نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالصور والفيديو: عشرات الآلاف يحاصرون الكاتدرائية ويؤكِّدون: الجمعة القادمة "جمعة النهاية"

بسم الله الرحمن الرحيم

للمطالبة بعودة "كاميليا شحاتة" و"وفاء قسطنطين"نظَّم ائتلاف دعم المسلمين الجدد مظاهرة حاشدة ضمَّت حوالي ثلاثين ألفًا من السلفيين يحملون لافتات تدين الكاتدرائية والبابا شنوده فى أختفائهم ويتوعدونهم
ومن ضمن ما كان يرددونه
"أختطاف كاميليا عرض وتار وليس مجرد اعتذار"
"الله أكبر الله أكبر"
"مصر إيه؟ ويرد السلفيون "إسلامية" "إسلامية إسلامية"
"ومش هنمشي"
"كاميليا شحاتة لازم ترجع وسط إخواتها لازم تركع"
"بالروح بالدم نفديك يا إسلام"
"يا أخي تعال من جديد نعيد بإسلامنا أمجادنا"
"وامعتصماااااااه"

وأعلنوا اعتصامًا مفتوحًا لحين ظهور "كاميليا شحاتة" مع القبطيات الأخريات اللواتي أشهرن إسلامهن
وقالوا
أن الجمعة القادمة ستكون جمعة النهاية لاستعادة "كاميليا شحاتة"

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالصور والفيديو: عشرات الآلاف يحاصرون الكاتدرائية ويؤكِّدون: الجمعة القادمة "جمعة النهاية"" نشر بواسطة: بتاريخ:
elmmasri
استر ياربى ....نار الفتنه نايمه واحنا اللى بنصحيها بايدنا
عم ابراهيم
بيلعبوا بالنار

ناس مش مسؤوله

يبدو انهم كما قال لي صديق مهم أن السلفيين من صنع مبارك
جدة مصرية
استر ياربى ....نار الفتنه نايمه واحنا اللى بنصحيها بايدنا
فعلا كلامك صح ولا ندرى الى أين نحن نسير

غير متفائلة بهذه الأوضاع

شكرا شيماء
عبد الرحمن 2011

انا مش عارف اعلق اقول ايه بصراحه

hadhoodd
مش هيستريحوا الا لما تولع
godzela55
طب ما تقولوا للبني ادم اللي معندوش دم دة يطلعها ويريحنا ..

ثانيا لكل اللي بيتهم المسلمين بالنفخ في نار الفتنة احب اقولكم ان النيابة اعلنت شنودة النهاردة بضرورة اظهار كاميليا للادلاء باقوالها الا ان شنودة رفض استلام الاعلان بحجة ان دي امور خاصة بالعقيدة ليس من حق النيابة التدخل فيها !

يبقي مين اللي بينفخ في النار وعايز يعيش فوق القانون ؟
سارة رمضان
الناس اللى بتعلق وتقول هتولع محدش سال نفسه وقالها ان ممكن يكون ربنا اراد لهذه الثورة النجاح علشان ينصر اخوتنا المسمات دول اللى بيفكرون ا بالمسلمين الاوائل الذين تحملوا كل الوان التعذيب فى سبيل اعلاء كلمة الله الواحد الاحد الذى لم يتخذ صاحبة ولاولد سبحانه وتعالى ليس كمثله احد تعالى الله عما يشركون واللى اشتروا الاخرة بالدنيا ومش زى كتير من المسلمين الذين يجاهرون بالاثم ويسيئون للاسلام ( ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم )
سارة رمضان
يا مسلمين افيقوا يمكن يكون فيه كثير من الاخوات يريدوا الدخول فى الاسلام وما تفعله الكنيسة مانعهم ولو احسوا بالامان يسلموا وتكون نصرة لدين الله ورسوله يبقى ازاى ربنا هيريد للبلد تولع
سارة رمضان
هو التعليق اللى بيعجبكوا بتسيبوه واللى مش على هواكم تمسحوه هو ده حرية الراى
mero show
كل واحد يقول بيولعوها مش فاهم حاجه ما يطلعوها ويسمعوا اقوالها .. حرام اللى ياسلم نسيبه ليهم كدا كل واحد نفسه حتى ياسلم هيخاف .......... !!
EN$AN_
بيلعبوا بالنار

