نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الشيخ محمد حسين يعقوب " كنت بهزر" لازم الكل يقول رأية

انا والله مش عارف أقول ايه
يعنى الشيخ قال نكبر تكبيرات العيد وفعلا كبروا تكبيرات العيد عشان نعم اللى كسبت وسمى اليوم بغزوة الصناديق ودعا لتخفيض الأسعار نتيجة هذا العيد !!!
وكل الفرحة دى واللى مش عاجبة عنده كندا وأمريكا يهاجر

الصراحة الشيخ نزل من نظرى كتير جدا ودة رأى يا جماعة

يوم ما قال اللى فى الفيديو الأول وبعد ما قال اللى فى الفيديو التانى و ناس أعرفها وأولهم أمى اللى كانوا من متابعية مش عايزيين يتابعوة تانى
فى الفيديو الأول يقول متخافوش خلاص البلد بلدنا ويجى فى الفيديو التانى يقول لاااااااااا البلد مش بلدنا سيبنالكم انتوا البلد نحن نريد الاخرة عايزيين اللى عند ربنا !!! مش عارف مش عايز أقول نفاق دة مهما كان شيخ كبير
تابعوا الفيديو الأول وشوفوا اخرة ياريت والسلف كانوا بيأثروا ازاى عالناس فى الإستفتاء

ماشى يا شيخ هزر

وأكتر شئ بجد أحزنى يوم ما قال فى الفيديو الأول مصدقنا أهل الدعوة والإسلام إتجمعوا معنى كدة ايه ؟؟؟؟؟؟؟
إن فيه أكتر من إسلام ليه نقول سنة وإخوان وكذا وكذا وكذا عايزيين كلنا مسلمييييييين دة كتاب ربنا وسنة رسولة منقعدش نطلع أسامى على نفسنا ونعملها أحزااااااااااب
وكل اللى بتمناة أهل الدين يتفرغوا للدعوة وأهل السياسة يبقى عندهم أخلاق الدين

رحم الله شيخنا الكريم الشعراوى قال قبل وفاتة

أتمني أن يصل الدين إلي أهل السياسة.. ولا يصل أهل الدين إلي السياسة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كفااااااااياااااااااااااا السلف والاخوان كدة بيشوهوا صورة الإسلام قدام الناس مش عايز أفتح فى الكلام وناس كتير شافت اللى عملوة فى الإستفتاءات وسياسة التكفير والتغيير بالدراع دلوقتى

أتمنى كل واحد يقول رأية

المقال "الشيخ محمد حسين يعقوب " كنت بهزر" لازم الكل يقول رأية" نشر بواسطة: بتاريخ:
شمس الاسكندرية
خلاص بقي كلنا بشر و الخطا وارد
و الراجل حس انه غلط
و الراجل فى سنه دة اتكسف يقول اسف
فقالها بطريقة تانيه
كلنا بنغلط يا جماعه
essmn
الإسلام دين ودولة،ولا يمكن أن تحسب تصرفات الأفراد وأخطاؤهم على الدين أو على الدعوة التي يدافعون عنها، نعم كلنا مسلمون اسم سمانا الله عز وجل به (هو سماكم المسلمين) لا للتحزب والتفرق والاختلاف.
لكن ينبغي ألا ننسى أننا كمسلمين لنا مرجعية دينية إسلامية مستمدة من كتاب الله وما صح من سنة نبينا صلى الله عليه وسلم، ولا مجال في الإسلام لتعظيم أقول الشيوخ أو إضفاء القداسة عليها فكل إنسان نأخذ منه ما وافق الدليل الصحيح والمعقول الصريح ويرد ما سوى ذلك
essmn
ولا يمنع الإسلام النظم السياسية المدنية التي تحقق مصلحة البلاد والعباد ولا تتعارض مع نصوص الشرع الحنيف، ومن رحمة الله بالعباد وعلمه بتغير الظروف والأحوال وضع لنا في أمور السياسة من القواعد العامة والأصول الكلية ما يحقق العدل والإنصاف ويحفظ حقوق الناس جميعا مسلمين وغير مسلمين، ثم ترك للمسلمين الاجتهاد في تحصيل النظم والأطر والقواعد التي تحقق مصالح الناس ولا مانع من الاستفادة من النظم التي وضعها البشر ما دامت شريطة ألا تخالف نصا شرعيا من كتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم أو قاعدة شرعية صحيحة.
.CONAN.
خلاص بقي كلنا بشر و الخطا وارد
و الراجل حس انه غلط
و الراجل فى سنه دة اتكسف يقول اسف
فقالها بطريقة تانيه
كلنا بنغلط يا جماعه
كلامك منطقى بس الإعتراف والثبوت عالموقف أفضل كتير من التراجع وتهز صورتك

الإسلام دين ودولة،ولا يمكن أن تحسب تصرفات الأفراد وأخطاؤهم على الدين أو على الدعوة التي يدافعون عنها، نعم كلنا مسلمون اسم سمانا الله عز وجل به (هو سماكم المسلمين) لا للتحزب والتفرق والاختلاف.
لكن ينبغي ألا ننسى أننا كمسلمين لنا مرجعية دينية إسلامية مستمدة من كتاب الله وما صح من سنة نبينا صلى الله عليه وسلم، ولا مجال في الإسلام لتعظيم أقول الشيوخ أو إضفاء القداسة عليها فكل إنسان نأخذ منه ما وافق الدليل الصحيح والمعقول الصريح ويرد ما سوى ذلك
كلام منطقى ومقتنع بيه جدا بس اللى بنظهر بيها قدام الناس الإسلام أعظم شئ ربنا كرمنا بيه لازم نصونة ونقف ضد اللى يحاول يشوة صورتة إحنا عايز الإيمان يقوى ومش بس كدة عايزيين المسلميين يزيدوا فيه ناس كتير من الغرب أسلمت عايزين نشوف دة كتير

