نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مصادر تعلن ان المحامي المصري الجيزاوي المحبوس في السعودية لا يعرف احد اين هو حتى الان

قضية اثارت غضب المصريين واصبحت قضية راي عام وذلك لابعاد سياسية وهي عدم معاملة المصريين معاملة طيبة كريمة في الخارج. هي قضية المحامي المصري احمد الجيزاوي الذي وقفته السلطات السعودية اثناء تأديته للعمرة والقوا القبض عليه دون اسباب معلومة و في حالة من الغموض.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

والغريب ان هناك مصادر امنية بالسعودية اكدت على ان " الجيزاوي " محبوس في مكان لا يعلمه احد وكل المعلومات انه محتجز بجهة امنية لكن لا يعرفها احد.

وفي نفس السياق أكد المستشار القانونى للقنصلية المصرية بجدة ياسر علوانى، أنه تمت مخاطبة جميع السلطات بالمملكة العربية السعودية للمطالبة بسرعة الإفراج عن " الجيزاوي" واكد على ان القنصلية المصرية قد قامت بتقديم العديد من الطلبات لوزارتي الداخلية والخارجية السعودية بضرورة
معرفة ملابسات هذه القضية .

وفي الوقت نفسه اصيبت الجالية المصرية بالسعودية بحالة من الغضب الشديد حين معرفتهم بخبر القبض على المحامي المصري " الجيزاوي" وطالبت الجالية بالافراج عنه فورا ، كما هددت الجالية المصرية والعاملين بالمملكة العربية السعودية انهم سوف يقومون بانهاء كل اعمالهم وتعاملاتهم مع السعودية ان لم يتم الافراج الفوري عن الجيزاوي وضرورة معاملة المواطن المصري بشكل طيب مثلما يعامل اي سعودي في مصر معاملة كريمة.

صورة المحامي المصري " احمد الجيزاوي " المحتجز بالسعودية

المقال "مصادر تعلن ان المحامي المصري الجيزاوي المحبوس في السعودية لا يعرف احد اين هو حتى الان" نشر بواسطة: بتاريخ:
ابويوسف الهندى
ربنـــــــــــــــــــــــــــــــــــا يرجعه لاسرته بالسلامة
sameh_gpc
أشقاء عرب بقى لازم نستحمل علشان نحن الشجيجة الكبرى.
اسامه احمد عبد
فص ملح وداب ؟
زمانهم دلوقت بيحققوا معاه فى الجهة الأمنية إياها
وزمانه اعترف بشوية جرايم زى الفل
ومش بعيد يكون من بينها تفجير البرجين اياهم
وبتوع الخارجية بعتوا طلب للداخلية السعودية عشان يشوفوا الراجل فين
طبعا إجراء مسئول وفورى ويرقى لمستوى الحدث
الله يخرب بيت دى بلد على بيت اللى يحب يروحها
ربنا يجعله
عامر
AHMADYOUNISS
انا كنت هناك واسألوني عن معاملتهم للمصريين ,,,,, زي الطين بالعكس الطين احسن شوية

معظم السعوديين هناك بيعاملوك علي انك جايت تشحت وا تسرق وان مصر كلها دعارة

استثني منهم العلماء والمطوعين ( الشيوخ ) معاملتهم كويسة

والله كانوا مخليين واحد مصري صعيدي راكب عجلة يضحكو عليه ويحدفوه بالبيض في وشه وياخدو العربية ويجروا ..

