نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الملكية الفكرية وتحقيق اعلي عائد من أدسنس

مرحباً
الملكية الفكرية هي ببساطة حق الشخص أن يسب الية فكرة وجهدة وهو حق شرعي وبسيبط ولكن مع ذلك يوجد العديد ممن يرفضون ذلك إعتبارا منهم ان الفكرة للجميع

لماذا ننسب إذا التليفون الي مخترعة

كان الامر علي مايرام وخروقات الملكية الفكرية قليلة حتي ظهر الانترنت وبدات رحلة الاختراقات (بداية من نسخ المقالات ومرورا باستخدام صو رالغير وانتهاءا بقرصنة البرامج ) الا ان الامر لم ينتهي كذلك فظهرت العديد من الخروقات الاخري

المهم أننا كمسلمين نعرف أن ذلك مخالف للشريعة الاسلامية ومع ذلك لا نكف عنة من الممكن ان يكون بسبب تهاوننا بكل ما هو افتراضي

حتي عهد قريب لم أكن أسمع إلا القليل من أصحاب المواقع والمنتديات والمدونات العربية ينادي بالملكية الفكرية (ولكن بعد ظهور أدسنس أصبح رغما علي الجميع لابد من الالتزام بها ) الاغرب من ذلك أنة أيضا ظهر من يتحايل عليها

المشكلة تكمن في انك اذا أخترت مختوي غيرك فإنك لن تضيف للويب العريبة شيئا وسترتكب أمراً محرماً لدي الشريعة ولدي أدسنس وستخسر زوارك ومحركات البحث أيضاً إذا لماذا ؟؟؟؟

هل أنت غير قادر علي الإبداع ..؟؟ لا أعتقد ذلك لو فتشت في ذهنك ونفسك ستجد ان لديك ما تقدمة ربما كان افضل مما تنوي نسخة من غيرك

ستحصل علي العديد من الفوائد
1: بالنسبة للزوار
ستكسب ثقة زوارك الذين سيتابعونك بشغف وربما عمل احدهم كمسوق لك بدون أن تطلب منة ذلك
2:بالنسبة لمحركات البحث
ستحصل علي صداقة محركات البحث الكبري التي تميز المحتوي الأصلي وتقدر الحفاظ علي الملكية الفكرية جدا
3:سمعة جيدة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ستكسب أيضا سمعة طيبة (بعيدا عن الهواة ) ستكون من المتميزين في مجالك بحيث لو فكر أحد في الإعلان أو الإستشارة فلن يجد من هو أفضل منك
4:علاقات طويلة الاجل
ستبني علاقات طويلة الاجل مع عملاءك او زوارك
5:الاهم انك ستبعد عن الكسب الحرام طبقا للشريعة الاسلامية

والان بعد هذا العرض لقضية الملكية الفكرية وعلاقتها بالربح من أدسنس أنتظر رأيك في الموضوع وهل تحافظ علي الملكية الفكرية أم لا

إلي اللقاء

المقال "الملكية الفكرية وتحقيق اعلي عائد من أدسنس" نشر بواسطة: بتاريخ:
mshmsha2009
انا عاوزة اقولك حاجة فى ناس كتيرة اوى فاهمة مفهوم الملكية الفكرية دا غلط
ويقلولك انا مش هاحط العاب ولا برامج ولا حاجات كتير علشان دا مخالف لشروط جوجل فى الملكية الفكرية
مع العلم انى بشوف مدونات كتير بتاعة افلام والعاب وبرامج ومواقع كمان حاطة اعلانات جوجل ومستمرة فيها من زمان عارف لية
لان الملكية الفكرية الى قصدهم عليها هى
انك مثلا متاخدش برنامج اسمة مثلا (س) وملكيتة الفكرية باسم (س) وتقوم مغير اسمة مثلا ل (ص) وتنسبة لنفسك دا قصد جوجل ان الناشر لازم يحترم الملكية الفكرية دى وميغيرش فيها . مش زى ما معظم الناس متخيلة ان مواقع الالعاب او التحميل او الافلام والحاجات دى مخالفة للملكية الفكرية لا هى مش مخالفة تبقى مخالفة لو غيرت اسم الفلم او البرنامج ونسبتة لحد تانى علشان كدة عادى جدا بنلاقى مواقع كتير وكبيرة فيها اقسان العاب وبرامج وصور وافلام وحاجات كتير عليها اعلانات جوجل ومستمرة فيها عادى بقالها كام سنة
عليم
--------------------------------------------------------------------------------

