان شاء الله ربنا يهديه ويرجعه لصوابه
khaledalex
نص الرساله كامله

مشاعر طيبه ووجهات نظر مختلفة وكل واحد بيعبر بطريقته الخاصة ومحدش في الكون يقدر يحكم مين صح ومين غلط والقاضي نفسه بيحكم من وجهة نظر مختلفه واللي واضع قانون دولة وجهة نظره برده مختلفة

ابتديت بالكلمتين دول عشان اوصل رساله مهمه نادت بيها الاديان وكل حد بيفكر وكل حد عنده تجارب وهي احترام الاخر

اه عاوز الناس تحترم قراري اي كان مخالف ليهم مدام مش هضرهم بشئ وقليل اللي خد باله من قضيتي واهتم بيها وهي اني راجل مصري جدع وابن حلال ومش قابل مساعدة من اي نوع وثروتة في كرامتة

مش هطول عليكم إذا حد حب يعرف ليه عملت كدا هيعرف الاسباب اللي عاوزها بس تتعرف لان في اسباب تانيه مينفعش تتعرف

وعشان انجز وقت الاسباب دي لا هي عاطفية ولا جنسية ولا عائلية ولا ادمان وذكرت كل دا واحترمت الناس اللي دخلت وحبيت اوصف ليهم مشاعري وحاسس بايه لان اكيد في ناس عاوزه تعرف مشاعري ايه تجاه الحياه وحاولت اترجم دا لكلام

الموضوع كبير وعشان مش هدفي اني افضح ناس ولا اللعن في حد ولا اهيج حد علي حد مجبتش سيرة حد ومتكلمتش في مواضيع في مصر وخارج مصر واكتفيت بالعجز والفقر والظلم بس زي ما في اجنة بتموت

ما علينا بالفلسفه

اولاً وثانياً وثالثاً واخيراً

شاب مصري حاول يعيش زي ما كل الناس بتقول مش لازم تشتغل بشهادتك اشتغل اي حاجه لحد ما تلاقي هه الوظيفه اللي تناسبك ماشي وبعد سنين طويلة النتيجة تحت الصفر ودايما بجيب الغلط عندي اما الدنيا تعند معايا

وكل الكلام اللي انتم قلتوووه وردود الافعال كنت بقولها لنفسي وبقول اقوي منها وكنت الناصح لغيري ورغم اللي كنت فيه كله كان بيحسدني علي ثقافتي وعلي هيئتي مش غرور بس عارف نفسي

اصلي كليتي من كليات القمة مش هحرق حاجه لان في اسرار ليا اطلع عليها واحد محترم وليه الاختيار بعد موتي انه ينشر او لا بس احتراما ليكم وليه

عندي شوية اسئله

تعمل ايه لو كل يوم اهلك بتزيد حصرتهم عليك وتخيب امالهم ؟

تعمل ايه لو رغبتك في الجواز غلبت عليك لانتظارك سنين وسنين مع وفرة الحرام ورفضك ليه ؟

تعمل ايه لو مش عارف تجيب هدوم تحميك من البرد في نفس الوقت اللي عمرك ما هتمد ايدك ؟

تعمل ايه لو مش عاوز تسيب بلدك وعاوز تشتغل فيها وتنميها بس مفيش فرصة ؟

تعمل ايه لو مواهبك ناس تانيه بتسرقها منك عشان هما بيتسمع ليهم عشان اسمهم وانت مغمور ؟

تعمل ايه اما متعرفش تدخل علي حد في يوم ومعاك ليه هديه ولا كيس فاكهه ؟

تعمل ايه لو فقير عدي جمبك ونفسك تساعده ؟

تعمل ايه لو حد في عيلتك جراله حاجه ومش قادر تعالجه ؟

تعمل ايه اما تشوف اسعار الشقق واللي مرتبك يدوبك اجار اوضتين اجار جديد ؟

تعمل ايه لو انت طول بعرض وبتاخد فلوس من اهلك في نص الشهر بعد ما تصرف الباقي عالمواصلات والفطار ؟

تعمل ايه اما تحوش وتخسر عشان قانون اتحط لصالح اصحاب رؤس الاموال الكبيرة ؟

تعمل ايه اما تفقد الاحساس بالامان في العالم اللي انت عايش فيه ؟

تعمل ايه اما تشوف اخواتك وشباب كتير زيك وصحابك بيدمروا وانت منهم ومش قادر تعمل حاجه ؟

