نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الجاليات العربية خارج الوطن منتدى المصريين المقيمين خارج مصر

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اعفاء جمركى تام لسيارات المصريين العاملين بالخارج

[ يسعى هذا الجروب الى تحقيق حلم لطالما حلم به كل مغترب عن ارض وطننا الغالى مصر وهو ان يعفى من الجمارك على سيارته التى يمتلكها بالخارج اسوة بالكثير من البلدان العربيه كالاردن وتونس والسودان لذا نتمنى ان يصل صوتنا للمسؤلين بمصر .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نرجو مشاركتنا والانضمام معنا على صفحتنا عالفيس بوك

اعفاء جمركى تام على سيارات العاملين بالخارج
هذا اسم الجروب بتاعنا

المقال "اعفاء جمركى تام لسيارات المصريين العاملين بالخارج" نشر بواسطة: بتاريخ:
sobhey222
اللة اتمنى ان تسمع الحكومة الجديدة هذا النداء نكون احنا فعلا عاى الطريق الصحيح
أبو ثامر2010
اسمح لي ابدي اعجابي بقلمك وتميزك واسلوبك الراقي وتالقك
abuoeleneen
نتمنى من المهتمين بهذا الموضوع الانضمام الينا على صفحتنا على الفيس بوك

(اعفاء جمركى تام على سيارات العاملين بالخارج ) وهذا اسم الصفحه
abuoeleneen
نتمنى من المهتمين بهذا الموضوع الانضمام الينا على صفحتنا على الفيس بوك
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله حرام على الحكومة المصرية تعفي سيارات الأجانب المقيمين بمصر للعمل أوالدراسة و وتنهب فلوسنا واحنا مصريين
drspiderman
انا اعتقدت انه خبر
و فرحت جداااااااااااا

بس طلع جروب جديد
amin hapeep
بلدنا الحبيبة هىالوحيدةمن بلاد الدنيا اللى
بتهمل اولادهاومعرفش ليه . ابنائها يتمنوا لها الرضا ولكن هى رفض حتى رض ابنائها !! ياترى هل علشان انتى ام الدنيا
ام انتى عندك خير اجنادالارض ؟ ليه بتعملى كده فى اولادك . اتمنى من الله ان ترجع لناامنا ارضنا حبنا ان ترجع لنا مصرنا العزيزة . ياأغلى اسم فى الوجود . ان شاء الله الوضع الراهن سينتهى وترجع مصر قائدة للامة . مصر هى ارض الحضارة تذكريايها العالم ستدور الدنيا وتمر الايام وسوف ترجع مصر الى الامام .
%u0632%u0627%u0626%u0631
لقد بعت سيارتي المرسيدس موديل 84 وكانت سيارة جيدة بمبلغ 2800 ريال سعودي أي بما يعادل 3500 جنيه.
لماذا المصري يشتري مثل هذه السيارة في مصر بمبلغ 35000 جنيه

