نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عاجل / تفاصيل الاعلان الرسمى عن ( جمعة الاصرار ) والاعتصام المفتوح

اعلنت حركة شباب 6 ابريل وصفحة جمعةالغضب الثانية وانئتلاف شباب الثورة والحركة المصرية من اجل التغير وحملة البرادعى رئيسا لمصر جميعاً الاعتصام المفتوح تحت شعار جمعة الإصرار واكدوا على ان تكون هذا الاعتصام لإنقاذ الثورة أولا وتوحيد الصف وجمع الثوار على ما يتفقون أولا فى ظل التراجع المتعمد للثورة كما دعوا إلى العودة للميدان حتى تحقيق مطالب الثورة واهمها
سرعة محاكمة الرئيس السابق وعائلته وكل رموز نظامه الساقط وبخاصة من تم إخلاء سبيلهم مثل عائشة عبد الهادي ومفيد شهاب وإبراهيم كامل محاكمات علنية ومدنية يُمكن للشعب متابعة تطوراتها وألا تقتصر التهم على الكسب غير المشروع فهناك تهم الأمر والتحريض على قتل المتظاهرين من أصدر إليهم الأمر بإطلاق النار وغير ذلك من تهم الفساد السياسي وإهدار المال العام عمداً غيرها الكثير مما يصل لإتهامات الخيانة العظمى لمصر والتطهير الحقيقي والفعلي لكل الوزرات بدءاً من الوزراء العاجزين عن الإضطلاع بمهامهم في الحكومة الحالية وكذلك تطهير مؤسسات الدولة من الفاسدين والقتلة بدءاً من وزارة الداخلية التي ما زال يتحكم فيها لوبي من القيادات الأمنية الموالية للنظام السابق (وسرعة تحديد المتسبيين في قتل المتظاهرين ومحاكتهم بشكل عاجل وعلني) وفي جهاز الأمن الوطني الجديد القديم مروراً بالتلفزيون الرسمي وبعض المحافظين والجامعات المصرية وغيرها من أجهزة الدولة وصولاً إلى سفارات مصر في الخارج والتأكيد على أحقية مصابي ثورة 25 يناير في رعاية الدولة لهم ورفض الإزدواجية الغريبة في إستعمال العنف المفرط الذي يصل لحد الإرهاب ضد المتظاهرين السِلميين كما حدث في ميدان التحرير يومي 9 مارس و9 أبريل وأمام السفارة الإسرائيلية وكذلك المحاكمات العسكرية السريعة الخاطفة للنشطاء المعتقلين في الوقت التي عجت فيه شوارع مصر بالبلطجية والخارجين على القانون بلا أى ردع فعل حاسم وكذلك التقاعس الأمني المريب كما حدث في أحداث أمبابة وعين شمس وإنتهاء أحداث أطفيح بلا محاسبة وكأنها كانت حادث قدري وإسقاط الأحكام العسكرية (التي صدرت للنفاذ أو مع إيقاف التنفيذ) التي صدرت ضدهم وتأكيد على أن حقوق الشعب المُكتسبة والمستحقة لن يتم التنازل عنها ومنها التظاهر السِلمي

المقال "عاجل / تفاصيل الاعلان الرسمى عن ( جمعة الاصرار ) والاعتصام المفتوح" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
كلام فاضي وتخريب في مصر ومسيرهم هيقعو ان شاء الله المخربين

بيتظاهرو علي خيبتهم

كفاية بقي خليتو الواحد يكره ام الثورة

ايه القرف ده

الله يحرقهم بجاز وسخ
جدة مصرية
تصور يا جميل ان انا اكتشفت حاجة بالصدفة من هذا الخبر

فعلا حكومتنا ذكية جدا وعرفت ليه بتطول فى المحاكمات

علشان الشعب ممكن ينسى شخصيات بالنظام السابق الفاسد وفلتت من العقاب

انا بقى كنت نسيت بالفعل عائشة عبد الهادى دى خالص ومفيد شهاب

فاكرة بس رؤووس الأفاعى الكبار

بس حركة 6 ابريل مش من المفروض يفرضوا على الشعب البرادعى ولازم الشعب يختار بحريته

شكرا مشرفنا جميل
عبد الرحمن 2011

الحمد لله ان المطالب المذكوره لا يوجد من بينها الدستور حتى نستطيع الخروج جميعا يداً واحده ولا مبرر لاي تخاذل .

REBEL
سعد باشا زغلول قالها كلمة

مفيش فايدة
%u0632%u0627%u0626%u0631
البلد فيها كتير لسه محصلش ودم الشهدا وسنين العذاب اللى عشناها كلنا محدش اتحاسب عليها لحد دلوقتى
المفروض بما ان حبال المحاكم طويلة القضايا اللى من النوع ده وبتهدد استقرار وامن البلد يبقى ليها نظام تانى فى المحاكمة يعنى بلاش الروتين والتاجيل والكلام ده
لان البلد بتغلى وهى حاجة من اتنين يا اما الحقوق هتضيع والدنيا والايام هتنسى الناس وهيحصل انقسام اكتر فى المطالب وتبقى شخصية بحته وكل واحد هيكمل فى طريقة يا اما البلد هتنفجر وساعتها لا قدر الله مش عاوزة اقول ايه اللى هيحصل والعراق خير دليل اللهم عافينا واعف عنهم

منار
محمود جاد سوهاج
سعد باشا زغلول قالها كلمة

مفيش فايدة
لا باذن الله فى فايده بعد الثورة متنجح
المرابط المصري

الحمد لله ان المطالب المذكوره لا يوجد من بينها الدستور حتى نستطيع الخروج جميعا يداً واحده ولا مبرر لاي تخاذل .

متستعجلش ياعبدالرحمن دي المطالب المعلنة علشان حشد الناس استنى لما الناس تتجمع وشوف شكل المطالب ساعتها حتكون ايه ... انا عن نفسي ممكن اقسملك ان موضوع الدستور حيكون ساعتها اول مطلب وعلى راي المثل يا خبر النهاردة بفلوس بكرة يبقى ببلاش
عبد الرحمن 2011
متستعجلش ياعبدالرحمن دي المطالب المعلنة علشان حشد الناس استنى لما الناس تتجمع وشوف شكل المطالب ساعتها حتكون ايه ... انا عن نفسي ممكن اقسملك ان موضوع الدستور حيكون ساعتها اول مطلب وعلى راي المثل يا خبر النهاردة بفلوس بكرة يبقى ببلاش

طيب وكده ايه الحل يا اخي .
بصراحه تعبنا . والثورة لم تحقق شئ والفساد موجود كما هو ودم الشهداء ضايع والقتله ينعمون
ولا مطالب منفذه وموضوع الدستور عمل انشقاق بين شرائح الشعب واحنا لازم نتحد علشان نستطيع .

%u0632%u0627%u0626%u0631
مظاهرات تانى !!!!!!!!! ادينى الحقنة بسرعة أرجوك محتاجة الجرعة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
عاجل : ننشر تفاصيل التعديل الوزاري الجديد ... الذي سيتم الاعلان عنة
نوراة نجم واسماء محفوظ يعلنان اضرابهم عن الطعام والاعتصام المفتوح حتى ان يتم عزل احمد شفيق
صور وفيديوهات لمسيرات جمعة الاصرار 8-7 فى الاسكندرية
محاولة الاعتداء على الفنانة منة شلبي في ميدان التحرير في جمعة الاصرار