نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

احداث العامرية - اين انتم من السلف الصالح

بصراحة لو اتكلمت هزعل منى ناس كتير ، هخلى الموضوع عبارة عن صورة وقصة ، وحسبى الله ونعم الوكيل.

عايز تعرف يعنى اد إيه الناس دى اتظلمت حط نفسك مكانهم.. بين يوم وليلة ييجى حد يحكم عليك انك تغادر بيتك اللى عشت فيه حياتك كلها وتمضى الى المجهول، ويبيبع ممتلكاتك لمن يريده هو ومتقدرش تعترض ويقولك لو عايز تقعد فى بيتك اقعد بس لو اتقتلت انا مش مسئول !!

---

يحكى ان سيدة قبطية تدعى فرتونة كان بيتها ملاصق لمسجد ، وطلب منها والى ...مصر عمرو بن العاص ان يعطى لها مسكنا بديلا ليتم توسعة المسجد فرفضت ،
فأمر بهدم المسكن وتوسعة المسجد بعد أن منحها بديلا له ، غضبت السيدة القبطية الطاعنة فى السن وسافرت الى المدينة شاكية لخليفة المسلمين عمر بن الخطاب الذى على الفور استدعى عمرو بن العاص والى مصر من اجل شكوى مواطنة قبطية وعندما مثل بين يدية قال له: يا أمير المؤمنين قد إستبدلت مسكنها بمسكن آخر لتوسعة المسجد،
فقال له عمر.... وهل وافقت؟ وعندما اجابه نافيا ، أمر عمر بن الخطاب ان يهدم المسجد ويعيد للسيدة الطاعنة القبطية مسكنها بعد بناءه من بيت مال المسلمين .

فين الكلام دة يعالم ... هو شرع الله بيقول نجبر الناس على ترك منازلها عشان هما مش مسلمين !

المقال "احداث العامرية - اين انتم من السلف الصالح" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
بين يوم وليلة ييجى حد يحكم عليك انك تغادر بيتك اللى عشت فيه حياتك كلها وتمضى الى المجهول، ويبيبع ممتلكاتك لمن يريده هو ومتقدرش تعترض ويقولك لو عايز تقعد فى بيتك اقعد بس لو اتقتلت انا مش مسئول !!

الموضوع ده مزعلنى جدا وولا يصح ابدا ونتيجته حا يكون من وراها تراكمات وممكن تنفجر فى اى لحظة
مش مصدقة ان الامور توصل لهذا الحد

شكرا مانون
mannon
شكرا ياجدة على تعليقك

وربنا يستر على مصر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
صور و مواصفات اوبل انسجنيا الجديدة 2014 كل ماتريد معرفتة عن مميزات و سعر اوبل انسيجنيا الجديدة - Opel Insignia
عاجل : قتال فى العامرية البلد ومعركة ساخنة بين أهالى العامرية والبلطجية للاستيلاء على الأراضى
... التهنئة بالعام الهجري الجديد ليس لها أصل من عمل السلف الصالح ...