نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالوثائق اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية

منذ قليل وفي بيان وتصريح للجنة العليا للانتخابات اكدت فية علي حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية وجواز سفر امريكي برقم 500611598 واستخدمتة في الدخول والخروج من والي مصر في الفترة السابقة حيث اجتمعت اللجنة برئاسة المستشار فاروق سلطان واعضائها الاربعة واصدرت البيان الذي سنكتب نصة فيما بعد والمدعوم ب القادمة ....حيث اكدت اللجنة العليا للانتخابات انها قد تلقت خطاب من وزارة الخارجية ووزارة الداخلية تفيد بان السيدة المغفور لامرها السيدة نوال عبد العزيز حاصلة علي الجنسية الامريكية وهذا هو الخطاب ونصة

حيث إنه:

بتاريخ 30 من مارس سنة 2012 تقدم السيد محمد حازم صلاح أبو اسماعيل بأوراق ترشحه لرئاسة الجمهورية، وقدم سيادته إقراراً بعدم حمله أو أى من والديه جنسية دولة أخرى خلاف الجنسية المصرية، وإقراراً أخر بعدم حمل زوجة سيادته لجنسية أخرى .
بتاريخ 31 من مارس أرسلت اللجنة كتابين لوزارة الداخلية و الخارجية، للاستعلام منهما عن جنسية المرشح المذكور ومرشحين أخرين وجنسية والديهم وزوجاتهم .
بتاريخ الثالث من إبريل ورد كتاب مصلحة الجوازات والهجرة والجنسية يتضمن أن السيدة نوال عبد العزيز نور والدة السيد محمد حازم صلاح أبو إسماعيل تحمل جواز سفر أمريكى رقم 500611598، وأنها استخدمته فى عدة سفريات من وإلى مصر .
بمعاودة الاستعلام من وزارة الخارجية بناء عن هذا الكتاب، ورد اليوم كتابان من وزارة الخارجية ، يتضمن أولهما أن وزارة الخارجية الأمريكية أفادت بأن السيدة نوال عبد العزيز نور حصلت على الجنسية الأمريكية فى 25 من أكتوبر سنة 2006، وتضمن الثانى صورة من الطلب المقدم من المذكورة للحصول على الجنسية الأمريكية .
قررت اللجنة ضم تلك المكاتبات لملف ترشح السيد محمد حازم أبو اسماعيل ، وإخطاره بها .
اتم إخطار السيد أيمن ألياس وكيل المرشح بمضمون كتابى الخارجية لعدم رد المرشح على هاتفه النقال المعطى رقمه للجنة".

المقال "بالوثائق اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
رحمها الله واسكنها فسيح جناته

شكررررررررررااااااا باراديس مان
زيزو باشا
منذ قليل وفي بيان وتصريح للجنة العليا للانتخابات اكدت فية علي حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية وجواز سفر امريكي برقم 500611598 واستخدمتة في الدخول والخروج من والي مصر في الفترة السابقة حيث اجتمعت اللجنة برئاسة المستشار فاروق سلطان واعضائها الاربعة واصدرت البيان الذي سنكتب نصة فيما بعد والمدعوم ب القادمة ....حيث اكدت اللجنة العليا للانتخابات انها قد تلقت خطاب من وزارة الخارجية ووزارة الداخلية تفيد بان السيدة المغفور لامرها السيدة نوال عبد العزيز حاصلة علي الجنسية الامريكية وهذا هو الخطاب ونصة

ما شفتش يعنى حد من ( المدافعين الحازمووووووووووووووووووووووون رد يعنى ) لعل المانع خير ان شاء الله .......؟؟؟؟؟؟؟
paradiseman3
وكمان فيديو للتاكيد علشام خاطرك يا زيزو يا غالي انت عارف انك وحشني والله
جدة مصرية
ما شفتش يعنى حد من ( المدافعين الحازمووووووووووووووووووووووون رد يعنى ) لعل المانع خير ان شاء الله .......؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بالرغم انى كنت من حازموووووووووون ولكن ضحكتنى يا زيزو والله
حنقول ايه بقى نصيب يا زيزو يا جااااااااااااااااااامد
الخطير جدا
هنصدق مين بعد كدا ياناس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خلاص بقى

اروح انتخب عمر سليمان ( عشان يحطنا كلنا على الخابور )
او اروح انتخب شفيق ( عشان يشفشقنا كلنا )
او انتخب الشاطر ( عشان ابقى شاطر في المدرسه )

