نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نقابة المعلمين المستقلة : سنؤخر توزيع اسئلة الامتحانات علي الطلاب اذا لم يتم تغيير وزير التعليم

اصدرت نقابة المعلمين المستقلة بياناً اكدت فيه انهم سيؤخرون توزيع اسئلة الامتحانات علي الطلاب في امتحانات النقل اذا لم يتم تغيير وزير التربية و التعليم الحالي جمال الدين موسي و تحقيق مطالبهم و المتمثلة في و ضع حد ادني مرتفع للمرتبات و تعيين جميع المتعاقدين و ايقاف امتحانات الكادر للمعلمين و معاملة المعلم و الاداري نفس المعاملة و عودة من تم استبعادهم و تلك النقابة اصبحت رسمية يوم الخميس الماضي و اصدرت هذا البيان بعد لقاء اعضاء المكتب التنفيذي و اذا لم يتم تحقيق تلك المطالب كلها سيقومون ب:
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

1-في اليوم الاول من الامتحانات سيؤخر تسليم الاسئلة للطلاب خمسة دقائق
و في حالة عدم الاستجابة
2-في اليوم الثاني من الامتحانات سيؤخر تسليم الاسئلة للطلاب عشرة دقائق
و في حالة عدم الاستجابة
3- التأخر عن تصحيح اجابات طلاب مرحلة الثانوية العامة

صورة وزير التعليم

المقال "نقابة المعلمين المستقلة : سنؤخر توزيع اسئلة الامتحانات علي الطلاب اذا لم يتم تغيير وزير التعليم" نشر بواسطة: بتاريخ:
شمس الاسكندرية
طيب و الطلبه ذنبهم ايه
لا حول و لا قوة الا بالله
mrhesham
نفسى اعرف المدرسين دول فين

بالرغم من انى مدرس لكن ولله المدارس ماشيه عادى خالص واول مره اسمع موضوع النقابة المستقله ديه
riri cat
انا بصراحه اول مره اسمع عن النقابه دى
انا مدرسه وللاسف هم ضحكوا علينا بحكايه نعملكوا عقد وبتاع
تخيلوا العقد ده بتاخد كام فى الشهر؟
110 جنيه؟
طب اناهعمل بيهم ايه دول بقى ان شاء الله
لازم بجديبقى فى حد ادنى للاجور
انا نفسى اعرف المليارات والبلاوى اللى بالارقام اللى عرفناها بعد الثوره دى راحت فين؟
ولا ظهرت لنا عصابه جديده تاخدهم وتستثمرهم
يارب صبرنا بجد على دى بلد
افضل مهنه وارقى مهنه وهى اساس كل حاجه التعليم
وللاسف نعامل بمنتهى الاسفاف

مطالبنا مشروعه ونرجو تحقيقها
ولكن الطلبه ليس لهم دخل ولاذنب فلماذا نقوم بعمل كارت ارهاب لهم
فلنصبر كعادتنا
بنت المنوفية

هو ايه لوى الذراع ده

على فكره فيه ناس بتصطاد فى الميه العكره قالوا نستغل ان كل من له طلب يعمل مظاهره بس بجد غلط كبير

المفروض فيه مطالب مشروعة نطلبها باحترام مش بنهدد وفى الاخر الطالب زمبه ايه ؟؟؟؟

ساعات بقول اللى يفتكر نفسه غير وفوق القانون يخبط دماغه فى الحيط التهديد لأ لأ لأ ونفسى يبقى فيه عقاب للقلة دولا اللى بيهددوا

ربنا يهديهم
zezy ali
يا مدرسى مصر ما زنب اولادنا على فكرة انا مدرسة
كان فين موقفنا من امتحانات الكادر
كان فين موقفنا من الاقلال من مكانة المعلم فى فصله والموافقة على اهانته من الطلبه
بعد البلد ما اصبحت فى طريقها للاصلاح لازم نصبر لحد ما تقدر تقف على رجليها مرة اخرى
منال الوكيل
نفسى اعرف المدرسين دول فين

