نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الجبهة السلفية تقاضي قناة الكرمة بعد سبها لله و للرسول الكريم

قامت الجبهة السلفية بإقامة دعوى قانونية ضد قناة الكرمة الفضائية و ذلك لما خرج منها من سب للرسول الكريم محمد عليه الصلاة و السلام و التطاول على الذات الإلهية و ما قامت به من شحن ضد المسلمين و كراهيتهم للدين الإسلامي .
و أضافت الجبهة السلفية على الصفحة الخاصة بها على موقع التواصل الإجتماعي فيس بوك أنها ستقوم أيضا بمقاضاة القس فلوباتير جميل و القس متياس نصر لما قاموا به من إشعال للفتنة و بسبب تحريضهم للعنف ضد أبناء الوطن .
جاء ذلك بعد التعدي السافر و المستمر الذي تقوم به قناة الكرمة الفضائية و التي تلبس لباس الدين المسيحي ، و لكن الدين المسيحي و كل الأديان السماوية بريئة مما تفعله هذه القنوات من أفعال مشينة .
الجبهة السلفية
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الجبهة السلفية تقاضي قناة الكرمة بعد سبها لله و للرسول الكريم" نشر بواسطة: بتاريخ:
عبد الرحمن 2011

من حقهم يقيموا دعوه قانونيه ومصر كلها معاهم ان شاء الله
اذا كان المفتي العره رفع قضيه علشان الشيخ الحويني اساء له بكلمه والمفتي شخص عادي .
فما بالنا بمن يسئ لله ورسوله .
والمقاضاه والشكاوى لا حرج بها اهم حاجه نبتعد عن العنف والتخريب

Yasser Hamad
شكرا ً لردك يا عبد الرحمن
نورتني يا غالي و سعدت بمرورك الطيب
awny311
عايزين نعرف ايه اللى حصل عشان الشعب مسلمين ومسيحيين واجب عليهم يتكاتفوا على من يشعل الفتنة بيننا بتمويل وتدبير خارجى لاغراض دنيئة
بديعه أحمد على
فى موقع على الفيس بوك اسمه
الحملة المصرية ضد قناة الكرمة الطائفية قناة تسب الله ورسوله على النايل سات

الاساءه للاديان مرفوضه من اى طرف و اغلب الاقباط غير راضيين عن الكلام ده و المصرين المشتركين فى موقع الفيس بوك منهم مسلمين و اقباط

مش هو اللى حيوقع مصر فى بعضها
لازم نصحى للفتنه و نطفيها (ايد واحده)
Yasser Hamad
عايزين نعرف ايه اللى حصل عشان الشعب مسلمين ومسيحيين واجب عليهم يتكاتفوا على من يشعل الفتنة بيننا بتمويل وتدبير خارجى لاغراض دنيئة

على فكرة انا اعتقد ان قناة الكرمة دي أصلا بثها من الخارج
لآن لا اعتقد ان هناك قناة على النايل سات تقدر تعمل كدة
يبقى عار عليناو الله
salma2172008
يا اخ عبدالرحمن لا يجوز ان نصف المفتى بال..... كل القنوات او الاقلام التى تسيئ الي خير خلق الله لابد ان يكون هناك عقاب و عقاب شديد كمان حتى يرتدع الاخرون.
sherif002
على فكرة انا اعتقد ان قناة الكرمة دي أصلا بثها من الخارج
لآن لا اعتقد ان هناك قناة على النايل سات تقدر تعمل كدة
يبقى عار عليناو الله
القناة بالفعل تبث على النايل سات
سارة النودى
مفيش اى حاد يتفرج عليها لامسلم ولا مسيحى يعنى مقاطعة كاملة مع الاحتفاظ بمقاضتها حتى تكون عبرة لكل من يتطاول على الاديان والمقدسات والانبياء صلوات الله عليهم جميعا
بديعه أحمد على

من حقهم يقيموا دعوه قانونيه ومصر كلها معاهم ان شاء الله
اذا كان المفتي العره رفع قضيه علشان الشيخ الحويني اساء له بكلمه والمفتي شخص عادي .
فما بالنا بمن يسئ لله ورسوله .
والمقاضاه والشكاوى لا حرج بها اهم حاجه نبتعد عن العنف والتخريب

