نجوم مصرية
الرئيسيةمنتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

القصيدة التى هزت مصر من ديوان ((ابيع نفسى))

قصيدة الحلزونة للفنان الكبير مرجان احمد مرجان اللى اشتراها

من الراجل بتاع السنونو

الحلزونة والحلزون اتقابلوا في ثقب الاوزون

الحلزونة تاهت جوة متاهة

والحلزون لمن استناها

هربت وقعت جوة البير

السما بتمطر مسمير

والحلزون

مكبوت واسير

الحلزونة انتحرت فجاة

والحلزون خبطتو عربية

عدت في ميدان التحرير

ميدان التحرير..ميدان التحرير...ميدان التحرير

الحلزونة الجزء التانى

في فيلم "عادل إمام "مرجان أحمد مرجان"، وقف ليلقي قصيدة شعر يتباهى فيها بقدراته اللغوية، ويبهر بها أولاده.. والغريب أن البعض قام بالتصفيق له وهو يستمع إلى

قصيدة: "الحلزونة"!

تقول كلمات القصيدة:

الحلزونة يامّه الحلزونة.. خبيني يامّه يا حلزونة.. الحلزونة انتحرت.. كانت تعبانة.. تعبانة.. تعبانة.. والحلزون خبطته عربية.. في ميدان التحرير.. ميدان التحرير.. ميدان التحرير.. كان بيعدي الشارع.. وباصص يمين.. كان السنونَوْ.. واقف ينونَوْ.. كان السنونو.. بينونو هناك.. أصل الميدان.. كان فيه زحمة كمان.. إنسان غلبان.. خارج من شغله تعبان.. وأهو كله فوق بعضه.. كله فوق بعضه.. إديها إنسان.. إديها في الكليتش كمان.. إنت عارف الساعة اللي معاك دي بكام.. بكام.. بكام..

شرح قصيدة الحلزونة

ولمن لا يملكون القدرات الحلزونية، فيمكننا أن نفسر لهم القصيدة ك: الحلزونة رمز لوطننا الحبيب الذي نعيش فيه والذي يرتمي الشاعر في أحضانه قائلاً: خبيني يامّه يا حلزونة! وهذا النص يحمل تورية؛ فالمعنى القريب هو الأم أما المعنى البعيد فهو مصر التي ينادي عليها؛ لتخبئه، لكن مصر تعبت وهي تعبانة.. تعبانة.. لماذا؟ لأن الحلزون خبطته عربية وهي رمزية فرضية تشير إلى أن المصري -اللي هو الحلزون- تعب من كثرة الهموم لكنه ما زال في حضن وطنه الذي يأتي الشاعر هنا بجزء منه في مجاز بديع وهو يقول: ميدان التحرير.. ميدان التحرير. ثم يأتي العدُوّ وهو السنونو اللي كان واقف بينونو في إشارة إلى أباطرة الشر والإمبريالية -أي والله الإمبريالية- ولأن الحلزون إنسان غلبان، فالحل في التضامن والوحدة، وهو ما يشير إليه بقوله: كله فوق بعضه.. إديها إنسان.. لكنه لا ينسى في النهاية التحذير من الإمبريالية والرأسمالية المتعفنة، وهو يتساءل: إنت عارف الساعة اللي معاك دي بكام، ولتوكيد المعنى وإظهار الرسالة ركز وأكد على كلمة (بكام.. بكام).. لأننا أصبحنا في زمن تسيطر عليه المادة، وتعلو فيه قيم الإمبريالية!

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شكراااااااااااااااااا

كفاية تسقيف بقى انا عارف انها عجبتكم

هههههههههههههه

7oooda
شكرا على الموضوع الجميل
ALi_HAFEZ
ميرسى على مرورك يا قمر
sollyamar
ههههههههههههههههههههههههه
تفسير برده
كله ماشى
تسلم ايدك
ALi_HAFEZ
لازم كل قصيدة يبقى معاها شرحها
هههههههههههههههه
ميرسى يا جميل على مرورك
diablesbleus
انا اكتر حاجة عجبتني هي التحليل لانني سامع القصيدة بس مفهمتهاش

شكرا على الموضوع
ALi_HAFEZ
ميرسى لمرورك
سجده
هههههههههههه
تحليل جاااااااااااااامد جدا
ALi_HAFEZ
ميرسى يا قمر لمرورك
همسات مسموعه
ههههههههههههههههههههه

حلو التفسير ده

تسلم ايدك
مريم ومازن
هههههههههههههههههههههههه

لا بج جااااااااااامده

تسلم ايدك يا سكر
ALi_HAFEZ
ميرسى ليكم يا قمرات
مرجان الحلزونه
ديــــوان ابيع نفســـي من اشهر الديوانت الي حصلت في مصر وشكر خاص لخوي مرجان احمد مرجان وبقلو انا فخور بيك جدا جدا جدا وشكرا وشكرا وشكرا[maktoob][/maktoob] على فكره الي فسر ديوان ابيع نفسي فنان
mahmoudmaiz
اصلى يا حلزون باشا
هههههههه

جامد يا مان
ALi_HAFEZ
ميرسى لمروركم
عفوا شكسبير فالحب خدعة
هههههههههههههه

نظرية بردو

يسلمووووووووووووو
ALi_HAFEZ
ههههههههه
ميرسى لمرورك
ALi_HAFEZ
نورتو الموضوع بجد
بنت مصرية جدا
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه والله حلوة الحلزونة ياما الحلزونة هههههههههههههههههههههههههههههههه الله العظيم لا والتفسير جميل جدا نيس توبيك علي وحلو الموضوع
ALi_HAFEZ
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه والله حلوة الحلزونة ياما الحلزونة هههههههههههههههههههههههههههههههه الله العظيم لا والتفسير جميل جدا نيس توبيك علي وحلو الموضوع
ههههههههههه
ميرسى لمرورك يا شيماء
hamadaelazab
شكلك شربت شاى بالياسمين
ALi_HAFEZ
شكلك شربت شاى بالياسمين
لا انا شربت شاى بالنعناع
ههههههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
تحليل رائع كنت فين ايام قصايد الثانوه العامة ههههههههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياواد ياصايع جامدة جددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددااااا ااااااااااااااااااا

مواضيع مشابهة:
القصيدة التي ستفجر الثورة المصرية الثانية 25 يناير 2012
أبيع اخوي ولا ابيع نفسى ؟؟؟
القصيدة التي أبكت الجميع للشاعر هشام الجخ - التأشيرة
القصيدة التى جمعت جميع صور القرأن
القصيدة التي ابكت جميع البنات ..

فيس بوك  تويتر  يوتيوب