نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هجوم على مبنى جامعة الدول العربية بزجاجات مولوتوف

هاجم مجهولين مبنى جامعة الدول العربية بزجاجات مولوتوف دون حدوث خسائر بشرية او مادية
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أكد الأمن داخل جامعة الدول العربية أن شخصا ما قام بإلقاء زجاجة مولوتوف على الجانب الخلفى لجامعة الدول العربية وتوجه أفراد الأمن اليها وقاموا بإطفائها كما رميت زجاجة أخرى وقام رجال الأمن داخل الجامعة أيضا بإطفائها فى الحال بدون حدوث أى خسائر
ويرجح البعض السبب فى هذا الهجوم الى محاولة جذب القوات المرابطة فى ميدان التحرير الى مبنى جامعة الدول العربية وسط القاهرة

المقال "هجوم على مبنى جامعة الدول العربية بزجاجات مولوتوف" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
ويرجح البعض السبب فى هذا الهجوم الى محاولة جذب القوات المرابطة فى ميدان التحرير الى مبنى جامعة الدول العربية وسط القاهرة

ممكن يكون التحليل صح

ولكن الحادث نفسه خطير جدا ويجب حماية المبنى فيما بعد بقوات مكثفة
ولأن مبنى جامعة الدول العربية بها وثائق سنوات كثيرة ومن يوم نشأتها

