نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تعتقد ان فكرة دار المسنين عقوق للوالدين؟؟؟

هل تعتقد ان فكرة دار المسنين عقوق للوالدين؟؟؟

--------------------------------------------------------------------------------

،،
،،
،،

قال الله تعالى فى كتابه العزيز :

{وقَضى ربك ألاَّ تعبدوا إِلاَّ إِياه وبِالوالدين إِحساناً إِما يبلغن عندك الكبر أحدهما أو كلاهما فلاَ تقل لهما أُفٍّ ولاَ تنهرهما وقل لهما قَولاً كرِيماً }الإسراء23

،،
،،

دار المسنين ( العجزة ) ظاهرة مثيرة للجدل بصورة واضحة وتثير استنكار شريحة واسعة من مجتمعنا، حيث يرفضها الكثيرون معتبرينها شكلاً من أشكال العقوق للوالدين،
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وجهة النظر هذه ترتبط بقيم دينية واجتماعية متوارثة في مجتمعنا، حيث انها تعتبر رعاية الوالدين حين يكبران شكل من أشكال رد الجميل لهما

مقابل الرؤية السابقة، تعتقد شريحة في مجتمعنا أن مبدأ دار المسنين يؤمن حلاً عملياً لمشكلة هرم أحد الوالدين وتحوله إلى عبء على أحد الأولاد أو بعضهم، فهو حل ايجابي في حال مرض احد الوالدين وانتشال لهم من الوحده في حال انشغال الابناء

وذلك بعيداً عن المثاليات وكلام المبادئ التي يتحدث بها الآخرون

،،
،،

فـ هل تعتقد أن فكرة دار المسنين عقوق للوالدين ؟

أم أنها حل عملي يبتعد عن كلام النظريات والمبادئ ؟

المقال "هل تعتقد ان فكرة دار المسنين عقوق للوالدين؟؟؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
7oooda
انها عقوق للوالدين
وشكرا على الموصوع الجميل
lionhmada

شكرا يا ميسره على الموضوع النقاشي المهم ده

شوفي يا ميسره موضوع دار المسنين يمكن ان ينظر اليه انه عقوق او لا حسب الظروف المحيطة
بمعنى مثلا احد كبار السن لديه من الاولاد الكثيرين اعتقد هنا من السهل تقسيم الاوقات بينهم لرعاية والديهم المسنين او مثلا حتى ولد وحيد لوالدية ولديه من الوقت والاستطاعة ان يرعاهم فمن المفترض الا يبخل عليهم برعايته وفي هذه الحالات تخلي الابناء عن رعاية ابائهم الكبار في السن وادخالهم الي احد دور المسنين لهو عقوق لهم

هناك استثنئات ارى فيها ان دور المسنين افضل
مثلا يكون لهؤلاء الاباء ابن او ابنه وحيده ومسافرة مثلا فهنا يكون دار رعاية المسنين افضل او تكون هناك ظروف واسباب قصرية تمنع الابناء من رعاية ابائهم من كبار السن

لكن في النهاية نستطيع القول يجب ان نبذل قصاري جهدنا ونوفر جميع الحلول الممكنة وان نتفاني في توفير الرعاية لابائنا من كبار السن ورعايتهم بأنفسنا ومحاولة وضع كل وقتنا ومالنا في سبيل رعايتهم والاهتمام بهم كما يأمرننا ديننا وتحث عليه اخلاقنا وشرقيتنا وليكون جزء بسيط من رد الجميل لهم لما بذلوه طوال حياتهم في رعايتنا وتربيتنا
ولا نلجأ لمثل هذه بيوت مسنين الا في ظروف خاصة واستثنائية فقط
وشكر
احزان غزل
هل تعتقد أن فكرة دار المسنين عقوق للوالدين
انا من وجهة نظرى عقوق لوالدين
ازاى انسان يستطيع ن يذهب الى دار مسنين ويضع الاب او ام فى دار مسنين لو كل واحد افتكر وهو صغير الاب والام اللى عمله لهم محدش يقدر ان يتركهم فى دار مسنين
الاب والام عندما يكبروا بيكونوا محتاجين رعاية ومحتاجين ان يكون اولادهم دائما بجانبهم
يا ريت كل انسان يفكر عندما يكبر فى السن هل يقبل ان اولاده يضعوا فى دار مسنين بالتاكيد لا لاان اكيد هيكون احساس فظيع بعد الانسان ما يربى ويكبر اولاده يتركه بكل سهولة كدا فى دار مسنين

