نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام ركن البرامج الاعلاميه الخاصة بالمنتدى

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الجزء الثانى من الحلقه الاولى لبرنامج الحب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اعزائى المشاهدين اهلا وسهلا بيكم فى الجزء التانى من اولى حلقات برنامجنا الحب مه نجوم وطبعا احنا عارفيين اننا خصصنا جزء تانى لتلك الحلقه نظرا لظروف خاصه وتغييرات فى نظام البرنامج ولمتابعه الجزء الاول من تلك الحلقه http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=69156 وقبل تكمله الحديث عن موضعنا الليله مع النجمه الجميله امانى نبشر مشاهدينا باضافه فقره جديده فى برنامجنا وهى رشح افضل اغنيه رومانسيه كل اسبوع وسيتم عمل لها موضوع خاص باسم رشح افضل اغنيه رومانسيه وهذا الترشيح كل حلقه على مدار الاسبوع وسيتم سماع الاغنيه الرومانسيه التى فازت فى الترشيحات فى بدايه الحلقه وايضا خاصيه اخرى جديده فى برنامجنا فى كل حلقه سنذيع اغنيه مناسبه لموضوع الحلقه وستكون بعد فقره المشكلات العاطفيه وهذا يعتبر من الحلقه القادمه هذا عن تطوير البرنامج ولكن من جانب اخر اليوم نحتفل بعيد ميلاد نجمه المنتدى الجميله حنين الدنيا كل سنه وانتى طيبه وعقبال مليون سنه وايضا معانا انهارده موضوع جميل جدا اسمه محكمه الحب والرومانسيه http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=68521 للنجمه المتالقه مانجه وعن تكمله موضوع حلقتنا الليله يشرفنا ان نلتقى اولا مع نجمتنا امانى ونقلك اولا ياريت تطمنينا على صحه والدتك لانى لاحظت على مشاهدينا القلق وانا معاكم

المقال "الجزء الثانى من الحلقه الاولى لبرنامج الحب" نشر بواسطة: بتاريخ:
princess.moon
اولا احب اشكرك يا احمد ........على المفاجآت الجميلة دي والتجديدات اللي في البرنامج............

وان شاء الله هنحقق نجاح هنا في المنتدى لا مثيل له ...........

ثانياً:- شكرا اوى لكل اصحابي وحبايبي هنا اللي قلقانين على والدتى ............ هى الحمد لله بقت احسن كتير من الاول

متشكرة اوى لمشاعركم دي ياجماعة ......... ربنا يخليكم ليا
اجتماعى اخر حاجه
الحمد لله اعتقد الان مشاهدينا اطمنوا والان لابد ان نفتح كل الملفات الشائكه عن فقدان الحب فى تلك الزمان سالنا نجمه امبارح عن الاسباب قالت السبب قله النازع الدينى هذا طبيعى ولكن نجمتنا نريد ان نتوسع فى الاسباب وخاصه فقدان الحب فى فتره المراهقه والسوال الان ايه سر الاختلاف الدائم بين المراهق واسرته ودائما شكوى اى مراهق انه يفتقد الحب فى اسرته ويشعر بالغربه عنهم
princess.moon
الحمد لله اعتقد الان مشاهدينا اطمنوا والان لابد ان نفتح كل الملفات الشائكه عن فقدان الحب فى تلك الزمان سالنا نجمه امبارح عن الاسباب قالت السبب قله النازع الدينى هذا طبيعى ولكن نجمتنا نريد ان نتوسع فى الاسباب وخاصه فقدان الحب فى فتره المراهقه والسوال الان ايه سر الاختلاف الدائم بين المراهق واسرته ودائما شكوى اى مراهق انه يفتقد الحب فى اسرته ويشعر بالغربه عنهم

بصراحة يا احمد ............في كتير من الاباء والامهات مش قادرين يفهموا ابنائهم ويصاحبوهم وخصوصا في فترة المراهقة دي ........... لانها اصعب الفترات بالنسبة للشاب والفتاه

لان بيبقى فيها تغيرات كتيرة جدا ومش في الجسم بس ,,,,,,,,, لأ

في العقل كمان ............. وهنا لازم يفتقد المراهق الحب ......... لانه مش لاقي اي حد فاهمه في الاسرة .......... فكان لازم يبحث عن الحب ده في الخارج

ودي بقى فرصة اصدقاء السوء اللي بيعطوه كل الحب ده .......... وطبعا بيبقى حب مزيف

ويقودوه الى طريق الانحراف والمخدرات ........ وغيره وغيره من الطرق الغير صحيحة...........