ولا يمنع الإسلام النظم السياسية المدنية التي تحقق مصلحة البلاد والعباد ولا تتعارض مع نصوص الشرع الحنيف، ومن رحمة الله بالعباد وعلمه بتغير الظروف والأحوال وضع لنا في أمور السياسة من القواعد العامة والأصول الكلية ما يحقق العدل والإنصاف ويحفظ حقوق الناس جميعا مسلمين وغير مسلمين، ثم ترك للمسلمين الاجتهاد في تحصيل النظم والأطر والقواعد التي تحقق مصالح الناس ولا مانع من الاستفادة من النظم التي وضعها البشر ما دامت شريطة ألا تخالف نصا شرعيا من كتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم أو قاعدة شرعية صحيحة.
مقولة الشيخ الشعرواى نتمنى الدين يوصل لأهل السياسة بكدة هيتحقق كلامك دة إنما لو وصل أهل الدين للسياسة أعتقد هيضيعوا الإتنيين لإن السياسة أساسها فى عصرنا دة التلاعب
ulv maro
اولا بالنسبة لحوار غزوة الصناديق والبلد بلدنا واللي الشيخ قاله ده كان من الفرحة الشديدة اللي اثرت فيه زي ماقال الشيخ محمد اسماعيل المقدم : الشيخ يعقوب اخطأ من شدة الفرحة
لانك مش تعرف اللي كانو فيه
يعني واحد زي الشيخ يعقوب دخل المعتقل واتبهدل هوا واولاده قبل ما تطلع القنوات دي اساسا فزوال النظام يعتبر بالنسبالهم انهم خرجوا من معتقل دام 30 سنة واكتر لانهم كانوا متضطهدين من ايام جمال عبد الناصروكانوا بيتدبحوا وخير شاهد على كلامي الاحكام العرفية اللي قررها جمال عبد الناصر

تاني حاجة كلام الشيخ في التفريق بين السلف والاخوان مش هقولك غير اللي قاله الشيخ محمد حسان نقلا عن شيخ الاسلام ابن تيمية قال ان الخلاف في مسائل الاحكام اكبر من ان ينضبط
يعني اي حد نختلف معاه في الفروع بس يبقى من اهل السنة

نيجي بقى للاصول اللي هيا اصول العقيدة
لو اختلف العلماء مع اي حد في الاصول يبقى مش من اهل السنة زي الفرق المبتدعة الصوفية والاشاعرة والماتردية والمعتزلة والشيعة وووو الخ
لانو يبقى مغير ومبدل في الشرع ومبتدع والكلام ده انا درسته كويس

ومن هنا جاء التفريق بين السلف والاخوان
لان الاخوان يستمدون عقيدتهم من كتبهم وائمتهم وقادتهم مثل حسن البنا رحمه الله والشيخ القرضاوي ( طبعا القرضاوي ليه بلاوي مش اخطاء بس ) وعندهم اخطاء كتير تتعلق بمسائل هامة في العقيدة واصول الاحكام

اما السلف يستمدون افكارهم ومعتقداتهم من الكتاب والسنة بفهم السلف الصالح وهي تطلق على كل من اتبع اثر النبي صلى الله عليه وسلم وصحابته والتابعين وتابعي التابعين من القرون الثلاثة الأُول
يقول صلى الله عليه وسلم " خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم "

ممكن نقول ان الشيخ اخطا وده راي بعض الناس بس مش لدرجة تجاوز الحدود معاه
يعني مثلا انا اتحكالي انو فيه ناس نازلين ضحك ومسخرة وسخرية من الشيخ ..... يا جماعة الكلام ده مينفعش .... الشيخ مش اول واحد يغلط ومش اخر واحد ده اساسا لو اعتبرنا انو غلط

ومش عايزين ننسا ان الناس دي ليهم فضل علينا علمونا كتير برضو

ومالاخر يعني انتو ماسكين عالشيخ انو قال غزوة الصناديق وكبرتو الموضوع اوي
وموضوع الشخص اللي اسمه يحيى الجمل اللي استهزا بالذات الالهية واستهزا باهل الدين وكفرهم ليه الموضوع مكبرش وليه الناس كتمو عليه وقالو مكنش يقصد ؟!! ووسائل الاعلام ما بتصدق تكبر اي موضوع عن الاسلاميين
كفاية بقى اشمعنى هما ........ ليه مش يحاسبو يحيى الجمل هوا ربنا اهون عندكو من كرامة الشعب وغزوة الصناديق!!!!!

وشكرا
.CONAN.
ulv maro
والله فعلا كلامك ممتاز
وانا قلت مهما كان شيخ كبير مينفعش نتطاول ومردتش اخدها بإستهزاء والفاظ وكلام من دة

انا كنت مع الإخوان لفترة طويلة وفى الاخر سيبتهم ومقتنعتش بيهم وخصوصا بعد ما الوقت بينلى شكوكى أكتر
و كنت بتكلم مع واحد صحبى قلتلة انا مش طايق الإخوان وبدأت أشك فى اللى بيعملة السلفيين طبعا انا فاهم الفرق بين الفئات اللى طلعت زى ما قلت الشيعة وخلافهم من المعتقدات دى وبين السلف بس فيه أفعال لازم ناخد بالنا منها

وبالنسبة لفرحتهم متوصلش انهم يأثروا عالناس وعايزيين يستولوا على كل حاجة ودة ملهوش علاقة بالإستفتاء هما أخدوا حقهم ولسه بياخدوة مع الشعب كله ويارب تكمل على خير من محكامات وكشف فساد
بس ميزودهاش لدرجة ان كلمة " أحلى حاجة كانت فى أمن الدولة انهم كانوا مريحنا من الإخوان والسلف" والكلمة دى بقت منتشرة جدا وعلى لسان كتير من الناس واكيد سمعتوها
كل اللى بتمناة وقفة يراجعوا فيها نفسهم ويرتبوا امورهم صح
ابوسبيتان

تاني حاجة كلام الشيخ في التفريق بين السلف والاخوان مش هقولك غير اللي قاله الشيخ محمد حسان نقلا عن شيخ الاسلام ابن تيمية قال ان الخلاف في مسائل الاحكام اكبر من ان ينضبط
يعني اي حد نختلف معاه في الفروع بس يبقى من اهل السنة

نيجي بقى للاصول اللي هيا اصول العقيدة
لو اختلف العلماء مع اي حد في الاصول يبقى مش من اهل السنة زي الفرق المبتدعة الصوفية والاشاعرة والماتردية والمعتزلة والشيعة وووو الخ
لانو يبقى مغير ومبدل في الشرع ومبتدع والكلام ده انا درسته كويس

ومن هنا جاء التفريق بين السلف والاخوان
لان الاخوان يستمدون عقيدتهم من كتبهم وائمتهم وقادتهم مثل حسن البنا رحمه الله والشيخ القرضاوي ( طبعا القرضاوي ليه بلاوي مش اخطاء بس ) وعندهم اخطاء كتير تتعلق بمسائل هامة في العقيدة واصول الاحكام

!!!!!