ويقلولك انا مش هاحط العاب ولا برامج ولا حاجات كتير علشان دا مخالف لشروط جوجل فى الملكية الفكرية
مع العلم انى بشوف مدونات كتير بتاعة افلام والعاب وبرامج ومواقع كمان حاطة اعلانات جوجل ومستمرة فيها من زمان عارف لية
انك مثلا متاخدش برنامج اسمة مثلا (س) وملكيتة الفكرية باسم (س) وتقوم مغير اسمة مثلا ل (ص) وتنسبة لنفسك دا قصد جوجل ان الناشر لازم يحترم الملكية الفكرية دى وميغيرش فيها . مش زى ما معظم الناس متخيلة ان مواقع الالعاب او التحميل او الافلام والحاجات دى مخالفة للملكية الفكرية لا هى مش مخالفة تبقى مخالفة لو غيرت اسم الفلم او البرنامج ونسبتة لحد تانى علشان كدة عادى جدا بنلاقى مواقع كتير وكبيرة فيها اقسان العاب وبرامج وصور وافلام وحاجات كتير عليها اعلانات جوجل ومستمرة فيها عادى بقالها كام سنة
الاخت
مفيش مشكلة من انك تضعي برامج او افلام او حتي صور في مدونتك .... وادسنس لا ترفض ذلك بشرط واحد ... هو الحفاظ علي الملكية الفكرية

اذاي
يعني لو صاحب الاغنية مش بيسمح لحد ينزلها علي النت زي روتانا مثلا يبقي مينفعش مدونتك يكوةن فيها اغني لروتانا

لو حد عمل مقطع فيديو وحطة ف موقعة وقال مفيش مانع حد يحملة بس يذكر المصدر يبقي لازم نذكر المصدر

ببساطة الملكية الفكرية بتعطي حق كامل للمالك لان ينسب الية فكرة (وهو بقي وراحتة يتنازل عنها عن جزء منها )

المهم ان محدش يجي بدون اذن من المؤلف وياخد ويقوللك ما انا مغيرتش اسمة او ما انا ذكرت المصدر
انا بقوللك ارجع شوف هو بيشترط اية

والعقد شريعة المتعاقدين في الشرع والقانون

اتمني اني اكون اوضحت
شكرا
sherifer921
والله بغض النظر عن الملكية الفكرية للاغانى والافلام والكليبات هيا فى المقام الاول محرمات شرعيه لا يجوز نشرها بل والكسب منها
يعنى شخصيا مش مستعد افتح موقع اغانى واشيل ذنب كل واحد يحمل الاغنيه وابقى فرحان ان عندى زوار كتير
بس كلامك كله صحيح طبعا وانا بشجع بكده فى البرامج
mahmoudmaiz
لا يا برنس
هو ما هو انتا لو حطيت روابط تحميل لفيلم ولا لبرنامج ولا نسخه ويندوز من غير ما تقول حتى انك صاحبها

دا خرق لحقوق الملكيه الفكريه لانك مش ليك الحق فى نشر الحاجات دى ودى طبعا بتسبب خساره كبيره لشركات انتاج الحاجات دى

