نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تقبل الزواج من فتاة مغتصبة؟

(بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على اشرف المرسليين)

سؤالى للشباب وطبعا البنات هتشترك معانا

كل يوم فى الوقت الحالى والزمن دا بنسمع عن حادثة اغتصاب جديدة

كل يوم بقت خلاص حكاية عادية

بتختلف من حكاية لحكاية بس برده حادثة اغتصاب

طبعا فى بنات بتلفت النظر جامد من مشيتها بطريقة لبسها

بس برده دا مش يؤدى الى انها تغتصب

ومجتمعانا للاسف الشديد

بيضع البنت هى الظالمه والناس كلها تبعد عنها

مع انها فى الحقيقة هى المظلومه

سؤالى بقا وياريت ياشباب تجاوبوا على السؤال بصدق بجد

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل توافق ان تتزوج من فتاه مغتصبة؟؟

وياريت تجوبونى بصراحة وطبعا عايزة اعرف راى البنات

المقال "هل تقبل الزواج من فتاة مغتصبة؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
abdobasha
انا رايي ممكن يضايق كتير
بس رايي لا
المغتصبة فتاة ظلمها المجتمع او اشخاص هم فقط مسؤلين عن تصحيح ما فعلوا
hero_ma
انا اقبل اه لانها ضحيه انا شايف -ودا راى شخصى- ان السوال دا اكنه هل تقبل الزواج من فتاة سرقت؟
للاسف فى مجتمعنا بنجنى على الفتاه اكتر من اللى اغتصبها بينما فى دول تانيه بيقدمولها العنايه الكامله والعلاج النفسى للصدمه اللى حصلتلها
سلطان الغرام
اه اه من ظلم المجتمع للفتاه المغتصبه مع انى ملهاش زنب لاكن كامجتمع شرقى هذا الزواج مرفوض لاكن المفروض ناخد بايدها من هذه المحنه ونحسسها الدنيا لسه فيها اولاد البلد الى لو وجدو بنت متعريه يغطوها ويستروها لاكن انا اقبل بالزواج من مغتصبه
Nile's Girl
انا من رأيي الشخصي اني مفيش شاب هيوافق على زواجه من فتاة مغتصبة لانها من وجهة نظره متهمة على الرغم من انها ليس لها اي ذنب في اللي حصل لها لكن مجتمعنا باكمله ينظر للمغتصبة على انها فتاة اذنبت واجرمت جرم فادح ولا ينظر اليها باعتبارها ضحية
دي وجهة نظري الشخصية
البوب
ارجوكى قرائه رأيى الى الاخر وشكرا بصى يا سونا انا رأيى وده برضه راى كل الشباب ان البنت المغتصبه هى التى ادعت الشاب لفعل ده بصي استحاله واحده محترمه ماشيه فى الشارع وييجى واحد يقوم مغتصبها يعنى كده من الباب للطق دى اول حاجه تانى حاجه انا مفيش ولا شاب طبعا هيرضى انه يتجوز بنت مغتصبه ابدا لانها اكيد هى اللى غلطانه وزى ما قولتلك انها هى اللى بتقول للشاب تعالى اغتصبنى بلبسها وطريقه مشيها وكل حاجه هى بتعملها البوب كاسبر
البوب
احب ارد على niles girl واقولها ان ده رد متوقع منها على اساس انها واحده فلازم تدافع عن باقى جنسها مع انها عارفه انهم هم اللى بيدعوا الشاب لفعل ذلك ولا ايه ...........
بصى انا محبش غير الكلمه الحق المغتصبه دى غلطانه ولا لا ومتقوليش لا لان دى الحقيقه
nonosh
يا بوب انت ازاى بتفكر كده وبقولها لكل شاب ازاى تفكيركم كده هيا مالها طب مالى بيلبسو كتير ولو تسمع او تسال حد من قريبك كبير في السن يقولك زمان كان لبس البنات كله عريان وكانو بيلبسو جيب الى هيا (المينى جيب)دلوقتى
المصيبه في الشباب والنت والمواقع الزباله والفيدو كليبات والفضيان من البطاله والظلم والفساد مش هالبنات هما السبب الى قلته ده هوا السبب
Ahmed al saka
لو بحبها هقبل الزواج وكلمة هقبل دى مش هقولها لانى اللى هتقدم لطلب ايدها بس لو بحبها