وشكرا
السلف إسم خاطئ بحق هؤلاء المدعين المكفرين للخلق
من يمشي على هواهم فهو سلفي ومن يخالفهم فهو كافر
إنظروا للألباني وفتواه وتصحيحه للحديث والحديث ليس بحاجة لتصحيحه أصلا ولكن لكي يصلوا لهدفهم وهو تكفير الناس وابن تيمية قبلهم
الحمله على الصوفيه شنيعه من شناعة السلفيين وأخينا يضع الصوفيه بمصاف الماتردية والمعتزلة والشيعة
واذا كان للقرضاوي بلاوي حسب ما تقول فإن بلاوي ابن تيمية وابن عبدالوهاب والالباني فلهم بلاوي البلاوي
كفانا تمزيق بالدين والإدعاء بالفهم والفهم عنكم معزول وبعيد كل البعد
وشيخكم محمديعقوب ينضح بما فيه أصلاً وإدعاء بأنه شيخ ويفهم
عبد الرحمن 2011
[quote=.conan.;997118]كلامك منطقى بس الإعتراف والثبوت عالموقف أفضل كتير من التراجع وتهز صورتك

quote]

اخي الكريم صاحب الموضوع انا مش شايف ابدا ان الشيخ نافق اوتراجع عن موقفه الرجل ثابت جدا على موقفه الجمله الوحيده التي تراجع عنها هي جملة البلد بلدنا واللي مش عاجبه يروح كندا وامريكا وبالفعل هي كانت واضحه انها دعابه وفي نفس الوقت لا بد وان انعلم ان الشيخ قد يكن استقبل بعد العتاب اواللوم لا اريد ان اقل ضغط فزمن قد انتهى فقد يكن بالفعل شعر بحساسية هذا التوقيت وان التعبير عن فرحته واخراج مشاعره قد يؤدي الي بعض الفتن .
وبصراحه انا عن نفسي لا اشاهد فيما قال اغضاب احد الشيخ لم يحدد مسلم او مسيحي او اي مذهب ولكن ه قال هذه نتيجة الصناديق وهذه الديمقارطيه التي تريدونها واللي مش عاجبه يهاجر .
وهذه اهون بكثير مما قاله رجال الدين المسيحي من قبل البلد بلدنا والمسلمين ضيوف عندنا وسيرحلون واعتذر عنها البابا شنوده .
ينعني 70 مليون مسلم ضيوف عند 10 مليون مسيحي
.CONAN.
[quote=عبد الرحمن 2011;997148]
كلامك منطقى بس الإعتراف والثبوت عالموقف أفضل كتير من التراجع وتهز صورتك

quote]

اخي الكريم صاحب الموضوع انا مش شايف ابدا ان الشيخ نافق اوتراجع عن موقفه الرجل ثابت جدا على موقفه الجمله الوحيده التي تراجع عنها هي جملة البلد بلدنا واللي مش عاجبه يروح كندا وامريكا وبالفعل هي كانت واضحه انها دعابه وفي نفس الوقت لا بد وان انعلم ان الشيخ قد يكن استقبل بعد العتاب اواللوم لا اريد ان اقل ضغط فزمن قد انتهى فقد يكن بالفعل شعر بحساسية هذا التوقيت وان التعبير عن فرحته واخراج مشاعره قد يؤدي الي بعض الفتن .
وبصراحه انا عن نفسي لا اشاهد فيما قال اغضاب احد الشيخ لم يحدد مسلم او مسيحي او اي مذهب ولكن ه قال هذه نتيجة الصناديق وهذه الديمقارطيه التي تريدونها واللي مش عاجبه يهاجر .
وهذه اهون بكثير مما قاله رجال الدين المسيحي من قبل البلد بلدنا والمسلمين ضيوف عندنا وسيرحلون واعتذر عنها البابا شنوده .
ينعني 70 مليون مسلم ضيوف عند 10 مليون مسيحي
لو ركزت فى الكلام فى الفيديو الأول هتلاقى ان الشيخ حط كل اللى قالوا لا فى كفة الدين واللى قالوا نعم فى كفة تانية وزى ما بتقول قال اللى مش عاجبة يهاجر بهزار
وقال فى الفيديو الاول البلد بلدنا وبعدين قال مش بلدنا زى ما شفت
حتة كلمة المسيحيين اللى انت قلتها مسمعتهاش بس انت عارف وانا عارف وانت رديت على نفسك احنا 70 مليون وهما 10 مليون واعتقد مش على لسان المسيحية ممكن تكون زى اللى بيحصل فتنة من بعض الأفراد
ومسمى الاستفتاء غزوة معنى الغزوة عندك ايه يا شيخنا ؟؟؟!
وكمان قال عيد
لازم يراعى راى الناس والاختلاف فى الاراء متوصلش لكدة
عبد الرحمن 2011
[quote=.conan.;997177]