شكرا عماد
بديعه أحمد على
مصر بقى فيها مجهولون كتير قوى و مش عارفه بيجيبوا القزايز دى كلها منين ههههههههه
هو ضهر الجامعه العربيه مكشوف اصلا؟ لو فعلا ما فيش حراسه و الضهر مكشوف يبقى بيقولو للامن خلى بالك ممكن ندخل من هنا و نولع الجامعه باللى فيها كتر خيرهم يا ريت الرساله توصل للامن بتاع جامعه الدول العربيه
و ربنا يخليلنا جامعه الزعماء العرب حامياهم و دايسه على الشعوب
اللى ما طلع منها قرار يقول لبشار الجحش عيب عليك تموت شعبك كفايه (على فكره انا مش باشتمه هو فعلا من عيله الجحش ما فيش عيله فى سوريا اسمها الاسد و دى معروفه لو سألت اى سورى قديم حيعرف و حافظ اول ما بقى رئيس مسح اسم عيلته الاصليه من البطاقه و الورق و اللى هى عيله الجحش و خلاها عيله الاسد) بس مهما مسح برضه هو من عيله الجحش و ما فيش عيله فى سوريا اسمها الاسد (التاريخ حيكشف)
و لو كان اتفاقيه الدفاع المشترك او حد اتحرك لانقاذ شعب ليبيا من عم زنجه زنجه ما كانش الغرب دخلوا و بهدلوا ليبيا و الثوار كل ما يتقدموا الحلف يرجعهم بحجه انه حيضرب كتائب القذابى و بيضرب فى الثوار و عايزها خربانه اكتر وقت ممكن علشان مصالحهم و بيدمروا الاسلحه علشان يبيعو غيرها تانى للثوار ربنا ينصرهم
و اللى ما طلع منهم كلمه عيب لعلى عبد الله صالح اللى اتحرق و لسه بيقول صناديق الاجتراع
مستنيين ايه؟ مش عارفه و الا لسه مش واضحه قدامهم
الظاهر فعلا اجتماعهم الجاى حيكون اجتماع تعارف لان الزعماء كلهم حيكونو جداد و ان شاء الله اسمها يتغير و تبقى جامعه الشعوب العربيه
ربنا يحمى الشعوب العربيه من كل ظالم و مفترى
و تحيا مصر
emad kamel
عبد الكريم من الاردن
مصر بقى فيها مجهولون كتير قوى و مش عارفه بيجيبوا القزايز دى كلها منين ههههههههه
هو ضهر الجامعه العربيه مكشوف اصلا؟ لو فعلا ما فيش حراسه و الضهر مكشوف يبقى بيقولو للامن خلى بالك ممكن ندخل من هنا و نولع الجامعه باللى فيها كتر خيرهم يا ريت الرساله توصل للامن بتاع جامعه الدول العربيه
و ربنا يخليلنا جامعه الزعماء العرب حامياهم و دايسه على الشعوب
اللى ما طلع منها قرار يقول لبشار الجحش عيب عليك تموت شعبك كفايه (على فكره انا مش باشتمه هو فعلا من عيله الجحش ما فيش عيله فى سوريا اسمها الاسد و دى معروفه لو سألت اى سورى قديم حيعرف و حافظ اول ما بقى رئيس مسح اسم عيلته الاصليه من البطاقه و الورق و اللى هى عيله الجحش و خلاها عيله الاسد) بس مهما مسح برضه هو من عيله الجحش و ما فيش عيله فى سوريا اسمها الاسد (التاريخ حيكشف)
و لو كان اتفاقيه الدفاع المشترك او حد اتحرك لانقاذ شعب ليبيا من عم زنجه زنجه ما كانش الغرب دخلوا و بهدلوا ليبيا و الثوار كل ما يتقدموا الحلف يرجعهم بحجه انه حيضرب كتائب القذابى و بيضرب فى الثوار و عايزها خربانه اكتر وقت ممكن علشان مصالحهم و بيدمروا الاسلحه علشان يبيعو غيرها تانى للثوار ربنا ينصرهم
و اللى ما طلع منهم كلمه عيب لعلى عبد الله صالح اللى اتحرق و لسه بيقول صناديق الاجتراع
مستنيين ايه؟ مش عارفه و الا لسه مش واضحه قدامهم
الظاهر فعلا اجتماعهم الجاى حيكون اجتماع تعارف لان الزعماء كلهم حيكونو جداد و ان شاء الله اسمها يتغير و تبقى جامعه الشعوب العربيه
ربنا يحمى الشعوب العربيه من كل ظالم و مفترى
و تحيا مصر
يا ست بديعة
انتم غير والناس دي غير انتم رئيسكم ابن فلاح بسيط ومع هذا لم يؤمن هذا الفلاح باهله وناسة ولم يكن صعيديا الا بالاسم فقط ولم يحاول ان يشكل طائفة يستند اليها وصدق نفسه انه في دولة مدنية مع انه لم يحاول ايضاً تحقيق تلك المدنية وخلاها مشيه متل مهي عايزة تمشي
في اليمن وسوريا وكذلك ليبيا هناك عشائر وقبائل وولاء حقيقي وارتباط مصائر والفائز هناك سيلغي الاخر تماما ولن يسمح له بالبقاء
هذه الانظمة ستدافع عن نفسها حتى النهايه وسوف تنتقل من سيء الى اسوأ ان اقتضى الامر ذلك
بديعه أحمد على
يا اخ عبد الكريم
من سنين و احنا بنقول الشعوب العربيه هى من ستثور و هى من سيحقق النصر و هى من ستحرر فلسطين و القدس و ليسوا الحكام و من سنين و نحن نتكلم عن الحلم العربى
انا ابوى الله يرحمه من سنه 1990 عندما عندنا الى مصر مع العائدين من الكويت قال لى يا بنتى هذه مش مصر اللى انا اعرفها دى نار تحت رماد البلد دى حتولع و الناس دول مش حيفضلوا كده كتير
طبعا من ساعتها و انا بافتكر كلامه و لا يمكن ان يتوقع احد اللى حصل