ام أنها حل عملي يبتعد عن كلام النظريات والمبادئ
لا يكون حل عملى ابدا دى قسوة القلوب وعدم وجود المشاعر
meme banota
انا من رايى عقوق للوالدين

شكرا يا ميسرة على الموضوع الجامد دة
sniper_89
اه طبعا عقوق للوالدين يعنى هما يربوك ده كله وانت فى الاخر ترميهم فى حته دار ومتكتر ععليكهم انك تخدمهم شويه ياعم اعتبرهم من اللى خدمهولك طوال حياتهم
ahmed hero
بصراحة ده من اكبر عقوق الوالدين يعنى هما يربوك ويصرفو عليك وفى الاخر تدخلهم دار مسنين
ZABADOLOVEU
السلام عليكم يا ميسرة
اولا اشكرك كتير على الموضوع
ثانيا اة طبعا يا ميسرة عقوق للوالدين !!!
بس لة مقرفين يبقة اة
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههه طبعا بهزر يا حبيبتى هو طبعا عقوق للوالدين
scorpion
موضوع جميل جدا
وانا رايي من رأي محمد لان دا فعلا اللي كنت هقولة
وهي يعني بتختلف اكيد
شكرا ليكي بجد ياميسرة علي الموضوع الجميل دا
تسلم ايدك بجد
جيسى جيسى
اكيد عقوق للوالدين يا ميسو
هو يعنى خلاص بعد ما استحملونا العمر كله نيجى احنا نرد الجميل بالشكل دا
وبعدين بيبقوا فى السن دا عايزين معامله خاصه
وبعدين لو احنا ما استحملناش اللى ربونا وتعبوا فى تربيتنا
ما اعتقدش ان ممكن حد تانى يستحملهم
يعنى ماتامنيش انهم يتعاملوا كويس اصلا فى دار المسنين
وشكرا على الموضوع الجامد دا يا حبيبتى
hamadause
لا طبعا فكرة دار المسنين ليست عقوق للوالدين وانما هى رحمه لمن قسى عليهم ابنائهم
ازاى؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!............
انا فاهم قصدك ان دار المسنين بتشجع الابناء انهم يقسو على ابائهم بس ده مش مبرر قوى ان الابن يقسى على والديه لان الواحد لو قاسى عليهم حتى لو مفيش دار مسنين برضو ده مش هيمنعه من القسوة ولو العكس لو الابن رحيم بابوه وامه وفى مليون دار للمسنين ده مش دافع انه يعوقهم حتى لو مش قادر يتحملهم وهو جواه الرحمه لايمكن ..... والكلام ده مش كلام وخلاص لا ده انا جايبه من نماذج انا بشوفها وحاسس بيها لما الوالدين يقسى عليهم الابناء ويبقى مش قدامهم اى مكان يلجأو ليه يبقى هيروحو فين دار المسنين رحمه لان ممكن واحد معندوش اب ولا ام وقلبه مليان بالرحمه والعطف والحنان اكيد هيروح ويعطف عليهم ويديهم من حنانه ودى فرصه لعمل الخير يبقى ازاى ان دار المسنين تبقى عقوق للوالدين وبعدين ده عمل خيري يجماعه والدنيا كلها بتشجعه نجى احنا ونقول انه عقوق لالالالالا انا رأى انه رحمه رحمه رحمه

وشكرا ليكى ياميسرة على الموضوع بجد شدنى جدا
WaNTeD
هي فعلا احيانا بتكون راحه للكبار بس انهي كبار بقا

الكبار الي هما اهالينا والي اولادهم سوري في لفظي واطيه

للاسف في فالدنيا اشخاص واطيه

بعد لما اهلهم بيربوهم كويس جدا ومش يحرموهم من حاجه ابدا

يكبروا دماغهم منهم ويدخلوهم دار مسنين

وبيبقا السبب الاول والاخير انهم مش قادرين يستحملوا والديهم والي هما في الاساس

سبب وجدهم والي هما برضه استحملوهم لحد ما وقفوا علي رجليهم

او زي المثل الشعبي ما بيقول ( رجليهم شاتهم )