بالرغم من انى مدرس لكن ولله المدارس ماشيه عادى خالص واول مره اسمع موضوع النقابة المستقله ديه
عارف يامستر هشام أعتقد ان أنا وأنت أول مرة تقريبا نتفق علي موضوع واحد أنا مدرسة وأول مرة اسمع عن النقابة والاشتغالات دي
منال الوكيل
كان فين موقفنا من الاقلال من مكانة المعلم فى فصله والموافقة على اهانته من الطلبه
بعد البلد ما اصبحت فى طريقها للاصلاح لازم نصبر لحد ما تقدر تقف على رجليها مرة اخرى
بارك الله فيك يا زيزي أنا معك قلبا وقالبا واحنا مش عايزين اي حاجة الا لما البلد تقف علي رجلها وبعدين احنا لسة لم نر شيئا من الوزير الجديد اصبروا شوية ولا أنتم عايزين ابن زكي بدر تاني عشان يسجنا ويعاملنا مواطنين درجة عاشرة
جدة مصرية

رد عين العقل والصواب

بارك الله فيك يا زيزي أنا معك قلبا وقالبا واحنا مش عايزين اي حاجة الا لما البلد تقف علي رجلها وبعدين احنا لسة لم نر شيئا من الوزير الجديد اصبروا شوية ولا أنتم عايزين ابن زكي بدر تاني عشان يسجنا ويعاملنا مواطنين درجة عاشرة

فعلا منال ولازم شوية صبر وجارتى بقسم التحقيقات بوزارة التربية والتعاليم وحا أسالها

اهو انا اتصلت بيها وانا معاكم بالرد ولم اصبر وكذبت هذا الموضوع وقالت لى الوزير كويس وشغال عادى ومفيش نقابة من الأساس للمعلمين مستقلة
وقالت كمان اصلا مفيش حد يقدر يأخر الامتحانات للطلبة دقيقة واحدة
واهى دى بقى محققة ومسنة ومكاتب المحققين بمبنى قريب من الوزير والوزارة لغاية الآن ماشية بيه زى الفل

أى خدمة أبنائى وبجد وربنا يطمنى عليكم يارب ويوفقكم

شكرا مشرفنا العام ارتيو
لميس 1
طيب هما ليه اصلا عايزين يغيروا الوزير؟
هو لحق يعمل حاجة؟
yousri_2000
المدرسين جبناء وعايزين يأكلوا عيش
mrhesham

رد عين العقل والصواب

فعلا منال ولازم شوية صبر وجارتى بقسم التحقيقات بوزارة التربية والتعاليم وحا أسالها

اهو انا اتصلت بيها وانا معاكم بالرد ولم اصبر وكذبت هذا الموضوع وقالت لى الوزير كويس وشغال عادى ومفيش نقابة من الأساس للمعلمين مستقلة
وقالت كمان اصلا مفيش حد يقدر يأخر الامتحانات للطلبة دقيقة واحدة
واهى دى بقى محققة ومسنة ومكاتب المحققين بمبنى قريب من الوزير والوزارة لغاية الآن ماشية بيه زى الفل

أى خدمة أبنائى وبجد وربنا يطمنى عليكم يارب ويوفقكم

شكرا مشرفنا العام ارتيو

شكرااا يا جدتنا على مجهودك
انا كنت متوقع كده بردو و لاسف كثير من المدرسين فى لا يصحلو لمهنة ديه لانهم بيشتغلو كأنهم موظفين وانا منهم . مدرسين كتير اقصى امالهم هو ان ياما يتعملو عقد ب350 جنيه او انه يتثبت عشان يقبض 470 جنيه بالذمة ديه طموح فى مقابل انه لم يهتم بتحسين اسلوب التعليم او تحسين المناهج او الغاء الدروس الخصوصيه لاسف انا شايف ان اكتر فئة اتمسخت فى عهد مبارك هى فئة المدرسين اصبح كتير منهم غير قادر على التخيل او الابتكار او الابداع و المصيبه الكبيره اننا تحت ادينا الولاد و البنات يعنى المستقبل كله و احنا الى بنشكلو و لاسف بنربيه على عادت زبالة جدا . انا لو اكلمت فى الموضوع ده مش هخلص لانى شايل جوايا كتير اوى
شكرااا يا جده مره ثانيه على مجهودك
mrhesham
عارف يامستر هشام أعتقد ان أنا وأنت أول مرة تقريبا نتفق علي موضوع واحد أنا مدرسة وأول مرة اسمع عن النقابة والاشتغالات دي

