نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالصور نيويورك تايمز:تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية قبل وفاتها طبقا للسجلات

في فاجعة تكشف العديد من الخبايا للمرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية والذي لم يعد كذلك بعد ما نشرتة جريدة نيويورك تايمز الامريكية والتي تحبذ في مقالها المنشور بتاريخ اليوم علي موقعها الالكتروني علي الانترنت تحت عنوان " علي ما يبدو ان حازم ابو اسماعيل سيخرج من سباق الرئاسة " وذلك بعد ان اكدت نيويورك تايمز ان والدة ابو اسماعيل قد حصلت علي الجنسية الامريكية قبل وفاتها طبقا لما جاء في السجلات العامة في كاليفورنيا وايضا في الموقع الرسمي الخاص بتسجيل الناخبين في لوس انجلوس وكملت الجريدة " مما يجعل يصنف ابو اسماعيل بانة خارج سباق الترشيح للرئاسة وذلك طبقا للقانون المصري وقواعد الترشيح المصرية واكملت الجريدة ان ابو اسماعيل اكد علي حصول والدتة علي البطاقة الخضراء green card وذلك لضمان الاقامة الرسمة الدائمة لكنها لم تصنف كمواطنة امريكية حاملة للجنسية الامريكية
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

قمت بنفسي بترجمة هذة الفقرة من المقال المنشور في جريدة نيويورك تايمز الامريكية

The mother of the candidate, Sheik Hazem Salah Abu Ismail, became an American citizen before she died, according to California public records and a Los Angeles voter registration Web site. That would disqualify Mr. Abu Ismail from running for president under current Egyptian law. And his exit would again scramble the race to become Egypt’s first president since the ouster of Hosni Mubarak and to potentially set the template for the government of a major Arab state.

Mr. Abu Ismail said his mother had obtained a green card granting her legal permanent residence, but not citizenship,

المقال مكتوب بتاريخ
Published: April 4, 2012
By DAVID D. KIRKPATRICK

وهذة صورة منه :

المقال "بالصور نيويورك تايمز:تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية قبل وفاتها طبقا للسجلات" نشر بواسطة: بتاريخ:
REBEL
يا حول الله

الله يرحمها ويرحمك يا سيدى انت وستى
paradiseman3
باقي ترجمة المقال .................
وفدا من حملة أبو إسماعيل توجه إلى الولايات المتحدة الأمريكية للتحقيق في جنسية والدة المرشح المحتمل، ونقلت عن المتحدث بإسم الحملة محمد فهيم عبد الغفار قوله إن الأمر يمكن أن يكون "تزوير".
ونقلت الصحيفة الأمريكية عن مسئولين في وزارة الداخلية المصرية قولهم إنهم حصلوا على مستندات قالوا إنها وثائق سفر أمريكية تخص السيدة نوال عبد العزيز نور، وأن تلك الوثائق تشير إلى أنها كانت مواطنة أمريكية قبل وفاتها.
وأكدت الصحيفة أن السجلات تشير إلى أن السيدة نوال وابنتها حنان صلاح أبو إسماعيل يشتركان في عنوان واحد في سانتا مونيكا، وقالت الصحيفة إنها فشلت في الوصول إلى حنان أبو إسماعيل للتعليق على القضية.
وأكدت الصحيفة أن موقعا رسميا أمريكيا يضم إسم والدة الشيخ أبو إسماعيل بوصفها مواطنة لها حق التصويت في الانتخابات.
جدة مصرية
اكدت نيويورك تايمز ان والدة ابو اسماعيل قد حصلت علي الجنسية الامريكية

لكنها لم تصنف كمواطنة امريكية حاملة للجنسية الامريكية

سأنتظر زهير لكى يوضح لى هذا التناقض
%u0632%u0627%u0626%u0631
حازمووووووووون كاذبووووووووووون
mero show

على حد علمى يا جدتز ان اللى معاه جرين كارد مش بيصنف مواطن امريكى وهيا متصنفه مواطن امريكى ولها حق الانتخاب ودا دليل انها معاها الجنسيه مش الكرين كارد ... والله اعلم

وبالنسبه للاخ صاحب الموضوع بيستلقط للشيخ حازم ما شاء الله عليه مش مخلى حاجه هههههههههه
مجده
كتم الله علي انفاسكم يا امريكان يا شوية كلاب ضاله هيجي يوم عليكم وتنضربه بالرصاص انتم اصلا مكنتوش متوقعين ان الاخوان في الانتخابات هتبقي بنسبة 50 % ولذلك جائكم جنان لانكم مش عايزين مصر يمسكها اسلامين
وانتم وراء اللعبه الوقحه بتاعة الجنسيه آل ايه ان والدة حازم قبل وفاتها باربع اشهر تاخذ الجنسيه ولماذا لم تاخذ
الجنسيه من زمان جايه تاخذها ليه الان قبل وفاتها يا خنازير طبعا انتم تقولون كفايه ايران علينا مش هيبقي مصر وايران
ميس نامى
اكدت النيويورك تايمز ...قالت جريده كذا ..صرح مصدر كذا ...اعلنت الجهه كذا .....نفسى اعرف فين الدليل الرسمى الموثق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجده
عايزه اقول ان في مواطنين كتير مش فاهمه اللعبه لانهم مش فاضين للسياسه ملخومين في الحاله الاقتصاديه
وده اللي عايزه امريكا وبالرغم من ذلك في مواطنين صاحيه
جدة مصرية
على حد علمى يا جدتز ان اللى معاه جرين كارد مش بيصنف مواطن امريكى وهيا متصنفه مواطن امريكى ولها حق الانتخاب ودا دليل انها معاها الجنسيه مش الكرين كارد ... والله اعلم

