نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى الحب والرومانسية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحب طريق الزواج.... لكن هل مع كل الناس??

هل تنتهي كل قصه حب بالزواج?هل كل مايتمناه كل حبيب يتحقق له ام دائما تقف دنيا بين كل حبيب ? هل الحب طريق مظلم اما يشع نورا ..... ولما ديما كل حبيب يفكر بقلبه وليس عقله هل خوفا من حقيقه ام خداعا للنفس??
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لقد تمنيت كثير ان اعثر علي اجابات لهذه الاسأله لكن دائما كان التفكير شائبا هل من يستطيع ان يأجبني عن هذه الاساله

المقال "الحب طريق الزواج.... لكن هل مع كل الناس??" نشر بواسطة: بتاريخ:
سيكوسيكو
فين ردود ياجماعه
حبة توت
هل تنتهي كل قصه حب بالزواج?هل كل مايتمناه كل حبيب يتحقق له ام دائما تقف دنيا بين كل حبيب ? هل الحب طريق مظلم اما يشع نورا ..... ولما ديما كل حبيب يفكر بقلبه وليس عقله هل خوفا من حقيقه ام خداعا للنفس??
لقد تمنيت كثير ان اعثر علي اجابات لهذه الاسأله لكن دائما كان التفكير شائبا هل من يستطيع ان يأجبني عن هذه الاساله

اقسملك بلله نفس الموضوع اليوم اكتر من مره اكتبه وارجع ابطل ارسله للمنتدي خوفا من استتفاهي

بطرحه لاكن احب احكيلك اني كتير مبسوطه للاسئله وترقب اسئلتي في نفس الموضوع وهو الحب ..

اجوبتي هي كلآتي.

لا تنتهي كل قصة حب بلزواج ,,وليس كل مايتمناه المرء يدركه اذا بدك اجاوبك بحكم تجربتي عن ظلام الحب فأحب احكي انه مظلم مظلم مظلم ,, سدقني مو كل حبيب بيفكر بقلبه لو الطرفين فكرو بقلبهم ما كان تفرقو الاحبه بصدق ,, عموما عزيزي الان الكل بيفكر بعقله ومصلحته اهم من اي مشاعر في قلبه . حلو الشخص يفكر بعقله اول الامر لاكن بس يرضي فيه العقل سيرضى به القلب اكيد. الله يوفقك
سيكوسيكو
هل ياتري ممكن حد يجاوب علي اسألتي
سيكوسيكو
وهل بيئه تساعد اتنين حتي لوكانو مخلصين ان طريق ينير وينتهي بالزواج
روميو
اولا واخيرا الانسان مبياخدش اكتر من نصيبه

يعني لو بتحب انسانه وهي مش مكتوبالك مستحيل هتكونوا لبعض

الحب شئ جميل بس مش دايما بينتهي نهايه سعيده
ميسره
سأتحدث عن نفسي فقط

أنا لا أؤمن بالحب

انا أؤمن بحب العقل

حب العقل أي الإدراك الكامل بشريك حياتك بكل مميزاته وعيوبه التي نغفرها لهم لمجرد أننا نحبهم

الحب أعمى وإذا حدث زواج سيستمر الحب لمده قصيره جدا وبعد ذلك سيكشف الوجه الحقيقي للشخص ويخلع القناع

فإفراط في الحب تجعلك تتنازل عن أشياء ربما لو كنت لا تحب هذه الأنسانه لن تقبل هذه الأمور أبدا

لحسن المعاشره بعد الزواج لابد من توافر

الإحترام ثم الحب
alitigerman
الحب هو الواقع الذى يمكن ان ينقلب وهم

ولكن ماهو الحب الصحيح؟

الحب عطاء الحب تضحية الحب تسامح هاكذا يمكن ان يستمر الحب

من لم يحب فهو لم يعيش و أنا عن نفسى لم احب

الحب أجمل احساس يمكن ان يحسة الانسان ولكن يمكن للعقل ان يتدخل لصالح الحب

فالحب قلب اولا و يحتاج لعقل يفكر و يسعى لمستقبل هذا الحب لكى يدوم الحب
حبة توت
الحب هو الواقع الذى يمكن ان ينقلب وهم

