نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو : علاء الاسوانى يسرد احداث كنيسة المريناب و يؤكد ان السلفيين هو السبب فى هذا الحادث

برجاء الرد بموضوعية بعيدا عن ايذاء مشاعر اى طرف
قال السيد علاء الاسوانى على قناة الجزيرة مباشر مصر بعض الانتقادات للسلفيين و انتقد بشدة من يقول من السلفيين انه لا يجب عزاء المسيحى فى وفاته بسبب انه ليس للمسيحى فى الاخره غير نار جهنم بحجة ان بذلك اننا" نعشم المسيحى فى الجنة" و قال الاسوانى ان هذا الخطاب الرغم من كونه صحيح او خطا فهو يعتبر تحريض مشيرا الى انه فى بريطانيا يتم حبس من يقول ذلك باعتبار ان ذلك تحريض على مواطنين و قال ان هذا النوع من الخطاب الدينى يزيد الكراهية بين المسلمين و المسحيين و قال انه هذا الخطاب الدينى هو سبب احداث كنيسة المريناب حيث انه قام بعض السلفيين بالذهاب و هدم الكنيسة بالرغم من انه تم بناءها منذ 1940 و اسنتكر ايضا ما قامت به الشرطة حيث ان الشرطة سئلت عن الطلبات لكى يوافقو على بناء الكنيسة و يسرد الاسوانى باقى التفاصيل من خلال البرنامج مشيرا الى ان تصرف المحافظ و الحكومة سئ للغاية

المقال "بالفيديو : علاء الاسوانى يسرد احداث كنيسة المريناب و يؤكد ان السلفيين هو السبب فى هذا الحادث" نشر بواسطة: بتاريخ:
زهير ابراهيم
ماعنديش اي كلام اقوله بعد كلام الاسواني
غير حسبي الله ونعم الوكيل
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنل يكرمك يا دكتور علاء .د علاء الاسوانى اتعامل مع المشكله باسلوب علمى طبى مكون من مقدمه بسيطه وبعدين تشخيص مبداى وبعدين فحوصات واقتراح للعلاج وده اسلوب علمى جميل يمكن ان يتبع فى حل مشاكل كتير ربنا يكرمك دكتور علاء ويكتر امثاله وزاد حبى ليك اكتر واحترم اخلاصك لبلدك
b4kr
على فكرة الناس دى مابيجيش معاها غير كده شوفو المنتديات المسيحية والى بيتقال فيها والله بيشتمو رسول الله باقبح الشتأم والله بأقبح الشتأم ويسبون المسلمون بشكل رهيب ويتطريقون على الشيوخ المسلمين وعلى القران الكريم قليل من تجد فيهم الصادق وبيستهزؤا على شعار "ايد وحدة" يعنى احنا بنحاول معاهم من ناحية وهما يسدوها وكمان من اكثر مؤيدى مبارك ومتعاطفين جداااا مع مبارك
m2512
كلامك صح بس نفسى مرة قبل ما اموت اشوف او اسمع واحد منكم بينتقد المسيحيين السلفيين كما تنتقدوا السلفيين المسلميين
%u0632%u0627%u0626%u0631
امثال علاء الاسوانى من كلاب المجتمع لا يمثل اى طائفة سوى وجة الفتنة

فكان من الافضل عليه ان يتحدث عن حلول بدلا من القاء الاكاذيب والتهم وهو محاولة زرع فتنة اخرى

ولم اجد فيكم من يتحدث عن قسيس الصليب الذى هدد محافظ اسوان وقال هيموت موته شنيعة واضربة بالجذمة

وهدد المجلس العسكرى وقال هو عارف ايه اللى هيحصل

وبيقولوا شعارات الارض دى ارضهم

رسالتى للقسيس طظ فيك وفى يسوع يعنى هينزل من السماء يعاقبنا مثلا

وياريت للاخوة اللى محسوبين على المسلمين وبيهاجموا الاسلام بدون معرفة للحقائق انهم يغيروا دينهم منافق بدلا من مسلم

اخيرا بلاد الغرب تمارس الاضهاد ضد المسلمين وتضع قوانيين وشروط لبناء المساجد والنقاب وغيرة وتفتخر بانها دولة مسيحية ولا احد يتحدث عنها سواء كان الاقلية مسلمة او الاكثرية