مابقاش قدامي غير اتنين

صباحي وابو الفتوح

وربنا يستر
مجده
هذا ليس دليل قاطع هذا تهريج اولا المفروض يكون في ختم علي الورقه من قبل المسئولين الناس دي بتلعب
بخيال المواطنين ثاني حاجه يعرضوا الوثائق والاخطارات من وزارة الداخليه و التي تثبت صحة هذا الكلام رقم الباسبور مش كفايه علما بان رقم الباسبور معروف ايه الجديد في الامر
مجده
يا جماعه انتم شايفين ختم مش المفروض لو في اوراق رسميه يكون عليها اختام ثاني حاجه بس مش عارفه اذا كان ممكن التأكد برقم الباسبور غن طريق النت لو حد محترف نت
زيزو باشا
هذا ليس دليل قاطع هذا تهريج اولا المفروض يكون في ختم علي الورقه من قبل المسئولين الناس دي بتلعب
بخيال المواطنين ثاني حاجه يعرضوا الوثائق والاخطارات من وزارة الداخليه و التي تثبت صحة هذا الكلام
ايه يا اختنا مجده .. حانقاوح تانى برضه بدون وجه حق ؟؟؟ اظن ما يصحش المقاوحة خالص بعد كده .. بقى اللجنة العليا حضرتك عاوزاها تنشر لك الوثائق .. ارفعى عليها قضية ؟؟؟ اعتقد منذ حوالى العشرون يوما لم يقتنع احد بالامر؟؟ و ظلت المقاوحات على طول الطريق .. نهدأ بقى و نفكر فى بلدنا مش فى ( المقاوحوووووووووووووون ) و خلاص .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟و[b] بعدين ختم ايه ياسيدتى الفاضلة ؟؟؟ ده بيان تم اذاعته رسميا بجميع القنوات الفضائية و الدولية .. و تقوليلى ختم ( ليه هيه بطاقة تموين دعم كلى و الا ايه ؟؟؟؟؟؟) ...[/b]
زهير ابراهيم
ايه يا اختنا مجده .. حانقاوح تانى برضه بدون وجه حق ؟؟؟ اظن ما يصحش المقاوحة خالص بعد كده .. بقى اللجنة العليا حضرتك عاوزاها تنشر لك الوثائق .. ارفعى عليها قضية ؟؟؟ اعتقد منذ حوالى العشرون يوما لم يقتنع احد بالامر؟؟ و ظلت المقاوحات على طول الطريق .. نهدأ بقى و نفكر فى بلدنا مش فى ( المقاوحوووووووووووووون ) و خلاص .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟و[b] بعدين ختم ايه ياسيدتى الفاضلة ؟؟؟ ده بيان تم اذاعته رسميا بجميع القنوات الفضائية و الدولية .. و تقوليلى ختم ( ليه هيه بطاقة تموين دعم كلى و الا ايه ؟؟؟؟؟؟) ...[/b]
هههههههههههههههههههههههههههههه
بدون تعليق
زيزو باشا
هههههههههههههههههههههههههههههه
بدون تعليق
ايوه كده .... هههههههههههههههههههههه ... و خلاص .. اوعى تعلق .. احسن تتعلق لك ( الرمانة ) و المحيط عندك مالهوش قرار يا كبير المقاوحووووووووووووووووووووووووون ؟؟؟؟؟ هاهاهاهاهاها .....
matta
يا جماعة المفروض أن هذه المعلومات مش صحيحة يرد علينا فوراً الشيخ حازم ويوضح لنا الحقائق وإلا هيفقد مصدقيته عند مؤيديه وطبعاً الكلام ده ممكن يكون صحيح أو غير صحيح.

وعلي اللجنة العليا للإنتخابات توضيح الأمر
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاعتراف بالحق فضيلة ياابو اسماعيل...... خيرها فى غيرها ...... بس ياريت بلاش تحرق مصر وتكابر وتقول مؤامرة من امريكا ضدك ...... او مؤامرة من المجلس العسكرى او من الاخوان او القوى السياسية الاخرى ... ولكن ياريت تقول " قدر الله وما شاء فعل "
مجده
مازلت لسه علي مقاوحتي ومازلت اشك ان في لعب في الاوراق الرسميه حتي ينظر في الدعوي المقدمه من حازم وقتها هيكون ردي جاهز
زهير ابراهيم
مازلت لسه علي مقاوحتي ومازلت اشك ان في لعب في الاوراق الرسميه حتي ينظر في الدعوي المقدمه من حازم وقتها هيكون ردي جاهز
الاخت مجده
انا لا الومك ان كنتي من المناصرين للشيخ حازم
ولكن باعتقادي ان الموضوع اصبح منتهيا بشكل نهائي
لذا استغرب من توقعاتك المتفائله لامر انتهى
اقسم اني لااريد النيل او التقليل من ردودك
ولكن ايتها الاخت الموضوع انتهى
عبد الرحمن 2011