يا عبد الرحمن يابنى ازاى بس المفتى شخص عادى و الشيخ اللى عمرى ما سمعت عنه الا بعد الثوره ده عالم؟ انا شفت سيرته الذاتيه كلها اسماء شيوخ حضر لهم مقابلات و لا فى شهاده توحد الله

فى حمله على الفيس بوك اسمها
حملة مؤازرة مفتي الديار المصرية من أهل المملكة العربية السعودية
تخيل؟ اهل السعوديه بيأزروا المفتى ضد الحمله الوهابيه اللى ا لغرض منها القضاء على الوسطيه فى مصر و الازهر و مفتى الديار .. المصيبه ان الوهابيه بتختنق و تحتضر فى السعوديه و بترعرع فى مصر

مفتى الديار المصريه
نال الدكتوراه في أصول الفقه من كلية الشريعة والقانون بجامعة الأزهر عام 1988م مع مرتبة الشرف الأولى.

حصل قبل ذلك على الماجستير في أصول الفقه من كلية الشريعة والقانون بجامعة الأزهر عام 1985م بتقدير ممتاز.

تحصّل كذلك على الإجازة العالية (ليسانس) من كلية الدراسات الإسلامية والعربية بجامعة الأزهر عام 1979م.

وكان قد حصل على بكالوريوس التجارة من جامعة عين شمس عام 1973م

حاصل على أعلى الأسانيد في العلوم الشرعية، وإجازات من علماء في العلوم الشرعية، في الفقه والحديث والأصول وعلوم العربية

اللى سبه و اهانه و قلل من شأله حاصل على ايه (شهادات يعنى)؟

و اسألوا اهل العلم و اهل العلم هم الازهر و مفتى الديار لازم يكون له هيبه و احترام و حتى لو اثنين شيوخ عاديين جدا بيتحاوروا لازم يكون باصول و ادب و مش استخفاف و قله اده لان قله الادب جهل و عدم ادراك و عدم مقدره على الرد بعلم
عبد الرحمن 2011

حاضر يا سالما مش هقول على المفتي حاجه تاني

يا بديعة انا بصراحه شايف انك مش مؤيده للمفتي ولا غيره بس انت خايفه من السلفيه ههههههههه.
انت بتهاجمي اي حد ساند النظام القديم النظام الظالم المفتري وهذا صحيح وكلنا كذلك ولكن كيف لك ان تؤدي المفتي المبجل وماذا كان موقف المفتي من النظام وكيف كانت فتواه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انت لم تسمعي عن الشيخ الحويني قبل الثورة هذا شأنك اما غيرك فيعلم من هو الشيخ الحويني ومن هو المفتي .
انا بالنسبه لي لم اتابع الحويني كثيرا ولكن اعلم انه انسان يخاف الله شأنه شأن الشيخ محمد حسان الذي اتابعه كثيرا وباقي المشايخ الافاضل حفظهم الله .
ايضا انا لا اعرف وهابي ولا سلفي ولا غيره وغير مطلع على المذاهب ولكن ما اعرفه اننا جميعا نتبع رسول الله والسلف الصالح وعليه فنحن جميعا سلفيين .
والله قبل الثورة كنت اعلم ان الشيخ محمد حسان والحويني وغيرهم يطلق عليهم انصار السنه ولم اكن اعلم ان هناك مذهب او طائفه سلفيه .
المهم نرجع للمفتي . عمل ايه بقى المفتي يا اختي بديعه افتى بعدم شهادة الغرقي المصريين على شواطئ ايطاليا وقال عنهم الطماعين علشان يساند المخلوع ومحدش يقول فيه بطاله في مصر ؟؟؟؟؟
ولا بعد ما قال ختان الاناث حلال ومكرمه رجع يجامل هاله سرحان وسوزان مبارك وقال حرام .
المفتي لديه علم ولديه عشرين دكتوراه ولكن ما فائده العلم الذي يكتم يا بديعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
وبعدين هو مش من النظام القديم يفارقنا بئ