فانا بناشد كل الاباء والامهات بان يتقربوا الى ابنائهم وخصوصا في هذه الفنرة الحرجة..........

يصاحبوهم ......... يعرفوا عنهم كل حاجة .......... لما يصاحب يعرفو اصحابهم مين؟

ولما يقعدوا على النت ......... لازم يعرفوا هما بيعملو ايه؟

عشان يقدروا يحلوا اي مشكله لقدر الله ........... من اولها ..................

وبصراااااااااااااااحة شديدة ........... انا مش بشجع وجود الانترنت في البيت اللي فيه شباب مراهقين

انا لسه مركبه النت من سنة تقريبا ,,,,,,,,,, يعني وانا عندى 22 سنة ...........

انا الحمد لله ........... مامتى صديقتى الوفيه اللي عرفت عنى كل شئ اثناء تلك الفترة ...........

والى الآن .......... لا يمكن ان اخفى عنها اي شئ

وهى عارفه اللي انا بعمله دلوقتى وكمان بتقرا ردودي .......... وعارفة اصحابي

وعارفة كل شئ انا بعمله هنا في المنتدى ........... انا بكده بحس بالاطمئنان............
اجتماعى اخر حاجه
والله يا نجمتنا انا فى قمه السعاده انا اسمع تلك الكلمات الله على هذا المثال الجميل بينك وبين والدتك وياريت يا شباب الى فاقد الحب فى اسرته يشوف تلك المثال الرائع وعن والدتك ليس بالبعيد ان نخصص حلقه خاصه تكريم لها وتكريم كل ام ناجحه فى خلق الحب فى الاسره وبما اننا بنتكلم عن افتقاد الحب فى الاسره فى رايك ما هو دور الاسره لتعويض اى افتقاد للحب من الابناء
princess.moon
والله يا نجمتنا انا فى قمه السعاده انا اسمع تلك الكلمات الله على هذا المثال الجميل بينك وبين والدتك وياريت يا شباب الى فاقد الحب فى اسرته يشوف تلك المثال الرائع وعن والدتك ليس بالبعيد ان نخصص حلقه خاصه تكريم لها وتكريم كل ام ناجحه فى خلق الحب فى الاسره وبما اننا بنتكلم عن افتقاد الحب فى الاسره فى رايك ما هو دور الاسره لتعويض اى افتقاد للحب من الابناء
ميرسي اوى يا احمد ............ انا اعتقد ان على الوالدين عموماً أن لا يكونوا في برج عاجي اى لا يستطيعون التواصل مع فكر الأبناء .......... لان هنا قمة الخطرررررررررر

فلابد أن يتنازلوا عن هذا البرج .......... ويحاولون القرب بفكرهم الى فكر الابناء ......... حتى يستطيعون توصيل المعلومة او النصيحة .......... ويحاول كل منهم أن يلبس ثوب الصديق الى الآخر

حتى لا يكون هناكـ أى حواجز بينهم ........ ويحاولون تبادل الآراء في شتى المواضيع .......... اذا كانت عامة أو شخصية ........... بذلك يتقبل الأبناء أفكار الآباء بصدر رحب .......... وأيضا الآباء كذلك ,,,,,,,,,,,,

كي يتم دراسة فكر الأبناء واتجاهتهم .......... وبذلكـ يكون حل المشاكل أسهل وأفضل والتواصل مستمرررررررر ,,,,,,,,,,,,,,
اجتماعى اخر حاجه
ممتاز نجمتنا والان الكثيرون من مشاهدينا يريدون المناقشه حول الافتقاد بين المتزوجين ولكن الموضوع كبير لذلك الحلقه القادمه هتكون عن افتقاد الحب وبرود المشاعر بين المخطوبين والمتزوجين والان مع سوال هام عن عدم معرفه قيمه الحب بين الناس واصبح كل الاهتمام بالمال فمن رايك ايه الحل
princess.moon
ممتاز نجمتنا والان الكثيرون من مشاهدينا يريدون المناقشه حول الافتقاد بين المتزوجين ولكن الموضوع كبير لذلك الحلقه القادمه هتكون عن افتقاد الحب وبرود المشاعر بين المخطوبين والمتزوجين والان مع سوال هام عن عدم معرفه قيمه الحب بين الناس واصبح كل الاهتمام بالمال فمن رايك ايه الحل
والله يا احمد .......... سؤال صعب اوى بصراحة ............. برضه هقول زى ماقلت امبارح

قلة الوازع الدينى هوه اللي وصلنا لكده .......... لان بقت كل همنا الدنيا ومافيها

عشان كده بقى كل تفكيرنا في المال ............. فمن الطبيعى اننا نوصل لهذا الحال ...........

