نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نوراة نجم واسماء محفوظ يعلنان اضرابهم عن الطعام والاعتصام المفتوح حتى ان يتم عزل احمد شفيق

خلال التصعيدات التى تجرى الان من قبل الثوار والمتظاهرين ضد المجلس الاعلى للقوات المسلحة خلال الفترة الحالية فقد اعلنتا الناشطتان اسماء محفوظ ونوراة نجم اضرابهم عن الطعام والاعتصام المفتوح امام البوابة الرئيسية لمجلس الشعب لحين ان يتم تطبيق قانون العزل على الفريق احمد شفيق قبل ان تجرى جولة الاعادة الثانية بينه وبين مرشح جماعة الاخوان المسلمين وذراعها السياسى حزب الحرية والعدالة الدكتور محمد مرسى ويتم عزل شفيق جاءت تلك التصريحات من خلال موقع التواصل الاجتماعى تويتر كما طالبوا مرشحى الرئاسة ونواب البرلمان بالاعتصام تحت قبة البرلمان حتى يتم تنفيذ القانون

شــــاهد ايضــــاً
  1. اليكم شهادة عمر سليمان التى أدت إلى الحكم على مبارك والعادلى بالمؤبد
  2. الفيس بوك يشتعل بسبب صورة تظهر كبار ضباط الداخلية يؤدون التحية العسكرية لجمال مبارك بمقر المحكمة
  3. حصرياً : اليكم صورة من بطاقة تصويت جولة الإعادة بالانتخابات الرئاسية
  4. بالفيديو ابناء مبارك للمشير طنطاوى : اقسم بالله هنجبلك محمد مرسى فى الانتخابات
  5. صور : لم تشاهدها من قبل نادرة للغاية للفريق احمد شفيق
  6. صورة نادرة للغاية لم يشاهدها احد من قبل : لمرشح الاخوان للرئاسة " محمد مرسى " وهو شاب يدرس فى امريكا
  7. اول مرة انفراد بالفيديو : قصر رئاسة الجمهورية من الداخل واماكن لم لم تشاهدها من قبل
  8. فيديو : اعلان فيلم حلم عزيز بطولة احمد عز وشريف منير
  9. البوم صور خطوبة الفنانة دنيا سمير غانم وخطيبها المذيع رامى رضوان
  10. استكمالاً لباقى الصور الحصرية :مبارك يتحدث مع العادلى اثناء استراحة المحكمة وايضا جالس مع جمال مبارك
  11. بالصور : فستان خطوبة دنيا سمير غانم يثير غضب نشطاء الفيس بوك وتويتر
  12. صور نادرة : تعرض لاول مرة لوالدة سوزان مبارك وجدتها مع علاء مبارك وجمال مبارك وهم اطفال فى الستينات
  13. أسماء محفوظ لـ احمد شفيق : " غوووور فى ستين داهيه الله يحرقك يا زبالة
  14. بالصور : فستان خطوبة دنيا سمير غانم يثير غضب نشطاء الفيس بوك وتويتر
  15. اليكم : مرتب رئيس الجمهورية القادم ومرتب رئيس مجلس الشعب ورئيس مجلس الشورى
  16. قتلة الرئيس السادات : سنعلن " الكفاح المسلح " فى حالة وصول احمد شفيق للرئاسة وسيتم اغتياله
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "نوراة نجم واسماء محفوظ يعلنان اضرابهم عن الطعام والاعتصام المفتوح حتى ان يتم عزل احمد شفيق" نشر بواسطة: بتاريخ:
anoar

%u0632%u0627%u0626%u0631
يارب بس مايكلوش فى السرويطلعوا صادقين فى كلامهم وعايزين الست اسماء تقولنا اخبار رحلة تركيا ايه ياترى دى تعليمات ولا دى انشطة عشان هى ناشطة
anoar