ممكن بس حد يفهمني هم طول الوقت دا كانو بيعملو ايه عشان يخطرو لجنة النتخابات النهارده بعد عشرين يوم . هي الحكاية صعبه للدرجه دي
انا لا انكر اني مهزوز جامد من حكاية جوزار سفر امريكي استخدمته اكثر من مره في الدخول والخروج من و الي مصر . طبعا كده الحكايه قديمه ومش مفبركه كما كنت اعتقد
بس برضو عايز اجابه شافيه طالما الحكايه سهله كده ليه طول الوقت دا الا اذا كان في الامور امور ؟؟؟؟
وكمان هل حازم ابو اسماعيل رجل القانون بهذه السذاجه عشان يقاوح في موضوع مكشوف ومنتهي زي دا . بصرحه مخي ساح لازم فيه حاجه غلط

%u0632%u0627%u0626%u0631
دى كلام فارغ دى الحكومة تقدر تعمل اكتر من كيد
زهير ابراهيم

ممكن بس حد يفهمني هم طول الوقت دا كانو بيعملو ايه عشان يخطرو لجنة النتخابات النهارده بعد عشرين يوم . هي الحكاية صعبه للدرجه دي
انا لا انكر اني مهزوز جامد من حكاية جوزار سفر امريكي استخدمته اكثر من مره في الدخول والخروج من و الي مصر . طبعا كده الحكايه قديمه ومش مفبركه كما كنت اعتقد
بس برضو عايز اجابه شافيه طالما الحكايه سهله كده ليه طول الوقت دا الا اذا كان في الامور امور ؟؟؟؟
وكمان هل حازم ابو اسماعيل رجل القانون بهذه السذاجه عشان يقاوح في موضوع مكشوف ومنتهي زي دا . بصرحه مخي ساح لازم فيه حاجه غلط

عايز تعرف الرد يا اخي عبد الرحمن..؟
لاشك ان الموضوع سياسي من الدرجة الاولى ويستوجب قرار من سلطات عليا
تحكمه ظروف
للاسف مازالت الشفافية معدومه عندنا
والبرئ من الممكن ان يصبح مجرما
او المجرم من الممكن ان يكون برئيا
كله يعتمد على القرار السياسي
يعني لاوجود لقانون يحترمه الناس ويحترم الناس
للاسف مازلنا كما كنا
عبد الرحمن 2011
عايز تعرف الرد يا اخي عبد الرحمن..؟
لاشك ان الموضوع سياسي من الدرجة الاولى ويستوجب قرار من سلطات عليا
تحكمه ظروف
للاسف مازالت الشفافية معدومه عندنا
والبرئ من الممكن ان يصبح مجرما
او المجرم من الممكن ان يكون برئيا
كله يعتمد على القرار السياسي
يعني لاوجود لقانون يحترمه الناس ويحترم الناس
للاسف مازلنا كما كنا

الله ينور يا صاحبي انت جبت المفيد وخير الكلام ما قل ودل

%u0632%u0627%u0626%u0631
اللي صدق الحكومة في وفاة خالد سعيد لما قالت عليه مسجل وبيشرب بانجو

