نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تحريم العصيان المدني والاضراب العام + ما رأيك في الاضراب العام

بعد ان تزايدت الدعاوي لاختيار يوم 11 فبراير يوما للاضراب العام والعصيان المدني في شتي انحاء مصر , اختلفت الكثير من الفئات حول المشاركة في الاضراب العام او عدم مشاركتها

اما من الناحية الدينية فقد اعلن عدد من الشيوخ تحرميهم للاضراب العام او العصيان المدني في مصر يوم السبت القادم,
فقد قال الداعية الاسلامي الدكتور عمر عبد الكافي ان الداعين الي العصيان المدني آثمون شرعا, وكذلك من يشاركون فيه حيث انه يضر بمصالح البلاد ويعطلها,
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وقد اعلن الدكتور احمد الطيب شيخ الازهر ان تعطيل العمل محرم شرعا, لما له من اضرار علي مصالح البلاد,

من جهة اخري اعلنت العديد من الجهات والحركات والاحزاب مشاركتها في العصيان المدني والاضراب العام يوم تنحي الرئيس السابق مبارك, بلغت 117 حركة وحزبا.

ما رأيك في العصيان المدني وهل ستشارك فيه؟؟
يرجي الاجابة علي الاستفتاء وشكرا

المقال "تحريم العصيان المدني والاضراب العام + ما رأيك في الاضراب العام" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
البلد متتغيرتش ولكناا سمعنا كلام الشيوخ قبل 25 يناير ومخرجناش عن الحاكم كما يقولون مااكانوا ليتحدثواا االان
اتقوا الله وشوفوا صح
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتقو الله فى مصر لااوافق على العصيان
elandlos
لن اشااااااااااااااااااااااارك
وادعو الله ان يرحمنا ويحفظ بلادنا من كل سوء
%u0632%u0627%u0626%u0631
البلد متتغيرتش ولكناا سمعنا كلام الشيوخ قبل 25 يناير ومخرجناش عن الحاكم كما يقولون مااكانوا ليتحدثواا االان
اتقوا الله وشوفوا صح

مافيش رد بعد كده
ميس نامى
ضرب بالنار.............. اضراب عن الطعام ..........اضطرابات في كل مكان.............تضارب فى الاراء............وكمان اضراب عام هيه ناقصه................والله الضرب فى الميت حرام ................... لك الله يامصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
يخرب بيت العصيان وسنينه هى ناقصة خراب
%u0632%u0627%u0626%u0631
لاااااااااااااااا لن اشاااااااااااااااااااااارك فيه احنا ناقصين خراب
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو كان المشاركين في الإضرابات أو الاعتصامات عندهم عيال يصرفوا عليهم ماكاتوش نزلوا وعطلولنا البلد.
وكما قال أصدق الخلق صلى الله عليه وسلم: "ابتعد عت الشبهات"
أو كما قال
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتقو الله انتو عايزين ايه بالظبط عايز البلد دية ماتقمش كل اللى عامل عصيان فهو مش مصرى او مأجور فى مصر يبقى اصلا عاميل وخائن لمصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
ده ضغط على الشعب وغببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببباءوتع مد لاحداث اضطراب فىالبلد كاننا بنقول ان الثورة حصلت من غير اضطراب تعالوا نعمل اضطراب واللى داعيين ليه اكيد الساقطين فى الانتخابات اللى مبداهم لنعيش عيشة فل لنموت احنا الكل ولا حول ولاقوة الا بالله
%u0632%u0627%u0626%u0631
أنت أللي خاين لكل مبدأ

الاضراب ده على شان غيرك يشتغل

وناس تلاقي لقمه تكولها بعدين لما البلد تقوم وتوقف على نظافه

على شان قله التعليم والجهل هوه ده رئيك أحنا خونه

على الأقل عيزين الفقير الغلبان يبأى

يلأي شغل يشتغل

يعلم أولاده زيك

يعالج أولاده زيك

من الأخر يعيش عيشه كريمه برده زيك

((((بعد أذن المشرف ماتلغيش الرد))))
%u0632%u0627%u0626%u0631
لن اشارك هذا العصيان حرام عليكم كل واحد يشوف شغله واتقوا الله يا ايلى انتم بتقولوا مصرين وربنا ينتقم منكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا ينتقم من الجاهل

أللي مش عايز يفهم حاجه

مع أن الأمور وضحه

أنا الحمد لله شغال في غيري

مش لائي حتى رغيف العيش

غير كده عايز كرمتك وكرمتي

عايز حق دم كل أخواتي أللي عنيه راحت

وأللي عضو من بطنه استئصل

وأللي عاجز من أيد أو رجل

وأللي عربيه عدت من على دماغه

وأللي الرصاص عده من جسمهم زي مايكون ورقه نشان بيصوبوا تجاه

وأللي لمينه مخه من على الأرض

كل ده عشان يجيب حئق وكرمتك

وتيجي دلؤتي أنت وغيرك بتقولوا ربنا ينتقم منكم

الله مطلع على ما في الصدور

وعارف فعلا مين أللي عايز يدي البلد روحه

بس تبأه تحترم أدميه الأنسان وتحسسه أنه ليه كرامه

تحسسه أنه عايش سعيد ببلده مشخايف من بكره عايز الناس كلها زي بعض

ولاده كتير على ناس عايشه زيها زيك في هذه البلد
غريبة منسية
لا طبعا مش هشارك مصر محتاجة اللي يشتغل علشان تقف على رجليه مش محتاجة عصيان مدني وضربة تكسرها
%u0632%u0627%u0626%u0631
مستنيين سنة كاملة علشان تفهموا ان النظام لم يسقط بعد؟؟؟؟
داه ايه التاخير داه؟؟؟؟؟؟و شايفة تعليقات غريبة جدا من منطلق ان البلد هتخرب!!!!!! هي البلد كانت قامت علشان تخرب؟
انا شايفة ان اللي مش موافق ينزل شغله مشكور و اللي هيضرب الله يوفقه و في الاخر مصر باذن الله هتقوم

رجاء نسمع بعض
%u0632%u0627%u0626%u0631
لاااااااااااااااااااااااااااااااااااا البلد مش ناقصة
%u0632%u0627%u0626%u0631
لن نشارك فى الاضراب من اجل مصر ليه الاضراب فى الوقت ده بالذات واحوال البلد غير مستقرة بالمرة وفى مشاكل مع القوى الخارجية وليه قلة الأدب فى الرد على كل من يخالفكم الرأى كل مصرى له حق التعبير عن رأية سواء كان صح او خطأ ولا انتم عايزين رأيكم وبس

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور والفيديو ... متابعة وتغطية لحظة بلحظة لاحداث يوم العصيان المدنى(الاضراب العام)11فبراير2012
متابعة العصيان المدنى والإضراب العام يوم11 فبراير فى جميع مؤسسات ووزارات وهيئات وشركات ومصانع الدولة
استفتاء هل ستشارك فى الاضراب العام يوم السبت 11 فبراير