انا بسحقر اي حد بيعمل الموضوع ده

لانه بيبقا بجد شخص حقير

بس برضه انا مش ضد ان دار المسنين راحه لبعض الاكبار في السن

بس الي هما ربنا مرزقهمش بأبناء وزريه تعتني بيهم

ويقدملهم احتياجتهم من علاج او مساعده علي المعيشه الي بتبقا صعبه بحكم السن

موضوع في منتها الجاديه

ويريت اكون قدرت اوصل رأي
decientgirl
هو طبعا على حسب
ممكن يكون عقوق وممكن مايكونش عقوق
لكن لو واحد مش مسعاده ظروف معيشته غصب عنه هايكون بيحطه فى دار مسنين وممكن يكون بيتقطع من جواه لما يعمل كده بس بيكون غصب عنه وحاجه كمان ان دار المسنين دى تسليه ليه فى بعضض الاوقات لانه لو قعد لواحده هايكلم مين لما يكون الاب والام فى الشغل والاولاد مثلا فى المدارس وحتى ولو الولاد موجودين دوشه مايقدروش يستحملوه دى وجهه نظرى
اما بقى نيجى للجنب الاخر وهو لو واحد مستريح ويرميهم مثلا عشان مراته قالتله كده وانا شوفت ان ده حصل ده بقى اللى يكون فيه عقوق ومايستحقش اللى هى عملته عشانه
شكرا يا ميسو للموضوع الجميل تسلمى
Al yasergi
{وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً}

تحت أي مسمى من المسميات وتحت أي ظرف كبير أو صغير لايمكن القبول بهذا الحل ، اتنين ربوني وأكلوني ولبسوني و علموني لما أنا كنت محتاجلهم ، ازاي بعد العمر دا أجي وانكر حقهم عليا في أني امدلهم يد المساعدة ولو كانت بسيطة جدا ، أمي و أبي اشيلهم فوق راسي لحد ما أموت ولايمكن أوفياهم حقهم واللي عملوه معايا ..

دار المسنين هو حل لمن لايريد أن يتقي ربه ويحسن الى والديه والأية اللي فوق بتوضح كتيييير قوي للمسلم اللي بيفكر التفكير الجاهل دا .

شكرا للتميز وتحياتي
kaki
انتى متميزة بمواضيعك ياميسرة
بصى ياستى هو حل كويس لظروف معينة زى اللى قالها الاعضاء
بس انا عن نفسى عمرى مااعمل كده
حتى لو فيه اسباب
كل شيىء فى الدنيا بيتعوض الا الام والاب
فريده
انا وجهه نظري من وجه نظر kaki
ميسره
انها عقوق للوالدين
وشكرا على الموصوع الجميل
يسلموووووووووووووووووووو
ميسره

شكرا يا ميسره على الموضوع النقاشي المهم ده

شوفي يا ميسره موضوع دار المسنين يمكن ان ينظر اليه انه عقوق او لا حسب الظروف المحيطة
بمعنى مثلا احد كبار السن لديه من الاولاد الكثيرين اعتقد هنا من السهل تقسيم الاوقات بينهم لرعاية والديهم المسنين او مثلا حتى ولد وحيد لوالدية ولديه من الوقت والاستطاعة ان يرعاهم فمن المفترض الا يبخل عليهم برعايته وفي هذه الحالات تخلي الابناء عن رعاية ابائهم الكبار في السن وادخالهم الي احد دور المسنين لهو عقوق لهم

هناك استثنئات ارى فيها ان دور المسنين افضل
مثلا يكون لهؤلاء الاباء ابن او ابنه وحيده ومسافرة مثلا فهنا يكون دار رعاية المسنين افضل او تكون هناك ظروف واسباب قصرية تمنع الابناء من رعاية ابائهم من كبار السن

لكن في النهاية نستطيع القول يجب ان نبذل قصاري جهدنا ونوفر جميع الحلول الممكنة وان نتفاني في توفير الرعاية لابائنا من كبار السن ورعايتهم بأنفسنا ومحاولة وضع كل وقتنا ومالنا في سبيل رعايتهم والاهتمام بهم كما يأمرننا ديننا وتحث عليه اخلاقنا وشرقيتنا وليكون جزء بسيط من رد الجميل لهم لما بذلوه طوال حياتهم في رعايتنا وتربيتنا
ولا نلجأ لمثل هذه بيوت مسنين الا في ظروف خاصة واستثنائية فقط
وشكر
ردك دبلوماسي قوي ومقنع