لكن فى مصر تجد الاقلية تحاول ان تفرض نفسها واوامرها على الاكثرية واعتقد على النصارى ان يعلموا انهم اقلية وعليهم احترام ذلك
بديعه أحمد على
صحيح صحيح صحيح
لازم الناس كلها تسمع الكلام ده
ربنا يفتحها عليك يا دكتور علاء
تحليل دقيق و صحيح و رائع
و لا كلمه ممكن تتقال بعد كلامك
هى دى الصح و الله العظيم
و تحيا مصر
REBEL
ههههههههههههههههههههههههههههه حلوة المحافظ لما قال مفيش كنيسة اساسا عشان يبقى فية مشكلة

على اى اساس هو لسة فى مكانة الا انة بيصفى مصالح قبل ما يغور وتهريب اثار وغيرة
عليم
لازم الناس كلها تسمع الكلام ده
%u0633%u0644%u0641%u0649
حرام عليكم ماتظلموش السلفيه وحسبى الله ونعم الوكيل
Dera
مصر بحاجه الان الى الوحده اكثر من اى وقت مضي وغير مقبول الغلط من الطرفين لان المركب لما بتغرق الموج لن يفرق بين مسلم ومسيحي فوقو بقي
henototy
اننا عميان عميان
لاترى الحقيقة فييييييييه ايه بقا كل شوية مطالب كل شوية المسيحيين يفتعلوا مشكلة
مش قادر اعرف مصلحته ايه اللى بيعمل المشاكل ديه
بقت لعبة مملة اووى
عاوز اعرف المسيحين عاوزين ايه
لو عاوزين نبقا زى السودان اكيد مستحيل
لكن ممكن يروحوا جنوب السودان علشان يحسوا بالفرق
وبردوا مش هيبعدوا كتير اصلا السودان كانت جزء من مصر لكن منهم لله الصهاينة قسموها
وكمان عاوزين يحققوا حلم الشرق الاوسط الجديد
ياريت المسيحين يفهموا انهم بينا فى امان لاننا اطيب شعب مسلم مسيحى كلنا من طينة واحد
ياريت نحافظ على بلدنا
%u0632%u0627%u0626%u0631
ايه يعني يادكتور لو قالوا الحقيقة ماهم برضو بيعتبروك في النار حقيقة ديه غباء منك لأنو لو قريت كتاب كنت عرفت حاجة وياريت قبال ما تتكلم عن شئ تعرفوا الاول ولا الاية الكريمة مامرتش على ودانك قال تعالى " ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم " ولا ايه يارجالة
زائر1
ايه يعني يادكتور لو قالوا الحقيقة ماهم برضو بيعتبروك في النار حقيقة ديه غباء منك لأنو لو قريت كتاب كنت عرفت حاجة وياريت قبال ما تتكلم عن شئ تعرفوا الاول ولا الاية الكريمة مامرتش على ودانك قال تعالى " ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم " ولا ايه يارجالة
طه سعد
المسيحيين عايزين يبنو الكنائس بتاعتهم فى كل مكان انا لو بايدى الغى جميع الكنائس وتكون كنيسة واحدة فى كل محافظة واحده فقط لاغير لان مصر دولة اسلامية اسلامية وحتفضل اسلامية
ISLAMAZ
احنا مش عايزين أى كلام يتقال وخلاص
بدل الأخ/علاء الأسوانى ميقول كلام مرسل كده ضد كل الاسلاميين و السلفيين الشرفاء, كان المفروض قال من الشيخ اللى أفتى بكده أو عرض فيديو أو تسجيل لكلامه, (ما جايز واحد ماشى فى الشارع بيقول على نفسه سلفى هو اللى قال الكلام ده و لا جايز محدش قال حاجه أصلا) و بعدين زى ما قال بعض الأخوه فى ردودهم ايه موقف الأخ/علاء من المواقع والقنوات المسيحية (اللى المسيح برىء منهم) اللى شغالة بس على سب المسلمين و رسولهم الكريم. ولا دا عنده عادى و لا يسىء لمواطنين.

