نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى الطبي والعيادة منتدى الطب النفسي

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انا خلاص احترت في دنيتى

محتاجة مشورة منكم انا ام جوزى بتحب تامر فيا وتنهى اوى وبتنقل اى حاجة منى لجوزى وممكن من غير قصد منى وجوزى بكلمة منها بيغضب منى ويفضل يتخانق معايا زى مثلا ان الاكل لصق منى او حمرتة زيدة او اتشغلت ونسيت انظف ى مكان في البيت يعنى مثلا شوية تراب من الطريق خاصة ان بيتى على طريق سريع يعنى التراب بكون منظفة وفي ثانية تترب تانى المهم انها بتدخل تقلب في مطبخى وفي غرفة نومى وجوزى اما اقولة يقولى عادى واية يعنى وان اتمسكت انى مش هقبل كدة يقولى غصب عنك لازم تغيري من نفسك ياترى انا غلط اوى انى بطلب ان تكون ليا خصوصياتى واعمل اية ارجوكم فيدونى بسرعة انا جوزى مسافر وهية كل م تشوفنى جايبة حاجة تتصل بية تقولة مراتك جايبة كذا اعمل اية وهوة على فكرة مش بيدينى فلوس اصرف منها انا بصرف من مرتبي ولما اقولة كدا يقولى سيبي الشغل وانا اديكى فلوس فلوس ولما اخدت اجازة بدون مراتب علشان اربي ابنى واطلب منة حاجة مش كل حاجة بيعملها حاجة يجيبهالى وحجاجات يقولة مليش مزاج اعمل اية؟

المقال "انا خلاص احترت في دنيتى" نشر بواسطة: بتاريخ:
زهير ابراهيم
محتاجة مشورة منكم انا ام جوزى بتحب تامر فيا وتنهى اوى وبتنقل اى حاجة منى لجوزى وممكن من غير قصد منى وجوزى بكلمة منها بيغضب منى ويفضل يتخانق معايا زى مثلا ان الاكل لصق منى او حمرتة زيدة او اتشغلت ونسيت انظف ى مكان في البيت يعنى مثلا شوية تراب من الطريق خاصة ان بيتى على طريق سريع يعنى التراب بكون منظفة وفي ثانية تترب تانى المهم انها بتدخل تقلب في مطبخى وفي غرفة نومى وجوزى اما اقولة يقولى عادى واية يعنى وان اتمسكت انى مش هقبل كدة يقولى غصب عنك لازم تغيري من نفسك ياترى انا غلط اوى انى بطلب ان تكون ليا خصوصياتى واعمل اية ارجوكم فيدونى بسرعة انا جوزى مسافر وهية كل م تشوفنى جايبة حاجة تتصل بية تقولة مراتك جايبة كذا اعمل اية وهوة على فكرة مش بيدينى فلوس اصرف منها انا بصرف من مرتبي ولما اقولة كدا يقولى سيبي الشغل وانا اديكى فلوس فلوس ولما اخدت اجازة بدون مراتب علشان اربي ابنى واطلب منة حاجة مش كل حاجة بيعملها حاجة يجيبهالى وحجاجات يقولة مليش مزاج اعمل اية؟
لست طبيبا نفسيا ولا معالج نفسي ولكن لي راي قد يكون مفيد لك
في ظني ان ما تعانيه معظم النساء من الحموات هو نوفرهن منهن
لذا براي انا ان تتقرب الزوجة من حماتها وتحاول ان تشعرها باهميتها لها بحياتها
مثل سوالها عن احسن طريقه للتصرف مع زوجها باي موضوع كان حتى لو اختلقت الزوجة موضوع لا وجود له
طبعا ليس من الضرورة ان تطبق راي حماتها ولكن مجرد اشعار الحماة باهميتها يجعلها مرغمه وهذه طبيعيه بشريه ان تنصح فهي تريد اثبات نفسها امام زوجة ابنها انها الاعرف بكل الامور
ومحاولة سوالها حتى بشراء اي شئ يخص البيت عن رائيها فيه
والاهم ان تسئلها حتى لو كانت اشطر من حماتها بطبيخ الاكل
ان تسئالها طريقة الطبخ لاكله معينه وتحاول امامها ان تطبقها وبنفس الوقت تعمل هي الاكل بطريقتها
ملخص القول تقربي من حماتك اشعريها باهميتها لك
لان الحماة تشعر انها اعرف منك وتعرف ابنها اكثر منك وللاسف الشديد انتي تحاولي ان تثبتي العكس وانك اعرف منها بشؤون زوجك من المؤكد هذا حق لك وانا لااقول بالخداع تحاولي الوصول الى ما تردين ولكن لنقل قليل من الدبلماسيه وفي الاخر تذكري امرا واحدا مهما انك ستكوني مع زوجك في الاخر وليست هي ورغم ان الاعمار بيد الله فالاحتمال فراقها اكثر
سيدتي تعلمي وادرسي معنى الدبلماسيه حتى لو قراءت كتب عن ممارسة الدبلماسية بوزارة الخارجية من المؤكد انها ستنفعك
هذا راي فكري به فقد تصلين الى حل ترحين نفسك وتريحي حماتك واخير ليرتاح زوجك المسكين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
طريقه عمل صينيه جلاش باللحمه المفرومه تحفففففففففففففه - صينيه جلاش بالخطوات والصور - طريقه عمل جلاش سهله وسريعه التحضير
يا ارق زهرة فى دنيتى
صعبه دنيتى
دنيتى جوايا