تعمل ايه اما تشوف المستشفيات العامة اللي مفروض نتعالج فيها واللي بيدخلها بيمرض اكتر ؟

تعمل ايه لو عايش جوا اسرار تطلعك وقرايتك وصلوك ليها ومستحيل تتصدق او حد يسمعك وممنوع الكلام اصلا فيها ؟

والله عندي كتير والمستخبي اكتر بس هختم بوحده

تعمل ايه لو انت رضيت بكل دا علي امل ببكره ويعدي سنين طويلة وانت علي نفس الحال وبتكبر ؟

في اجوبه علي اسئلة كتيرة يمكن يجي اليوم واللي مهتم هيعرفها وطبعا مش كلها لان في حاجات لازم تموت معايا

دلوقتي حاسس اني اخترت ولازم كنت اختار وعشان كدا حبيت بس افيد شباب زييي ويمكن المجتمع يتحرك او لا مش هيغير في قراري شئ وكمان سمعتي واسمي اللي عمره ما شابه شئ ميتلطخش بعبارات من ناس مسؤله في الاصل مش مسؤله

يريت رجال الاعمال يعملوا مشاريع ويقسموا الشباب فيها مش لازم يكسبوا هما كل حاجه

ويريت كل واحد يقدر يوصل فكره او بحث يوصلة من وسائل الاعلام لانكم تقدروا تعملوا كتير

الفيلم اللي مدتة ساعة ونصف او ساعتين ممكن تستغلوا الوقت دا في انكم تتفقوا مع الناس انها تلم من كل واحد جنيه او 5 او اللي يقدر وتعملوا مشروع باسم بالبلد يشغل شباب ومره تانيه تعملوا مشروع يجوز شباب ومن غير ما تشهروا بيهم

يريت الناس تتفق انها تعمل مركز للبحث العلمي والحكومة تشارك علي الاقل بالاشراف والارض وبلاش تعين حد حكومي فيها ويريت بجد الكل يتجمع عشان الشباب ومتقتلوش الاحلام والطموحات وهي جنين لسا واللي شغال عشان مصلحة بلد تانيه وبيخرب في مصر معنديش تعليق اقولة واللي بيحاول يضيع مبادئ ويمحي الدين برده معنديش اي تعليق وفي مصايب تانية بتعمل حاجات تانية معنديش ليهم تعليق لاني مش حاكم ولا شرطي عشان احقق واعمل

بس الخير اما ينتشر هيظهر الشر وهيغلبه حتي لو كان الشر دا دول عظمة معاها اسلحة تقدر تدمر العالم ميت مرة وبلاش تصدقوا المهرجنات زي ما حصل للسوفيتي قبل كدا وعلي العموم الحروب المعروفة هتقوم هتقوم بس كل اللي كنت اقصدة ان كل واحد يعمل بس اللي عليه وميعينش نفسه واصي علي حد غير اما يتطلب منه دا وتكون دي وظيفته

كنت ناوي مرغيييش كتير بس عاوز اقلكم اني مفكرتش في كل اللي كتبته وكتبته ومش عارف ايه ناقص كان مفروض اكتبة وهيبقي حاجه وحده هو دعاء هكتبة لنفسي ويفضل عايش طول الحياه يمكن ينفعني وان شاء الله هينفعني كمان امتناعي عن عروض جتلي الايام دي وقد ايه انا ظهرت علي حقيقتي قدام نفسي وفخور بيها اوي

عاوز اقول اخر كلام ليا

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله

بحب كل واحد مصري وعربي واجنبي بينادي بالسلام ومش بتمني الشر لاي حد زعلني او فهمني غلط واذا في حد هيعرفني اما يدخل علي الصفحة في يوم من الايام عاوز اقوله يسمحني

ولأهلي انا قلتلهم شعوري نحيتهم قبل كدا وهما عارفينه ومش هتمنظر بيه خليه من ضمن اسراري لاني اكتر من اني بموت فيهم

وتحياتي لكل اعلامي ومحامي وطبيب ومهندس ومحاسب وموظف اي كان وعامل والفلاح فوق راسي والشباب اللي فاكك نفسه من اي حاجه بتخنق والصغيرييين اللي بكره هيكبروا وهيكونوا اجيال اقوي بس انتم ازرعوا ليهم النهارده عشان يحصدوا بكره