شكرا ليك يا قمر

نورتني
ميسره
هل تعتقد أن فكرة دار المسنين عقوق للوالدين
انا من وجهة نظرى عقوق لوالدين
ازاى انسان يستطيع ن يذهب الى دار مسنين ويضع الاب او ام فى دار مسنين لو كل واحد افتكر وهو صغير الاب والام اللى عمله لهم محدش يقدر ان يتركهم فى دار مسنين
الاب والام عندما يكبروا بيكونوا محتاجين رعاية ومحتاجين ان يكون اولادهم دائما بجانبهم
يا ريت كل انسان يفكر عندما يكبر فى السن هل يقبل ان اولاده يضعوا فى دار مسنين بالتاكيد لا لاان اكيد هيكون احساس فظيع بعد الانسان ما يربى ويكبر اولاده يتركه بكل سهولة كدا فى دار مسنين

ام أنها حل عملي يبتعد عن كلام النظريات والمبادئ
لا يكون حل عملى ابدا دى قسوة القلوب وعدم وجود المشاعر
اها طبعا ردك جميل

وبشكرك على مشاركتك معايا

نورتيني
ميسره
انا من رايى عقوق للوالدين

شكرا يا ميسرة على الموضوع الجامد دة
نورتي يا قمرايه
ميسره
اه طبعا عقوق للوالدين يعنى هما يربوك ده كله وانت فى الاخر ترميهم فى حته دار ومتكتر ععليكهم انك تخدمهم شويه ياعم اعتبرهم من اللى خدمهولك طوال حياتهم
مرسي لردك

نورتني
ميسره
بصراحة ده من اكبر عقوق الوالدين يعنى هما يربوك ويصرفو عليك وفى الاخر تدخلهم دار مسنين
مرسي لردك

نورتني
ميسره
السلام عليكم يا ميسرة
اولا اشكرك كتير على الموضوع
ثانيا اة طبعا يا ميسرة عقوق للوالدين !!!
بس لة مقرفين يبقة اة
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههه طبعا بهزر يا حبيبتى هو طبعا عقوق للوالدين
ههههههههههههه

مرسي يا قمرايه على ردك

يسلموووووووووووووووو
ميسره
موضوع جميل جدا
وانا رايي من رأي محمد لان دا فعلا اللي كنت هقولة
وهي يعني بتختلف اكيد
شكرا ليكي بجد ياميسرة علي الموضوع الجميل دا
تسلم ايدك بجد
ويسلم مرروك يا جميل

يسلموووووووووووووو
ميسره
اكيد عقوق للوالدين يا ميسو
هو يعنى خلاص بعد ما استحملونا العمر كله نيجى احنا نرد الجميل بالشكل دا
وبعدين بيبقوا فى السن دا عايزين معامله خاصه
وبعدين لو احنا ما استحملناش اللى ربونا وتعبوا فى تربيتنا
ما اعتقدش ان ممكن حد تانى يستحملهم
يعنى ماتامنيش انهم يتعاملوا كويس اصلا فى دار المسنين
وشكرا على الموضوع الجامد دا يا حبيبتى
بشكرك على ردك الجميل يا قمر

يسلموووووووووووو
ميسره
لا طبعا فكرة دار المسنين ليست عقوق للوالدين وانما هى رحمه لمن قسى عليهم ابنائهم
ازاى؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!............
انا فاهم قصدك ان دار المسنين بتشجع الابناء انهم يقسو على ابائهم بس ده مش مبرر قوى ان الابن يقسى على والديه لان الواحد لو قاسى عليهم حتى لو مفيش دار مسنين برضو ده مش هيمنعه من القسوة ولو العكس لو الابن رحيم بابوه وامه وفى مليون دار للمسنين ده مش دافع انه يعوقهم حتى لو مش قادر يتحملهم وهو جواه الرحمه لايمكن ..... والكلام ده مش كلام وخلاص لا ده انا جايبه من نماذج انا بشوفها وحاسس بيها لما الوالدين يقسى عليهم الابناء ويبقى مش قدامهم اى مكان يلجأو ليه يبقى هيروحو فين دار المسنين رحمه لان ممكن واحد معندوش اب ولا ام وقلبه مليان بالرحمه والعطف والحنان اكيد هيروح ويعطف عليهم ويديهم من حنانه ودى فرصه لعمل الخير يبقى ازاى ان دار المسنين تبقى عقوق للوالدين وبعدين ده عمل خيري يجماعه والدنيا كلها بتشجعه نجى احنا ونقول انه عقوق لالالالالا انا رأى انه رحمه رحمه رحمه