على فكرة التعصب موجود طالما الاختلاف البشرى موجود يعنى هتلاقى تعصب دينى و تعصب قبلى و تعصب سياسى و حتى تعصب رياضى, بس المفروض ان المتعصبين دول قلة فى أى جماعة ولا يجب أن يؤخذ كلامهم كذريعة على الجماعة كلها
Hazem555
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بصراحة مش بحب اعلق على اى كلام بحسه هو هجوم على الاسلام والاسلامين والسلف والسلفيين لمجرد الهجوم وخلاص كأن السلفيين دول مش مننا ولا دينهم دينا وهى كلها محاولات مغرضة للنيل من التيارات الاسلامية وخلاص اى مصيبة تحصل السلفية طيب ماهم كانوا موجودين من زمان ولما ربنا اراد ان الناس ترجع لدينه واظهرالسلفية كله خاف على منصبة وشهرته لان كتير جدا من الاخوة اللى بيعلقوا علمهم بالسلف والسلفية يكاد يكون منعدم الا انهم اعداء وخلاص طيب اعداء ليه وازاى؟ معرفش طيب هم كلامهم عكس الدين معرفش طيب هم بيئلفوا من دماغهم ولا كلامهم موافق لكتاب الله وسنة رسول الله معرفش هو بس ممكن واحد بيحب كاتب علمانى وهو ميعرفش برضه يعنى ايه علمانى بس الكاتب او الصاحفى ده من المشاهير اللى بيروج لبضاعة رثة دنيئة فى كتباته ومؤلفاته والاخوة والاخوات اللى ميعرفش كويس يقرأ رواية شيكاغو للفارس علاء الاسوانى ويعد كده يقول ايه رأيه وهو هيعرف ليه الاسوانى بيهاجم السلفية وكذالك غيره والشخص العادى يفضل يناصر فيه على حساب ايه مش عارف طيب اعرف الراجل الاول طيب اعرف تعاليم دينك بتقول ايه علشان تعرف ان بتناصر مين واللى يقول حركة وهابية والجماعة الواهبية والتمويلات السعودية وكلام بصراحة يدل على سخافة عقول ما يتبناه والسعودية هتمول ليه اى جماعة وهم محتاجين للأموال دى لما واحد مش مسلم يقول كده بعرف انه بيقول كده علشان الاعانات والتمويل اللى بيجى من اوروبا وامريكا لغير المسلمين لبناء الكانئس كانها قلعة او حصن حصين كلها من الخرسانة الخالصة فيقول زى ما بيجى من اوروبا وامريكا بيجى من السعودية بس لما مسلم يقول كده بصراحة بتبقى حاجة مخزية جدا لان ده بينم على انه لايفقه شيئ وبيوالى غير المسلمين بصراحة الموضوع يضايق واتمنى من كل مسلم يعرف تعاليم دينه صح علشان يعرف يوالى مين ويبقى ضد مين ... وده رأيى لا الزم به احد مع وافر احترامى للجميع
وادعو الله ان يهدى جميع البشر للحق ودين الحق واخيرا كل اللى بيتقال ده رده واحد
قال تعالى(يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَىَ اللّهُ إِلاّ أَن يُتِمّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ)
عبد الرحمن 2011

علاء الاسواني بما انك استخدمت مصطلح وهابي فانت متحامل وكاره للسلفيين فضلا عن كرهك الواضح للمجلس العسكري بس ما علينا .
انا مش مصدق كلامك رغم انني لم اتابع القصة من مصادر اخرى
ولكن هل يعقل ان المحافظ يقول ما فيش كنيسة بسهولة طب تيجي ازي بس
وحتى الاجتماع او التفاوض اللي حدث ما بين الاقباط والسلفيين من قبل الشرطه العسكرية اكيد له ابعاد اخرى مش ممكن زي ما انت بتقول مجلس عرب ومجلس عرفي وكلام فارغ .
الفتنه نائمة لعن الله موقظها - سواء كان علاء الاسواني او سلفي او قبطي