سلام
أميرة الورد
انا كمان جوة الصفحة وبنكلمه بس شكله انتحر مش بيرد اصلا

لا حول ولا قوة الا بالله
hamedahmed
ده شاب متهور ياجماعة شكله غاوى شهرة مش اكتر لو هو شجاع يعملها ويشوف هيقول لربه ايه
hazem_copra
وهو احنا هنستناه لما يعملها مش ننصحه الاول وحتي لو مسبة انه غتوي شهره 99%انا هقنعه بالعكس والناس بتحاول معاه
khaledalex
ياريت يا جماعه كل اللي بيتكلم عنه بتريقه او انه كداب يشوف الرساله ومضمونها حتي لو كداب بس بيحكي عن مشكله كل شاب مصري واللي اكيد مابيحسهاش غير كل شاب مصري واجه جزء من الظروف ديت
ادخلوا صفحته شوفوا المحاولات معاه وصلت لاد ايه
يارب لو صادق في كلامه يكون هناك من يردعه عن الفكره
ولو كاذب يكون مؤشر لينا علي مدي سؤ الوضع اللي وصلتله البلد
وبرده مافيش اهتمام بالشباب غير بالكلام وبس
أميرة الورد
ياااااااااااااااااااارب تكون مجرد اشتاغلة الله

دة الى انا بتمناه حاليا

لان من كلامه شكله بجد فعلا

ربنا يهدييييييه

لا حول ولا قوة الا بالله
zozo_tota
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
mahroos
ان لله وان ليه لراجعون
ربنا يهدي كل شاب
هو ميعرفش الي يموت منتحر يموت كافر
ربنا يستر
raedtito
ممكن يا جماعة رابط الصفحة دى ع الفيس بوك
abdobasha
فيه واحد برنس كاتب كومنت
انه ممكن يكون واحد بيخطط لجريمة قتل
وعاوز تبان انها انتحار
بحيث انه بكرا ولا بعده الناس كلها تقرا جريمة انتحار بنفس المواصفات ويقولو الراجل بتاع الفيس
والجريمة تعدي خصوصا انه كاتب جملة غريبة فالصفحة "جريمة قتل لا يعاقب عليها مرتكبها" !!

رابط البج :
http://www.facebook.com/pages/awl-ha...29518753777626
مصراوي بالامارات
لو كل انسان ينتحر علشان ظروفه أو وضعه المادي
كان كل شباب بلدنا انتحر من زمان
بلاش نكون عاطفين للدرجه دي

وبعدين اللي عايز ينتحر مش لازم يعمل اعلان لآنتحاره

ربنا يصلح حال بلدنا وشباب بلدنا

tarek_2111
ياااااااااااااااااااارب تكون مجرد اشتاغلة الله

دة الى انا بتمناه حاليا

لان من كلامه شكله بجد فعلا

ربنا يهدييييييه

لا حول ولا قوة الا بالله
ماتخفيش لسه ممتش طلعت للاسف اشتغاله من يومين بتحايل عليه
وفى الاخر الاستاذ فتح صفحه ثانيه
http://www.facebook.com/pages/thany-...6690535ts
ارواح واشباح
بيشتغل نفسه
وبعدين اللى بيقول انه بيتكلم على حال البلد والجو ده يعنى
طب ما احنا عارفين كل الكلام ده هو مجبشى جديد يعنى