بديعه أحمد على
يا بديعة انا بصراحه شايف انك مش مؤيده للمفتي ولا غيره بس انت خايفه من السلفيه ههههههههه.
انت بتهاجمي اي حد ساند النظام القديم النظام الظالم المفتري وهذا صحيح وكلنا كذلك ولكن كيف لك ان تؤدي المفتي المبجل وماذا كان موقف المفتي من النظام وكيف كانت فتواه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندك حق انا فعلا خايفه مش من السلفيه (مش كل السلفيه متشددين و لا كل الصوفيه و لا كل الوهابيه و لا الاخوان) لكن المتشددين فقط من كل طائفه اللى طالع لهم حس عالى فيه تشدد و قذف و اهانات و الخوف من دول انهم يهاجموا الازهر معناه احتلالهم للازهر و دى مصيبه طيب انا عندى المفتى احسن لغايه ما يستقر الوضع فى مصر و تبان ملامح الدوله الجديده و نهدى و المتشددين ياخدوا حجمهم الطبيعى و بعدين نفوق للمفتى بالحوار و النقاش الهادف و الاقناع لكن اللى بيحصل دلوقتى هو استغلال للمواقف علشان يحتلوا منصب مفتى الديار و الازهر و دول بالذات منصبين خطيرين جدااااااا و لا احب ان يتدخل فيها متطرفه او متشددين دينيا مصر طول عمرها وسطيه و يا ريت تفضل كده

انت لم تسمعي عن الشيخ الحويني قبل الثورة هذا شأنك اما غيرك فيعلم من هو الشيخ الحويني ومن هو المفتي .
انا بالنسبه لي لم اتابع الحويني كثيرا ولكن اعلم انه انسان يخاف الله شأنه شأن الشيخ محمد حسان الذي اتابعه كثيرا وباقي المشايخ الافاضل حفظهم الله .

شتان بين الشيخ محمد حسان و الشيخ الحوينى لا سمعت الشيخ حسان بيسب و لا بيشتم و لا بيقل ادبه على حد ربنا يحميه و يجازيه كل خير على دوره العظيم فى درء الفتنه فى مصر و الشيخ حسان مؤيد لشيخ الازهر و فاهم اللعبه اللى بتتلعب على الازهر و منصب المفتى (مش المفتى هو الهدف) المنصب هو الهدف (اسقاطه و احلاله بوهابى او سلفى) و لو حصل تبقى مصيبه و لن يسكت طلاب الازهر و لا الازهريون على ذلك

ايضا انا لا اعرف وهابي ولا سلفي ولا غيره وغير مطلع على المذاهب ولكن ما اعرفه اننا جميعا نتبع رسول الله والسلف الصالح وعليه فنحن جميعا سلفيين .
والله قبل الثورة كنت اعلم ان الشيخ محمد حسان والحويني وغيرهم يطلق عليهم انصار السنه ولم اكن اعلم ان هناك مذهب او طائفه سلفيه .

نحن نتبع كتاب الله و سنه رسوله (تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدى ابدا كتاب الله و سنتى) صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم و السلف الصالح اتبع كتاب الله و سنه رسوله و لم يتبعوا بعضهم بعضا نحن لا نتبع السلف الصالح و لكن نسترشد و نهتدى بهم و نأخذ من سيرتهم العطره الحكمه و الموعظه و من يتبع غير كتاب الله و سنه رسوله مثله مثل من يستنجد بقبور الصالحين و مثله مثل من تشيع لسيدنا على كرم الله وجهه و سيدنا على برىء منهم

المهم نرجع للمفتي . عمل ايه بقى المفتي يا اختي بديعه افتى بعدم شهادة الغرقي المصريين على شواطئ ايطاليا وقال عنهم الطماعين علشان يساند المخلوع ومحدش يقول فيه بطاله في مصر ؟؟؟؟؟
ولا بعد ما قال ختان الاناث حلال ومكرمه رجع يجامل هاله سرحان وسوزان مبارك وقال حرام .
المفتي لديه علم ولديه عشرين دكتوراه ولكن ما فائده العلم الذي يكتم يا بديعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.

