فتح بالأمس باب النقاش بمجلس الشعب بعد اقتراح النائب السلفي عادل العزازي مشروع قانون حد الحرابة ونال تأييد اغلبية نواب مجلس الشعب خصوصا التيار السلفي وقد حضر الناقشات بشأن هذا القانون الدكتور رأفت رضوان ومفتي الجمهورية الأسبق الدكتور نصر فريد واصل اللذان ابديا تأييدهما لمشروع قانون حد الحرابة كما لقي ترحيبا واسعا في اوساط الجماهير خصوصا بعد اعمال البلطجة التي تفشت بشكل ملفت للإنتباه بعد ثورة 25 يناير الا ان هناك من له رأي آخر حيث عبر البعض عن رفضه الشديد لمبدأ حد الحرابة وانه لا يتجاوز حدود شعار من الشعارات الرنانة التي يرفعها بعض نواب البرلمان وقال بعض المختصين في الشؤون القانونية انه سيجعل مصر في مؤخرة الدول العربية وجاء في تصريح لممدوح نخلة المحامي ورئيس مركز كلمة لحقوق الإنسان ان مصر دولة مدنية قائمة على أساس المدنية وليس أساس ديني واضاف ان 'حد الحرابة' يتنافى مع بعض الإتفاقيات الدولية التي وقعت عليها مصر مثل اتفاقية 'منع التعذيب والعقوبات اللا انسانية' وهو ما سيدفع بدول العالم للوقوف ضد مصر .
|
غريبة أن نستأذن العالم لكي نقيم شعائر ديننا الحنيف ضد البلطجة والعنف والترويع للمواطنين الآمنين
اخوكم محمد أحمد |
خليهم يخبطوا دماغهم في الحيطة , هما عايزين البلطجية يخربوها أصلا
لو يقدروا يضربوا المسلمين بالنار عشان مصر تبقي علمانية هيعملو |
ممدوح نخلة ده يشوفله نخلة ويقعد عليها
|
من عقوبات الحرابة السجن والنفي وهل هما ايضا عقوبات لا انسانية والحاكم له ان يسجن المحارب او اعدامه
|
مستعجلين قوى قوى فى تقطيع و جلد و رجم الخلق مش عارفه ليه مع انهم قالوا ان الحدود لن تطبق الا لما يكون هناك عدل فى الارض و عدل فى مصر (طبعا على ايدهم زى ما قالوا) لكن لا شفنا عدل و لا اهالى الشهداء اخدوا حقهم و لا شفنا قصاص و لا عرفنا الايدى الخفيه و لا فى مطلب من متطلبات الثوره اتحقق و لا عملو حاجه للبلد تستاهل اننا نرفع راسنا لاننا انتخبناهم زى عداله اجتماعيه و رخاء و قضاء على فقر و جهل و ظلم و فساد
انا مش ضد حد الحرابه بس أولا نفهم هو ايه بالضبط و على من يقام و لو كان على من يفسد فى الارض و لو عايزين يطبقوا شرع الله فى حد الحرابه يبقى يطبقوه اولا على حسنى مبارك و العادلى و فتحى سرور و سوزان مبارك و احمد عز و جمال مبارك و علاء مبارك و الايدى الخفيه و المشير و كل الفلول و كل من افسد فى الارض .. (تقريبا ربع البلد) لو ما عملوش كده و ابتدوا يطبقوه على الغلابه (حتى البلطجيه منهم) و لم يطبق على كبارات البلد يبقى ده مش عدل و مش اسلام لازم الكبير قبل الصغير و الغنى قبل الفقير و الا فقدوا مصداقيتهم و احترام الناس و حتى خسروا دينهم لان ربنا ما قالش كده بل قال رسول الله صلى الله عليه و سلم (و الله لو ان فاطمه بنت محمد سرقت لقطعت يدها) هى الحرابه يعنى نعمل صليب كبير فى وسط التحرير (و بلاش الاقباط لما يشوفوا الصلبان يصلبوا لان ده صليب اسلامى علشان الحرابه) .. أو نقطعهم بالسيوف (زى ما بنقطع السلطه) .. يفضل نستورد السيوف من بلد اسلامى بلاش الصين لانها سيوف كفره .. أو نقطعهم من خلاف رجل يمين مع دراع شمال او العكس زى حكم فرعون على السحره اللى خروا سجدا لله بس برضه لازم ندرس شويه الحدود دى و نفهم الالفاظ يعنى فى اللغه العربيه هل هناك فرق بين القطع و البتر؟ البتر هو فصل الجزء عن الجسد و القطع هو احداث قطعا او جرحا زى ما حدث فى النسوه اللائى قطعن ايديهن (جرحوها مش كل واحده كانت قاعده و ايدها جنبها) و ممكن تقول بدون ما تشعر و انت بتقطع البصل (قطعت صباعى) لا يعنى انك بترت صباعك و انفصل صباعك عن كف يدك و لكن عورت صباعك .. و زمان القطع كان ياخد وقت اطول علشان يتلئم او يخف دلوقتى بيتخيط و فى انتى بايوتيك و بالليزر ممكن يلم تانى يوم بس مش مهم المهم اقيموا حد الحرابه على مبارك و سوزان و جمال و عز و كل دول اولا لو حقا تريدون تطبيق شرع الله لانكم لو طبقتوه على الناس حتى المجرمين منهم و سبتوا مبارك و المشير يبقى ده مش عدل اسلام و برضه من الاسلام انك لا تقيم حد الاسلام على من هو غير مسلم يعنى الاقباط و اللى مش مسلمين يحاكمهم بشريعتهم و فى هذه الحاله الفلول و البلطجيه و كل من حكم عليه بحد ممكن يتنصروا و يطلعوا براءه و العالم كله مش لازم يخاف من اقامه الحدود عليه من قطع و رجم و جلد و تعذيب دى بس على المسلمين الغلابه اما المسلمين الاغنيه و الاقوياء مش مهم لهم مخرج (بما لا يخالف شرع الله برضه) يعنى يقتل و نطالب اهالى الشهداء بقبول الديه فى الشهيد و القتيل و اللى يعمل ثوره بعد كده يقام عليه حد الحرابه لانه حيبقى مفسد فى الارض و قيام على الحاكم (طبعا اللى يقوم على مبارك حلال و اللى يقوم عليهم بعد كده) ليله اهله سودا و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم |
يجب قتل البلطجية ومن يعتدون على الابرياء بصوره مباشرة ودون الانتظار لمحاكمة خاصة اذا كانوا فى شكل مجموعات وعصابات للاسباب
اولها- محافظ الوادى الجديد اعتقد انه فى بداية الثوره كان بالمجلس الاعلى للقوات المسلحة وكان المسئول عن وزارة الاعلام بعد انس الفقى مباشرة واسمه اللواء طارق المهدى وكاد يتعرض للموت مثله مثل اللواء المرحوم مصطفى البطران هذا الاسبوع المقصود ان من يتعرض للفزع والموت بسبب الانفلات الامنى ليس المواطن العادى فقط بل قيادات بالجيش والشرطة والحكومة. ثانيا- سنتحول الى عراق اخرى وباكستان اخرى ان لم نقضى على الانفلا ت الامنى سريع ثالثا- فى المنطقه الشعبية التى اقيم بها منذ الطفولة اصبحت مزادات الحشيش والبانجو تقام علنا مثل مزادات الطماطم بالاسواق الشعبية بكل أسف وحسرة رابعا- خرق القانون وقتل الابرياء لم يعد مقصورا على المجرمين بكل اسف بل امتد للمواطن العادى البسيط ومثالى على ذلك البناء بدون تراخيص والتعليات التى اقيمت على البيوت القديمة وادت الى انهيار 5 عمارات بالاسكندرية هذا العام وسنصحى يوما ما مع اول زلزال على مأساة وكارثة انسانية بسبب انهيار العديد من البيوت التى مر على انشائها اكتر من ثلاثون عاما وتم البناء عليها باكثر من ارتفاعها قبل الثورة خامسا- من منا يأمن على ابنائه او اسرته ونفسه بالطريق الان بل من منا يأمن على اسرته وهوداخل شقته وبيته الان. يجب وجود نسبة فقد فى المجتمع والضرب من حديد على كل من يروع المواطنين ويسعى الى قتل الابرياء عمدا او جهلا أسف جدتى الغاليه على الاطالة ولكنى اخاف على ابنائك واحفادك من هذا الزمن فوجب التحذير ولاحول ولاقوة الابالله |