ايه التفاهات دى
Mafesh Esm
ههههههههههه
ياعيني
ياحرااااااام
شاب عايز ينتحر يكتب علي الفيس انا هانتحر خلاص .. يالا باااي ؟!!
شربتوا الاشتغاله ؟ من غير ذره تفكير ؟ ولا وعااااجل كمان
اما الحق بقا اكتب علي الفيس ... ثالث حاله انتحار في 2011
hazem_messi
فى داهية شوية وهنحصلك
سيف 22
لا حول ولا قوة الا بالله
حسنىaly
والله كتبت كتير عن الشاب المنتحر على الفيس بوك وبعدها قالولى حدث الصفحه
حسنىaly
الشاب المنتحر هذا كلامه ينفع موضوع يطرح او جدول اعمال للوزارات المعنيه الشاب بيتكلم بصراحه لانه ده الواقع فى مصر اصبحت الشباب بلا هويه واصبحوا بلاعمل لايستطيعون على مواجهة الحياه وانا اعرف طالب كلية هندسه بيتالم وبيدور على عمل حتى يكمل دراسته فى الهندسه ومشلاقى عمل واصبح مهدد بانه يترك كليته لانى العائل لوحيد كان اخوه الاكبر ولاكن اخوه افتكره ربنا ومات هنا الشاب المنتحر على الفيس بوك صرح بما فى داخله وهناك فعلا كما قال مايخفيه انا لاادرى انه مات او لم يمت ولاكن لو افترضنا انه مات هل سيجل التاريخ انتحاره الاحابه لا والف لالالالا هو انتقل الى مرحلة احباط شديده وياس قاتل لعدم وجود نفسه مع الاخرين لانى ناس كتيره سبقت الزمن واكلت التفاحه لوحدها وناس لاتجد حتى ورق الشجر الشباب محطم ويائس بائس لايجد عمل ولايجد قوت اليوم ولايجد الملبس من ايام قليله اعلنت وزيره فى الحكومه ان لايوجد وظائف مستقبلا للكليات النظريه مثل الاداب التربيه با انواعه دار العلوم وكل الكليات النظريه واخرها الحقوق طبعن واذا كانوا يرغبوا فى وظيفه او عمل عليهم بحراسة امن المولات التجاريه والشركات الخاصه كحراس امن طيب هذا التصريح بالله عليكم من حقها ان تصرح به هذا الايام والشباب على ابواب امتحانت ثانوى وجامعات الترم الاول هنا مايحدث للشباب من اسبابه الحكومه ياحضارات اتمنى لو فيه وزير يحب البلد والشعب مش الكرسى والاموال عليه انا ياخذا خطابات الشاب المنتحر ده ويعمله جدول اعمال للحكومه بدلا من خطاب جمال مبارك امين السياسات فى الحزب الوطنى
زمن العجائب
انا متاكد ان كل ماقله صحيح كل شخص مر بتلك الظروف حا سس بتلك المشاعر بل بداخله بركان ولكن ربنا قا فى كتابه العزيز ان بعد السر يسر على سبيل المثال اعف اناس بالبلدى كده ماكانشى حيلتهم اى حاجه والله كانؤا بيحلمو انهم يتعشو عشوه نظيفه ودلوقتى اصبح معاهم وعندهم والناس بتع زمان خلصوا كل الامثال ماخلو ش لنا حاجه نقولها قالوا فى الامثال طولة العمر تبلغ الامل وربتا يهدى
زمن العجائب
وعلى فكره كلامك معقول يا حسنى aiy لان النار ما بتحرقش الا اللى كبشهاوالكلام ده مايعرفوش الا الناس الغلابه مش الناس ولاد الايه
تمرحنة
لاحول لله لية كدة بنقدم للشباب صور من الياس وعدم الايمان لو الواحد افتكر ربة ديمن انة مطلع على كل شى ما كنشى فكر فى انة ينتحر يعنى الانتحار هو الى هيريحة من الدنيا طيب والاخرة مين الى هيريحة منها وهيرحمة من عزاب القبر والاخرة
وليدالجزار
اسفين بصوت عالي وربنا يستر والله المستعان
وليدالجزار
لا ياتي العيش بسلام الا زمن سيدنا عيسى عليه السلام
hossam512
تلاقيه عايز يتشهر وخلاص
شكراا على مجهودك
khaledalex
موضوع للنقاش حول مشكلة الكنيسة وعلاقتها باعلان الانتحار علي الفيس بوك

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=238297
khaledalex
صورة ربما تكون هي الرابط بين صفحة الشاب المنتحر وبين عملية تفجير الكنيسة

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=238231

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مفاجأة : شاهد ب من قام بالتفجير أمام كنيسة الاسكندرية هو أول منتحر فى 2011 على الفيس بوك !
حوار صحفي مع كل من حدث اول منتحر 2011
شاهد ب ثانى منتحر فى 2011 على الفيس بوك " يتوعد و يخطط لشىء ما للمصريين "
صاحب صفحة الفيس بوك اول منتحر في 2011 هو منفذ عملية الانتحارية بالاسكندرية