لو ركزت فى الكلام فى الفيديو الأول هتلاقى ان الشيخ حط كل اللى قالوا لا فى كفة الدين واللى قالوا نعم فى كفة تانية وزى ما بتقول قال اللى مش عاجبة يهاجر بهزار
وقال فى الفيديو الاول البلد بلدنا وبعدين قال مش بلدنا زى ما شفت
حتة كلمة المسيحيين اللى انت قلتها مسمعتهاش بس انت عارف وانا عارف وانت رديت على نفسك احنا 70 مليون وهما 10 مليون واعتدق مش على لسان المسيحية ممكن تكون زى اللى بيحصل فتنة
ومسمى الاستفتاء غزوة معنى الغزوة عندك ايه يا شيخنا ؟؟؟!
وكمان قال عيد
لازم يراعى راى الناس والاختلاف فى الاراء متوصلش لكدة
nagafa
نحن كمسلمين نؤمن بأن سيدنا عيسى جاء برسالة الحق من عند الله كما جاء رسولنا الكريم خاتم الأنبياء برسالة الحق من عند الله ونؤمن بما جاء الحبيب المصطفى ومن أخلاق المسلم أن يحترم غيره من الأخوة المسيحيين ونحبهم كأخوة لأننا فى بلد واحدة يجمعنا حب الوطن وهذه هى سماحة المسلمين التى دائما يتصفون بها أسوة بحبيبنا المصطفى ولكن عندى تعليق على ما قاله الشيخ انه هنا لا يقصد الأخوة المسيحيين لأنهم لهم عقيدة يؤمنون بها ويمشون عليها فى كل أمور حياتهم ولكن ما يقصده القلة التى تريد فصل الدين عن السياسة وتصبح البلد علمانية فمثلا من بعد الثورة البعض يطالب برفع الرقابة على المصنفات هل هذا يصح لماذا يريدون اطلاق الحريات فى شئ هكذا ولا يكون بها ضوابط تحكمها الأول كان فى رقابة وما كنتش أعرف أتفرج أنا وأولادى على الأفلام العربية لما فيها من مشاهد تخدش الحياء فما بالكم عندما ترفع الرقابة يدها اللهم أصلح حال البلد وجنبنا الفتن وكل من له مصلحة لاثارة الفتن فى البلد ان الله عز و جل سيحبط كيدهم وان شاء الله يخدوا جزاؤهم فى الدنيا والأخرة
أبومعاذالجنيدى
الشيخ يعقوب تاج فوق رؤوسنا رجل قضى حياته فى الدعوة إلى الله
تاب على يديه الالاف بل الملايين
ذاق من النظام السابق الامرين
الا نغفر له سبق لسانه
ولو انى مش شايف ان الشيخ أخطأ
لو حضرتك شوفت أد ايه المسيحين كانوا يعدون عدتهم من اجل ان تاتى نتيجة الاستفتاء حسب مايريدون
واذا رايت قساوستهم يحشدون النصارى من اجل التصويت بلا ويقولون لو جاءت نتيجة التصويت بنعم ستاتى لنا حكومة اسلامية وهيدخلوا الدين فى كل حاجة
يبقى لازم كلنا نفرح ونسجد لله شكرا أنه ماخذلنا
الشيخ عبر عن فرحته وسعادته
لماذا كل ماله علاقه بالعلماء نقف عنده وتقف الدنيا ولاتقعد
وعندك بلاوى يعنى حضرتك ماشفتش نجيب ساويرس على القناة الاولى المصرية يسب الدين
ليه حضرتك ماعملتش استفتاء وقلت ايه رايكوا ياجماعة فى اللى عمله ساويرس
حضرتك ماشفتش توفيق عكاشة يسخر ويسب المنتقبات سبا جماعيا ويسخر من كل ماله علاقه بالدين
لماذا نقف لعلمائنا بالمرصاد
اعلموا اخوانى ان لحوم العلماء مسمومة
وعادة الله فى هتك استار منتقصهم معلومة
جزاكم الله خيرا
جدة مصرية
احنا مش متعودين على ان ممكن شيخ من الشيوخ يهزر
ولكن شفت الفيديو ووجدت ان الشيخ فعلا بيهزر
ولم يقصد اى شىء آخر اطلاقا

ملحوظة هامة جدا

الحوارات هنا بين الابناء اعجبت بيها
وقد ايه فرحانة بثقافتهم ووعيهم
واستفدت منهم ايضا
بسم الله ماشاء الله عليهم
ربنا يحفظهم يارب

شكرا مشرفنا
mrhesham
الحاجات ديه مش فيها اى هزار و كمان ماينفعش الهزار من واحد مثل الشيخ بعقوب لانو رجل ذو شعبيه عاليه و كمان لو كان الموضوع سوء فهم يبقى بردو لازم نسامح الجمل عن ما قاله لان هو التانى كان يقصد معنى صحيح لكن بتعبير خاطى الشيخ محمد حسين يعقوب بالرغم ان رجل ذو علم كبير لكن فى كثير من الاحيان يخطى فى التعبير فى احد المرات سمعت خطبة له عن " قنتة النساء " فقال بالحرف الواحد " هما دول نسوان هو انتو شفتو حاجه يا رجاله " طبعا المعنى معرورف فهو يقصد اننا لم نرى الحور العين ولكن بأسلوب خاطى
.CONAN.
نحن كمسلمين نؤمن بأن سيدنا عيسى جاء برسالة الحق من عند الله كما جاء رسولنا الكريم خاتم الأنبياء برسالة الحق من عند الله ونؤمن بما جاء الحبيب المصطفى ومن أخلاق المسلم أن يحترم غيره من الأخوة المسيحيين ونحبهم كأخوة لأننا فى بلد واحدة يجمعنا حب الوطن وهذه هى سماحة المسلمين التى دائما يتصفون بها أسوة بحبيبنا المصطفى ولكن عندى تعليق على ما قاله الشيخ انه هنا لا يقصد الأخوة المسيحيين لأنهم لهم عقيدة يؤمنون بها ويمشون عليها فى كل أمور حياتهم ولكن ما يقصده القلة التى تريد فصل الدين عن السياسة وتصبح البلد علمانية فمثلا من بعد الثورة البعض يطالب برفع الرقابة على المصنفات هل هذا يصح لماذا يريدون اطلاق الحريات فى شئ هكذا ولا يكون بها ضوابط تحكمها الأول كان فى رقابة وما كنتش أعرف أتفرج أنا وأولادى على الأفلام العربية لما فيها من مشاهد تخدش الحياء فما بالكم عندما ترفع الرقابة يدها اللهم أصلح حال البلد وجنبنا الفتن وكل من له مصلحة لاثارة الفتن فى البلد ان الله عز و جل سيحبط كيدهم وان شاء الله يخدوا جزاؤهم فى الدنيا والأخرة
أعتقد رأى الأغلبية واضح فى النقطة دى محدش هيقدر وحتة فصل الدين عن السياسة أنا معاها عايز السياسة للسياسيين لانى زى ما قلت السياسة كله لعب ونفاغق دلوقتى زى محنا شايفيين بس فى رأىى لازم التشريع يبقى إسلامى ومحدش يقرب من النقطة دى
وحتة الرقابة لا طبعا مينفعش ياريت الكليبات تتلغى وتتوقف الفن الهابط اللى بنشوفة دة اللى أخد حريتة فى عهد المخلوع مبارك بصورة غير مقبولة