غير كدا مش هقبل مهما حصل

بس معلومة احنا فى الكلام عسل لكن الفعل لالالالا

بس ممكن سوال اضافى لو سمحتم

الزواج من مختصبة وال من واحدة ارملة وال مطلقة

ما اظن يوجد فرق ؟

واللى يوجد فرق يقولى

موضوع جميل نايس توبيك
Nile's Girl
يابوب انا مقولتش كدة عشان ادافع عن البنات

صحيح في بنات هم السبب في اغتصابهم بس كمان في بنات ملهمش اي ذنب بالعكس لبسهم محترم جدا

ومشيتهم محترمة جدا ومبيعملوش اي حاجة تثير الشباب لكن العيب فعلا في المواقع الاباحية وبعض قنوات

التلفزيون زي ماقالت نونش

وفي سبب اهم من ده كله وهو ابتعاد بعض الشباب عن ربهم وجريهم ورا شهواتهم وبس

اتمنى اكون وصلتلك وجهة نظري
البوب
وجهه نظرك انا فاهمها بس انا مش معاكى ان فى بنات بتبقي مش لابسه لبس يثير او ماشيتها مش كويسه وييجى شاب يكلمها حتى مجرد المعاكسه مفتكرش لانه هيتكس من نفسه
البوب
nonosh
لا يا بوب لو انت بتفكر كده مش كله زيك ويمكن احنا نسينا اهم سبب المخدرات الشاب وهوا تحت تاثير المخدرات مبيبقاش عارف هوا بيعمل ايه وده وجه تانى من اوجه الظلم والفساد كله هم الشاب في وقت زى ده يشبع رغبه عنده من كتر الى بيشوفه فلا بيهمه بقي يتكسف ولا ميتكسفش ولو كان على اللبس حاليا في اكثر من حادثه اغتصاب لاطفال صغيرين ودى بنشوفها كتير في الجرانين وبنسمع عنها في البرامج دى حاجه تحزن مصر واخده المركز الاول على العالم في حوادث التحرش والاغتصاب حاجه تبكى ان بلدنا الى كانت مناره للعلم تبقي كده
روميو
انا رايي يا جماعه بكل صراحه اني مش هقبل

لكن ممكن اتعاطف معاها واقف بجانبها لو هي قريبه مني

لكن مشعارف ليه سبب الرفض بس هيفضل الموضوع ده قدامي علي طول علي الرغم من ظلمها

والسبب الرئيسي لحوادث التحرش دي هو ابتعاد الشباب والبنات عن ربنا عز وجل

واسال الله العظيم الهدايه لي ولكل الشباب والبنات
القلب الطيب
انا من رأيي الشخصي اني مفيش شاب هيوافق على زواجه من فتاة مغتصبة لانها من وجهة نظره متهمة على الرغم من انها ليس لها اي ذنب في اللي حصل لها لكن مجتمعنا باكمله ينظر للمغتصبة على انها فتاة اذنبت واجرمت جرم فادح ولا ينظر اليها باعتبارها ضحية
دي وجهة نظري الشخصية

تقبلوا رايي وتحياتي
mystero
-- اولا شكرا على طرح هذا الموضوع الر ائع --

بالنسبه على الرد على السؤال......................

انا هقول حاجه الاول اقبل لماارد .؟

دلوقتى المغتصبه دى .. بعد اللى حصل معاها حياتها بتتغير كليا ومن جميع النواحى ..