الفتيل اشتغل فى تونس و مصر و يتبع فى اليمن و ليبيا و سوريا كل بلد حسب طبيعته كل شعب فاهم طبيعه بلده و لهذا بأذن الله تعالى شبابهم الواعى سوف ينتصر و منصورين و لازم ربنا يحملنا شويه من المسئوليه عن اللى وصل له حالنا فى الدول العربيه لاننا صمتنا كتير و عندنا مثل فى مصر يقول (يا فرعون مين فرعنك؟ قال ما لقتش حد يردنى) نتحمل المسئوليه و يا رب تكون كفاره و يعفو عنا و يتقبل شهدائنا مع الابرار و ان شاء الله كلنا سننعم بربيع عربى قريبا
و تحيا مصر و كل شعوب العرب
عبد الكريم من الاردن
يا اخ عبد الكريم
من سنين و احنا بنقول الشعوب العربيه هى من ستثور و هى من سيحقق النصر و هى من ستحرر فلسطين و القدس و ليسوا الحكام و من سنين و نحن نتكلم عن الحلم العربى
انا ابوى الله يرحمه من سنه 1990 عندما عندنا الى مصر مع العائدين من الكويت قال لى يا بنتى هذه مش مصر اللى انا اعرفها دى نار تحت رماد البلد دى حتولع و الناس دول مش حيفضلوا كده كتير
الفتيل اشتغل فى تونس و مصر و يتبع فى اليمن و ليبيا و سوريا كل بلد حسب طبيعته كل شعب فاهم طبيعه بلده و لهذا بأذن الله تعالى شبابهم الواعى سوف ينتصر و منصورين و لازم ربنا يحملنا شويه من المسئوليه عن اللى وصل له حالنا فى الدول العربيه لاننا صمتنا كتير و عندنا مثل فى مصر يقول (يا فرعون مين فرعنك؟ قال ما لقتش حد يردنى) نتحمل المسئوليه و يا رب تكون كفاره و يعفو عنا و يتقبل شهدائنا مع الابرار و ان شاء الله كلنا سننعم بربيع عربى قريبا
كل التحيه اختي بديعة
طبعاً انا اتمنى ان يكون كلامك هو الصحيح لكنه مخالف لقوانين الطبيعة السياسية في الوطن العربي فهناك ارتباط وثيق بين الزعامة وبين التاريخ والاسره وهذا ليس رايي فقط بل راي ابن خلدون نفسه اذا ما اعتبرنا بان الاسلام هو ثورة على ما قبله فان ابو بكر الصديق ابن الرجل الاعمى والعشيرة الضعيفة كان هو الاستثناء الوحيد وكلنا يعلم حقيقة قربة من الرسول صلى الله علية وسلم فحتى والده كان اكثر الناس استغراباً عندما علم خبر تولي ابنه الخلافة
هل تعلمي بان حافظ الاسد قد رمى برفيق دربة ومن قام بالحركة التصحيحة التي جاءت به الى سدة الرئاسة الى السجن ولمدة 22 عام حتى مات فيه وهنا لاحظي الاقصاء حتى الموت من قبل المعارضين وهو من جعل رئيس وزراءة الزعبي يقوم بالانتحار لانه عارض مبدأ التوريث
في مصر فلولا المد القومي العربي المتأثر بالمد القومي الغربي ولولا ضياع فلسطين وفشل النظام الملكي في استرجاعها لما كان لعبد الناصر التواجد في الساحة السياسية
لقد كانت ثورة مستورده ولبست اثواب لم يكن لشعب المصري دور في حياكتها
الكل ثائر وساخط على رجل الامن المصري وابتعاده عن سلوك رجال الامن في الغرب فهل المواطن المصري يماثل في سلوكة سلوك المواطن هناك
الاعلام قد اظهر لنا الفرق بيننا وبينهم كما اظهر الفرق بين حياة الغني والفقير لكنه لم يظهر كم قصر الفقير في حق نفسه وكم تهاون في تدريب عقله وفكره
قبل عام من الان استمعنا الى رغبات اصحاب المليارات في عدم توريث ابناءهم والبعض منهم لا يرد توريث اكثر من الثلث لابناءة وهنا اتساءل لو فكر حكامنا وقاموا بتشجيع من حولهم على القيام بمثل ما قام وقال به غيرهم في الغرب فهل كنا سنفكر في اية ثورة
اعتقد بان الازمة المالية لم يعرفها اغنياءنا ولم يسمعوا بها بل زادت ثرواتهم وتراكمت اموالهم فعمت اعينهم عن رؤية الحقائق فكل ما كان يريده الشعب المصري هو بعض العدالة في التوزيع ورؤية بعض التضحيات من اولي الامر
ماذا لو قام احمد عز بتبني احدى العشوائيات وقام بصرف عليها وتنظيمها فهل كنا سنراه في السجن ام كنا سنراه محمولاً فوق الاعناق
المال هو ارخص ما نملك دائماً فهناك الصحة وهناك السمعة وهناك راحة الضمير

مرة اخرى مصر تبحث عن الشرعية في الحكم وهي لا تجد نفسها في ديمقراطية تستأجر كتبها وهي في حيرة بين مصريتها وعروبتها وبين حضارتها القديمة ولغتها العربية الوليده بين اسلامها وبين اهراماتها
ابن الفلاح نسي نفسه وبات فرعوناً وقبل ان يغادر باب قصره كان هناك ملايين الفراعنه الصغار من يبحثون لهم عن دور ومكان
جدة مصرية
يا اخ عبد الكريم

رحم الله والدك رحمة واسعة واسكنه فسيح جناته

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
صور حفل زفاف الاعلامية لبنى عسل فى هدوء تام
هجوم شديد على مصر من بعض الدول العربية لتشوية تاريخ مصر
بالفيديو:هتافات الجالية السورية امام مبني جامعة الدول العربية في وقفة جسد واحد
هجوم بالاعيرة النارية والحجارة على مبنى محافظة الغربية ينجح فى اجبار المحافظ على الغاء احدى قراراته