نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

القاعدة الأولى للربح من الانترنت : لا تسير في طريق لا تعرف نهايته - الجزء الأول

أنا نفسي ابقى لعيب كوره
انا عايز ابقى لعيب كوره

ايه الفرق ؟

الفرق ان الجمله الاولى اللي قالها مش هيعمل اي خطوه يحقق بيها حلمه
على عكس قائل الجمله التانيه اللي بدأ يعمل اي تحركات او خطوات تقربه من هدفه
هو ده الفرق بين الحلم والهدف
الحلم انك تفضل قاعد وياريت هدفك يتحقق , طبعا ده عند ام ترتر
الهدف انك حددت حلمك وحددت خطوات تقوم بيها في فتره زمنيه للوصول لهدفك , وغالبا الهدف ده بيتحقق في النهايه بعد بعض المحاولات الفاشله اللي هتتعلم
منها ما يفيدك للوصول لهدفك

أقوى نقطه ضعف لدينا هي يأسنا من إعاده المحاوله .... الطريقه الأكيده للنجاح هي المحاوله مرة تلو المرة
توماس أديسون

إسأل نفسك السؤال ده , لو انت عندك القدره انك تحقق حلم واحد ليك مهما كان هو عندك المقدره انك تحوله لحقيقه هيكون ايه هو الحلم ده ؟
طبعا ممكن يكون هدف اقتصادي فلوس وكل ده او اجتماعي زي مكانه اجتماعيه كويسه او تكون مشهور

طب السؤال هنا هل انت قمت بأي خطوه تحققك من الحلم ده ؟
الجواب لأ , لأن لو كان الجواب اه مكانش هيبقى على اول قائمه الامنيات عندك
طيب ماقمتش باي خطوه علشان تقربك من تحقيق الهدف ده ليه ( لاحظ انا غيرت المصطلح من حلم إلى هدف دلوقتي )
اكيد علشان خايف انه مايتحققش او انك تفشل
يبقى اكتر حاجه خايفين منها اننا نفشل في تحقيقه !!!
طيب طالما انت ماجربتش او ماحاولتش توصل له من الاساس , هتعرف ازاي !!!

مثال , صديق لي يعمل في مجال الكمبيوتر ويرى جميع الانواع والاشكال , جاله شخص قال له عايزك تقول لي مواصفات
كمبيوتر حلو علشان اشتريه قاله له ماذربورد نوعه كذا وبتاع نوعه كذا وبروسيسور نوعه كذا
الراجل سأله وقال له يعني ايه بروسيسون !!!

العيب هنا في ايه ؟ ان ماحدش علم الراجل اساسيات الكمبيوتر ؟ ولا علشان الراجل ماحاولش يعرف ايه هو الكمبيوتر
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

العيب في انه مارادش انه يتغير , الاراده فقط !!!

ماتحسش بالرثاء لشخص هو اللي وضع نفسه في الموقف اللي هو فيه ايا كان
اي شخص يقدر يتغير 180 درجه حتى لو الدنيا كلها ضده

واكبر مثال شخص قال انا هعمل شئ استثنائي وهيفيد الناس , كل الناس وامه وابوه وعيلته بتقول له بطل هبل وانت فاشل وانت مش هتعرف تعمل حاجه
اهو الراجل ده أسس قناه الـ CNN

هي المشكله في البدايه بس , الاقتناع
تفرق بين شخص يقول اجرب اربح من النت ومن شخص بيقول انا هربح من النت ( ان شاء الله )
التجربه مفيده , لكن لتحقيق هدف معين , مش تجرب توصل للهدف !!!

طبعا الاغلبيه بيقروا الموضوع وعايزين اي خطوه توصلهم لفلوس وخلاص ومش فاضيين للك ده , انا بقول لكم انا كنت زيكم بالظبط وكنت بحفي علشان طريقه
اعرف اجيب 50 جنيه من النت
لكن عرفت ان الهدف مش الفلوس , الهدف انك توصل للي انت عايزه طول عمرك , وعمر الفلوس ماكانت هدف
( طبعا ده مش معناه ان الموضوع فطشه وان مافيش ربح من النت , بالعكس , الفلوس على النت اكبر واكتر مما تتخيل في حياتك )
لكن المهم انك تحب اللي انت بتعمله والفلوس هتجيلك في الاخر على طبق دهب

قاعده ذهبية من قواعد وارين بافيت الذي اطاح عرش بيل جيتس من قائمه اغنى رجل في العالم
موجوده في كتابه : The TAO of Warren Buffett