ممكن يبقى يصدق ان والدة أبو إسماعيل أمريكية

بواسطة: معاذ عليان
زيزو باشا

مهزوز من ايه ؟؟ و مخك ساح ليه ؟؟؟ هوه من اربعة سنوات كان فيه حاجة اسمها ترشيح ( الشيخ ) ؟؟؟ افهم ياحاج عبد الرحمن بقى الامور العادية بتمشى و محدش بيسأل اما لما تبقى عليها اقوال و اشاعات يبتدى البحث و التحرى لاظهار الحقيقة ؟؟؟ ادى الخلاصة و كل عام و انتم بخير .... وعلى فكرة دلوقتى حالا لسه خالص مؤتمر صحفى ( للشيخ ) و به هتافات ( بذيئة جدا) و بصراحة ماارضيتش الرجل و اشار للناس بالسكوت .. و ده يدل على انه ( خصم محترم ) انما قرر بالمؤتمر ان بما معناه هناك قنابل ؟؟؟ لما نشوف ؟؟؟ مش كده و الا ايه ؟؟؟ مع انه فى وسط الكلام ( بعبارات ملتوية جدا فحواها انه ممكن ما كانش عارف ؟؟؟؟ ) .. يعنى الحدق يفهم بقى .. و نشوف ايه اللى حايحصل ( ياخبر انهارده بفلوس بعد يوم الثلاثاء القادم مايسواش بصلة الخبر ) ؟؟؟؟
عبد الرحمن 2011
مهزوز من ايه ؟؟ و مخك ساح ليه ؟؟؟ هوه من اربعة سنوات كان فيه حاجة اسمها ترشيح ( الشيخ ) ؟؟؟ افهم ياحاج عبد الرحمن بقى الامور العادية بتمشى و محدش بيسأل اما لما تبقى عليها اقوال و اشاعات يبتدى البحث و التحرى لاظهار الحقيقة ؟؟؟ ادى الخلاصة و كل عام و انتم بخير ....

يا كبير انا مش بتكلم عن الاربع سنوات انا بتكلم عن العشرين يوم المهاترات اللي عشناها كل يوم ننتظر .
ليه كل الكلام دا وليه كل الفتره دي .
وبرضو مستغرب ان رجل قانون تعدي عليه حكايه زي دي او يتوقع ان حكايه ذي كده تعدي بسهوله بس اوع تقولي ما كانش يعرف زي الناس ما بتقول لاني دي الوحيده اللي مش ممكن اصدقها .

زيزو باشا

يا كبير انا مش بتكلم عن الاربع سنوات انا بتكلم عن العشرين يوم المهاترات اللي عشناها كل يوم ننتظر .
ليه كل الكلام دا وليه كل الفتره دي .
وبرض مستغرب ان رجل قانون تعدي عليه حكايه زي دي او يتوقع ان حكايه ذي كده تعدي بسهوله بس اوع تقولي ما كانش يعرف زي الناس ما بتقول لاني دي الوحيده اللي مش ممكن اصدقها .

ياسيدى فوتها بقى ... و خليك جدع بقى .. ايه يعنى ( ماكانش يعرف ) ايه يعنى ما كانش يعرف والدته توفيت عندها كام سنة ؟؟؟ فوت بقى ماتبقاش ( دقى اوى كده ) يا غلس ... هههههههههههههه !!!!!!!
عبد الرحمن 2011
ياسيدى فوتها بقى ... و خليك جدع بقى .. ايه يعنى ( ماكانش يعرف ) ايه يعنى ما كانش يعرف والدته توفيت عندها كام سنة ؟؟؟ فوت بقى ماتبقاش ( دقى اوى كده ) يا غلس ... هههههههههههههه !!!!!!!

لالالالالالالالالالالالا افوتها ازي يا عم هههههههههههههههه مش انا كنت ناوي اعطي الراجل صوتي يبقى من حقي اعرف واتكلم زي ما انا عايز بس الحمد لله برضو الراجل مش كداب
لان وزارة الداخليه بتاعتنا لم توافق على الجنسيه يبقى الحكايه ملخبطه

