نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وأخيرا .. المشير طنطاوى يعتمد بالموافقة على الموازنه الجديدة وتراجع الحد الأدنى الى 684 جنيها

بعد طول انتظار ومرور 5 ايام على السنة المالية الجديدة ...... اعتمد المجلس العسكري بقياده المشير حسين طنطاوى القائد الأعلى للقوات المسلحه الميزانيه الجديدة لعام 2011/2012 بعد ماتم الموافقه عليها من د/عصام شرف رئيس مجلس الوزراء وتتضمن الموازنة الجديدة حوالى 491 مليار جنيه مصرفات بزيادة 15% عن التوقعات وخفض نسبة العجز الى 8.6% .

وتم التأكيد من قِبـل الحكومة على التزامها بحماية محدودي الدخل ضد اخطار ارتفاع الاسعار العالمية للغذاء ...... حيث وصلت تخصصات الدعم والمزايا الاجتماعية الى 157.8 مليار جنيها .......وأيضا تضمنت الموازنة الجديدة جملة اجور 118 مليار جنيها بزيادة 22% ليتم تغطية العلاوة الخاصه للعاملين 15% بتكلفة 3 مليارات جنيه لرفع اقل الاجور نسبه للعاملين من 75% الى 200% وده لاول مرة في مصر ....... ليكون الراتب الشهري لموظف الدرجة السادسة هوه 684 جنيها شهريا بداية من مرتب شهر يوليو الحالي ...... ويستفيد اصحاب المعاشات من هذه الموازنة ايضا ...... ويتم رفعها لحوالى 8 ملايين من اصحاب المعاشات بـــدون حــد أقصــى للتساوي بين صاحب المعاش وموظف الحكومة لتصل التكلفة الى 2.8 مليار جنيه ........

المقال "وأخيرا .. المشير طنطاوى يعتمد بالموافقة على الموازنه الجديدة وتراجع الحد الأدنى الى 684 جنيها" نشر بواسطة: بتاريخ:
princess.moon
مصــدر الخــبر

sfayed
الف شكر على المتابعه
صابر ابو علي
الا يوجد حل للبطاله الا توجد وظائف لنا الا توجد بدل بطاله الا يوجد ضمان كل حاجه للموظفين ومحدودي الدخل وانا اروح فين عمري 45 سنه وليس لدي وظيفه ولا عمل وشغال في الغربه وتعبت يا ناس عايز حل . الله يحرق الحكومه على المجلس العسكري على حسني مبارك هي البلد مش عايزه تنضف ليه بس
%u0632%u0627%u0626%u0631
كل حاجه الموظف ومحدودي الدخل والمعاشات .
متى سينظرون الي معدوم الدخل وهل البطاله مصريون ام نازحون من كوكب بلوتو
%u0632%u0627%u0626%u0631
الف شكر يا اولادى وربنا يخلى المشير
%u0632%u0627%u0626%u0631
لية المدرس مستسنى من الزيادة انا معلمةفى الدرجة الثانيةبقبض المرتب والكادروالحافز مع زيادة شهر يوليو كلة 700 جنية يعنى موظف فى نفس الدرجة فى مصلحة حكومية اخرى مرتبة حيكون اكتر من كدة بكتير لية المعلم لا
مجده
اقسم بالله ما حصل هذا الكلام لا فيه حد اقصي ولا حتي ادني شوفوا اللي حصل انا صاحبة معاش روحت عشان اقبض معاشي في شهر 8 اغسطس يعني فوجأت بعلاوتين قلت في نفسي الحمد لله اخيرا حسوا بينا وزودونا اي حاجه وفتكرت ان العمليه هتستمر اتاري الحكومه بتضحك علينا وبتسكتنا بذياده في شهر واحد لان لما روحت اقبض المعاش في شهر 9 قبضت المعاش هو هو من غير العلاوتين فبسأل الموظف يا عم هي الحكومه مش ذوتدنا قال لا ده هو كان شهر ودمتم حسبي الله ليه يلعبوا باعصاب الناس ما يقولوها
علني مفيش فلوس الان في خزينة الدوله بدل تحطيم النفس يعني يا ابو ذيد كانك ما غزيت ومعروف ان اصحاب المعاش اكثر ناس مهدومه حقها واكثر ناس تعبانه افوض امري الي الله هو المستعان
مجده
محصلش الذياده سحبوها تاني بعد ما نزلوها شهر واحد وهو شهر 8 والله هو ده اللي حصل انا صاحبة معاش ذهبت لقبض معاش شهر 9 المعاش ناقص الذياده ولما سالت الموظف قال لي مفيش ذياده والمعاش كما هو عليه قلت يعني بيضحكوا علينا سكت فين بقي الذياده حسبي الله ونعم الوكيل لو مفيش فلوس في خزينة الدوله يقولوا بدل تحطيم
النفس
مجده
والله يا جماعه الكلام ده مش صح الجكومه قررت ذياده في شهر يوليو وهي عباره عن علاوتين لاصحاب
المعاشات واستمرت شهر واحد وهو شهر 8 والحكومه سحبت هذه الذياده بعد كده ولم تستمر واصحاب
المعاش لما قبضوا شهر 9 وتفاجؤ بالمعاش كما هو من غير الذياده ولما سألنا الموظف عن الذياده المفروضه قال ده هي لمدة شهر واحد بس عيب يا حكومه تضحكي علي الناس لو مفيش فلوس قولوا
مفيش انما تلعبوا باعصاب الناس ده اللي ميصحش
مجده
الذياده سحبتها الحكومه ثاني الله ينتقم منهم بيضحكوا علي الناس ضحكوا علي اصحاب المعاشات اعطوهم الذياده في شهر 8 وسحبوها ثاني في شهر 9 شفتوا نصب اكثر من كده
مجده
الحكومه سحبت الذياده التي اقرتها في يوليو سحبتها في شهر 9 وهل يا تري الحكومه عملت كده مع اصحاب المعاشات
فقط ولا مع فئات اخري حسبي الله

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
تفاصيل زيادة مرتبات العاملين بالتربية والتعليم 526 جنيها على الحد الأدنى والغاء مكافأة الامتحانات
الأزهر : زيادة الحد الأدنى للمتعاقدين بنظام الحصة إلى 240 جنيها شهريا
بالفيديو : المشير طنطاوى فى وسط البلد بالزى المدنى وماالمقصود من ذلك
تعليق المحللين السياسين على زيارة المشير طنطاوى المفاجئة لوسط البلد بالزى المدنى
بالصور:المشير طنطاوى يعتمد خلال ساعات تعديلات اللائحة التنفيذية لقانون تنظيم الجامعات