الحل اننا ننسى الدنيا شوية ........... ونفكر في الله ............. واكيد اكيد اكيد لما نقرب من الله ونحبه بصدق ......... ونسير على نهجة ونهج نبينا الحبيب (صلى الله عليه وسلم) هنبقى افضل من كده بكتيييييييييييييرررررررررررررر ..............

ده رأيي المتواضع...............
اجتماعى اخر حاجه
نجمتنا تقصد ملخص للحوار الشعار الاسلام هو الحل
اجتماعى اخر حاجه
والان مع فاصل قصير ونرجع مع فقره المشاكل العاطفيه
eljocr
بص يا ابو حميد في الاول احب اطمن عليك يا رب تكون بخير
وبعد كدة تسلم ايدك عالموضوع
وبعد كدة المشكلة بقي
هي اني مش بتأثر بأي مسائل عاطفية خالص مش عارف بقي ده برود مني ولا ايه
هي دي مشكلتي بس
اجتماعى اخر حاجه
اهلا بيكم مره تانيه عدنا من الفاصل والان مع اول مشكله من باسم ومشكلته بكل بساطه مش بيشعر بالمسائل العاطفيه
princess.moon
اهلا بيكم مره تانيه عدنا من الفاصل والان مع اول مشكله من باسم ومشكلته بكل بساطه مش بيشعر بالمسائل العاطفيه

مش عارفة والله ......... بس اكيد ياباسم انت تعرضشت لمشكله عاطفية قبل كده وانتهت بالفشل

هعشان كده ........... بقيت مش بتحس باى عاطفة ............. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وده على فكرة مش مشكلتك انت بس.......... دي مشكله ناس كتيرة ......... فانا بقولك ممكن تفكر بقلبك شوية .......... عشان تحس باللي حواليك ,,,,,,,,,,,, وبسسسسسسسس

مش عارفة اقولك ايه تانى
اجتماعى اخر حاجه
ارجو التوضيح منك يا باسم ولكن عامه مشكلتك دى ممكن تكون منشغل اكثر من اللازم بحياتك العمليه وده طبعا هيموت اى عاطفه فى قلبك فلازم من اليوم تنظم حياتك من جديد وتعطى لقلبك فرصه فى حياتك وعن الحب لا تستعجل مش كل انسانه تقدر تحبها الى تحرك مشاعرك واحساسيك هى دى الى تستحق ان تنال الحب منك فلا تستعجل فى اختيار شريكه حياتك والان مع مشكله اخرى حتى يوضح باسم مشكلته والمشكله تقول انا واحده محتاجه للحب كل ما اشوف انسان يحبنى ومجرد كلمتين حلوين بقع فى حبه وبعد كده بكتشف انه اعجاب فقط ايه الحل
eljocr
شكرا ليكي يا مون شكرا ليك يا ابو حميد
وان فعلا شغلي واخد من كل وقتي
وبرغم من ذلك ماصدفتش اي فشل برده من ناحية الحب و العاطفة
بس دي طبيعتي
وبفكر بقلبي كتير والله
ومش بحب اجرح حد خالص ممكن اجي على نفسي علشان ماجرحش اي حد مهما كان مين الحد دة
princess.moon
ارجو التوضيح منك يا باسم ولكن عامه مشكلتك دى ممكن تكون منشغل اكثر من اللازم بحياتك العمليه وده طبعا هيموت اى عاطفه فى قلبك فلازم من اليوم تنظم حياتك من جديد وتعطى لقلبك فرصه فى حياتك وعن الحب لا تستعجل مش كل انسانه تقدر تحبها الى تحرك مشاعرك واحساسيك هى دى الى تستحق ان تنال الحب منك فلا تستعجل فى اختيار شريكه حياتك والان مع مشكله اخرى حتى يوضح باسم مشكلته والمشكله تقول انا واحده محتاجه للحب كل ما اشوف انسان يحبنى ومجرد كلمتين حلوين بقع فى حبه وبعد كده بكتشف انه اعجاب فقط ايه الحل

بصراحة ........... معظم البنات كده ............ والسبب ,,,,,,,,,, التسرع والاستعجال

بتبقى البنت ......... مستعجلة عالحب والجواز .......... ولما تلاقي اى حد يبتسم في وشها بس

بتقع هيا في حبه ............. فالحل انها تترثى وتفكر كووووووووويييييييييسسسسسسسسسسسس............. عشان ماتقعش في الغلط