ناس مش مسؤوله

يبدو انهم كما قال لي صديق مهم أن السلفيين من صنع مبارك

تعليقاتك كلها بتقول ان حضرتك اللى شخص غير مسئول كل اللى بيقول ان السلفيين من صنع مبارك وبيصورهم على انهم عفاريت هو اللى من صنع مبارك الاول كانو بيستخدمو فزاعه الاخوان المسلمين ولما سقط نظام مبارك وامن الدوله وبقت سياسه الاخوان واضحه مثلا لما قالو انهم على استعداد انه ينضم لحزبهم اقباط بيحاولو عن طريق السياسه يثبتو انهم بيمثلو الوسطيه فى الاسلام فالطريق بقا مقفول من ناحيه الاخوان المسلمين على فلول واتباع مبارك ومن يعاونهم فحاليا قلبو على السلفيين اللى كانو طول عمرهم مسالمين وبقم دلوقت هما الفزاعه الجديده ده اول هام ثانيا لما تتكل حضرتك عن السلفيين لازم تعرف ان التقديرات الاوليه للسلفيين كجماعه منظمه مش كأفراد على النهج السلفى انهم يتجاوزو 3 مليون شخص فعيب لما تقول على الاقل عن نسبه كبيره بالملاين من المصرين انهم من صنع مبارك ولا تنسى رموز السلفيين زى الشيخ ابو اسحاق الحوينى اللى العالم الاسلامى كله يعرف قدره وغيره من المشايخ الكبار زى الشيخ محمد حسان ومحمد حسين يعقوب وغيرهم ثانيا لازم تبقا عارف ايه هو مفهوم السلفيه ومنهج السلفيين لان احنا لا احنا شيعه ولا صوفيه بنتبع اامه ونتبرك بيهم كلنا سلفيين نتبع كتاب الله وسنه رسوله والصحابه من السلف الصالح فلما تتكلم عن السلفيين تتكلم باحترام لا تقول فئه غير مسئوله ولا تقول انه من صنع مبارك ده بالنسبه لتعليق سعادتك - اما بالنسبه للاخوه اللى كتبو انهم بيشعلو الفتنه وان ده مش وقته اقولهم انا كنت هوافقكم الرأى لو كانت الاعتصاامات دى اختارت التوقيت ده بالذات وبدات لكن على العكس الكلام ده من السنه اللى فاتت واتعملت اعتصامات شارك فيها الالاف المسلمين وفاااض الكيل - والسلام ختام
reemhmam
يعنى ده وقته دلوقتى مانتوا ساكتين بقى لكم شهور
دلوقتى بقى لكم حس وعاوزين كامليا ووفاء
ياناس حرام عليكم احنا لسه بقول يا هادى
ولا نسيتوا حادثة اطفيح
دول مش حيستريجوا غير لما يهيجوا المجتمع الدولى علينا
علشان لا تقوم لنا قومة واكاد اجزم ان لافى كامليا ولا وفاء ودى شخصيات ابتدعت من خيال النظام البائد للتفريق بي الامة وزرع الفرقة بينهم انا اختى الصغيرة احدى البنات النصارى اردت الحجاب علشان امها اشهرت اسلامها
وكمان كان لنا جارة اشهرت اسلامها وتزوجت بعد ذالك من مسلم واخذت اولادها معها فى دين الاسلام
ومنهم ولد كان معى فى المدرسه ولما كبر عمل فرقة غنائية وبيخيى افراح المسلمين
وكمان احدى الداعيات كانت فى دين النصارى واسلمت وتزوجت ولم يمسسهن اى سوء
ولا اتحبسوا فى الكنيسة ولا جرى لهم اى شئى
دوروا على السيدتين دول فى سجون امن الدوله او اسئلوا حبيب العادلى عنهم وهو اللى حيقول لكم هن فين
بس خلاص انا حعمل زى حصاوى وادخل فى غيبوبة منكم اف ياساتر يارب منكم
godzela55
ولا نسيتوا حادثة اطفيح
علشان لا تقوم لنا قومة واكاد اجزم ان لافى كامليا ولا وفاء ودى شخصيات ابتدعت من خيال النظام البائد للتفريق بي الامة وزرع الفرقة بينهم انا اختى الصغيرة احدى البنات النصارى اردت الحجاب علشان امها اشهرت اسلامها
وكمان كان لنا جارة اشهرت اسلامها وتزوجت بعد ذالك من مسلم واخذت اولادها معها فى دين الاسلام
دوروا على السيدتين دول فى سجون امن الدوله او اسئلوا حبيب العادلى عنهم وهو اللى حيقول لكم هن فين