الشاطر حسن

محمدالتراس
شيئ جميل ان تعتصموا حتي يوم 14 يونيه ميعاد البت في قانون العزل وشرعية مجلس الشعب لكن لو جالكم عريسين في الفترة دي ومستعجلين ح تعملوا ايه اعتقد كل واحدة ح تقول يلعن ابو مصر علي ابو اللي جابها هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههه
الشاطر حسن

%u0632%u0627%u0626%u0631
ياريت والله الكلام ده يكون بجد مش شو اعلامى ................................ وربنا يكرم الشعب المصرى فيهم
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
يارب يولعوا بجاز وسخ ... وحار ونار فيهم الأكل والشرب ... بس يبقو قد الكلام ومايكلوش فى السر !!!
دودو مون
بالرغم اساسا ان انا مش طايقة الاثنين بس لو الشعب كله عمل اضراب عن الطعام شفيق قاعد علي قلبنا شكلها كدة

وعد ومكتوب علي الشعب الغلبان ده بس اللي هيجنني ان فيه ناس مقتنعة ان شفيق هو الاصلح يا سادة عارفين ان الاخوان مش ملايكة ولهم اخطائهم بس هما الحل الوحيد والا هنضحك العالم كله علينا بجد مسخرة عملنا ثورة علشان نشيل رئيس وحزبه الفاسد وبعدها نروح نرجع واحد من تلامذته ونفس الحزب الفاسد تاني ونفس بقي واحد من اللي عايزين ينخبوا البيه ده يرد عليا ويقولي سر الدعم الفظيع من اعضاء الحزب المنحل لشفيق والمؤتمرات العلنية اللي بعملوها دعاية ليه والفلوس اللي بالهبل اللي بتتوزع عن طريق اعضاء المنحل السابقين علي الناخبين طبعا علشان عارفين انهم هيرجعوا يكتموا علي نفسنا تاني حرام كفاية بقي اصحوا
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياريت مايكلوش خالص أحسن من كتر حبهم لمصر زعلانين علشانها هما دول اللى قلبهم على مصر ونعم الوطنية
ISLAMAZ
الحقيقة أنا لن أتكلم فى مسائل قانونية و دستورية قد يوجد من يعرفها و يفهم فيها اكثر منى

و لكنى سوف أتحدث من حيث المبدأ و المنطق المجرد من اى عاطفة أو انتماء
ولذلك اتسائل ما هو المنطق الذى جعل مجلس الشعب يصدر مثل هذا القانون (الذى أرفضه تماما) لأنه ببساطة شديدة يحرم (مواطن مصرى قد يكون شريف) من حقه فى الترشح لرئاسة بلده وفى نفس الوقت و هو الأهم يحرم (الشعب نفسه من فرصة ابداء رأيه فى ذلك)

فليتقدم شفيق و عمرو موسى و حسنى مبارك نفسه لو أمكن
و لننتظر من الشعب كلمته الفاصلة
سواء رضى بهم أو وضعهم فى أسفل سافلين
ولكن لا للحجر على رأى وارادة الشعب
ميدوmmm
احيييييك بشدة

انا شخصيا لا اتابع المهازل والاخبار ......فقد اتخذت موقفا بان اذني ليست مبولة املاها بما يريدون ان اسمع

اسعي الي الحقيقة التي يخفون دائما

فنحن في عصر الخداع الرهيييب

لن يقول لك الدجال انا دجال فاتبعني ولن يعتمد علي الشهوات فقط ...وان كانت كافية وحدها

ولكن يلعب علي اوتار الترهيب والشبه والشهوات

ومن يسمعون اليوم الاحاديث النبوية وينكرونها لانها ليست علي هواهم كالخروج علي الحاكم مثلا

سينكرون المهدي

افيقوا يا من تبرمجتم علي مصطلحات النظام العالمي الجديد من الثورة والديقراطية والاخاء والانسانية فهو حق يراد به باطل