salma2172008
طبعا انا ضد المعاملة السيئة الغير عادلة لاى شخص بسبب معتقده او لونه و احنا كلنا مصريين و لكن اشعر ان الخطا تجاه المسحيين يهوله الاعلام و العلمانيين و يكونوا غير عادلين بالمره و ينتهزوها فرصة للنيل من الاسلام اما اذا اهين رمز اسلامى او سب رسول الله عليه السلام و استهزا بعلماء المسلمين على المواقع المسيحيه فلا حياة لمن تنادى واذن من طين و اذن من عجين .
. السلفين الذين تتحدث عنهم هم من فلول الحزب الوطنى و ارجو الا تعمم كلمة سلفى يا اسوانى يا خبيث يا عديم الضمير ربنا سينتقم منك. اقراوا اليوم مقال عن احداث الكنيسة بصحيفة المصريون
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياصاحب رواية عمارة يعقوبيان الحقيرة هكذا دائما فكرك منحل والله انت كاذب حشرك الله مع اسيادك الذين تدافع عنهم بالباطل --- حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يأسوانى
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياعلاء ياكذاب كل كلمة قلتها اتحسبت عليك وإحنا عايزين نعرف أنت قبضت من مين من العلمانييين ولا من الليبرالييين ولامن أمريكا ولا من إسرائيل يارأس الفتنة غصب عن عينك وعن عين النصارى أتباعك وعين كل كاره إن شاء الله حزب النور هيكتسح وإن شاء الله الشريعة هتتطبق وعلى أمثالك أولا فأنت من أزلام النظام السابق وإن شاء الله سينتقم الله منك وسيرينا قريبا آية في لسانك بإذن الله وحسبنا الله ونعم الوكيل
زيزو باشا
كلام جميل من جميع وجهات النظر .. تمام التمام .. بس ليه سؤال خبيث شوية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مين هوه ده علاء افندى الا سوانى ؟؟؟؟ اهميته ايه فى المجتمع ... و قريب مين فى الكوتشينه ؟؟؟؟؟؟ و على اى اساس بيقيم السلفيين او الاسلام عموما ...... ؟؟؟؟؟ ربنا يستر ما يكنولوش صفحة شهادات و مناصب على الفيس زفت و يطلع واحد و يقولك عيب ده كذا و كذا و مناضل و هبل من الكلام ده ... مش كده و الا ايه .....؟؟؟؟؟ و سلم لى على مترو الانفاق؟؟
وخير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
REBEL
الاخ حازم

اولا الراجل بيتكلم فى واقعة حصلت وبيتكلم عن فثة موجودة فعلا من اللى بيدعوا انهم سلف عشان دى مش اعمال السلفيين بالفهم الصحيح ولكن هو وصف الفئة اللى باينة للناس انهم سلفيين بفكرهم دا بالوهابيين فدا مينكرش ان فية وهابيين ودول اللى اتكلم عليهم فى الواقعة دى فمتغيرش الكلام وتقول دا بيقول عالسلف عموما وتدخل فى كلام وتوسع الموضوع عشان فية جماعات اسلامية ليهم فكرهم ومنهجهم فى الدين بياخدوا تمويل من بلاد عربية وبيعملوا حاجات غريبة من هدم اضرحة وقطع اذن ورجل وكأن دا هو دينا ومش طريقة للتعامل مع اى موقف

الراجل بيتكلم فى نقطة معينة وبيوضحها وبيحذر منها وانت وسعت الموضوع وكبرتة وعلى اية مش عارف

انت اخدت الموضوع هجوم عالسلف مع انة غير كدا خالص وبتتسرعوا وبتحكموا علطول من غير تأنى