وبالنسبه للاخ صاحب الموضوع بيستلقط للشيخ حازم ما شاء الله عليه مش مخلى حاجه هههههههههه

شكرا ميرو كتير للتواصل

عارف ايه الملحوظة الهامة يا ميرو ؟؟؟؟

كاتب الخبر اخد وقت كبير وبعدين نزل بباقى الترجمة

المفروض ان الخبر كان يترجم كله على بعضه اولا وبعدين ينزل بيه

ومن ناحية انه بيستلقط للشيخ حازم فهذا شىء يخصه وما يخصنا اننا حازمووووووووون

وسنظل حازمووووووووووووووووون
المرابط المصري
فين كلام الخارجية الرسمي ليه متأخر في موضوع حساس زي ده الا اذا كان فيه تلاعب ومؤامرة مبيتة
sheto
ياجماعة كل دة كلام غير رسمى ولا يؤخذ بة والمقصود بة عرقلة الشيح حازم؟ لذا لا تضيعوا وقتكم فى هذة الموضوعات وركزوا اكتر فى حملة الشيخ
جدة مصرية
ياجماعة كل دة كلام غير رسمى ولا يؤخذ بة والمقصود بة عرقلة الشيح حازم؟ لذا لا تضيعوا وقتكم فى هذة الموضوعات وركزوا اكتر فى حملة الشيخ
والله عندك حق يا شيتو فعلا
شكرررررررررراااااا شيتو

جميل جدا ست ستات وسجلت فيه
شكررررررررررررااااااااااااااا
مجده
امريكا بتتغط بكل قوتها علي المسئولين في مصر لكي لا يمسك مصر رجل اسلامي متدين هما مش عايزين يحكمها مسلم متمسك بدينه
مجده
يا جماعه فكروا شويه امريكا بتضغط جامد لان امريكا واسرائيل ربنا يهدهم الاثنين مش عايزين مصر يمسكها اسلاميين خلت المجلس العسكري يضربنا في بعض والله العظيم انا كنت حاسه ان الانتخابات هتبقي مقلقه قولوا لي
لماذا حتي الان المجلس العسكري مأخر تسليم السلطه علما بانه غير معترف بالثوره محجم مجلس الشعب لان المجلس العسكري سلطة تنفيذيه منزل شفيق الان وتم عرقلة انتخاب ابو اسماعيل موضوع مبارك الذي لم يتم الفصل فيه حتي الان التكتم علي المذابح بالنسبه لموضوع الالتراس
غير انه منزل الان قوانين صارمه خاصه بحرية الراي واعتصام الثوار للاسف احنا مش مخيرين احنا مضغوط علينا واذا مكناش هنختار بنفسنا يبقي انتهينا
مجده
وانا كنت حاسه ان انتخابات الرئاسه مش هتمر مرور الكرام الا اذا المجلس العسكري ضربنا في بعض عشان يرشح فلولي النظام احمد شفيق اللي معمول له التوكيلات بالتذوير و بذايده توكيلات الجيش وجنوده وبقول لهم
بله التوكيلات بتاعة احمد شفيق واشربوا ميتها لان احنا خلاص اخترنا الشاطر ونائبه حازم هذا لو معرفش يخرج ابو اسماعيل من هذا المازق وخلي امريكا
تضرب دماغها في الحيط مع العلم نحن نعلم بالضغوط اللي عليكم وميمنعش ان الشعب هو الكسبان في النهايه
باذن ربنا وعموما الشاطر وحازم في كفه واحده
ISLAMAZ
مع احترامى للجميع
أنا أصدق الشيخ حازم أبواسماعيل فقط
و اللى يقوله يبقى هو الحقيقة

لأن مع الأسف الداخلية والخارجية بتوعنا اللى عايز يعمل حاجة بيعملها و اللى عايز يطلع ورقة ممكن يطلع عشرة, وأنا أعرف ناس معاها بطاقتين رقم قومى واحدة المنصورة والتانية القاهرة مع انه لما كان بيروح يوم للقاهرة بيحلف بغربته

و طبعا أمريكا (اللى ممكن تغزو دول لمجرد أوهام كاذبة فى دماغها) ممكن تعمل أى حاجة
ميس نامى
مع احترامى للجميع

لأن مع الأسف الداخلية والخارجية بتوعنا اللى عايز يعمل حاجة بيعملها و اللى عايز يطلع ورقة ممكن يطلع عشرة, وأنا أعرف ناس معاها بطاقتين رقم قومى واحدة المنصورة والتانية القاهرة مع انه لما كان بيروح يوم للقاهرة بيحلف بغربته