المستم شيئا مما توعدون به ليل نهار

انها حقا احلام اوهام خداعة

افيقوا يا من تضيعون وقتكم في نشرات الاخبار والانتهازات اقصد الانتخابات

ميدوmmm
ان الرجل من القلائل ممن يقولون الحق هذه الايام
%u0632%u0627%u0626%u0631
يارب بس ما تاكلوش خالص علشان تموتوا وتريحونا منكم بقى البلد خربت منكم جاتكوا القرف فى غباءكم
اما بالنسبه لقانون العزل فدا قانون تفصيل على مقاس الحمد شفيق وبالتالى فهو قانون غير دستورى
haroon
مختلفة معاك في رايك يا اسلامز ... لانك بذلك تسمح باطلاق الذئاب على الرعية وتقول .. فلينقذو انفسهم .. انت مش واخد بالك ان 40 في المية من الشعب المصري جاهل ؟ و ان 25 في المية تحت خط الفقر وممكن يرشحو الشيطان مقابل زجاجة زيت ولا كيس سكر ... هيبقي من الاثم اللى سيرتكبها النخبة والمثقفين لو تركو للاميين و ذوى الحاجة هم اللى يقررو مصير مصر ويختارو فاسدين نهبو البلد وسرقوها خلال ثلاثون عاما .ويهدرو دماء الشهداء - فلا بد لهم من ان يتحركو بان يسنو القوانين او يتخذو كافة الاجراءات للحيلولة دون الوقوع في هذا الفخ . ما ينفعشي امشي بالبلد في سكة ضلمة واقول ..حرية ... الحرية يجب ان تسير في اتجاه صلاح البلاد والعباد
سهم--
ومالو يجوعو هما الاتنين ويموتو من الجوع.
سهم--
يارب بس مايكلوش فى السرويطلعوا صادقين فى كلامهم وعايزين الست اسماء تقولنا اخبار رحلة تركيا ايه ياترى دى تعليمات ولا دى انشطة عشان هى ناشطة
لو صادقين في الإضراب يطلبو مننا نكتفهم بالحبال عشان مايكلوش في السر.
زهير ابراهيم
ومالو يجوعو هما الاتنين ويموتو من الجوع.
ههههههههههههههههههههههههههه
عادي مش غريبه عليك
ISLAMAZ
مختلفة معاك في رايك يا اسلامز ... لانك بذلك تسمح باطلاق الذئاب على الرعية وتقول .. فلينقذو انفسهم .. انت مش واخد بالك ان 40 في المية من الشعب المصري جاهل ؟ و ان 25 في المية تحت خط الفقر وممكن يرشحو الشيطان مقابل زجاجة زيت ولا كيس سكر ... هيبقي من الاثم اللى سيرتكبها النخبة والمثقفين لو تركو للاميين و ذوى الحاجة هم اللى يقررو مصير مصر ويختارو فاسدين نهبو البلد وسرقوها خلال ثلاثون عاما .ويهدرو دماء الشهداء - فلا بد لهم من ان يتحركو بان يسنو القوانين او يتخذو كافة الاجراءات للحيلولة دون الوقوع في هذا الفخ . ما ينفعشي امشي بالبلد في سكة ضلمة واقول ..حرية ... الحرية يجب ان تسير في اتجاه صلاح البلاد والعباد

أختى العزيزة (مش عارف أقول هارون ازاى ههههههههه)
أحترم رأيك و لكن أليس ذلك نوع من الديكتاتورية فى الرأى مما يسمون أنفسهم بالنخبة والمثقفين
و الا فلماذا كنا نغضب عندما كان الحزب الوطنى وأعوانه الفاسدين يشطبون الأسماء التى لا تروق لهم و يزورون الانتخابات ضدهم (بنفس الدعوى التى تقوليها) و هى ان الشعب جاهل و مش عارف مصلحته ولا تصلح معه الديموقراطية
سهم--
ههههههههههههههههههههههههههه
عادي مش غريبه عليك
أصل أسماء هانم عاوزة تتضرب في قلبها، دي كانت بتولع الدنيا.
%u0645%u062D%u0645%u062F
نوا رة واسما ء افضل منكم تشعر المسؤلية نحو الوطن وتفهم معني وطن وايضا هدا كا ن يحدث ايا م الرسول حتي قا ل اللهم اشكو لك ضعفي وقلة حيلتي واللة يبصر من يشا ء الي الحق
MIDOMAS
و حضرتك بقي عايز ة رئيس لل
استني
الشعب 100 %
نشيل منهم ال 40 %من الشعب المصري جاهل
و نطرح كمان ال 25 % تحت خط الفقر وممكن يرشحو الشيطان مقابل زجاجة زيت ولا كيس سكر
يبقي حضرتك كدة عايزة رئيس للمثقفين امثالك الواعين الفاهمين و اللي فوق خط الفقر
يبقي عايزة رئيس ل 35 % ههههههههه
ايه الديمقراطية دي
ايه السكر ده
ايه الحرية اللي بتنادي بيها دي اللي بتمثل هههههههههههه
35 % مش قادر هههههههههه
احنا عايزين بقي رئيس ينفع للاميين و ايه استني اما اطلع اقراها
اه و لل ذوي الحاجة ايوة صح انتي كاتباها كدة
هههههههههه
الشعب يريد رئيس لل 35 % الفاهمين الواعيين
مش قادر امسك نفسي من الضحك بجد
انتي بتكتبي الكلام ده اكيد من الميدان
سبحان الله و الله كلام الناس بتاعة الميدان بيبان لواحده
ربنا معاكم
ربنا معانا كلنا
يا رب احمي مصر
MIDOMAS
الحقيقة أنا لن أتكلم فى مسائل قانونية و دستورية قد يوجد من يعرفها و يفهم فيها اكثر منى

و لكنى سوف أتحدث من حيث المبدأ و المنطق المجرد من اى عاطفة أو انتماء
ولذلك اتسائل ما هو المنطق الذى جعل مجلس الشعب يصدر مثل هذا القانون (الذى أرفضه تماما) لأنه ببساطة شديدة يحرم (مواطن مصرى قد يكون شريف) من حقه فى الترشح لرئاسة بلده وفى نفس الوقت و هو الأهم يحرم (الشعب نفسه من فرصة ابداء رأيه فى ذلك)

فليتقدم شفيق و عمرو موسى و حسنى مبارك نفسه لو أمكن
و لننتظر من الشعب كلمته الفاصلة
سواء رضى بهم أو وضعهم فى أسفل سافلين
ولكن لا للحجر على رأى وارادة الشعب
الله عليك
الله يحفظك من كل شر
انت كدة بقي
1 - فلول " علي فكرة هي شتيمة "
2 - تبع شفيق و مخبي
3 - انت انسا ن غير حضاري و بتعمل ايه ؟؟؟ استني هافتكر ..... اه انت معادي للثورة
5 - انت عايز الحرامية يرجعو تاني
كمل انت بقي
ما دامت ردودك كدة
يبقي اكيد كل شوية بتسمع الكلام ده من الثوار ولاد ال ... و لاد الحلال ربنا يهديهم
و ربنا يحفظك يا رب
haroon

أختى العزيزة (مش عارف أقول هارون ازاى ههههههههه)
أحترم رأيك و لكن أليس ذلك نوع من الديكتاتورية فى الرأى مما يسمون أنفسهم بالنخبة والمثقفين
و الا فلماذا كنا نغضب عندما كان الحزب الوطنى وأعوانه الفاسدين يشطبون الأسماء التى لا تروق لهم و يزورون الانتخابات ضدهم (بنفس الدعوى التى تقوليها) و هى ان الشعب جاهل و مش عارف مصلحته ولا تصلح معه الديموقراطية
هههههههههههههههه معلشي نادينى باى حاجة موقتا لحد ما اتراسل مع حد من المشرفين يغير اسمى ... بس عاوزة اقولك حاجة

انا اقصد ان المثقفين والسياسين والمسئولين .. عليهم واجب تجاه وطنهم .. وهو ان يقومو بحل المعادلة الصعبة التى نعانى منها الان ..فهم يجب عليهم ان يبذلون كل الجهد لتحقيق الحرية والديموقراطية لكافة فئات الشعب ولكن في نفس الوقت دون ان تؤدى هذة الحرية والديموقراطية الى السير في اتجاه لا نحمد عقباه .. بمعنى يفعلو قوانين و يشرعو قوانين تحول دون وصول ما يضر بالوطن وتكون حرية الاختيار متاحة في غير ذلك .. بمعنى اوضح ... اشيل شفيق من السباق لانة من المعلوم من الدين بالضرورة انة هيدمر البلد و سيحكم مصر بالدكتاتورية وسيعيد تشكيل النظام القديم وسينتقم من الثورة والثوار وهنروح كلنا في داهية .. واساسا دا واحد لص من المافيا القديمة .واظن عصام سلطان اخرج مستندات رسمية بكدة .و هو اللى هرب اموالنا اللى سرقها مبارك واسرتة الى الخارج .. ولكن عمره ما هيحاكم لاننا لسنا دولة قانون وانما دولة مزاج السلطة الحاكمة

اساسا اى ثورة بتقوم في العالم .. اول حاجة بتعملها بتطهر نفسها من النظام القديم ودا حق للشعب ..وثانيا بتصادر الاموال المنهوبة ودا حق بردو واحنا للاسف غفلنا عنه او بمعنى ادق حال المجلس العسكرى بيننا وبين تحقيق هذا الهدف اللى راح ضحيتة شهداء

اما بالنسبة لحكاية ان الحزب الوطنى كان بيقصي شخصيات بحجة ان الناس جهلة والكلام دا ... فهم اصلا اللى نشرو الجهل والفقر في البلد حتى يظل الناس احذية في ارجلهم ومسيرين كالنعاج .. وبالتالى اصبح نسبة كبيرة من الناس بالفعل .. غير قادرين على اتخاذ قرار صحيح فيما يخص مستقبل بلدهم..وانا هنا مش بدين النظام القديم انة كان بيستبعد شخصيات بقدر ما بدين مخططة من البداية الى النهاية .. فالبداية سرقة ونهب وخيانة وعمالة والنهاية دمار امة .. وما اقصاء النظام البائد للمعارضين له و تدمير البلد اقتصاديا وسياسيا وعلميا وصحيا الا وسائل لتحقيق مخططة
منار الزائرة :)
لو الاضراب مجابش نتيجة (وده المتوقع )
اهو ريجيم برضو
مش هيخسر
haroon
و حضرتك بقي عايز ة رئيس لل
استني
الشعب 100 %
نشيل منهم ال 40 %من الشعب المصري جاهل
و نطرح كمان ال 25 % تحت خط الفقر وممكن يرشحو الشيطان مقابل زجاجة زيت ولا كيس سكر
يبقي حضرتك كدة عايزة رئيس للمثقفين امثالك الواعين الفاهمين و اللي فوق خط الفقر
يبقي عايزة رئيس ل 35 % ههههههههه
ايه الديمقراطية دي
ايه السكر ده
ايه الحرية اللي بتنادي بيها دي اللي بتمثل هههههههههههه
35 % مش قادر هههههههههه
احنا عايزين بقي رئيس ينفع للاميين و ايه استني اما اطلع اقراها
اه و لل ذوي الحاجة ايوة صح انتي كاتباها كدة
هههههههههه
الشعب يريد رئيس لل 35 % الفاهمين الواعيين
مش قادر امسك نفسي من الضحك بجد
انتي بتكتبي الكلام ده اكيد من الميدان
سبحان الله و الله كلام الناس بتاعة الميدان بيبان لواحده
ربنا معاكم
ربنا معانا كلنا
يا رب احمي مصر