الاختلاف فى الرأى بين الزملاء لا يفسد للود قضية

الغريب يا استاذه منال المدرسين ساكتين على الفساد 30 عام و وكمان فيه منهم بيربى العيال على القيم الفاسده بحجة ان اهم حاجه الشهاده زى الغش فى الامتحانات و الفاظ القبيحه وجأيين دلوقتى يقولو ثورة على الظلم لاسف البلد دلوقتى مش ناقصة المدرسين كمان
لميس 1
يا جماعة انتم مش واخدين بالكم من حاجة مهمة
كام واحد بيشتغل مدرس عشان عايز يشتغل مدرس
كام واحد كان عبقرى فى دراسته وجايب مجموع كبير وبعدين دخل كلية نظرى عشان يشتغل مدرس
معظم المدرسين بيتخرجوا من الكليات الى بتاخد اقل مجموع
يعنى الفاشلين ندخلهم كليات ونطلعهم مدرسين يبنوا ويربوا اجيال
انا اسفة لو حد زعل منى انا متأكدة ان مش كل المدرسين كده
بس معظمهم كده
اشتغلوا مدرسين لأنهم مش لاقيين شغلانة تانية
ودخلوا كليات المدرسين لأن ما عندهمش طموح او قدرات لحاجة تانية
سارة رمضان
هم فاكرين انهم لو نفذوا اللى بيقولوا عليه الاهالى هتسيبهم؟ دول هيقطعوهم ومش بعيد يدبحوهم؟ لانهم شاربين المر فى الدروس الخصوصية
dr.hytham
ارى ان يتم محاكمة اى مدرس يستخدم تلك الطريقة المتطرفة فى فرض مطالبهم
جدة مصرية
انا كنت متوقع كده بردو و لاسف كثير من المدرسين فى لا يصحلو لمهنة ديه لانهم بيشتغلو كأنهم موظفين وانا منهم . مدرسين كتير اقصى امالهم هو ان ياما يتعملو عقد ب350 جنيه او انه يتثبت عشان يقبض 470 جنيه بالذمة ديه طموح فى مقابل انه لم يهتم بتحسين اسلوب التعليم او تحسين المناهج او الغاء الدروس الخصوصيه لاسف انا شايف ان اكتر فئة اتمسخت فى عهد مبارك هى فئة المدرسين اصبح كتير منهم غير قادر على التخيل او الابتكار او الابداع و المصيبه الكبيره اننا تحت ادينا الولاد و البنات يعنى المستقبل كله و احنا الى بنشكلو و لاسف بنربيه على عادت زبالة جدا . انا لو اكلمت فى الموضوع ده مش هخلص لانى شايل جوايا كتير اوى
شكرااا يا جده مره ثانيه على مجهودك
العفو ابنى العفو

شوف ابنى

طالما انت بتعمل اللى عليك ربنا سيقف معك ومع من مثلك أيضا

وانتم كا معلمين أمامكم مشوار طويل وبمجهود كبير لتغيير ما أصاب التعليم من النظام السابق
ربنا معاكم ولأنكم أكثر مهنة بها معاناة ضخمة وجدا ولأنكم بتكونوا شخصيات أجيال المستقبل
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحمد لله ان جعل للمعلمين صوت قوى سواء بنقابة المعلمين المستنقلة وانا مستغرب من الناس اللى بتقول اول مرة تسمع عنها وكمان الشكر لمعلمين بلا نقابة واللى اصبحوا نقابة وكل معلم نشط شريف واقول للناس اللى مش بتسمع انت طول عمركم مش هنا اصلا مفيش وراكم غير البيت والدروس اما الكرامة اخر حاجة بتفكروا فيه اما الناس اللى بتسأل ليه دلوقتى المعلمين فاقوا بسألهم ليه الثورة قامت يوم 25يناير 2011

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
جدول مرتبات المعلمين والاداريين بعد توزيع مكافأة الامتحانات على الشهور بداية من يناير 2014
إشهار نقابة المعلمين المستقلة رسميا وانتخاباتها يوليو المقبل
نقابة المعلمين : سنعطى لكل مسئولين الدولة درساً لإحترام المعلم حين نمتنع جمعياً عن تصحيح الامتحانات
الدكتور نقابة المعلمين المستقلة تنظم أول وقفة لها أمام "التعليم"