نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى الطبي والعيادة منتدى الطب النفسي

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مشكلة شخصية جدا أرجو الرد

أنا طالب بالفرقة الأولى بكلية الطب كنت مجتهدا ومتفوقا في الثانوية العامة أذاكر دروسي باستمرار وكنت أرغب دخول كلية الطب وعندما دخلتها وهي رغبتي الأساسية أصبحت الآن لا استطيع المذاكرة أو التركيز فقد غابت القدرة والتصميم رغم أنني أتمنى أن ارجع لإجتهادي ولكن لا أعرف السبيل الى ذلك فأرجو إفادتي وما العمل لأكون كما أحب أن أكون

المقال "مشكلة شخصية جدا أرجو الرد" نشر بواسطة: بتاريخ:
mohamed_dahesh2000
لثقتي الشديدة بكم
هل مشكلتي صعبة لهذه الدرجة أم ليس لها حل
abdobasha
انا ايضا طالب طب
هذه المشكلة اعتقد ان سببها الصحبة
صاحب المتفوقين
واترك اصدقاء السوء
ودي مسالة وقت على ما تتاقلم على نظام الكلية
saad100100
دائمن ضع هدف لنفسك يعني عندما كنت طالب في الثانوية وضعت هدف لك وهو دخولك كلية الطب وحققت الهدف وبعد الحصول علية تراخيت الان ضع هدف جديد وهو الحصول على تقدير جيدجدآ او امتياز
الخلاصة ضع دائمن هدف امامك بشرط ان تستطيع الوصول الية وتصل الية ولا تيئس من المحاولة للوصول الى هدفك
نادية
انت فى واحدة فى حياتك ولا لأ اصل لو مافيش الانسان مش هيفضل فى حياة عملية على طول من غير مايحب او تكون للعاطفة جزء فى حياته وانت متفوق والدليل الطب يعنى ماكانش عندك وقت للحب وكان هدفك الطب وبعد ماحققت حلمك ودخلت الطب محتاج تحقق الجانب العاطفى فى حياتك بيتهيألى لو حبيت هترجع زى الاول واحسن
لانك لازم تاخد هدنة من النجاح والتفوق والحياة العملية لانك إنسان وبيحس
شكراااااااااااااااااااااااااااا
ضوء القمر
هاى ياشباب ان شاء الله كويسين ان كو احب اعلق عل الموضوع ان كل الى بتقولو هو شوية تعب تعانى منو بيرجع لاسباب كتيرة زى مقولت سانوية عامة وتقدير كويس وجهد كبير وضروف الى من دى هىيا الى مخلياك بالنفسيه ونصيحةه من اخوك خد فتره من الراحة وغير نظام حياتك بفتره قصيرةه وتانى حاجةه انا مع الزميلة نادية بالكلام الى قالتو حاول تحب او لاقيللك بنت عشان تحبها وصدقنى وانا متاكد هتتغير حياتك بجد وانا اسف لانى طولت عليكو تحياتلا ليك ولكل الشباب شكراااااااا
انا البرنسيسه ايمى
اولا : كن متواصل الايمان بالله عن قرب لا تفكر فى شئ يشتت ايمانك بالله
ثانينا: اجتنب رفقاء السوء لان الاصحاب فى هذا الزمن ليس اصحاب بمعنى
الكلمه
ثالثا: هل انت متأكد بالفعل ان هذه الكليه التى كنت ترغب الدخول فيها ام
هى ليست هدفك وهدف والدك ووالدتك
والله ولى التوفيق وربنا معاك
اجتماعى اخر حاجه
بص انا هريحك اول شى لا تنسى ان موضوع الجامعه ده شى جديد عليك وانت انتقلت لعالم اخر كنت فى الثانويه العامه كل حاجه دورس وضغط ذاكر انجح هات مجموع عشان كليه الطب لكن رحت الجامعه الحياه الجميله اصحاب تقلك تعالى نخرج تتعرف على بنات فطبعا انت خارج من كبت شديد اسمه الثانويه العامه الى هذه الحياه المترفهه ولكن الاهم الان كيف تخرج من حياه الكبت مش هقلك لازم تتعرف على الناس الناجحه ولا لازم تحب واحده على راى ناديه ولكن تعرف على اصدقاء مش لازم متفوقين ممكن يكونو عاديين جدا وبيحبوا المرح وممكن عدم المذاكره ولكن حاول تفهمهم شى قلهم انا ممكن اخرج معاكم ونتفرح برحتنا لكن وقت الجد جد انا فى كليه الطب وعايزين نذاكر مع بعض وننجح وبعد كده نعمل اى حاجه برحتنا واطمن على ضمنتى هيقتنعوا يبقى انت كده ضمنت النجاح وفى نفس الوقت ضمنت اصدقاء معاك فى كل المجالات الترفيهيه وخلافه
%u0632%u0627%u0626%u0631
حاول ان تذاكر ولا تشغل بالك فى اشياء اخرى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أرجو الدخول ... مشكلة في حساب أدسنس.
مشكلة مع أعلانات أدسنس أرجو المساعدة
مشكلة مالهاش حل أرجو مساعدتكم