يا عبد الرحمن يابنى
نحن لسنا علماء فى الدين و يحز فى نفوسنا جميعا ان نرى رموز دين اسلامى يتناحرون و يتقاذفون بالالفاظ و يرفعون قضايا على بعضهم بعضا و نحن كشعب عادى و مسلمين عاديين نضرب كف فى كف و ننقسم على انفسنا من منا معهم و من منا ضدهم فهذه و الله فتنه لعن الله موقظها مش كفايه فتنه بين مسلمين و اقباط كمان فتنه و انقسام بين مسلمين و مسلمين؟

كان من الاجدر بهم ان يتناظروا علنا فالمفتى يعلم ان لكل مقام مقال و العلماء يعلمون انك يمكن ان تفتى اكتر من فتوى فى شىء واحد لاختلاف الظروف و كل هذا يجب ان يوعوا الناس به بدل ما يشدوا فى شعر بعض .. شكلنا بقى وحش قوى
سارة النودى

حاضر يا سالما مش هقول على المفتي حاجه تاني

انا معاك فى رايك ياعبد الرحمن وربنا ييسر الامور
عبد الرحمن 2011
[color="sienna"]

عندك حق انا فعلا خايفه مش من السلفيه (مش كل السلفيه متشددين و لا كل الصوفيه و لا كل الوهابيه و لا الاخوان) لكن المتشددين فقط من كل طائفه

شوفتي بئ انا حاسس بيكي ازاي يا بديعة هههههههههههههههههههههه
بس ما تخافيش ان شاء الله فيه من محمد حسان كثير وكثير وعايز اقول كلمه والله السلفيين والاخوان والصوفيه وخلافه كل دول غلابه وما فيش منهم خوف انما المشكله الكبيره في الشيعه القادمه
ولن يقف في وجه الشيعة القذره سواء السلفيين ولذلك وجبت علينا مساندتهم .
عندك حق كان يجب على المشايخ المناظره حتى وان لم تكن علنيه افضل من هذا التفاقم ولكن المفتي هو اللي اشتكى هههههههههههههههه مع ان الحويني قال المفتي ولد ميت والي الان لم نفهم معنى الكلمه ولماذا قالها هل يقصد ان المفتي زي قلته ههههههه بصراحه الفيديو كان طويل جدا حدود ساعتين ومين عنده صبر يشاهد ساعتين على النت
soso2toto2010
ولن يقف في وجه الشيعة القذره سواء السلفيين ولذلك وجبت علينا مساندتهم .
بديعه أحمد على
شوفتي بئ انا حاسس بيكي ازاي يا بديعة هههههههههههههههههههههه

و الله يابنى و انا كمان حاسه بيك و بادعيلك ربنا بنور طريقكم انت و الشباب اللى زيك و يكفيم شر طريقكم

بس ما تخافيش ان شاء الله فيه من محمد حسان كثير وكثير وعايز اقول كلمه والله السلفيين والاخوان والصوفيه وخلافه كل دول غلابه وما فيش منهم خوف انما المشكله الكبيره في الشيعه القادمه . ولن يقف في وجه الشيعة القذره سواء السلفيين ولذلك وجبت علينا مساندتهم .

لا شيعه ايه ربنا يكفينا الشر على فكره الشيعه بدأت فى مصر و اختفت فيها بسرعه و انتشرت بره مصر .. و كل الشيعه فى مصر الان حوالى 500 واحد دور الشيوخ و الدعاه (المعتدلين) ان يقضوا على اى تطرف و هو فى مهده بالنفاش و الحكمه و الموعظه الحسنه و ما يستنوش لما تبقى ظاهره تهدد امن البلد

بس برضه خلى بالك ان الاخوان عندهم جناح عسكرى زى حزب الله و مافيش حزب او طائفه مسلحه الا الاخوان و السلفين (المتشددين منهم) و بافكرك مين اللى قتل السادات و اعتذر دلوقت؟ و مين اللى فجر مقهى التحرير فى الثمانينات و قتل الطفله المسلمه شيماء؟ التكفير و الهجره فين؟ غيروا مسميات؟ التسليح لاى حزب سياسى مرفوض هم دلوقت بيوزعوا لحمه بكره حياكلوا لحم اى حد يخالفهم الرأى (عرفت انا مرعوبه ليه؟)