طبعا يستخدم كشعار بس ايه السبب ياترى
لاننا وبكل تاكيد دائما نقلل من قيمتنا ومن ثقافتنا وحضارتنا ومورثنا الثقافى والاجتماعى والعلمى ودائما نريد ان نكون عبد لا سيد تابع لا قائد اعلب اللى هيرد على الموضوع ده لن يقبله وانا ايضا لا اقبله بس لكل منا سبب انا سببى اننى لا اعرف كيف يطبق حد الحرابة ومتى وعلى من وعلشان اطبق قانون لابد من توافر الشروط والمناخ لتشريع قانون والا اصبح القانون ظالم طبعا القانون الموضوع وليس الحد لكن هناك من لا يقبله لسبب واحد انه تابع ويريد دائما ان يكون تابع للثقافة الغربية لانه لا يحترم الا سيده وهو الغرب فياريت اللى متائر بالثقافة الغربية ومعجب بيها اووى لا يقلل من الثقافة المصرية بما فيها الثقافة الاسلامية واخترت كلمة ثقافة علشان فى ناس عندها حساسية من كلمة اخرى وربنا يهدى الجميع بما فيهم انا طبعا |
وجاء في تصريح لممدوح نخلة المحامي ورئيس مركز كلمة لحقوق الإنسان ان مصر دولة مدنية قائمة على أساس المدنية وليس أساس ديني واضاف ان 'حد الحرابة' يتنافى مع بعض الإتفاقيات الدولية التي وقعت عليها مصر مثل اتفاقية 'منع التعذيب والعقوبات اللا انسانية' وهو ما سيدفع بدول العالم للوقوف ضد مصر .
السيد ممدوح نخلة لم نسمع عنه من قبل وحوادث القتل والانتهاكات والخطف والاغتصابات
مش تبع حقوق الانسان ؟ طيب كان فين هو من انه يعرض احكام وزواجر للناس دى بما يتناسب مع حقوق الانسان ولا علشان حد الحرابة من الاسلام؟وكانت فين ان شاء الله الاتفاقيات الدولية دى فى عهد حسنى مبارك لما كان بيعتقل الاسلاميين وبيعذبهم ويكهربهم ويعاقبهم عقوبات لا انسانية تفضى الى الموت ولا هو دم المسلميين رخيص عند مراكز حقوق الانسان والاتفاقيات الدولية؟ دول العالم موقفتش ضد مبارك ليه لما كان بيعذب ويقتل ويدفن فى مقرات امن الدولة اللى كان تحتها مقابر . ولا هو اهم حاجة ان شرع ربنا لا يطبق ولا تقوم قومة لدولة الاسلام ؟ والله هم اعرف مننا ان تطبيق شرع الله هيصلحنا وهذا ما لايرضوه لنا ابدا ، وبالنسبة للى ميعرفش حد الحرابة يعرفه والنت موجود وكان فى النقاش مفتى سابق ازهرى لمؤيدين الازهر ولا فى الوقت ده بيأيوا حاجة تانية ؟ علشان مش على هواهم ؟ لن يصلح اخر هذه الامة الا ما اصلح اولها وهو شرع الله وبلاش نخلى الغرب يبعدنا عن صالحنا |
مستعجلين قوى قوى فى تقطيع و جلد و رجم الخلق مش عارفه ليه مع انهم قالوا ان الحدود لن تطبق الا لما يكون هناك عدل فى الارض و عدل فى مصر (طبعا على ايدهم زى ما قالوا) لكن لا شفنا عدل و لا اهالى الشهداء اخدوا حقهم و لا شفنا قصاص و لا عرفنا الايدى الخفيه و لا فى مطلب من متطلبات الثوره اتحقق و لا عملو حاجه للبلد تستاهل اننا نرفع راسنا لاننا انتخبناهم زى عداله اجتماعيه و رخاء و قضاء على فقر و جهل و ظلم و فساد