لماذا يدفع المصري عشرة أضعاف ثمن السيارة التي يشتريها أي شخص في العالم؟

لصالح من؟
وضد مصالح من؟
نجم عبد العزيز نجم
طول عمر الحكومة بتحاول عزل العاملين بالخارج . داحتى حق التصويت لينا اخذناه بحكم محكمة وياريت يطبق مابالكم بالجمارك والاعفاء منها العمليه مش عملية مطالبه وبس المفروض اتخاذ موقف كتجميد تحويلاتنا الى الداخل ولو لفترة مؤقتة حتى يستجاب لطلباتنا احنا قوة ضاغطه كبيره ولها ثقلها فى الاقتصاد ولو تشوفوا قانون الجمارك وتقرأوه وتشوفوا الاعفاءات الممنوحة لبعض الفئات كالبعثات الدبلوماسيه والدارسين بالخارج اشياء لها العجب ونحن من يقوم بدعم الاقتصاد لانتمتع باية امتيازات الكلام كثير ولكن علينا ان نسعى للأفضل
ben adam
أنا لا اوافقكم اطلاقا
أنا لا اوافقكم اطلاقا
أنا لا اوافقكم اطلاقا
لان تلك الافعال سوف تؤثر على الصناعة الوطنية العريقة
التى لم نرى منها مرة وظيفة
وسوف تؤثر على دخول عليه القوم أمثال ابو الفتوح ....وغيره
وبالتبعيه على دخول الراقصات امثال دينا وغيرها
فكيف لهؤلاء ان يتزوجوا مرة واتنين وثلاثة واربعة
وشرعى وعرفى ويتمتعوا بمايليق بهم لو احنا دخلنا سيارات من الخارج ..
..الا ترون انكم نحلمون وانكم فى الاحلام غارقون وللحرية راغبون وبالامل واهمون
ان بيينا وبين مانراه فى الخارج وماتقدمه تلك الدول لمواطنيها عقود من الزمن افيقوا ياقومنا
%u0632%u0627%u0626%u0631
بصراحة يا ريت افتكرتة خبر ماصدقتش بس دة حلم بالنسبة لينا يا ريت يتحقق
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخ الى مش موافق انا مش مش لاقى رد عليك مناسب واحنا مش مصريين زيك انا خدمت بلدى بكل الطرق من اول الخدمه السكريه لحد 10 سنين عمل ودفع ضرائب ومازلت ادفع ليه بقا الموظفين المحترمين خدو كل حقوقهم واحنا متبهدلين ارجو من الاخوه ايضا مش سياره لكل مغترب كمان وظيفه ومعاش
%u0632%u0627%u0626%u0631
احنا اتعبنا وكفايى الاستفادة الى تستفادة الدولة من الوافدين بل العملة الصعبة
نستاهلش مكافئة واحنا الى دافعين حسابة
%u0632%u0627%u0626%u0631
نتمنى ذالك إسوة بباقى بعض الدول العربيه
زائر علي ابوزيد
ارجو من السادة المسؤلين عن وضع قوانين جمارك السيارات مراعاة المصريين الذين تغربوا مع اسرهم من اجل امتلاك سيارة تعينهم على مشقة الحياة لا نطلب اعفاء كامل ولكن على الاقل تخفض الجمارك فتصبح25 % من ثمن السيارة وتكون لسيارة واحدة فقط لكل اسرة عند العودة النهائية للبلاد
%u0632%u0627%u0626%u0631
يارب ان شاء الله يحن قلوب الناس الجديدة علينا
%u0632%u0627%u0626%u0631
لازم نعمل حاجه اكبر من الاعتراض والفيس بوك نشكل مثلا شهرين من السنة نمنع التحويلات والله حرام ابسط حق للانسان هو الحياة الكريمه السيارة مش رفاهية في الزمن ده دي ضرورة - ريحناهم منا ومن وظيفنا بالعشرين سنة وكفلنا اهلنا ودعمنا اقتصاد البلد كمان وفي النهاية لما ارجع ميردوش حتي لي ابسط حق ان تكون لي سيارة مثل اي حد اجنبي لو كان هوه ده الحل( طيب لو لم اكن مصري لودد ت ان اكون اجنبي)
%u0632%u0627%u0626%u0631
نزلنا العام الماضي وقلنا فيه ثورة ولكن كان ما حدث نهب لينا من دخولنا العبارة إلى خروجنا من الميناء والأدها والأمر هو التأمين لصالح شركة من يمتلكهههههههههههههههههههها
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخ الى مش موافق ده مش عارف ارض عليه ازاى والله الى خدم مصر احنا طيب احنا عاوزين حقنا احنا مخدناش حاجه
عاوزين سياره ودى بفلوسنا بس لما نرجع ولازم نرجع معلش عاوزيين وظائف ومعاش مش حنصرف الى حوشناه على موظفى الدلع البهوات احنا اتغربنا ودفع تمن الكفاح الموظف المصرى عمل ايه ولاحاجه
الاخ الى بيدعو لوقف التحويلات دى راجل حر انا مش حنستنى منهم حسنه احنا نفرض على الحكومه المايعه راينا
زائر120
نسبة السمع عندي ضعيفة وعندي اعاقه بسببها. ادخلت سيارة تريبتيك بجهاز يتحدث لي داءما للتوجيه السمعي. هل يمكن اعفاء السيارة من الجمرك؟!؟! ارجو الرد ومن يمكنه مساعدتي المراسله علي [email protected]
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا مع رأي الاخ العزيز اللي قال علي الاقل تكون الجمارك مخفضه الي 25% لأن البلد مازالت محتاجة موارد ودي برضو بلدنا واللي فيها واخويا واخوك اللي ماقدروش يسافروا ويحسنوا من دخلهم فأتمنيان يقبل هذا الحل الوسط وربنايعين بلدنا وتبقي أحسن بلد ان شاء الله
%u0632%u0627%u0626%u0631
لا شك ان اقل ما تمنحه البلد للعاملين بالخارج اعفاؤه من الجمارك لسيارة واحده له بالعمر وممكن سيارة لزوجته بالعمر ايضا ويمكن يشترط مدة بقاء بالخارج لا تقل عن 5 سنوات مثلا او 4 سنوات لكي يمكن للمعلمين المعارين الحصول على المنحه لانك لو حسبت ما يعود على البلد من نفع مقابل عملات صعبه يقدمها العامل بالخارج فى اربع سنوات لا شك ستكون اكثر من قيمة الجمرك لسيارة متوسطة الحال. كما انه عند عودته نهائيا سيثتثمر امواله بالبلد وهكذا سيزداد نفعه للبلد ونفسه هذا من ناحية ومن ناحية اخري فان الصناعة الداخلية للسيارت تحتاج زمن طوييييييل لتصل للعالمية فنحن حتى الان لا نستطيع صناعة محرك سيارة وهل السيارة الا محرك!! عندئذ سيجب علينا شراء منتجنا الوطني
saber salama
المصريين العاملين بالخارج بس والمصريين العاملين بالداخل ايضا
فالسيارة موديل 2013 ب60 ألف جنية تباع فى مصر ب150 ألف جنية مش حرام
.
%u0632%u0627%u0626%u0631
نفسى يطبقوا علينا نظام دولة تونس والذى يتيح للمواطن التونسى الذى يعمل خارج البلاد وزوجته التى ترافقه بأن يمكنهم إدخال لكل واحد منهم سيارة ( أى سيارتين ) بشرط أن يكون عمل خارج البلاد لفترة لاتقل عن عامين ولايدفعوا أى ضرائب نهائياً حتى لوكانت سعة المحرك 2000 cc
%u0632%u0627%u0626%u0631
الى مغترب دلوقتى لاعاوز يدخل سيارة ولا غيرها
اصلا هو مش عاوز يرجع مصر ........ والى فى مصر عاوزين يهربو منها بالغربة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتيجة المصريين بالخارج 2012 الان (ابناؤنا بالخارج)
موقع تسجيل المصريين بالخارج للإنتخابات + طريقة تسجيل المصريين بالخارج " بالصور و الفيديو"
البنك الدولى يتوقع أن تصل تحويلات المصريين العاملين بالخارج إلى 681ر7 مليار دولار هذا العام
اعفاء جمركي لـ 47% من الصادرات بعد اتفاقية التجارة مع "الميركسور"