عندك حق كان يجب على المشايخ المناظره حتى وان لم تكن علنيه افضل من هذا التفاقم ولكن المفتي هو اللي اشتكى هههههههههههههههه مع ان الحويني قال المفتي ولد ميت والي الان لم نفهم معنى الكلمه ولماذا قالها هل يقصد ان المفتي زي قلته ههههههه بصراحه الفيديو كان طويل جدا حدود ساعتين ومين عنده صبر يشاهد ساعتين على النت

انا حبيت اشوف الفيديو و كتبت فى البحث على اليو تيوب (الشيخ الحوينى يسب) طلع لى ميت فيديو كلهم بيسب فيهم ناس مره الازهر مره علاء الاسوانى مره المفتى الخ طبعا ما شفتش حاجه قلت هو بيدعو للدين و الا بيكفر و يسب الناس و بس و هو ده التحرش السياسى اللى بيحذروا منه على مصر (دعاه ارسلوا من السعوديه للتحرش فى المفكرين و السياسين و يكلمك شويتين فى الدين كلام حلو و فى النص يدخلك سياسه و تكفير و سب) منهج بعيد كل البعد عن مكارم الاخلاق اللى حث عليها رسولنا الكريم

و ربنا يهدينا جميعا و ينور طريقنا لما فيه خير البلاد و العباد
Yasser Hamad
كارثة و الله ان القناة على النايل سات
و من يومين قريت ان قناة جديدة برضه ستبث على النايل سات
نفس توجيه القناة دي
مش عارف ازاي وزير الاعلام يسمح بحاجة زي دي
أسيرةالأقصى
على فكرة الشيخ محمد حسان سلفى والشيخ أبو اسحاق سلفى وليس وهابى كما تزعمين يا أستاذة بديعة وياريت
قبل ماتتكلمى عن شيوخ السلف الصالح تقرأى عنهم كويس
وعلى فكرة كمان الشيخ محمد حسان تربطة علاقة قوية جدا بالشيخ الحوينى وأبحثى عن الفيديوهات هتلاقيهم أيد واحدة وحب عميق لا يعرف مداة الا من أحب لله
بديعه أحمد على
على فكرة الشيخ محمد حسان سلفى والشيخ أبو اسحاق سلفى وليس وهابى كما تزعمين يا أستاذة بديعة وياريت
قبل ماتتكلمى عن شيوخ السلف الصالح تقرأى عنهم كويس
وعلى فكرة كمان الشيخ محمد حسان تربطة علاقة قوية جدا بالشيخ الحوينى وأبحثى عن الفيديوهات هتلاقيهم أيد واحدة وحب عميق لا يعرف مداة الا من أحب لله
انا لا اختلف مع شخص و لا اعرف اسماء
انا اختلف على رأى و ده شىء طبيعى
مش كل كلمه يقولها اى شخص صح و لا كل كلمه بيقولها غلط
علشان كده فى حاجه اسمها
اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه

لا اتعصب لفرد (اخده على علته بكل كلامه و اقبل بيه) و هذا ما قاله الشيخ الشعراوى حتى على نفسه
كل ابن ادب خطاء و خير الخطاؤون التوابون و الكمال لله و ما فيش حد معصوم
اى شيخ يقول كلام حلو اشيله على راسى لو دخل وسط الكلام الحلو عدائيه و تكفير و تشويه لسماحه الدين انفر من كلامه و ليس منه و ده شىء طبيعى لا توجد اله فى الاسلام الا الله و ما فيس انسان اصطفاه الله الا الانبياء و المرسلين

و ربنا يهدينا جميعا لما فيه خير البلاد و العباد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مفاجأة غير متوقعة - قناة الجزيرة تحاول الاتصال بمتحدث الجبهة السلفية ، ولكنهم بالخطأ اتصلوا بشخص اخر فشاهد ماذا حدث
الجبهة السلفية المستقلة: نؤيد شفيق في الإعادة