معلش اسمحيلي اقول لحضرتك ان الكلام اللي بتقوليه دة مش موجود غير في خيالك انتي بس

يعني انتي بتنفي حاجة الكنيسة نفسها اعترفت بيها لمجرد انك تكبلي حرية انسانة معينة .. حرام عليكي

لو معندكيش معلومات كفاية بخصوص موضوع معين بلاش تتكلمي فيه
محمد زيان
خايفين على الثوره وخايفبن من الثوره المضاده لكم حق فالثوره الناجحه فى25 يناير انخطفت وهى الان عباره او انحصرت فى امتى حيتحاكم مبارك وكامليا واخواتها مش مهم الامن والامن ولا تشغيل العاطلين ولا اقتصاد البلد ولا التموين اللى مافيهوش ارز وغدا السكر وخلافه وبعد كده نقول ثوره رحم الله شهداء 25 يناير
محمود مجدى2010
لالالالالالالالالالالالا ياجماعة كله الا الفتنة دى اكتر من الحرب اللى بالدبابات والطيارات لالا بجد ربنا يستر على مصر يا جماعة ربنا يستر لو مشينا على كده هنلاقى فى مرحلة مش كويسة مستنيه كل مصرى استرها يارب
عمر الرسلانيه
الحمد لله الذى هدانا وماكنا لنهتدى لولا ان هدانا الله واصلى على سيد الخلق وكلمة الحق اخوتى فى الله احيكم بتحية الاسلام فسلام الله عليكم ورحمته وبركاته
انى شاهدت التعليقات منها ما اعجبنى ومنها ما اقلقنى مع احترامى لكل الاراء نحن فى حريه بعد ثورة قضت على الفساد وجعلت منا شعب حر ديقراطى وما اريد ان اطرحه سؤال لماذا يصر شنوده على عدم اظهار الاخت كامليا اذا كنا نؤمن باهداف الثوره وحوار الاديانلما لايتم الافراج عنها لقد احدثت الثوره تغييرا جزريا تم من قبل الافراج عن السياسيين وعن المعتقلين فى السجون الارضيه بامن الدوله السافر وتمتعوا هؤلاء بالحريه هنا اربط بين كامليا والمعتقلين الذى تم الافراج عنهم لماذا لم تنال الحرية مثلهم وتترك على ما تريد اعتناقه اذا بقيت على دينها فهى حره اذا كانت على الاسلام فهذه حريتها ويجب ان نحترم راى الاخرين تم عرض بعذض الخيارات على شنوده وهى تظهر على الاعلام المرئى او المكتوب وتقول ما بداخلها اذا كانت على دينها فمرحبا بها اذا كانت اعتنقت الاسلام فهى له الحريه فى الدين الذى تختاره هل يرضى احد انها تكون حبيسه لايعلم احد عنها شىء وكل الناس تحررت او كامليا من عالم اخر لايعرف الحريه نعم هى لاتزيدنا فى شىء ولاتنقصهم فى شىء ولاكن الاسلام بيحرص على حرية المواطن وسلامته اتمنى ان تظهر كامليا وتبدى ما بداخلها واتمنى كل الاصوات تنادى بذلك بروح ديقراطى ولا والف لاء للتخريب او تعطيل العمل وفقنا الله واياكم
منال الوكيل