الشيخ يعقوب تاج فوق رؤوسنا رجل قضى حياته فى الدعوة إلى الله
تاب على يديه الالاف بل الملايين
ذاق من النظام السابق الامرين
الا نغفر له سبق لسانه
ولو انى مش شايف ان الشيخ أخطأ
لو حضرتك شوفت أد ايه المسيحين كانوا يعدون عدتهم من اجل ان تاتى نتيجة الاستفتاء حسب مايريدون
واذا رايت قساوستهم يحشدون النصارى من اجل التصويت بلا ويقولون لو جاءت نتيجة التصويت بنعم ستاتى لنا حكومة اسلامية وهيدخلوا الدين فى كل حاجة
يبقى لازم كلنا نفرح ونسجد لله شكرا أنه ماخذلنا
الشيخ عبر عن فرحته وسعادته
لماذا كل ماله علاقه بالعلماء نقف عنده وتقف الدنيا ولاتقعد
وعندك بلاوى يعنى حضرتك ماشفتش نجيب ساويرس على القناة الاولى المصرية يسب الدين
ليه حضرتك ماعملتش استفتاء وقلت ايه رايكوا ياجماعة فى اللى عمله ساويرس
حضرتك ماشفتش توفيق عكاشة يسخر ويسب المنتقبات سبا جماعيا ويسخر من كل ماله علاقه بالدين
لماذا نقف لعلمائنا بالمرصاد
اعلموا اخوانى ان لحوم العلماء مسمومة
وعادة الله فى هتك استار منتقصهم معلومة
جزاكم الله خيرا
مفيش حد سكت على أى كلمة المسيحيين قالوها
هبحث عن الجملة بتاعة سويرس بس انا مشفتهاش بس أكيد محدش سكت عليها
وبالنسبة للشيخ أخطا أو لأ دة مجال للنقاش والنقد المباح قلنا من غير تجريح أو إستهزاء كل فرد ليه مكانتة اللى نلتزم بيها
وبالنسبة للعلماء الناس بيحبوهم أو أغلب الناس ومحدش بيقفلهم
والقساوسة زى ما بتقول حشدوا عشان لا بس للأسف إحنا مش امتفينا بالحشد لا الشيوخ والإخوان والسلف نزلوا يأثروا على الناس بصورة تثير الإشمئزاز
أنا ساكن فى الاسكندرية إبحث عن الأخبار الجيش ضرب على السلف نار لتفرقتهم من كتر ما الناس زهقت منهم بسبب كلامهم وضغطهم

احنا مش متعودين على ان ممكن شيخ من الشيوخ يهزر
ولكن شفت الفيديو ووجدت ان الشيخ فعلا بيهزر
ولم يقصد اى شىء آخر اطلاقا

ملحوظة هامة جدا

الحوارات هنا بين الابناء اعجبت بيها
وقد ايه فرحانة بثقافتهم ووعيهم
واستفدت منهم ايضا
بسم الله ماشاء الله عليهم
ربنا يحفظهم يارب

أهلا بيكى وسطينا منورانا وفعلا اللى شدنى كلمة بهزر بس هو بشر والهزار عادى حتى لو شيخ بس فى فرق بين هزار وكلام

شكرا مشرفنا
الحاجات ديه مش فيها اى هزار و كمان ماينفعش الهزار من واحد مثل الشيخ بعقوب لانو رجل ذو شعبيه عاليه و كمان لو كان الموضوع سوء فهم يبقى بردو لازم نسامح الجمل عن ما قاله لان هو التانى كان يقصد معنى صحيح لكن بتعبير خاطى الشيخ محمد حسين يعقوب بالرغم ان رجل ذو علم كبير لكن فى كثير من الاحيان يخطى فى التعبير فى احد المرات سمعت خطبة له عن " قنتة النساء " فقال بالحرف الواحد " هما دول نسوان هو انتو شفتو حاجه يا رجاله " طبعا المعنى معرورف فهو يقصد اننا لم نرى الحور العين ولكن بأسلوب خاطى
تمام كلامك بس كان فيه أسلوب أفضل ممكن الشيخ يتخذة من غير ما صورتة تبان كدة

شكرا لكل اللى أبدوا رأيهم
ulv maro
السلف إسم خاطئ بحق هؤلاء المدعين المكفرين للخلق
من يمشي على هواهم فهو سلفي ومن يخالفهم فهو كافر
إنظروا للألباني وفتواه وتصحيحه للحديث والحديث ليس بحاجة لتصحيحه أصلا ولكن لكي يصلوا لهدفهم وهو تكفير الناس وابن تيمية قبلهم
الحمله على الصوفيه شنيعه من شناعة السلفيين وأخينا يضع الصوفيه بمصاف الماتردية والمعتزلة والشيعة
واذا كان للقرضاوي بلاوي حسب ما تقول فإن بلاوي ابن تيمية وابن عبدالوهاب والالباني فلهم بلاوي البلاوي
كفانا تمزيق بالدين والإدعاء بالفهم والفهم عنكم معزول وبعيد كل البعد
وشيخكم محمديعقوب ينضح بما فيه أصلاً وإدعاء بأنه شيخ ويفهم
انا اتحداك انك تجيبلي فيديو واحد للشيخ محمد حسان بيكفر فيه كل من خالف السلف
انا عارف انك مش هتجيب والبينة على من ادعى والا متفتيش وتقول كلام من دماغك