ولكن ماهو الحب الصحيح؟

الحب عطاء الحب تضحية الحب تسامح هاكذا يمكن ان يستمر الحب

من لم يحب فهو لم يعيش و أنا عن نفسى لم احب

الحب أجمل احساس يمكن ان يحسة الانسان ولكن يمكن للعقل ان يتدخل لصالح الحب

فالحب قلب اولا و يحتاج لعقل يفكر و يسعى لمستقبل هذا الحب لكى يدوم الحب
[center]
رئيك في منتهى الصواب وانا اايدك على قولك هاذا

الحب تسامح عطاء تضحيه وئن لم تكن واحده من هاذه الصفات موجوده في الحبيب ما هو رايك؟[/

center]
alitigerman
يكون رأى انه ليس حب كامل ولكن ينقصة هذا الشى

و الشئ المنقوص يؤدى الى انتهاء الحب بحدوس اى مشكلة
سيكوسيكو
متشكر لردودكم الجميله
marwa farok
احنا لو فكرنا هنلاقي العقل مش بيمشي غير باحساس القلب يعني القلب هيحس و هو الي هيدي اشاره للعقل بالتنفيز و في الاخر الحب واحد في الحالتين بس يكون حب حقيقي و مش مهم نحسه بقلبنا ولا بعقلنا
ههههههههههه
marwa farok
و انا بحيك يا سكو سيكو ههههههههههه الاسم عجبني كتير سيكو سيكو
WaNTeD
اولا واخيرا الانسان مبياخدش اكتر من نصيبه
انا مع روميو في الرأي ده فعلا كل واحد بياخد نصيبه

الحب شئ جميل بس مش ديما بيبقا نهايته سعاده

أنا لا أؤمن بالحب

انا أؤمن بحب العقل
وبختلف معاكي تماما يا ميسره في الحقيقه

الحب ديما في القلب بالتفكير ببعض العقل ( بعض العقل )

غير كده مش بيبقا اسمه حب

يمكن فعلا يكون احترام او ممكن اسميه كده الحب ديما افضل سماته الجنون

الإحترام ثم الحب
الحب معانيه كتير ومن ضمنها

ان الحب احترام

الاحترام اساسه وده طبعا الحب الي بين الناس الي فعلا بتحب

شكرا علي الموضوع ( سيكو سيكو )

تحياتي
سيكوسيكو
عجبك الاسم اتفضليه وانا مش بحب غير خطيبتي نور الي عرفتها من ع النت ودلوقتي خطيبتي وبحبها بعقلي وبقلبي وخطبتها بعد ماعرفتها بشهرين نصيب اني احب واخطب من ع النت !!!
marwa farok
علي فكره انت مقرتش الكلمه كويس انا بقول ب ح ي ك مش ب ح ب ك و الف مبروك و عاوزه اقولك كمان يا سيكو انا كمان خطوبتي قريب و بردوا من علي النت
سيكوسيكو
انا أسف عموما بصره بس انا سبقتك ....مبروك من قلبي
captin
بجد موضوع جميل بس انا عايز اسأل سؤال هو فعلا كل حاجه حلوه الواحد يتمناها الدنيا بتديهاله ياريت مكنش بقى فى حد زلعان لكن اكيد فى حب صادق وده مش هتلاقوه غير قليل اوى لما يكون الولد صادق وبيحب من فلبه والبنت كمان تكون صادقه وبتحب من قلبها ولازم يكون فى حب بجد وعلى فكره يا انسه ميسره والله العظيم فى حب بس ساعات كتير اوى احنا بنضيعه بايدينا وعلى فكره
القلب هو اللى بيخلى العقل يحب انا معاكى يا مروه ومعاك يا روميو باشا ومع كل الناس اللى زى العسل اللى منوره السايت
تحياتى للجميع
ليالي الشوق
سيكو سيكو ممكن اعرف ازي اتاكدت من حبك لحببتك و انتوا متعرفين من علي النت
سيكوسيكو
أتاكدت لما رحت واتقدمتلها ودلوقتي بقت خطيبتي لان عمري ماشفت بنت زيها في كل حاجه تدين احترام وطيبه وأخلاق حتي وان كنت عارفها من ع النت بس ممكن يكون دي نصيبي محدش عارف النصيب بياجي ازاي او فين واكيد شعوري اكدلي وألا مكنتش توافق ع ارتباط رسمي بواحد غير لو كانت بتحبه
WaNTeD
ربنا يوفقكم