الظاهر انك انتا كمان فاهم غلط
عليم
والله بغض النظر عن الملكية الفكرية للاغانى والافلام والكليبات هيا فى المقام الاول محرمات شرعيه لا يجوز نشرها بل والكسب منها
يعنى شخصيا مش مستعد افتح موقع اغانى واشيل ذنب كل واحد يحمل الاغنيه وابقى فرحان ان عندى زوار كتير
بس كلامك كله صحيح طبعا وانا بشجع بكده فى البرامج
الاخ الكريم شكرا علي مشاركتك
رأيك جميل جداً اتمني ان اجد الكثير من العرب من مشجعي الحفاظ علي الملكية الفكرية
جزاك الله كل الخير
عليم
لا يا برنس
هو ما هو انتا لو حطيت روابط تحميل لفيلم ولا لبرنامج ولا نسخه ويندوز من غير ما تقول حتى انك صاحبها

دا خرق لحقوق الملكيه الفكريه لانك مش ليك الحق فى نشر الحاجات دى ودى طبعا بتسبب خساره كبيره لشركات انتاج الحاجات دى

الظاهر انك انتا كمان فاهم غلط

أهلاً بكي أختي مرة أخري
أحب أن أكرر ما قلتة في التعليق في الأعلي الذي أعتقد أنك لم تقرأية جيدا
وهذا هو

الاخت
مفيش مشكلة من انك تضعي برامج او افلام او حتي صور في مدونتك .... وادسنس لا ترفض ذلك بشرط واحد ... هو الحفاظ علي الملكية الفكرية

اذاي
يعني لو صاحب الاغنية مش بيسمح لحد ينزلها علي النت زي روتانا مثلا يبقي مينفعش مدونتك يكوةن فيها اغني لروتانا

لو حد عمل مقطع فيديو وحطة ف موقعة وقال مفيش مانع حد يحملة بس يذكر المصدر يبقي لازم نذكر المصدر

ببساطة الملكية الفكرية بتعطي حق كامل للمالك لان ينسب الية فكرة (وهو بقي وراحتة يتنازل عنها عن جزء منها )

المهم ان محدش يجي بدون اذن من المؤلف وياخد ويقوللك ما انا مغيرتش اسمة او ما انا ذكرت المصدر
انا بقوللك ارجع شوف هو بيشترط اية

والعقد شريعة المتعاقدين في الشرع والقانون

اتمني اني اكون اوضحت
شكرا
مضمون الكلام اني غير موافق علي نسخ الافلام او الاغاني او البرامج او المقالات او حتي الصور ( الا بالرجوع الي حقوق الملكية الفكرية التي يحددها صاحب الشيئ .... مثلا بعضهم لا يسمح ختي باستخدامها الا بمقابل مادي .. بعضهم لا يسمح باستغلالها استغلال تجاري (البيع مثلا ) بعضهم يتيح استخدامها بشرط عدم التغيير فيها ... بعضهم يتيح استخدامها بشرط ذكر المصدر واسم صاحبها وهكذا )

هذا فقط ما احببت ان اوضحه حتي لا يحدث لبث
(الحفاظ علي الملكية الفكرية من ديننا وشريعتنا الاسلامية ويجب ان نشجعها .. )
تمنياتي لكي بكل الخير
rachid87
مدونتي تظهر في أوائل نتائج البحث في غوغل وياهو ، لماذا ؟ لأن المحتوى من إنتاجي .
عنوان مدونتي http://themicrofinance.blogspot.com
على سبيل المثال يمكن أن تبحث عن Microfinance in Morocco ستجد مدونتي تظهر في المرتبة الأولى .
شكرا على الموضوع القيم .
عليم
تحياتي لك شكراً علي المشاركة في الموضوع

مدونتك تبدو متميزة وبالفعل تظهر في النتيجة الأولي عند البحث عن Microfinance in Morocco

تحياتي لك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الملكية الفكرية ما هي؟؟؟
بعد طول انتظار جوجل ترسل سبب الحظر : حقوق الملكية الفكرية
هل هذا مخالف لحقوق الملكية الفكرية
تفعيل قانون حقوق الملكية الفكرية للكتب المدرسية