" يجب أن نستمتع بعملنا أكثر مما نستمتع بالأرباح , على الرغم من أنني تعلمت كيف أتعايش مع الأرباح "
إن الأشخاص الذين يحبون وظائفهم سيتقنون صنعتهم أو عملهم لأنهم يحبون العمل أكثر من حبهم للمال , الشئ المدهش أن حب المرء لعمله ينتج عنه المال ,
فمن يحب المال أكثر من حبه لوظيفته فسوف ينتهي به الحال وهو في بؤس وسوف يكسب أموالا أقل مما سيجنيه لو اتبع قلبه منذ البدايه , فالشئ المهم في حبك
لعملك هو أن عملك سيتحول إلى متعه , وطالما عبر وارن عن شغفه بما يعمل , لدرجه أنه على استعداد لبذل الاموال ثمنا لما يعمل , ولكنه في ذات الوقت غير
مرغم على ذلك , بل انه يحصل على أطنان الأموال من عمله الذي يحبه "

طبعا واحد هيقول ده كلام اغنى واحد وقاعد على كنبه دهب وهو بيتكلم , عايز اقول لك ان وارين بافيت ده كان موزع جرائد في أمريكا , يعني احقر شغلانه
ممكن تحصل عليها في امريكا , ومش بيدوها غير للعيال اللي في مدارس علشان ضعف مرتباتها , الواد يطلع من المدرسه يروح يوزع الجرايد

كلمه قالها وارين بافيت : لو كان التفاضل والتكامل أو الجبر ضروريين كي أكون مستثمرا ناجحا , لفضلت العوده لتوزيع الجرائد !

ده الفرق بيننا احنا كعقليتنا العربيه وبين العقليه الغربيه , ان الواحد بيحول من كليه الطب لكليه الاعلام على سبيل المثال لأنه عايز يبقى مراسل

احنا بنشوف جيبنا كام % علشان نشوف اعلى كليه ممكن ندخلها بالمجموع ده ومش مهم انت عايز ايه
طمس للشخصيه والهويه , الناس كلها بقت متشابهه , من نظره واحده تعرف ده رايح فين وجاي منين وهينتهي بيه الحال فين !!!

قصه عامل مايكروسوفت

تقدم رجل لشركة مايكروسوفت للعمل بوظيفة - فرّاش - وبعد إجراء المقابلة والاختبار (تنظيف أرضية المكتب) أخبره مدير التوظيف بأنة قد تمت الموافقة عليه
وسيتم إرسال قائمة بالمهام وتاريخ المباشرة في العمل عبر البريد الإلكتروني.
أجاب الرجل:
ولكنني لا املك جهاز كمبيوتر ولا املك بريدا إلكترونيا!!!
رد عليه المدير (باستغراب):
من لا يملك بريد إلكتروني فهو غير موجود أصلا ومن لا وجود له فلا يحق له العمل !
خرج الرجل وهو فاقد الأمل في الحصول على وظيفة فكر كثيراً ماذا عساه أن يعمل وهو لا يملك سوى 10 دولارات. بعد تفكير عميق ذهب الرجل إلى محل
الخضار وقام بشراء صندوق من الطماطم ثم اخذ يتنقل في الأحياء السكنية ويمر على المنازل ويبيع حبات الطماطم . نجح في مضاعفة رأس المال وكرر نفس
العملية ثلاث مرات إلى أن عاد إلى منزلة في نفس اليوم وهو يحمل 60 دولار . أدرك الرجل بانه يمكنه العيش بهذه الطريقة فاخذ يقوم بنفس العمل يوميا يخرج
في الصباح الباكر ويرجع ليلا. أرباح الرجل بدأت تتضاعف فقام بشراء عربة ثم شاحنة حتى اصبح لدية أسطول من الشاحنات لتوصيل الطلبات للزبائن. بعد
خمس سنوات اصبح الرجل من كبار الموردين للأغذية في الولايات المتحدة !!! ولضمان مستقبل أسرته فكر الرجل في شراء بوليصة تامين على الحياة فاتصل
بأكبر شركات التامين وبعد مفاوضات استقر رأيه على بوليصة تناسبه ، فطلب منه موظف شركة التامين أن يعطيه بريده الإلكتروني!!
أجاب الرجل:
ولكنني لا املك بريد إلكتروني!!!!
رد عليه الموظف (باستغراب):
لا تملك بريداً إلكترونيا ونجحت ببناء هذه الإمبراطورية الضخمة!! تخيل لو أن لديك بريداً إلكترونيا! فأين ستكون اليوم؟؟؟ . .
أجاب الرجل بعد تفكير : فراش في مايكروسوفت !!!

إنتهى الجزء الأول !

المقال "القاعدة الأولى للربح من الانترنت : لا تسير في طريق لا تعرف نهايته - الجزء الأول" نشر بواسطة: بتاريخ:
mashimoro
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

رائع

تحياتى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اسهل واصدق طريق للربح عن طريق الانترنت.
سأخبرك لماذا لم تربح حتى الان مع انك تعرف اغلبيه المعلومات المطلوبه للربح من الانترنت
تعرف على الوزن المثالي عن طريق مؤشر كتلة الجسم bmi