مفيش اجمل من ان تشوف اتنين بيحبوا بعض يجتمعوا ويكملوا حياتهم مع بعض

ان شاء الله يدوم الخير والسعاده والفرح عليكم
khokha
فى قصص حب بتنتهى بالجواز وفى لاء ده بيتوقف على مقدار الحب بين الاتنين وساعات مش كل اللى بيتمناه الحبيب بيتحقق ده بالعكس ممكن الدنيا تقلب عليك
الحب لو بين انتين متمسكين ببعض اووى بيكون طريق نور اما لوكان بين اتنين وممكن طرف يستغنى عن طرف لاى ظرف بيكون طريق مظلم
كتير بيفكروا بقلبهم لانهم مش بيبقوا عايزين يبصوا لمصير وحش وده غلط المفروض نفكر بالعقل قبل القلب عشان منتعبش فى حياتنا

khokha
انا فكرت بقلبى قبل عقلى وندمانه جدا
القلب الطيب
بالتوفيق يا سيكو والف مبروك
القلب الطيب
يا خوخة مفيش حاجة تخلي الانسان يندم عليها
سيكوسيكو
عندكم حق دي انا عملته وسعيد دلوقتي جدا بخطيبتي لاني بحبها جدا
سيكوسيكو
الله يبارك فيك
khokha
يلا ألف ألف مبررررررررررررررررررررررررررررررررررررررروك ربنا يهنيكوا ببعض وعقبالنا كلنا يارب
سيكوسيكو
الله يبارك فيكي..يارب عقبالكم كلكم بالحب والزواج ياخوخه
nooor
اية الموضوع الجامد دة سيكو

بس خليك دايما متفائل بالنهاية الحلوة ومتفكرش فى اى حاجة وحشة

وطالما فى حب واخلاص بين الاتنين وكل واحد منهم بيحافظ على حبة للتانى يبقى اكيد هتبقى النهاية حلوة

بس ساعات مش بيبقى السبب فى بعدهم عن بعض باديهم ممكن يكونو مخلصين لبعض بس تحصل حاجة مش فى اديهم

وفى الاخر الحجات دى نصيب

وطبعا الحياة متقفش على حد بس الساعدة هى اللى ممكن تقف على حد

وانا من قلبى بتمنى لكل اتنين بيحبو بعض بجد انهم يكونو لبعض

وبتمنى كمان ان مفيش حاجة تبعدنى عن حبيب قلبى سيكو

وربنا يخلية ليا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
في مطار القاهرة .. صور شاب يجثو على ركبتيه ليطلب الزواج من حبيبته وسط ذهولها هي و الناس . رومانسية بالصور
شاهد معنا ليه الناس بتتخن بعد الزواج .. موضوع في غاية الأهمية
الفنانة شيرين تطلب الزواج من محمد عساف عالهوا وقدام كل الناس..!
ما هو الحب ؟ ما هو الزواج ؟
هام جدا هل تؤيد علاقات الحب قبل الزواج اما بعد الزواج ؟ واسمع الردود بصراحة