انا مش ضد حد الحرابه بس أولا نفهم هو ايه بالضبط و على من يقام و لو كان على من يفسد فى الارض و لو عايزين يطبقوا شرع الله فى حد الحرابه يبقى يطبقوه اولا على حسنى مبارك و العادلى و فتحى سرور و سوزان مبارك و احمد عز و جمال مبارك و علاء مبارك و الايدى الخفيه و المشير و كل الفلول و كل من افسد فى الارض .. (تقريبا ربع البلد) لو ما عملوش كده و ابتدوا يطبقوه على الغلابه (حتى البلطجيه منهم) و لم يطبق على كبارات البلد يبقى ده مش عدل و مش اسلام لازم الكبير قبل الصغير و الغنى قبل الفقير و الا فقدوا مصداقيتهم و احترام الناس و حتى خسروا دينهم لان ربنا ما قالش كده بل قال رسول الله صلى الله عليه و سلم (و الله لو ان فاطمه بنت محمد سرقت لقطعت يدها) هى الحرابه يعنى نعمل صليب كبير فى وسط التحرير (و بلاش الاقباط لما يشوفوا الصلبان يصلبوا لان ده صليب اسلامى علشان الحرابه) .. أو نقطعهم بالسيوف (زى ما بنقطع السلطه) .. يفضل نستورد السيوف من بلد اسلامى بلاش الصين لانها سيوف كفره .. أو نقطعهم من خلاف رجل يمين مع دراع شمال او العكس زى حكم فرعون على السحره اللى خروا سجدا لله بس برضه لازم ندرس شويه الحدود دى و نفهم الالفاظ يعنى فى اللغه العربيه هل هناك فرق بين القطع و البتر؟ البتر هو فصل الجزء عن الجسد و القطع هو احداث قطعا او جرحا زى ما حدث فى النسوه اللائى قطعن ايديهن (جرحوها مش كل واحده كانت قاعده و ايدها جنبها) و ممكن تقول بدون ما تشعر و انت بتقطع البصل (قطعت صباعى) لا يعنى انك بترت صباعك و انفصل صباعك عن كف يدك و لكن عورت صباعك .. و زمان القطع كان ياخد وقت اطول علشان يتلئم او يخف دلوقتى بيتخيط و فى انتى بايوتيك و بالليزر ممكن يلم تانى يوم بس مش مهم المهم اقيموا حد الحرابه على مبارك و سوزان و جمال و عز و كل دول اولا لو حقا تريدون تطبيق شرع الله لانكم لو طبقتوه على الناس حتى المجرمين منهم و سبتوا مبارك و المشير يبقى ده مش عدل اسلام و برضه من الاسلام انك لا تقيم حد الاسلام على من هو غير مسلم يعنى الاقباط و اللى مش مسلمين يحاكمهم بشريعتهم و فى هذه الحاله الفلول و البلطجيه و كل من حكم عليه بحد ممكن يتنصروا و يطلعوا براءه و العالم كله مش لازم يخاف من اقامه الحدود عليه من قطع و رجم و جلد و تعذيب دى بس على المسلمين الغلابه اما المسلمين الاغنيه و الاقوياء مش مهم لهم مخرج (بما لا يخالف شرع الله برضه) يعنى يقتل و نطالب اهالى الشهداء بقبول الديه فى الشهيد و القتيل و اللى يعمل ثوره بعد كده يقام عليه حد الحرابه لانه حيبقى مفسد فى الارض و قيام على الحاكم (طبعا اللى يقوم على مبارك حلال و اللى يقوم عليهم بعد كده) ليله اهله سودا و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم المصدر : http://masrstars.com/vb/showthread.php?t=398872 - masrstars.com والله انا مش لاقى كلام اقوله بعد الكلام اللى قولتيه فعلا جزاك الله خيرا |