نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نقابة المعلمين : سنعطى لكل مسئولين الدولة درساً لإحترام المعلم حين نمتنع جمعياً عن تصحيح الامتحانات

نتيجة للاعتراض الشديد من جانب نقابة المعلمين بسبب تنفيذ واقرار الحد الأدنى للاجور والذى قدر بألفى جنيه عند بداية التعيين وعدم تثبيت العمالة المؤقتة وإعادة تكليف خريجى كليات التربية اصدرت اليوم نقابة المعلمين بعدما انتهت الفترة الزمنية التى منحتها للحكومة لتفيذ طلباتها للمسئولين سواء لوزارة التربية والتعليم أو مجلس الوزارء فقد شن البيان هجوما قاسيا على المجلس العسكرى ومجلس الشعب بسبب اقرارهما بتصديق قانون الشرطة ورفع اجور العاملين بالجهاز الامنى الذى تقاعس عن عمله قائلين بالنص "ليس شرفا لنا أن نطالب بالمساواة بقتلة الشعب وسارقيه ورعاة البلطجة وحماتها وسنعطى لكل المسئولين فى الدولة درسا فى كيفية إحترام المعلم حين نمتنع جمعيا عن اعمال التصحيح" وقد اكد أيمن البيلي وكيل نقابة المعلمين سيتم نشر الدعوة الإمتناع عن التصحيح في جميع مدارس الجمهورية مشيرا الى ان الامتناع سيكون فقط عن اعمال التصيح وليس اعمال المراقبة حتى ينهى الطلاب عامهم الدراسى ويبقى الأمر فى هذه الحالة فى يد الحكومة ومجلس الشعب والمجلس العسكرى وقد ذكر البيان "لاتفرحوا بجنيهات قليلة فى أعمال التصحيح وفى المقابل تفقدون أهم مرحلة من مراحل الحصول على كرامتكم وحقكم فى الأجر العادل وما هو اتى إليكم عن طريق الحكومة ومجلس الشعب سيجعلكم فى أدنى السلم الاجتماعى فانتفضوا يا بناة الوطن"
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "نقابة المعلمين : سنعطى لكل مسئولين الدولة درساً لإحترام المعلم حين نمتنع جمعياً عن تصحيح الامتحانات" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
حقهم صراحة

شكرررررررااااااااااااااا جميل
ابويوسف الهندى
لا لا لا
مش حق الشرطة انها تزيد رغم زيادة الانفلات الامنى
زيادة ظالمة
%u0632%u0627%u0626%u0631
قابل يا عم الكتاتنى انت والعسكرى ضيوفكم وقعدهم ونازلهم المشاريب وقوم معاهم باحلى واجب .. لغاية ما يصححوا الامتحانات وبعدين كرسى فى الكلوب واللى مش عاجبه يخبط دماغه فى اتخن حيطة !! .. صح الكلام ؟؟ هى عاداتكم ولا هاتشتروها ؟؟ لا لا . دى سياسة وزارة وسياسة دولة ... لبس الزبون العمة وظبطه و لو العمة جات واسعة لا تتعب نفسك وتغيرها لكن دق للزبون مسمارين حدادى يثبتولو العمة ودماغه كمان ....
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياجماعه مش كده لازم حد يتفع تمن الانهيار والمعلم اول واحد العمليه مش احترام وكمان المدرس هوه السبب مش هوه الى خرج البلطجيه والحرميه ومخرجش طالب منتج وكمان موضوع الدروس مش دى اهانه للمدرس برضو ولاهيه شطاره
جدة مصرية
لا لا لا
مش حق الشرطة انها تزيد رغم زيادة الانفلات الامنى
زيادة ظالمة
انا اقصد المعلمين ان من حقهم الزيادة ابو يوسف

يعنى من حقهم يعترضوا طالما حصل زيادة بجهة اخرى
ابويوسف الهندى
انا اقصد المعلمين ان من حقهم الزيادة ابو يوسف