وتاني حاجة عن كلامك عن ابن تيمية والالباني وبن عبد الوهاب اقولك ايه مانتا مش دارس كويس انا في الازهر وفي كلية شرعية كمان يعني عارف ان الناس دي عليهم شبهات كتير وللاسف كل من هب ودب يتهمهم بالتكفير وانصحك بانك تسمع من كذا مصدر مش اللي يقولك اي حاجة تمشي وراه وبعدين انا كنت فاكر زيك كدا الاول انهم زي ما بتقول بس بعد ما درست تبين لي اني كنت جااااااهل ومش فاهم اي حاجة عنهم وعمال اتكلم وخلاص زي ناس كتير
وعلفكرة انصحك بانك تعرف الناس دي الاول قبل ماتتكلم
واللي وصلك دي الاعلام اللي انتى ماشي وراه واللي يقول عليه يبقى صح !!!
هل تعلم ما هي الطريقة الوحيدة اللي نجحت بعض الشيء في صد دعوة النبي صلى الله عليه وسلم عن اهل مكة ؟؟؟ هي تشويه بانهم قالوا عليه امي ومش متعلم وانو بيعمل كدا عشان الفلوس والسلطة وووو وطبعا الناس بتصدق

انصحك بانك تعرف الناس دي الاول قبل ماتتكلم
وكلامي عن الصوفية مش من فراغ
فيه واحد صاحبي راح مرة جامع الحسين وشافهم بيسجدووووواااا للضريح وده شرك بالله
وعشان انك مش عارف .... الفرق اللي بتقولي ان بساوي بيها الصوفية اقولك .. ان الماتردية هم اقرب الفرق الضالة للصوفية

ومعايا الدليل في الفيديو ده لاحدى فرق الصوفية
http://www.youtube.com/watch?v=8S6gk...ure=related%FE

شوفت ازاي بيسجدوا لشيوخهم !!!!!!

بالله عليكم هل هذا من الاسلام في شيء هؤلاء سجدوا لغير الله وما كان ذنب كفار مكة الا انهم كانوا يسجدون لغير الله

انا في انتظار البينة والفيديو ولو مجبتش تبقى تسكت ومتفتيش وتتكلم بهرطقة وسوء ادب عن العلماء

واخير اقول لك اتقي الله إن لحوم العلماء مسمومة
عبد الرحمن 2011

انا في انتظار البينة والفيديو ولو مجبتش تبقى تسكت ومتفتيش وتتكلم بهرطقة وسوء ادب عن العلماء

واخير اقول لك اتقي الله إن لحوم العلماء مسمومة
يا اخي ريح نفسك لن ياتيك بشئ لا فيديوا ولا غيره ولا تحاول تتعب نفسك في نقاشه .
لو هو عاوز الف فيديوا والف دليل على الاضرحه والضلالات بتاعتهم وحي مدد نحن في استطاعتنا ان ناتية بما يريد لكن لا داعي للتعب معاهم
.CONAN.
ulv maro

أتفق معاك فى كلامك عن الشيخ مسمعتهوش قبل كدة بيكفر حد بس هو قصدة على اللى التابعيين بيعملوة فيه ناس كتير منهم متعصبة وفعلا بتكفر الناس وأكيد شايف الأخبار دلوقتى بلاغ فى ست يلا نحرق بيتها ونمشيها
شكوا فى واحد قطعوا ودنة !!!

بالنسبة للكلام عن المشايخ والفرق المختلفة فى الدين أعتقد إنك افقة منى فى الامور دى فمش هتكلم فيها
بس فعلا أنا كنت فى زيارة لمسجد سيدى الدسوقى وهنا عندى فى أبو العباس وأكتر من ضريح واللة شفت بعينى ناس لابسة لبس الحج وعمال تدعية وتقلة سهلنا الطريق واحمينا وخلى بركتك معانا !!!!!!!!!!!!! انا مبقتش مصدق اللى شايفة وعامتا مبصليش فى أى مسجد يكون فيه ضريح لولى

والله كويس الموضوع بين للناس معلومات كويسة وأتمنى كل اللى عنده معلومات من دى يمدها للناس
.CONAN.
عايزيين أراء أكتر يا شباب
ulv maro
ulv maro

أتفق معاك فى كلامك عن الشيخ مسمعتهوش قبل كدة بيكفر حد بس هو قصدة على اللى التابعيين بيعملوة فيه ناس كتير منهم متعصبة وفعلا بتكفر الناس وأكيد شايف الأخبار دلوقتى بلاغ فى ست يلا نحرق بيتها ونمشيها

بالنسبة للكلام عن المشايخ والفرق المختلفة فى الدين أعتقد إنك افقة منى فى الامور دى فمش هتكلم فيها
بس فعلا أنا كنت فى زيارة لمسجد سيدى الدسوقى وهنا عندى فى أبو العباس وأكتر من ضريح واللة شفت بعينى ناس لابسة لبس الحج وعمال تدعية وتقلة سهلنا الطريق واحمينا وخلى بركتك معانا !!!!!!!!!!!!! انا مبقتش مصدق اللى شايفة وعامتا مبصليش فى أى مسجد يكون فيه ضريح لولى

والله كويس الموضوع بين للناس معلومات كويسة وأتمنى كل اللى عنده معلومات من دى يمدها للناس
اولا اريدك ان تعذرني عن انفعالي ولكن يعلم الله انا مش بتحمل ان حد يتكلم عن العلماء
وبعدين انا معاك في كلامك ان فيه ناس متعصبين بس احنا مش مع كل ده واللي بيعمل كده يعتبر مخالف لاحكام الشرع
بس اللي انا اتمناه من الناس انهم مش يحاسبوا المشايخ والعلماء او زي ما بتقول السلفية عن اخطاء افرادها فلا يصح ابدا ان نلصق التهمة بالسلفية او غيرها بسبب فعل فرد لا يعبر عنها
وعموما انا مش عالم عشان يبقى ليا الاولوية في الكلام
انا بس عايز اعرّف الشخص اللي رديت عليه ان لسة فيه ناس بتدافع عن الدين وعن العلماء وان مش كل من هب ودب يتكلم في حق العلماء
المدعو قوم الدنيا عشان كلمة غزوة الصناديق ولكن كان عادي خالص لما يحيى الجمل استهزا بالذات الالهية وعلفكرة ممكن يبررلك ويقولك الراجل مكنش قصده هوا بيضرب مثل بس
وبصراحة انا مستغرب فين قوانين المنتدى اللي المفروض بتحرم الاساءة للرموز الدينية على الاقل
ابوسبيتان
شوفت ازاي بيسجدوا لشيوخهم !!!!!!