وبتصبح حالتها النفسيه سيئه جدا وتصبح منهاره ,, لدرجه ان هى ممكن تفكر فعلا فى الانتحار

عادى انا ممكن اتجوزها ..

لكن تعالى كده بعد الجواز وفكر فى الحياه نتيجه التعب النفسى لديها

وطبعا المشكله دى هتكون مصاحباها فى كل وقت..,,,.,,. واضع تحت تلك الكلمه خطا

* طبعا فاهمين *

ولو جيت تقول طيب لو واحده عادى حالتها النفسيه كويسه

معلشى هاقولك كذاب كبير ... اسف على اللفظ ..

طيب استنى هقولك ليه ..

لان المجتمع اللى حولينا اصلا مش متقبلها وبيبص لها من ناحيه تانيه وبنظره غريبه

مهما حاولت ومهما عملت من طرق (( المجتمع عقبه كبيره جدا جدا جدا جد ))؟؟؟

هل فى النهايه ....... هتفكر ازاى

ايه هتوافق ولا ...

انا اسف
sonaa
ميرسى ياجماعه جدا على تفاعلكم

مع الموضوع

وفعلا ياجماعةو بنات محترمه كتير ولبيسهم كويس جدا وبردة بيبتعرضوا للحوادث

مش البنت بس الى مش محترمه

واحترامى لجميع ارائكم
فارسه الاحلام
على فكرة انا وجهة نظرى غير كده خالص مش كل البنات زى بعضها فى بنت هى اللى بتطر الولد انه يعمل كده وبنت تانيه بتحافظ على نفسها وتبعد الانظار عنها بس للاسف الولاد فهمه ان كل البنات زى بعض وبيعاملو المحترمه زى اللى مش محترمه ومعظم البنات هى اللى شوهة صورة باقى البنات اللى زيها وبردو الافلام والفيديو والكليبات الفظيعه اللى بنشوفها اليومين دول تطر الولد انه يعمل كده بس الرق على التربيه ياريت رايى مش يدايق حد
sonaa
رايك طبعا صح جدا