يعنى من حقهم يعترضوا طالما حصل زيادة بجهة اخرى
انا عارف قصدك يا جدتى المدرسين من حقهم يزيدو
لكن اعتراضى على مكافأة الشرطة على تقصيرها فى عملها بزيادة رواتبها رغم الانفلات الامنى الذى قد يصل الى الانهيار الامنى
بصراحه حرام
لكن لو هما اللى بيقوموا بالانفلات الامنى وبيتسببوا فيه يبقى من حقهم زيادة رواتبهم من محرضيهم
لتنفيذهم الاوامر الصادرة اليهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخ الى بيقول المعلمين بيخرجوا بلطجية
طيب الاسرة بتخرج ايه ؟؟؟ ملايكة؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
فشل تلو الاخر في تعامل الحكومه مع الازمات انا لا انكر علي احد حقه في العيش الكريم وان ياخذ حقه الذي يضمن له العيش الكريم ولكن هذا هو الوقت الامثل لطلب الحقوق انا لا اري انه من المروءه ان نحمل الدوله ما لا طاقه لها به في هذه الايام وخاصه في ظل توقف عجله الانتاج وبخاصه باننا عايشين بقلنا سنين طويله علي هذا الوضع وبنفس المرتبات مش عارفين نصبر سنه ولا اتنين لما البلد تقف علي رجلها كان نفسي ان الحكومه تقول لكل امناء الشرطه ال اعتصمو لزياده رواتبهم شكرا مش عاوزين ونجيب الناس خريجي كليه الحقوق ال يرغب منهم في العمل ويشتغلو مكانهم وان اعلم بان راتب امين الشرطه وصل ل1500 جنيه ونفسي نقول للساده الاساتذه حاضر ها نزود مرتبتكم بس ها نجرم الدروس الخصوصيه وكل ال ها يعطي درس خصوصي ها يعرض نفسه للعقوبه علي فكره انا ليه ابن عمي مدرس ولسه ما اتعينش وشغال دروس فقط وما شاء الله اتجوز وعمل مستفبل وما بيخدش راتب من الحكومه فقط الدروس يعني رجائي من الجميع عاوزين نبني مصر ونصبر علي نفسنا شويه صبرنا كتير
وحيدمحمود
انانفسى افهم حاجه واحده هو كل الموظفين بيعملوا اعتصامات واضرابات علشان يزيدوا ومره علشان التثبيت ...طيب ملايين الشباب اللى مش شغال خالص داه يعمل ايه بقى ...ينتحروا....المفروض الحكومه تشغل العاطلين فى الاول وبعدين تدور على الاجور والتثبيت
مجده
هذا هو معني الحريه في نظركم اعتراضات واعتصامات ووقف حال البلد بجد احنا فقدنا عقلنا مش قادرين نتحلي بالصبر شويه لما البلد تقوم علي حيلها
%u0632%u0627%u0626%u0631
يعني لما يقروا على قانون هيئة الشرطة من اول مطالبة و المدرسيين ولا ليهم لازمة؟ لما اكون مدرس من 10 سنين و مرتبي مجابش 1000 جنية دا عدل؟ الاستاذ اللي بيقول مش وقته و الله انا معاك بس لما تكون الحكومة ومجلس الشعب بتتعامل مع فئات اه و فئات لأ !!! انا اعرف يا كله اه يا كله لأ !!
مجده
والله لا الومك يا زائر الحكومه مضغوطه ومش عارفه تستجيب لمين ولا مين وهي الان اكيد منتظره بفارغ الصبر
ال 3 مليار من الصندوق الدولي الذي يحتج الان بسبب الفوضي وموقف عملية الاقتراض

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
آخر اخبار مرتبات المعلمين بعد تطبيق الحد الادنى للاجور في يناير المقبل : طريقة إضافة مكافأة الامتحانات على مرتبات المعلم
بالأرقام :مرتبات المعلمين بعد الزيادة واضافاة مكافآة الامتحانات شهريآ + طريقة احتساب مكافآة الامتحانات على المرتب
نقابة المعلمين المستقلة : سنؤخر توزيع اسئلة الامتحانات علي الطلاب اذا لم يتم تغيير وزير التعليم
الانتهاء من تصحيح امتحانات كادر المعلمين
انتخابات نقابة المعلمين الخميس 25/2/2010