انا مش عارف اعلق اقول ايه بصراحه

وأنا والله يا عبد الرحمن مش عارفة أقول أيه ولكن كل اللي أنا متاكدة منه ان لو أنا مكان واحدة منهن كنت أتمني أن اجد من يدافع عني وينقذني من ايديهم
ربنا يرحمهن ويتقبلهن
ولا تنسوا هكذا فعلوا بأخواتنا في الاندلس وفي البوسنة والهرسك والشيشان والعراق وغيرها وحسبنا الله ونعم الوكيل
nabilamedhat
دع الملك للمالك
ياليت ندع كل هذه المهاترات وننتبه لبلدنا
تركنا اعمالنا وتركنا حالنا ودخلنا فى شئون نحن فى غنى عنها
والله حرام عليكم اللى بتعملوه فى مصرنا الحبيبة
حسبنا الله ونعم الوكيل لكل فاسد
reemhmam
معلش اسمحيلي اقول لحضرتك ان الكلام اللي بتقوليه دة مش موجود غير في خيالك انتي بس

يعني انتي بتنفي حاجة الكنيسة نفسها اعترفت بيها لمجرد انك تكبلي حرية انسانة معينة .. حرام عليكي

لو معندكيش معلومات كفاية بخصوص موضوع معين بلاش تتكلمي فيه

انا قلت سابقا اننى تعبت وحعمل زى حصاوى وادخل فى غيبوبة
ولما اصحى ابقى قولوا لى حصل ايه
بس فيه حاجة تم اختراعها جديدا اسمهاقضاء
وقضية مستعجلة وممكن من خلالها تخرج كامليا وكل سجينات الكنيسة
وانا لما قلت امن الدولة مش من خيالى لانهم هم من سلموا كامليا للكنيسة
واما القصص التى رويتها حقيقية ومش من خيالى بس مكنش في الفترة الى الحكومة بتدعم الفرقة بين الاقباط والمسلمين زى حكومة العادلى ونظيف يارب تكون فهمت
انا كان ممكن مردش على ردك المتجهم ولكن من حقك تعرف ايه اللى بيحصل حواليك
وايه المراد دلوقتى وهل هى وقفة فعلا المراد منها اخراج كامليا من الكنيسة اما وراها اشياء واغراض اخرى والمعنى فى بطن الشاعر
وتحقق كده جيدا وسوف تجد ان كلا يغنى على ليلاه مش كامليا ولا غيرها
وسوف تثبت لنا الايام من منا الذى كان على وهم وشكرا لردك الرقيق
ensanmosalim
شنوده سبب الفتنه الله يلعنه
zezo hmam
هو ده الشعب المصري يصدق بتاع البانجو و يسموه شهيد و من يقول غير ذلك فهو عميل
أما من دافع عن الدين يقولون عليهم إرهابيون
اتقوا الله فإن غضب الله يحل على الظالمين و أقصد بالظالمين
الظالمون لأنفسهم لأن بعيدون عن الحق
لو كلامكم على السلفيين ده صح طب ليه مبتسمعوش ليهم و تناقشوهم
الخطر الإراني قادم ليفتن الناس في دينهم والناس نايمه عاجبهم تصرفات حكومة الشيخ حسني أقصد عصام شرف
لأنه بيفكرني بفلم الكيت كات و الشيخ حسني أعمى مش فاهم سياسة و مش عاوز يصدق أنه مش فاهم
بيصدق و بينفذ كلام شويت عيال مأجورين و التاريخ سيحكم
soso2toto2010
تعليق واحد للمعارضين لتسكت السنتهم

هل ترضي ان تغتصب اختك ليلا ونهارا داخل الكنيسه وتعذب

ثم بعد ذلك لا تقاوم وترضي ان يفعل بها هذا كل يوم لانها مرضت من كثره التعذيب

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عم ابراهيم
ولا نسيتوا حادثة اطفيح
استاذه .. بس ياريت يفهموا !!!!!

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو : عشرات الآلاف يبكون خلف جثمان البابا بعد خروجه من الكاتدرائية المرقسية لنقله بالطائرة
تفاصيل مسيرة الجمعة القادمة "جمعة استكمال الثورة" 7 اكتوبر
جمعة الخلاص بـ"التحرير"ومئات الآلاف يطالبون بحل الحكومة... متابعة حية ومستمرة لحظة بلحظة
توافد الآلاف على ميدان التحرير للمشاركة بـ"جمعة الوفاء"