افهموا الراجل بيتكلم فى اية بالظبط وبعد كدا اتكلموا مش مجرد قراية عنوان ولا ملخص للكلام وخلاص عشان دا اللى بيعمل مشكلة
زهير ابراهيم
اولا الراجل ده للي يدافع عنه او يشتمه اسقط رئيس وزراء مصر بندوه تلفزيونية
ثانيا ليس كل من تكلم بالاسلام يمثل الاسلام
ومش عارف ليه الخلط بين نقد بعض من يتكلم بالاسلام ربطه بدين الاسلام كله
والراجل تكلم عن بعض ما قال اقوال ولم يسئ للدين الاسلامي
خلط الاوراق هو ما يسئ للاسلام فعلا
لما يربط راي أي مخلوق مهما كان بدين الاسلام العظيم خطاء كبير
حتى اكبر علماء الاسلام والائمة بالاسلام كانو يختلفو مع بعضهم
فلا يعني أي واحد منهم فقط هو من يمثل الاسلام
ارجوكم تجنبوه
Hazem555
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الفاضل rebel
مع وافر احترامى لشخصك الكريم اعتقد انك محتاج تسمع الفيديو مرة تانية بشكل تانى الدكتور علاء بين الجملة والتانية بيقول السلافية او الواهابية السلفيين والواهابين تقريبا الفيديو معمول بس للهجوم على الاسمين دول والمشايخ لا حدد مشايخ ايه ولا قال بعض من ينتمون فى الظاهر ده زى ماانت وضحت هو قال السلفين وقال السلفية اللى يسمع الفيديو هيفهم مين المقصود ومش هقول لا ده فى ناس عاملين سلفين بيقصدهم الدكتور النابغة الكلام عام وشامل ارجو انك تسمعه بتأنى بس ... وفى حاجة انا دايما بقولها اللى عايز يحكم على حد يعرفه او يسأل عنه قبل ما يحكم انا مثلا سألت عن الدكتور علاء قبل ما ارد وعرفت انه كاتب قصة عمارة يعقوبيان وليه رواية اسمها شيكاغو فيها من الاباحية فى الكلام والالفاظ ما فيها ما يندى له الجبين لكل من له حياء ودين وانا بقولها من له حياء ودين ... وبقول ياريت معظم اللى بيقول وهابية و واهابين يقرأ يعنى ايه واهابية ومنين جيه الاسم ومين اللى اطلقه وايه هدف الوهابين وبيدعوا لايه ونشوفه ده من صحيح الدين ولا ايه بحكم العقل الواعى اللى بيدور على الحق وانا يا اخى الكريم ما وسعتش حاجة ولا كبرت حاجة الكلام اللى بيقوله الدكتور على السلفين اللى هم رمز للدين كلام كبير وهجوم ضارى يحزن بجد واعتقد ان كتير من الاخوة تعليقهم كان على ان الدكتور كل كلامه هجوم على السلفية والتيارات الاسلامية وبعدين موضوع هدم القبور وقطع الاذن ده السلفية طلعت بيان ان مش هم اللى عملوا كده والسلفية موجوده من زمان لا هدموا قبور ولا قطعوا اذن هو حد بيحاول يسيئ للسلفية واللى المفروض يتقال ان بعض من ينتسبون او ينسبون انفسهم للتيار السلفى والسلفية مش كلها كده وبكده يكون حدد ومبقاش الكلام عام
واعتذر يا اخى الفاضل ان كان كلامى سبب لك اى امتعاض او اذى انا لا تبع تيار ولا جماعة انا مسلم بغار على دينى
مع وافر احترامى لحضرتك ولسعة صدرك
قال تعالى(إِلاّ الّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصّالِحَاتِ وَذَكَرُواْ اللّهَ كَثِيراً وَانتَصَرُواْ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ وَسَيَعْلَمْ الّذِينَ ظَلَمُوَاْ أَيّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ)
cinderela dreams
حسبنا الله ونعم الوكيل فى هذا الشخص انا نفسى اعرف هو ملته ايه انا عمرى ماشوفته اتحرق على مسلم ولا على اللى تعذبه من المسلمين ولا مرة
ومفيش غيرك انت اللى تتكلم فى الدين انت جاهل وبتتكلم فعلا زمن الرويبضة صدقت يا رسول الله
وكويس ان ظهران مفيش اصلا كنيسة بالاسم ده علشان يتضح جهلك وكذبك ونيتك السودا اللى ضد الدين
مااللى عايز يشتهر دلوقتى يشتم فى الاسلاميين او يالف فى الدين ويعمل نفسة علامة وهو ولا حاجة
ملكـ الويب
غريبة اوى لقيت ردود فرحانين اووووووووى عشان بيهاجم السلفيين

ومن غير ما يعرفو مين هو الكذاب المنافق علاء الاسواني

اقرو عنه واقرو اللى بيكتبه وانتو تعرفو بجد ربنا يهديه وحسبي الله ونعم الوكيل في كل اعداء الاسلام ومن يعادى المسلمين