لو حب حد يشتم حد هناك بيقولوا " يالمصري " والله العظيم بجد , الناس دي عايزين وقفة من حديد

بس المشكلة هناك في السفارة المصرية لو لك حق بتجيبه عليك وبتطلعك غلطان

في مرة حبوا يعملوا كده مع الاردن , وكان ملك الاردن سحب المعلمين الاردنيين كلهم من السعودية و مرجعش الاردنيين

الا اما اتحلت المشكلة وعرفوا قيمتهم .
AHMADYOUNISS

%u0632%u0627%u0626%u0631
رد على احمد يونس

الظلم ظلمات الى يوم القيامه

رساله من واحد سعودي

والله او نعاملكم بالسعوديه مثل ما تعاملونا بمصر ان تصير حرب

بس الشعب السعودي عنده نخوه وشهامه

انا لا اتهم ان مصر مثل تفكيرك

انا اعتبرك شخص ليس له قاعده

اما عن المصاريه اللي بالسعوديه عايشين احلا عيشه

تحياتي لكم
xeers
انا عشت بالسعوديه سنتين

وكنت صراحه جميع اصدقائي السعوديين تعاملهم ميه ميه معي

لكن الاخرين الذي لا يربطني معهم اي علاقه صداقه كانت تعاملهم فيه التعامل الغيب مقبول بالمره وفيه التعامل اللي اهو يتبلع
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله يا جماعة انا اتظلمت من السعوديين ظلم الله وحدة يحاسبهم علية يكفى ان كفيلى السعودى يوقفنى عن العمل بدون ذنب ويحرمنى من راتبى ثلاث شهور ومعى اسرتى واولادى وطبعا ليهم مصاريف مدارس ومعيشة والله انى ما كان معى فلوس اشترى لهم ياكلوا فى بلد الحرمين والاكثر من ذلك انة اصدر قرار بطردى من السكنانا واولادى وهما فى الدراسةما خلصوا امتحانات ولما استنجدت بمكتب العمل بدا يضايقنى واخد من السكن الثلاجة واحنا فى عز الحرحتى المية الباردة ما لاقيناها للاطفال الصغار ورفض يعطينى حقوقى المالية والله لولا الحرمين ما كنت اتمنى اذهب البلاد دى تانى وبيكفينى التعب النفسى من المعاملة السيئة من الاخوة الاشقاء هناك حتى فى مكتب العمل اللى ذهبتة وانا صاحب حق لقيت التمييز فى المعاملة بيحترموا السعودى الظالم وما يحترموا صاحب الحق لان كل ذنبة انة مصرى ونتيجة كل الضغوط النفسية والمادية دى تركت كتير من حقوقى علشان ارجع بلدى وانا ادعى بكل صلاة حسبى الله ونعم الوكيل -------------------- صحيح عمار يا مصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
سلام عليكم ورحمته الله وبركاته ..رسالة من سعودي

اولا اقوول لكل المصرين لي تكلموو عن بلادي بالسووء رحوو اسالو المصرين لي زيكم كيف عايشين بالسعودية

يركبوون سيارات والله لو يجلس مية سنه قدام ما يركب زيه وغير الاكل والشرب وغير وغير شووف الاجني المحترم

الكل يحترمه ولي يجيك قليل ادب لسانه طويل زي اخوان المصرين الاغلبيه طبعا يتساهل لي يجيه

المصري انا اتكلم عن الاغلبيه مستخيل تامنو على اي شي يسرقك زي الحلاوة لسانه طويله ماحد عاجبه شايف نفسه

يستاهل لي يجيه
%u0632%u0627%u0626%u0631
كل بلد فيها الكويس والوحش وميصحش التعميم
وعلى كذا لم يتسرق سعودي هناك اويتظلم هل معناه ان 80 مليون مصري وحش
ياناس اتقوا الله ومتجعلوش الحالات الفردية تأثر على علاقة بلدين ببعض تربطهم صلة الدين والعرق والنسب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور نص الرسالة التي ارسلها المحامي المصري"الجيزاوي" الى خادم الحرمين الشريفين.
بالصور : رد فعل السعوديين وتعليقاتهم في قضية توقيف المحامي المصري احمد الجيزاوي فالسعودية واعتقالة
السعودية تطبق حق الجلد على المحامي المصري أحمد الجيزاوي الخميس القادم
الاسلامبولي محاميا عن المحامي المصري " احمد الجيزاوي"