بالله عليكم هل هذا من الاسلام في شيء هؤلاء سجدوا لغير الله وما كان ذنب كفار مكة الا انهم كانوا يسجدون لغير الله

واخير اقول لك اتقي الله إن لحوم العلماء مسمومة المصدر : http://100fm6.com/vb/showthread.php?...d=1#post997146 - 100fm6.com

أولاً ليس هؤلاء من الصوفية

ثانياً إذا كان هذا رأيكم بالصوفيه إذن المغفور لهم بإذن الله الشيخ الشيخ الشعراوي والشيخ حجة الإسلام الإمام الغزالي والشيخ كشك والكثير من أعلام الأمة مشركين وكفار حسب معتقدكم
ورجاء ليس كل ما هو موجود على اليوتوب ومنسوب للصوفيه هو صحيح بل قمة الكذب والإفتراء على الصوفيه
وللعلم الشيعة لديهم طرق أسموها صوفيه وكذلك الكثير الكثير ممن يفترون على الله يدعون أنهم من الصوفيه
والصوفيه بريئة من كل هذا الإفتراء
وسبحان الله كلكم لديكم نفس الاسلوب بالرد وهو التهجم وغيركم كافر وتدّعون العلم وتفاخرت بما لديك من علم
كما يفعل كل السلفيين الذين يعرفون من الدين ما يمليه عليهم شيوخ السلاطين أمثال ابن باز ومن خلفه من بعده
وعند جد الجد تُكفرون غيركم تنفعلوا ويصيبكم السعار
نصيحة لوجه الله لا تنفعلوا ولا تفتخروا بل تواضعوا وإعلموا بأن فوق كل ذي علم عليم
والارض كرويه والله عز وجل ليس كمثله شيئ
وشيوخكم جسدوا الله وأجلسوه على العرش ورجليه على الكرسي
حتى أن احدكم بالسعوديه قال ليس لله قدمين بل قدم واحده وعين واحدهوأذن واحده وكأن الله جل علاه مشوه
وللعلم أخبرنا الرحمن بإستواءه على العرش ولم يخبرنا بكيفيته
لم أخرج عن الموضوع كما تظنون بل شرحت ما هي معتقداتكم كما إفتريت على الصوفيه بالمقطع المذكور وهم ليس من الصوفيه بشيئ سوى الإدعاء ومن يدعي على الله الكذب تعلمون مصيره
عبد الرحمن 2011
انت عودت الينا مره اخرى وبنفس الاسلوب الصوت العالي قليل الحجه .
احدنا طلب منك فيديوا واحد اننا ومشايخنا مكفرين وانت رجعت تاكد على اننا فعلا مكفرين اين الفيديوا اين الدليل لا يصح الكلام بدون ادله وكفاك نباح رجائا .
نحن لم ننتقد الصوفيه من على اليوتيوب ولكن من الواقع ولدينا الكثير الكثير ما يثبت ضلال الصوفيه التي تحاول انت التبراء من افعالها الان .
علمائنا هم الذين قالو ان الاستواء معلوم والكيفيه مجهوله وانت الان تسحب اقوال علمائنا وتنسبها الي مذهبك الضال وتتقول على علمائنا والله ان المعتزله اكثر منطقيه من الصوفيه الحاليه وكلاهما ضال.
مره اخرى لا نريد نباح وننتظر فيديو التكفير المنسوب الي مشايخنا
ulv maro
ulv maro

تقبل مروري
ulv maro
سبحان الله عليك برضو بتتهرب وبتفتري الكذب علينا وعلى شيوخنا
نتحدااااااك هات الفيديو اللي يثبت كلامك وبطل عنترية جوفاء

تاني حاجة عشان اعرفك انك جاهل بالدين اقولك
التصوف له معنى لغوي وشرعي ومعناه الاعم هو التجرد وصفاء النفس لله والزهد فيما عند الناس
لكن مش التوسل بالاضرحة والاولياء يعني الصوفية معناها جميل لكن كل من يندرج تحت مسمى الصوفية الان للاسف اساء لها
واكبر دليل على كدا اني بدرس مادة عندي في الكلية اسمها ( التصوف ) والكتاب معايا والكتاب رائع وبيفهمك معنى الصوفية بجد مش صوفية القبور
وبعدين انا شوفتهم بعيني وهما بيسجدوا لغير الله وبيتوسلوا بالحسين
واللي عايز يروح يشوف المهاااازل يروح جامع الحسين ويتفرج على المهزلة اللي بتحصل هناك
وانا مش بتعالى عليك ولا حاجة انا بس برد عليك عشان ابين للاعضاء جهلك بالدين
واخيرا اقولك الكلمة اللي مشايخك بيرددوها لحد ما سببوا لنا صداع (( طالما مش ازهري متتكلمش ))
طبعا انا مش بعترف بالكلمة اصلا الازهر مش محتكر العلم الشرعي بس الاولى انك تسمع كلام شيوخك ومتتكلمش من غير علم

خذ هذا الحديث يا هذا
ثبت أن الإمام مالك رحمه الله كان يحدث في مجلس الحديث فجاءه رجل وهو يحدث فقال: يا مالك ! الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى [طه:5] كيف استوى؟ فأطرق الإمام مالك رحمه الله ملياً، حتى علته الرحضاء وجعل يتصبب عرقاً من شدة هذا السؤال عليه، ثم رفع رأسه وقال: الاستواء معلوم، والكيف مجهول، والإيمان به واجب، والسؤال عنه بدعة، ما أراك إلا رجل سوء، وأمر به أن يخرج من مجلسه ويبعد.
نحن ما جسدنا كما تفتري الكذب