هدى اعصابك ... واقرا اخر ردود لية ..الرد اللى كتبتة لاسلام .. وانت تفهم مقصدى

لا طبعا ما اقصدش نجيب رئيس للجهلة و الكلام الغريب اللى انت كاتبة دا

برجاء التركيز في رايي والتمعن فيه قبل كتابة رد

ولا تتهكم على من خرجو يضحو بانفسهم لاجل ان تعيش انت وغيرك بكرامة .. الناس اللى في الميدان دول واللى استشهدو .. ارجل واشرف رجالة وبنات فيكى يا مصر ... فبرجاء لا تكتب ردود مستفزة

MIDOMAS
يا افندم حضرتك فهمتي غلط
الاول كدة انا تبع حزب الكنبة
و طبعا ده اكبر حزب في البلد
عشان كدة ارفض ان اي حد يتكلم نيابة عني
و التحرير لا تمثل 1 % من مصر حتي

ثانيا انا اللي عايز رئيس للجهلة
انا باتكلم بجد بقي دلوقت مش هزار و لا استخفاف
ما دمنا شعب اغلبيتنا جاهل
علي فكرة ده مش رأيك لواحدك انا سمعت الكلام ده كتير
يبقي لازم و حكما ولا بد نجيب رئيس يتناسب معانا
ثالثا بقي ممكن تختارو رئيس علي كيفكم و يقعد معاكم في الميدان
و يبقي رئيس الميدان
ده اسلم حل يرضي بتوع الميدان و يرضي كل الشعب
و خلينا نرجع نشوف اكل عيشنا بقي
ISLAMAZ
هههههههههههههههه معلشي نادينى باى حاجة موقتا لحد ما اتراسل مع حد من المشرفين يغير اسمى ... بس عاوزة اقولك حاجة

انا اقصد ان المثقفين والسياسين والمسئولين .. عليهم واجب تجاه وطنهم .. وهو ان يقومو بحل المعادلة الصعبة التى نعانى منها الان ..فهم يجب عليهم ان يبذلون كل الجهد لتحقيق الحرية والديموقراطية لكافة فئات الشعب ولكن في نفس الوقت دون ان تؤدى هذة الحرية والديموقراطية الى السير في اتجاه لا نحمد عقباه .. بمعنى يفعلو قوانين و يشرعو قوانين تحول دون وصول ما يضر بالوطن وتكون حرية الاختيار متاحة في غير ذلك .. بمعنى اوضح ... اشيل شفيق من السباق لانة من المعلوم من الدين بالضرورة انة هيدمر البلد و سيحكم مصر بالدكتاتورية وسيعيد تشكيل النظام القديم وسينتقم من الثورة والثوار وهنروح كلنا في داهية .. واساسا دا واحد لص من المافيا القديمة .واظن عصام سلطان اخرج مستندات رسمية بكدة .و هو اللى هرب اموالنا اللى سرقها مبارك واسرتة الى الخارج .. ولكن عمره ما هيحاكم لاننا لسنا دولة قانون وانما دولة مزاج السلطة الحاكمة

اساسا اى ثورة بتقوم في العالم .. اول حاجة بتعملها بتطهر نفسها من النظام القديم ودا حق للشعب ..وثانيا بتصادر الاموال المنهوبة ودا حق بردو واحنا للاسف غفلنا عنه او بمعنى ادق حال المجلس العسكرى بيننا وبين تحقيق هذا الهدف اللى راح ضحيتة شهداء

اما بالنسبة لحكاية ان الحزب الوطنى كان بيقصي شخصيات بحجة ان الناس جهلة والكلام دا ... فهم اصلا اللى نشرو الجهل والفقر في البلد حتى يظل الناس احذية في ارجلهم ومسيرين كالنعاج .. وبالتالى اصبح نسبة كبيرة من الناس بالفعل .. غير قادرين على اتخاذ قرار صحيح فيما يخص مستقبل بلدهم..وانا هنا مش بدين النظام القديم انة كان بيستبعد شخصيات بقدر ما بدين مخططة من البداية الى النهاية .. فالبداية سرقة ونهب وخيانة وعمالة والنهاية دمار امة .. وما اقصاء النظام البائد للمعارضين له و تدمير البلد اقتصاديا وسياسيا وعلميا وصحيا الا وسائل لتحقيق مخططة