وترجع تندم ............ ده رأيي

التفكييييييييييرررررررررررررر
eljocr
فعلا في ناس كتير متجاهلة التفكير في المسائل دي
اجتماعى اخر حاجه
يا باسم زى ما انا توقعت انت مشغول دائما فى الشعل ياريت تاخد اسبوع اجازه وتدرس حياتك من جديد وتحاول تفرغ لنفسك شويه اكيد هتبدا تحب لكن حالتك الان هى عاطفه عاديه لكل الناس لكن الحب لانسانه ده شى تانى والان مع السوال الاخير نظرا ان نجمتنا متعبه ولابد ان نعذرها الافتقاد للحب اصبح ظاهره كبيره جدا عايز فى اخر الحلقه تقولى كلمه لكل انسان يعانى من افتقاد الحب
eljocr
يعني ممكن اقول
حاول ان تعثر على الانسان الذي يحبك
ولا من تحب
وشكرا جدا عالموضوع
يا احمد انت و مون
eljocr
وان شاء الله اكيد هافكر في كلامك انت و مون
واحاول يعني افضي وقت لنفسي
princess.moon
يا باسم زى ما انا توقعت انت مشغول دائما فى الشعل ياريت تاخد اسبوع اجازه وتدرس حياتك من جديد وتحاول تفرغ لنفسك شويه اكيد هتبدا تحب لكن حالتك الان هى عاطفه عاديه لكل الناس لكن الحب لانسانه ده شى تانى والان مع السوال الاخير نظرا ان نجمتنا متعبه ولابد ان نعذرها الافتقاد للحب اصبح ظاهره كبيره جدا عايز فى اخر الحلقه تقولى كلمه لكل انسان يعانى من افتقاد الحب

الافتقاد للحب شئ مؤلم جدااااااااا ........ بس اهم شئ الصدق مع النفس

وانك تتقرب من اهلك اوىىىىىىىىى

ومن ربنا طبعا كمان ........... لانه الاساس ,,,,,,,,,,,,

وعدم الكذب والخداع مع النفس ......... لانك لو صادق مع نفسك ,,,,,,,,, هتبقى صادق مع الناس

وكمان التفكير الشديد في اتخاذ اى قرااااااار

حتى لا نقع في الخطأ ......... ونرجع نقول احنا مفتقدين الحب

اهم شئ المشاعر الصادقة ............ والحس المرهف

وبعدين ازاى نفتقد الحب .......... واحنا بالفعل بنحب ابائنا وامهاتنا واخواتنا واصحابنا وولادنا وكل شئ

الحب مش معناه ......... حب الولد والبنت وبسسسسسسس

لأ ........... في حب الاهل والاصحاب والاخوات ........... وطبعا حب ربنا ورسوله قبل كل شئ............ وحب الارتباط ده له وقت وبيظهر

بسسسسسسسسسسس

اجتماعى اخر حاجه
صدقتى نجمتنا فى كل كلامك واحب ان اعتذر للمره الثانيه اننا لم نتلقى مشكلات كثيره تلك الحلقه ولكن نوعدكم الحلقات القادمه بحل جميع المشكلات وعن الافتقاد فهو شى نسبى كل انسان يتعرض للافتقاد وايضا من جانب اخر يرى حب يعنى لا يوجد انسان محروم دائما من الحب لذلك علينا برفع شعار هنرجع الحب الحقيقى ونقضى على فقر الحب او افتقاده وهذه حمله ارجو من الجميع المشاركه فيها وفى النهايه لا اقول لكم غير بحبكم واتمنى لكم الحب واتمنى ان تكون الحلقه عجبتكم يلا تصبحوا على خير الى اللقاء .
همسة
كانت حلقة جميلة خسارة انى ما دخلتش وتابعتها وهى شغالة

ومون مون ماشاء الله عليها انسانة ناضجة وذكية وشكلها هاتبقي ام كويسة اوى

بالتوفيق يا قمر وبالتوفيق لمذيعنا اجتماعى ونشوفه مذيع بجد كده يارب بس مايبقاش يعمل مش عارفنا وقتها بقي

حنين الدنيا
ايه الكلام الجامد داه
وانا نجمه المنتدى ربنا يخليك يارب
ع العموم ميرسى لااهتمامكو داه
مش عارفه اتكلم والله
نايس توبيك
اجتماعى اخر حاجه
يا سلام احنا عندنا كان حنين نجمه كمان نجمه النجوم وكل سنه وانتى طيبه
مانجة
بجد كانت حلقه جامدة
تسلم يااحمد
وماشاء الله عليكى يامون مون