ومن حيث الواقعة ما تقرو وتشوفو ايه اللى حصل الاول وبعدين الناس تتكلم مش هو عشان الفيديو مكتوب عليه علاء الاسواني يفضح السلف يبقى هيييييييييييييييييه حاجة حلوة

متعرفو يعني ايه سلف يعني يفضح الصحابة يعني يفضح التابعين يعني يفضح تابعي التابعين اللى امرنا الرسول اننا نتبعهم يعني يفضح كل من قال .... قال الله وقال الرسول اللى الاستاذ المحترم علاء الاسواني عاوز يمحيهم من مصر كلها

لانه من اشد كارهي الدولة الاسلامية او تطبيق شريعة ربنا ومن واضح جدا من لقاءاته

وعلى فكرة ده يعتبر من القائمة السوداء ^__^ ولا عشان بيفضح الاسلاميين يبقى راجل 100 100 ^__^

ناس عجيبة فعلا

شكرا عالخبر مستر هشام
fox777
اعتقد ان اصورة الواضحه الان هي اتحاد الاقباط مع الليبراليين ضد الاخوان والسلفيين

نجد انتقادات لازعه لشيوخنا وللمسلمين

ولو حد طلع قال كلمع عن الاقباط واللي بيحصل سواء بالكنائس او بالمواقع

يقولوا الحق دا هايسبب فتنه احبسوه

حسبي الله ونعم الوكيل
حمدي بدران
كلام ذي الزفت خرج من فمك كأنه خرج من المرحاض : ايه ده يا علاء ، أنت روائي كذاب كده ، ما كنت أفكر أنك ب دي ...... أنت كذاب أشر .....
اتحداك أن تجيب لي على هذا السؤال ؟ ما هي أصول دينك ؟ ومن أين تأخذها ؟ أجبني إن كانت عندك رجولة وشهامة ودين ؟
ثم أتحداك أن تأتي بتوثيق الروايات التي ذكرتها : ( هدم الأضرحة ) ، ( هدم الكنائس ) ، ( قطع آذان النصارى) ؟
ثم أجبني : رجل دخل في دين ( الأقباط ) فماذا نطلق عليه ( تنصر ) أم ( تقبط ) أم ( تمسح ) ؟
ثم أجبني : بما يدخل الرجل في الإسلام ؟ وبما يخرج منه ؟
أجبني أيها الجاهل الجهول الجهل المجهال .
%u0632%u0627%u0626%u0631
من شوهد في التلفاز وهو يرد ببذاءة على رئيس الوزراء السابق
من يشوه صورة الاسلامين بقصد وبدون قصد في كل البرامج التي يظهر فيها
من يعرض الحقائق بصورة مشوه رغم علم اكثر المصريين بقصة الكنيسة ومن وراءها
كل هؤلاء يكرهون مصر
لا بل يكرهون الاسلام
لا بل يكرهون الله ويحاربونه بكل ما يملكون ( مساكين من يقعلون ذلك ومن يطيق حرب الله )
لا بل هؤلاء يكرهون انفسهم لأنهم يلقون بها إلى التهلكة
وختاما أقول
دين الله وشرعه قادم لا محالة رضيتم أم ابيتم
سيدخل الإسلام في عقر دار الدولة المسيحية شئتم أم أبيتم
ستفتح روما كما اخبر الصادق المصدوق شئتم أم أبيتم
ستحشرون يوم القيامة وسيفضح على الملأ من حارب الله ورسوله شئتم أم ابيتم
اتقوا الله يا من تدعون الاسلام وكونوا عونا لله على عدوه وعدوكم ولا تكونوا عونا لأعدائنا علينا
فالله غالب ومنتصر وناصر دينه ولو كره الكافرون والمشركون والمتآمرون

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو : عمرو اديب يتهم علاء الاسواني بانه هو السبب في احداث مجلش الوزراء
شاهد عودة يسري فودة لبرنامج آخر كلام مع علاء الاسواني و ابراهيم عيسي في الحلقة التي منعت 13-11-2011
المشير طنطاوي يأمر بإعادة بناء كنيسة المريناب التى كانت سبب احداث ماسبيرو
مفاجأة فى احداث كنيسة المريناب : لا يوجد كنيسة فى الاصل فى المريناب و كان هناك تزوير