معلش يا هارون
اسمحى لى انتى كده عملتى خلط جامد للأمور
بمعنى أن لو فيه مستندات و ادلة تدين أى شخص فى مصر سواء فلول و لا ثورجى و سواء مترشح أو مش مترشح يبقى لازم الأدلة والمستندات دى تتقدم للقضاء ليحاسب المخطىء
و لو فيه فلوس منهوبة و متهربة بره أو جوه يبقى الحكومة (مسئولة و مجبرة) انها تقدم أقصى ما فى وسعها لاستعادتها

انما ما علاقة كل ذلك بسن قانون يحرم 100 شخص من الترشح علشان فيهم 10-15 فاسد, مع اعتبارهم الشعب مجرد (قرطاس لب) مش فاهم حاجة و ممكن يضر نفسه

ملحوظة: أنا ضد أحمد شفيق و الفلول على طول الخط, ولكن (الغاية لا تبرر الوسيلة) و الحق أحق أن يتبع, و لو (لا قدر الله) اختار الشعب (أحمد شفيق) سيكون أحمد شفيق (رئيس شرعى) لكل المصريين وعلينا تقبل ذلك و الا سنكون أكبر ديكتاتوريين ولا نستحق الحرية و الديموقراطية
ومرة أخرى لا للحجر على صوت وارادة الشعب
haroon
يا افندم حضرتك فهمتي غلط
الاول كدة انا تبع حزب الكنبة
و طبعا ده اكبر حزب في البلد
عشان كدة ارفض ان اي حد يتكلم نيابة عني
و التحرير لا تمثل 1 % من مصر حتي

ثانيا انا اللي عايز رئيس للجهلة
انا باتكلم بجد بقي دلوقت مش هزار و لا استخفاف
ما دمنا شعب اغلبيتنا جاهل
علي فكرة ده مش رأيك لواحدك انا سمعت الكلام ده كتير
يبقي لازم و حكما ولا بد نجيب رئيس يتناسب معانا
ثالثا بقي ممكن تختارو رئيس علي كيفكم و يقعد معاكم في الميدان
و يبقي رئيس الميدان
ده اسلم حل يرضي بتوع الميدان و يرضي كل الشعب
و خلينا نرجع نشوف اكل عيشنا بقي
حزب الكنبة ... يعنى ناس سلبية .. واقفة وقوف المتفرج .. فلا هى مع هذا ولا هى مع ذاك ...فلا هى اختارت صف الفلول ولا هى دعمت الثورة .. وبالتالى تخلت عن حق لها ... وان كان الميدان غير معبر عنها من وجهة نظرك "انت فقط" فان ايضا النظام البائد بالتبعية غير معبر عنها

بتقول التحرير لا يمثل 1% من مصر .. عفوا اصححلك الغلطة .. التحرير رمز لكل ميادين مصر التى خرجت رفضا لنظام قاهر مستبد ناهب لاموال وثروات البلد .. اللى خرجو في الثورة قدرت اعدادهم ب20 مليون مصري في اوج الثورة ... واحنا تعددنا 85 مليون .. منهم ملاين المغتربين بالخارج ومنهم اطفال ومنهم عجائز ومنهم مرضي .. وبالتالى فان 20 مليون متظاهر اللى خرجو في كل مياين مصر "مش التحرير بس" يعبرون عن اغلبية الشعب المصري ... وبالتالى حزب الكنبة اللى حضرتك بتقول علية انة يمثل اكبر حزب!! .. مشكوك في صحة حجمة

ثانيا انا ما اتكلمتش بالنيابة عنك ولا المتظاهرين اتكلمو نيابة عن حد كل واحد له مطلب شرعى من حقة يطلع يتظاهر حتى ولو فردواحد .. انت كحزب كنبة ما طلبتش حد يتكلم عنك ولكنك ايضا لم تعترض واتخذت موقفا سلبيا فلا تلوم الا نفسك .. ووموقفك السلبي لا يسئل علية احدسواك .. اطلع اتظاهر وقول انا ضد الميدان ..وورينا حجم حزب الكنبة