ابويوسف الهندى
الحمد لله على كل حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااال
mecanique
اللهم أجرنا في مصيبتنا و بلنا خيرا منهاااااااااااااااا
قعدة نت
مش عارف اغلب الردود ليه فيها شماته وكان الامر حسم
مع احترامى للخارجيه واللجنه العليا للانتخابات والدنيا كلها
كل الى اتعرض من مستندات تهريج واستخفاف بالناس
يعنى ايه امريكا تقول اه معاها جنسيه بدون ورقة اثبات واحده
لو فيه كانت انتشرت .
بالاضافه الى ظهور مستند فضيحه لامريكا يمكرون ويمكر الله
هما بيقولوا ان والدة الشيخ حصلت على الجنسيه 2006
طيب ازاى فى 2009 ترفض احدى مستشقيات امريكا تخفيض نفقات العلاج والسبب انها مش مواطنه امريكيه
دا بالاضافه ان الدنيا كلها تعرف ان امريكا مش عايزه مرشح اسلامى
الراجل هياخد خطوات قانونيه استنوا لما تشوفوا النتيجه وبعدين اتريقوا واشمتوا
أنا عربى
مش عارف اغلب الردود ليه فيها شماته وكان الامر حسم
مع احترامى للخارجيه واللجنه العليا للانتخابات والدنيا كلها
كل الى اتعرض من مستندات تهريج واستخفاف بالناس
يعنى ايه امريكا تقول اه معاها جنسيه بدون ورقة اثبات واحده
لو فيه كانت انتشرت .
بالاضافه الى ظهور مستند فضيحه لامريكا يمكرون ويمكر الله
هما بيقولوا ان والدة الشيخ حصلت على الجنسيه 2006
طيب ازاى فى 2009 ترفض احدى مستشقيات امريكا تخفيض نفقات العلاج والسبب انها مش مواطنه امريكيه
دا بالاضافه ان الدنيا كلها تعرف ان امريكا مش عايزه مرشح اسلامى
الراجل هياخد خطوات قانونيه استنوا لما تشوفوا النتيجه وبعدين اتريقوا واشمتوا
هو أحنا لية منستخدمش سوء النيةفي الموضوع دة
هل ترضى امريكا واسرائيل بالشيخ حازم رئيس؟
اكيد دى تبقى مصيبة ليهم
يبقى الحل انهم يستيعدوا الراجل بأى طريقة
وبعدين هو مش مجلسنا العسكرى هرب المتهمين الامريكان والعلاقات في الغرف المغلقة ماشية زي العسل
اية بقى المشكلة أن امريكا ممكن تتلاعب في أوراق والدة الشيخ حازم صلاح
وأظن وزارة الداخلية عندنا ممكن تلفق الاوراق المضروبة في يومين
ومننساش أن الموضوع دة مخابراتى من الدرجة الاولى
مجده
الكل علق وبعض الناس عندها شك مثلي الان علي الحياه في برنامح معتز الدمرداش مصر الجديده الحادية عشر مساءا السبت4/7 كان مستضيف حاتم بجاتو القاضي يالعليا للانتخابات وكان تعليق بجاتو علي موضوع حازم اولا
لم يخرج من سباق الرئاسه ثانيا قررت اللجنه العليا ان والدة الشيخ حاصله علي الجنسيه بناءا علي المعلومات التي وردت
لوزارة الداخليه من الجهات المختصه بامريكا بان المذكوره دخلت وخرجت حوالي ثلاثة مرات من امريكا بجواز سفر
امريكي وكما قلت ان المعلومات وارده من امريكا لوزارة الداخليه في حين ان شيء مثل هذا لابد ان تخطر به وزارة الداخليه بمصر في وقتها اذن ما مازال في حلقه مفقوده لما يكون المذكوره معها جنسيه امريكيه وخصوصا ان هذا تم في الفين وخمسه بعد فتره من وجودها بامريكا فلابد من اخطار مسبق لوزارة الداخليه والخارجيه مع الوثائق بعلم الوصول بانها حصلت علي الجنسيه . كما ذكر محامي الشيخ حازم في الدعوي اذن حازم يستند علي اثبات قانوني وهو المفروض سنة الفين وخمسه كان علي الجهات المختصه بامريكا ان ترسل اخطار مسبق بهذا لوزارة الداخليه بمصر ... وبعدين الملاحظ والذي يدعوا الي الشك والريبه ان المعلومات جاءت من امريكا رأسا لوزارة الداخليه يعني الاثباتات مش من داخل مصر
زهير ابراهيم
"دخلت وخرجت حوالي ثلاثة مرات من امريكا بجواز سفر
امريكي"
ياستي الكلام مش كده خالص
مصلحة الجوازات المصرية قالت انها دخلت مصر وخرجت منها تلات مرات بجواز سفر امريكي
يعني مش امريكا الي قالت الكلام ده
وده متاشر بدخول وخروج الاجانب بمصلحة الجوازات المصرية
يعني المصدر مصري وليس امريكي
وثابت بسجلات مصر ومتقيد على الكومبيوتر
ولو عندك معرفه ممكن يجبلك صوره من المعلومات من الكومبيوتر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اللجنة العليا للانتخابات لابو اسماعيل : لدينا اقرار بخط يد والدتك يؤكد حصولها علي الجنسية الامريكية
بالفيديو العليا للانتخابات تتلقي خطابا من الخارجية يؤكد حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية
نيويورك تايمز وواشنطن بوست يؤكدان للمرة التانية حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية
بالصور نيويورك تايمز:تعلن رسميا حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية قبل وفاتها طبقا للسجلات
مؤكد : وزارة الداخلية ووزارة الخارجية تؤكدان حصول والدة ابو اسماعيل علي الجنسية الامريكية