الحديث عن الامام مالك احد الائمة الاربعة يعني مش ابن باز ولا الالباني ولا ابن تيمية وسماه رجل سوء ولاالامام مالك سلفي وتكفيري ؟!!!
.CONAN.
اولا اريدك ان تعذرني عن انفعالي ولكن يعلم الله انا مش بتحمل ان حد يتكلم عن العلماء
وبعدين انا معاك في كلامك ان فيه ناس متعصبين بس احنا مش مع كل ده واللي بيعمل كده يعتبر مخالف لاحكام الشرع
بس اللي انا اتمناه من الناس انهم مش يحاسبوا المشايخ والعلماء او زي ما بتقول السلفية عن اخطاء افرادها فلا يصح ابدا ان نلصق التهمة بالسلفية او غيرها بسبب فعل فرد لا يعبر عنها
وعموما انا مش عالم عشان يبقى ليا الاولوية في الكلام
انا بس عايز اعرّف الشخص اللي رديت عليه ان لسة فيه ناس بتدافع عن الدين وعن العلماء وان مش كل من هب ودب يتكلم في حق العلماء
المدعو قوم الدنيا عشان كلمة غزوة الصناديق ولكن كان عادي خالص لما يحيى الجمل استهزا بالذات الالهية وعلفكرة ممكن يبررلك ويقولك الراجل مكنش قصده هوا بيضرب مثل بس
وبصراحة انا مستغرب فين قوانين المنتدى اللي المفروض بتحرم الاساءة للرموز الدينية على الاقل
مفيش مشكلة على الإنفعال طالما من غير تجريح أو إساءة لحد
الناس المتعصبيين فعلا مشكلة بس المشكلة الأكبر إن الشيوخ الكبيرة شايفة دة وساكتة المفروض تستنكر وتقول لا دول مش مننا إنما مش بيتكلموا دة يغيظ أكتر
بالنسبة للدفاع عن الدين لازم الكل يدافع عن الدين دة شئ أساسى
والإساءة دة باب مناقشة وإبداء رأى وإتفقنا من غير إستهزاء أو تجريح والكلام فى حدود الأدب عشان كدة الإدارة ممنعتش الموضوع
ابوأياد
ياجماعه الشيخ يعقوب كان فرحان ومن شده هذا الفرح قال ما قال
وكان الراجل موجود عندنا فى الزقازيق يوم 22 اللى فات
وكان واضح عليه شده هذا الفرح
مبارك ولمده 30 سنه فعل ما فعل لحد ما من جبروته قال كبر مخك وطبعا كانت تجاه الشعب
ومحدش علق ولا اقدر يعلق على كلامه
ياريت نفهم ان الشيخ يعقوب قال هذا من شده فرحه والدليل فى الفيديو الثانى
ابوسبيتان
للأسف الشديد تم حذف ردي على الإفتراء بحق الصوفيه ورأيي الشخصي بالسلفيه

هل هذه حرية الرأي لديكم؟؟؟

هل هذه هي الديموقراطية ؟؟؟

هل هذا هو الإسلام ؟؟؟ رأي واحد متسلط ؟؟؟ بوق للسلفيه النجديه ؟؟؟

كما قلت سابقاً إن لم تكن معنا فأنت ضدنا

ده إللي ما يخافش من السلفيين ما يخفش من ربنا

كما قال حسني مبارك ولكن على طريقتي

عندما أخطأ الألباني بفتواه قالو كبر بالسن

وعندما أخطأ إبن باز وقال بأن الأرض ليست كرويه

وعندما أخطأ شيخكم هذا قالو بمزح

وعندما أقول بأن الرابط المذكور ليس بالصوفيه وشرحت ذلك تم حذف ردي

دا انا بهزر يا جماعه ( يمكن تغفروا لي كما غفرتم لشيخكم )

شكرا لكم
ulv maro
للأسف الشديد تم حذف ردي على الإفتراء بحق الصوفيه ورأيي الشخصي بالسلفيه

هل هذه حرية الرأي لديكم؟؟؟

هل هذه هي الديموقراطية ؟؟؟

هل هذا هو الإسلام ؟؟؟ رأي واحد متسلط ؟؟؟ بوق للسلفيه النجديه ؟؟؟

كما قلت سابقاً إن لم تكن معنا فأنت ضدنا

ده إللي ما يخافش من السلفيين ما يخفش من ربنا

كما قال حسني مبارك ولكن على طريقتي

عندما أخطأ الألباني بفتواه قالو كبر بالسن

وعندما أخطأ إبن باز وقال بأن الأرض ليست كرويه

وعندما أخطأ شيخكم هذا قالو بمزح

وعندما أقول بأن الرابط المذكور ليس بالصوفيه وشرحت ذلك تم حذف ردي

دا انا بهزر يا جماعه ( يمكن تغفروا لي كما غفرتم لشيخكم )

شكرا لكم
حرية راي؟!!!!

حرية راي انك تشتم وتستهزا بالعلماء وبالرموز الدينية وتقول عليهم مش فاهمين حاجة لمجرد انهم مش عاجبينك؟!!

وبعدين كلامك عن السلفية متحذفش ومتحاولش تعمل نفسك بطل وتلف وتدور وتتهرب وتقول دانا كلامي فضحهم فحذفوه

انت قلت (( وشيخكم محمديعقوب ينضح بما فيه أصلاً وإدعاء بأنه شيخ ويفهم ))

هل دي الديمقراطية وحرية الراي عندك ؟؟!!

لو كانت حرية الراي والديمقراطية هكذا بالتجريح والسب والإساءة والله ما عايزنها

كان ممكن فعلا يبقى الحوار بادب بس انتا اللي بدات واسأت الأدب مع العلماء

((دانا بهزر يا جماعة !!!!))

بتهزر؟!! تلهو في أعراض الشيوخ والعلماء وتقول بهزر

صدق من قال (( ان لم تستحي فافعل ما شئت ))

وبعدين فين الفيديو ولا مش بتعرف تقرأ كلامي؟
عبد الرحمن 2011

وبعدين فين الفيديو ولا مش بتعرف تقرأ كلامي؟
للرفع يا ابو سبيتان يمكن ما شوفتش السطر ده كويس

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو : وصية اخيرة قبل شهر رمضان من الشيخ محمد حسين يعقوب وكيف نستعد ونستقبل رمضان " هام جدا "
بالفيديو : الشيخ حسين يعقوب يرد على ما كتبه الكاتب بلال فضل قائلاً " انه زنديق ومخبول من المخابيل "
الشيخ حسين يعقوب ينعت الأعلامى بلال فضل " بالمخبول من المخابيل " بالفيديو
بالفيديو : الشيخ يعقوب تعليقاً على فيديو "غزوة الصناديق " انا كنت بهزر والبلد مش بلدنا