نصيحة ما تسمعشي لتوفيق عكاشة كتير ولتصريحاتة

ثالثا بتقول انا عايز رئيس للجهلة .. يعنى اية الكلام الغريب دا .. هل تنكر ان مصر فيها نسبة امية ونسبة فقر عالية ...وهل تنكر ان دا يؤثر على قرارات المنتمين الى هذة النسبة ...وان من لا يملك قوتة لا يملك قرارة... مش عاوزين نغالط نفسنا ... انا قلت ووضحت كلامى فوق وهعيدة تانى

انا قولت لازم نفعل قوانين تحول دون وصول اى احد من نظام بائد ... افسد ونهب وسرق ومازال جذعه موجود في البلد للحيلولة دون محاكمتة .... فاذا ما تمت هذة الخطوة .... فللجميع ان ينتخب من يشاء ... بناء على برنامجة الانتخابي وفقط .. مش علشان ازازة زيت او سكر .. والكلام دا انا اقصدبيه اى مرشح .. كان اخوانى او لبرالى ... اظن الكلام واضح .. بل يجب ان تتم مراقبة اللجان للتاكد من عدم استغلال حاجة الناس او التاثير عليهم مستغلين حاجتهم او جهلهم .. بالاضافة الى ضرورة توعية الفئات التى تستشرى بينها الامية توعية حيادية .. حتى يستطيعو ان يختارو مرشحهم عن قناعه

اتذكر مرة في التليفزيون واحد طلع بيقول للمذيعة .. فية ست راحة التعديلات الدستورية والمفروض انها تعلم على نعم للتعديلات او لا .. ولكنى فوجئت انها داخلة اللجنة تقول .. هو مين اللى مرشح نفسة للانتخابات !!! جهل الناس ممكن يجعل فئات دينية تقولهم انتخبو فلان حتى لا تعصو الله ... او يقولهم انتخبو فلان والا الاخوان هيرهبوكم ويموتوكم ... نكرانك لهذة المشكلة ولوجودها .. معناه انك تدفن راسك في الارض ولا تريد سماع هذة الحقيقة او التعامل معها

رابعا كلامك عن ان الميدان يختار رئيس ويقعد معاه في الميدان .. يدل على حاجة واحدة بس انكمش متابع الاخبار ولا عارف اية اللى بيحصل في البلد ولا عارف الميدان خرج لية ... شوف يابن الحلال .. طالما ما خرجتش تعبر عن رايك .. وقعدت في بيتكم .. يبقي الميدان معبر عن كل الشعب .. فان الصمت دليل على الموافقة .والا ماكنتشي الثورة نجحت لو ماكنتشي معبرة عن رغبة وارادة الشعب .....

مبارك لما كان بينجح في الانتخابات كان بيدعى ان 7 مليون مرشحينة وهم اللى نجحوه ... وطبعا لا نظر الى باقي 85 مليون لانهم تنازلو عن حقهم بارادتهم ...فلما تتكلم الان عن النسبة والتناسب ؟ولم تعترض سابقا على نجاح مبارك في الانتخابات " مزورة طبعا" بترشيح 7 مليون له فقط ؟؟؟

طالماانك تنازلت وارتضيت ان تكون كنبة .... فان الميدان هو المعبر عن طلبات الشعب ... الى ان تخرج انت وتقول "لا الميدان غير معبر عنى" ..وورينى حجم من سيخرج معك علشان نعرف من هم المعبرون حقا عن طلبات الشعب .. هل الكنبة ولا الميدان ...

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أسماء محفوظ لـ احمد شفيق : " غوووور فى ستين داهيه الله يحرقك يا زبالة "
عاجل / تفاصيل الاعلان الرسمى عن ( جمعة الاصرار ) والاعتصام المفتوح