وميرسى على الاهتمام بالموضوع
أسيرة الليل
والبنات الصغيرين اللى عندهم خمس سنين وست سنين وسبع سنين برضه بيلبسوا لبس ملفت ما هما دول كمان بقوا بيغتصبوهم واكتر من البنات الكبار والاطفال الاولاد برضه ودى اكتر حوادث اغتصاب بتحصل بيكون للاطفال السبب مش فى البنت السبب ان معظم الشباب عاطل ومش بيشتغل ومش عارف يتجوز وكمان معظم الشباب بيكون غايب عن الوعى عن طريق الحشيش فمنقولش بقى اللبس وهى اللى خلتنى اعمل كده ده عذر اقبح من ذنب وأنا رأيى ان لو الولد حب البنت وكانت مغتصبه يتجوزها وميحكمش عليها بالاعدام للمره التانيه
هارى بوتر1988
اقبل عندما يسود الامان
eng_shimaa
بصوا يااولاد ياريت محدش يبرر لنفسه اللى عمله او اللى هيعملوه لان دا انتهاك لحقوق البنت اللى اتعمل معاها كده بعدين كل واحد حر فى لبسه وفى حاجه فلى دينا اسمها غض البصر وبصراحه كل واحد يعاكس واحده او يعمل كده فيها ييقن ان دا ممكن يحصل مع اخته او امه او حد يهمه ساعاتها هيعمل ايه؟وانا من الراى اللى بيقول ان هو لو بيحبها يستلر عليها ويتجوزها واكيد ربنا هيجازيه فى الاخرة
mohamed_85
اولا الموضوع ده مهم اوي وجميل اوي واشكر الاخت اللي اتكلمت فيه معلش انا لسه جديد ومشعارف الاسامي اوي علشان كده بقول الاخت .
ثانيا في حد قال ان الموضوع ده ممكن يحصل لبنات محترمه مش شرط لبنات لبسها خارج لو مش محترمه وبصراحه انا معاها بس معلش بردو البنت هي اللي غلطانه لان مش ممكن ده يحصل في وضح النهار لازم في الليل وبعدين مش ممكن يحصل في ميدان عام لازم في مكان مقطوع يعني من لاخر لازم تكون هي اللي توافرت معاها الظروف دي كلها المهم في الاخر انا متحططش في الموقف ده بس اعتقد اني مش حقبل اني اتجوز وحده مغتصبه
وبرضو الموقف هو الي بيخلي الواحد ممكن يغير وجهت نظره
sonaa
ميرسى على ارائكم الصريحه
toty froty
فى شاب ممكن يوافق وفى واحد مش هيوافق
بس اعتقد ان البنت المغتصبه دى هتبقى كأن كل شىء انتهى بيها ومش هتفكر فى الجواز
وما اعتقدش انها ممكن تقبل ان بعد كل اللى عانته ترضى تسمع من زوجها كلمه كده ولا كده فيما بعد
بمعنى ان لو فى مشكله بنيهم الحكايه دى اول شىء هيقوله ليه ويفكرها بيه
aso
يا جماعه الى مغتصبه ده ممكن تكون اختك مامتك بنتك قريبتك او حتى كفايه انها من بلدك
و فى معظم الشباب مش بتوافك انها تتجوزها وهيه مش واخده بالها من ان تكون حد يهمه
وفى ممكن ان يكون الشاب موافق يتجوزها بس عيلته او مامته وبباه مش يوافقه عليها واقل حاجه يقولولو ان ايه الى غصبك تتجوز واحد كده واوحش حاجه ان المجتمع مش يساعدها لا يزيد مشكلتها واقرب البنات بيموتو نفسهم وده الحقيقه
ولو فى واد بيقول اتجوزها ده كلام بس لما تيجى المشكله بجد يهرب اول واحد منها
AhmedRoushdy88
بصراحة ممكن بس فى درجات للأغتصاب أو مش بالمعنى المقصود يعنى مثلاً فى فتاة أغتصبت غصب عنها وحولت انها تدافع على شرفها وبدل ما أهجمها بالعكس اقف معاها ومفيش مانع انها تكون شريكتى وفى اللى بتختار دة بأرادته او بمعنى اصح استسلمت بمعنى أصح محولتش وساعتها يبقى بظلم نفسى لو قبلت انها تكون شريكة حياتى .

بس بصراحة كل بنات مصر أو أغلبهم سورى يعنى بقوا مغتصبين بسبب اللى بيلبسوه مش لازم يبقى اغتصاب بالمعنى المعروف دلوقتى الأغتصاب بالنظر وبسبب اللبس بقوا يشبعوا رغبة الشباب بدون أغتصاب ولو حد مخالفنى الرأى ياريت يوضحلى وجهة نظره.
aso
عندك حق بص دلوقتى بقى مش فى اى كلام تانى
Ahmad shata
عندك حق فعلا فى الكلام ده وانا موافق على الى انت بتقولو
وده بيحصل كتير
اجتماعى اخر حاجه
يا جماعه الموضوع كبير بس انت يا بوب فى بنات غايه فى الاحترام وبيحدث لهم قضيه الاغتصاب وانا راى من راى ماتريكس
سيكوسيكو
انتي بصراحه اجبتي عن سؤال مغتصبه يعني حاجه مش بأيديها وربنا عز وجل رؤوف رحيم يبقي ليه ميبقاش العبد رحيم أنا ممكن جدا جدا وعمري ماهندم يوم بالعكس هساعدها جدا بدل ملهاش ذنب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الزواج حلم كل شاب و فتاة
الزواج من فتاة مغتصبة؟
الى كل فتاة تأخرت فى الزواج
هل تقبل الزواج بفتاه كنت علي علاقة حب بها قبل الزوااج؟؟