وشكرا ليكى ياميسرة على الموضوع بجد شدنى جدا
والله عندك حق

انا قلبي بيوجعني اما بشوفهم في دار المسنين ومحدش سائل فيهم كده

مرسي لردك يا قمر

يسلمووووووووووووووو
ميسره
هي فعلا احيانا بتكون راحه للكبار بس انهي كبار بقا

الكبار الي هما اهالينا والي اولادهم سوري في لفظي واطيه

للاسف في فالدنيا اشخاص واطيه

بعد لما اهلهم بيربوهم كويس جدا ومش يحرموهم من حاجه ابدا

يكبروا دماغهم منهم ويدخلوهم دار مسنين

وبيبقا السبب الاول والاخير انهم مش قادرين يستحملوا والديهم والي هما في الاساس

سبب وجدهم والي هما برضه استحملوهم لحد ما وقفوا علي رجليهم

او زي المثل الشعبي ما بيقول ( رجليهم شاتهم )

انا بسحقر اي حد بيعمل الموضوع ده

لانه بيبقا بجد شخص حقير

بس برضه انا مش ضد ان دار المسنين راحه لبعض الاكبار في السن

بس الي هما ربنا مرزقهمش بأبناء وزريه تعتني بيهم

ويقدملهم احتياجتهم من علاج او مساعده علي المعيشه الي بتبقا صعبه بحكم السن

موضوع في منتها الجاديه

ويريت اكون قدرت اوصل رأي
رأيك جميل طبعا

شكرا لمشاركتك معايا

يسلمووووووووووو
ميسره
هو طبعا على حسب
ممكن يكون عقوق وممكن مايكونش عقوق
لكن لو واحد مش مسعاده ظروف معيشته غصب عنه هايكون بيحطه فى دار مسنين وممكن يكون بيتقطع من جواه لما يعمل كده بس بيكون غصب عنه وحاجه كمان ان دار المسنين دى تسليه ليه فى بعضض الاوقات لانه لو قعد لواحده هايكلم مين لما يكون الاب والام فى الشغل والاولاد مثلا فى المدارس وحتى ولو الولاد موجودين دوشه مايقدروش يستحملوه دى وجهه نظرى
اما بقى نيجى للجنب الاخر وهو لو واحد مستريح ويرميهم مثلا عشان مراته قالتله كده وانا شوفت ان ده حصل ده بقى اللى يكون فيه عقوق ومايستحقش اللى هى عملته عشانه
شكرا يا ميسو للموضوع الجميل تسلمى
ردك مقنع وجميل على فكره

تسلمي يا قمرايه
ميسره
{وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً}

تحت أي مسمى من المسميات وتحت أي ظرف كبير أو صغير لايمكن القبول بهذا الحل ، اتنين ربوني وأكلوني ولبسوني و علموني لما أنا كنت محتاجلهم ، ازاي بعد العمر دا أجي وانكر حقهم عليا في أني امدلهم يد المساعدة ولو كانت بسيطة جدا ، أمي و أبي اشيلهم فوق راسي لحد ما أموت ولايمكن أوفياهم حقهم واللي عملوه معايا ..

دار المسنين هو حل لمن لايريد أن يتقي ربه ويحسن الى والديه والأية اللي فوق بتوضح كتيييير قوي للمسلم اللي بيفكر التفكير الجاهل دا .

شكرا للتميز وتحياتي
ردك متعصب شويه

مرسي لردك يا جميل

يسلمووووووووووووو
ميسره
انتى متميزة بمواضيعك ياميسرة
بصى ياستى هو حل كويس لظروف معينة زى اللى قالها الاعضاء
بس انا عن نفسى عمرى مااعمل كده
حتى لو فيه اسباب
كل شيىء فى الدنيا بيتعوض الا الام والاب
مرسي يا قمر

رأيك جميل