و طبعا أمريكا (اللى ممكن تغزو دول لمجرد أوهام كاذبة فى دماغها) ممكن تعمل أى حاجة
فعلا معاك حق والله يا اسلامز...........والله غالب على امره ولو كرهوا جميعا ان شاء الله
سهم--
كتم الله علي انفاسكم يا امريكان يا شوية كلاب ضاله هيجي يوم عليكم وتنضربه بالرصاص انتم اصلا مكنتوش متوقعين ان الاخوان في الانتخابات هتبقي بنسبة 50 % ولذلك جائكم جنان لانكم مش عايزين مصر يمسكها اسلامين
كانو هيتجننو أكتر لو كان حزب النور اتفوق على الإخوان.
سهم--
حازمووووووووون كاذبووووووووووون
وانت عرفت منين؟ لسه مفيش أخبار مؤكدة.
%u0632%u0627%u0626%u0631
بسم الله الرحمن الرحيم الاجابه بلكيمى
زهير ابراهيم

الاخت جدة
مادامت تحمل الجنسية الامريكية فهي مواطنة امريكية لها ما لاي امريكي من حقوق و واجبات
ولا يوجد بالكلام الانجليزي المكتوب الكلام الذي يقول "لكنها لم تصنف كمواطنة امريكية حاملة للجنسية الامريكية"
يبدو انها اضافه من كاتب الموضوع
عموما في امريكا الجنسية واحده وليست انواع ودرجات
mero show
يا جدتو انا ضد اى حد يتكلم عن اى اسلامى بطريقه مش كويس ولكن انا اختلف مع الشيخ حازم وانا ارشح مهندس النهضه رئيسا لمصر
سهم--
يا جدتو انا ضد اى حد يتكلم عن اى اسلامى بطريقه مش كويس ولكن انا اختلف مع الشيخ حازم وانا ارشح مهندس النهضه رئيسا لمصر
وتختلف ليه مع حازم قبل الفصل في موضوع الجنسية؟
جدة مصرية
الاخت جدة
مادامت تحمل الجنسية الامريكية فهي مواطنة امريكية لها ما لاي امريكي من حقوق و واجبات
ولا يوجد بالكلام الانجليزي المكتوب الكلام الذي يقول "لكنها لم تصنف كمواطنة امريكية حاملة للجنسية الامريكية"
شكرررررررررااااااااا زهير كتيررررررررررررررررر
alaraby51
مع احترامى للجميع

حياك الله أخى الفاضل إسلام نعم الرجل أنت والله ليت كل الرجال مثلك حتى لو يختلفوا ينصفوا
جدة مصرية
يا ابنى لم اتكلم ضد اى اسلامى باى طريقة مش كويسة ولا حتى مع اى شخص
alaraby51
الاخت جدة
كيف حالك أخونا الفاضل زهير حمداً لله على سلامتك وعوداً حميداً للمرة الثالثة لعلك لم تراها المرتين السابقتين وإن لم ترى الثالثة فأقولها لك "وخيرهما من بدء بالسلام" ولست بخيراٌ منك
وبخصوص الموضوع لىّ سؤال بسيط أنا قرأت ترجمة الأخ الفاضل فلم أجد كلمة صريحة تدل على أن والدة الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية ،كل الكلام مجرد لعب بالالفاظ أنها أصبحت مواطنة ، طيب ماهو من يحمل "الجرين كارد" الإقامة الدائمة يُعد مواطن لأن له حق التوصيت، وحاولت أن اجد فى المقالة على الموقع كلمة مباشرة لم أجد
وهذا ما يثبته رد السفارة بكلمة لا تعليق ،فقلت اسأل اهل العلم فأنت أعلم منى بشئون هذه البلاد اكيد فى عندهم حق مواطنة بدون جنسية ممكن ولا ..؟
ابويوسف الهندى

الرأى الاول على لسان الجريدة
والنفى على لسان ابو اسماعيل
mero show
يا جدتو مش قصدى ان انتى اللى بتتكلمى ضد اسلامى انا قصدى يعنى انا اتفق معك فى الوقوف ضد اى حد يتكلم بطريقه مش كويسه على اسلامى واختلف معكى فى المرشح لان انا مقتنع ب الشاطر رئسا لمصر وغير مقتنع ب الشيخ حازم لان ارى فيه انه عاطفى من الدرجه الاولى وبالنسبه ل .. سهم . اختلافى مع الشيخ حازم لانه زى ما قلت عاطفى من الدرجه الاولى ثانى حاجه هو كويس وانا احبه واقدره ولكن افضل الموجودين ع الساحه هو الشاطر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الداخلية تصر علي حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية وتؤكد الوزير الاسبق رفع الجنسية المصرية عنها
بالفيديو العليا للانتخابات تتلقي خطابا من الخارجية يؤكد حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية
نيويورك تايمز وواشنطن بوست يؤكدان للمرة التانية حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية
بالوثائق اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية
مؤكد : وزارة الداخلية ووزارة الخارجية تؤكدان حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية